Construcția a fost identificată, parțial, pe o străduță
îngustă, în anul 1889, apoi a fost excavat pe o suprafață mut mai amplă între
anii 1987-1989, dar a fost decopertat aproape în totalitate în anul 1997, odată
cu lucrările de cercetate legate de repararea Spitalului militar de pe colina
Coelius, la intersecția dintre Via Celimontana cu Via Claudia.
Basilica s-a născut în epoca Antoninilor și a fost
identificată drept loc de cult față al zeițelor Cybele și Attis și drept
sediu al congregației religioase a celor recrutați. Edificiul aparținea
secolului al 2-lea e.N. El deținea o curte centrală, înconjurată de portic și
precedată de un vestibul din care se putea trece în diverse încăperi necesare
nevoilor congregației. Din inscripția de pe baza unei foste statui s-a putut
deduce că cel ce a realizat edificiul a fost un oarecare Manius Publicius
Hilarius, comerciant de perle și discipol al cultului zeiței orientale Cybele.
Forma originală a edificiului era caracteristică templelor
colegiale, cunoscute prin multe exemple în portul Ostia . Drumul public din apropiere se afla la
un nivel mai ridicat așa că se coborau câteva trepte până la nivelul
vestibulului edificiului
Pe podeaua vestibulului exista un mozaic cu un desen menit
să îndepărteze relele. Este vorba de diverse animale care înconjoară un ochi
uman străpuns de o lance (mozaic păstrat la Antiquarium Comunal).
Pornind de la descoperiri din vestigii asemănătoare a fost
posibil de înțeles că edificiul adăpostea un colegiu al recruților ce voiau să
se dedice cultului zeiței străine Cybele, cult promovat de fondatorul
stabilimentului. Partea superioară a basilicii nu s-a conservat.
In sec.al 3-lea, pe timpul lucrărilor de renovare, care au
modificat în parte amplasamentul încăperilor, s-a construit o capelă, concepută
pentru a păstra pinul sacru pentru Attis (Arbor Sacra) de al cărui cult
s-a vorbit în sursele antice. Se pare că pinul sacru (real sau simbolic) era
păstrat în rezervorul patrat de la intarea în curtea interioară. Odată pe an
acesta era purtat în procesiune.
Cu ocazia renovării, spațiul curții, cu mozaic alb-negru, a
fost restrâns în avantajul camerelor care îl flancau. In sec.al 4-lea suprafața
unora dintre încăperile de serviciu au fost ocupate cu plante pentru activităte
de producție. Plantele acelea au invadat o serie de alte încăperi. O parte din
acele suprafețe productive au fost abandonate progresiv în sec.al 5-lea. In
final stabilimentul a fost confiscat de la cei care se mențineau în practicarea
cultului asiatic. Ca atare rolul religios al complexului a încetat. Abandonul
definitiv al clădirii s-a produs în sec.al 6-lea.