Templul zeiței Juno Moneta
(latină: Templum Iunonis Monetæ) a fost un templu roman antic care se afla pe vârful
Arx colinei Capitoliului, sau în cetatea de pe colină, cu vedere spre Forumul
Roman. Situat în centrul Romei, lângă el se afla locul unde s-au bătut pentru
prima dată monedele romane și unde s-au stocat metalul și monedele produse. De
aici s-a inițiat practica antică de asociere a monetăriilor cu diverse temple.
In plus, a fost locul în care au fost depuse cărțile magistraților.
In templul Juno Moneta au fost associate
numele a două zeități, cel al zeitei romane Juno (Junona) cu zeița Moneta, care
a fost venerată în unele locuri din afara Romei. Templul a fost considerat
protectorul fondurilor orașului. Banii au fostproduși lângă acest templu timp
de peste patru secole, înainte ca monetăria să fie mutată într-o nouă locație
lângă Colosseum în timpul domniei împăratului Domitian. Astfel, moneta a
însemnat în latină "monetărie" (monetăria în sine fiind o corupție a
monetei), termen care a fost folosit în lucrări scrise ale scriitorilor romani
vechi cum ar fi Ovidius, Martial, Juvenal și Cicero și a stat la originea
cuvintelor din limbile europene medievale.
Cicero a sugerat că numele Moneta
a derivat din verbul "monere", pentru că, în timpul unui cutremur, o
voce din acest templu ceruse sacrificiul expiator al unei scroafe însărcinate,
legându-se de legenda veche romană, că gâștele sacre ale Junonei au avertizat pe
comandantul roman Marcus Manlius Capitolinus apropierea galilor, în anul 390
e.A. Dar cercetătorii moderni resping această explicație, pentru că este clar
că "Moneta" era numele unei zeițe care era venerată în unele locuri
în afara Romei și când închinarea ei a fost transferată la Roma, ea a fost
asimilată cu Junona.
Moneta este, de asemenea, un nume
folosit pentru Mnemosyne, mama Muselor, de Livius Andronicus în traducerea sa
în latină a Odiseei, și citarea lui Jupiter și al Monetei de către Hyginus, ca
părinți ai muzeelor. Numele Mnemosyne sau Memoria a fost conectat la Juno
Moneta, care a păstrat în templul său o înregistrare impecabilă a evenimentelor
istorice.
La începutul ostilităților cu tribul
Aurunci-lor, în 345 e.A., Camillus a hotărât să cheme ajutorul zeilor pentru
conflict, făcând jurământul de a construi un templu pentru Juno Moneta. După ce
s-a întors victorios la Roma, a demisionat din funcția sa, iar senatul a numit
doi comisari pentru construirea templului. Ei au ales ca locul templului să se
afle în cetate chiar acolo unde fusese
casa lui Marcus Manlius Capitolinus și l-au dedicat la un an după jurământ.
Această acțiune a fost înregistrată în istoria lui Titus Livius Ab urbe condita și în Fasti a lui Ovidius.
Templul a păstrat Libri Lintei, înregistrările
consulatelor alese anual, datând din anul 444 e.A., până în anul 428 e.A. Din
273 e.A., monetaria romană de argint și atelierele sale au fost atașate la
templu. Monopostul lui Moneta a încurajat pe deținătorii de argint romani să
folosească acest mijloc ca un adevărat record pentru a-și glorifica familiile
prin comemorarea legendelor eroice ale familiei.
Potrivit legendei, aici o sybilă
romană a prezis venirea lui Hristos împăratului August, care a primit o viziune
cerească a Fecioarei Maria stând pe un altar deținând copilul Hristos. Se presupune
că Augustus a construit un altar pe acel loc - altarul cerului sau ara coeli – Mai târziu biserica Santa
Maria Aracoeli s-a ridicat în jurul acelui altar. Structura inițială a
bisericii nu putea să dateze din vremea lui Augustus, deoarece Roma nu a devenit oficial creștină până în
sec.al 4-lea. Dar până în sec.al 6-lea biserica existentă era deja considerată
veche. Mai târziu a fost reconstruită, structura actuală datând din sec.al
13-lea.
Biserica cea veche a fost închisă
în timpul persecuției păgânilor în Imperiul Roman târziu, în urma Edictului de
la Thessalonic din 392 e.N.
Templul zeiței Juno Moneta
(latină: Templum Iunonis Monetæ) a fost un templu roman antic care se afla pe vârful
Arx colinei Capitoliului, sau în cetatea de pe colină, cu vedere spre Forumul
Roman. Situat în centrul Romei, lângă el se afla locul unde s-au bătut pentru
prima dată monedele romane și unde s-au stocat metalul și monedele produse. De
aici s-a inițiat practica antică de asociere a monetăriilor cu diverse temple.
In plus, a fost locul în care au fost depuse cărțile magistraților.
In templul Juno Moneta au fost associate
numele a două zeități, cel al zeitei romane Juno (Junona) cu zeița Moneta, care
a fost venerată în unele locuri din afara Romei. Templul a fost considerat
protectorul fondurilor orașului. Banii au fostproduși lângă acest templu timp
de peste patru secole, înainte ca monetăria să fie mutată într-o nouă locație
lângă Colosseum în timpul domniei împăratului Domitian. Astfel, moneta a
însemnat în latină "monetărie" (monetăria în sine fiind o corupție a
monetei), termen care a fost folosit în lucrări scrise ale scriitorilor romani
vechi cum ar fi Ovidius, Martial, Juvenal și Cicero și a stat la originea
cuvintelor din limbile europene medievale.
Cicero a sugerat că numele Moneta
a derivat din verbul "monere", pentru că, în timpul unui cutremur, o
voce din acest templu ceruse sacrificiul expiator al unei scroafe însărcinate,
legându-se de legenda veche romană, că gâștele sacre ale Junonei au avertizat pe
comandantul roman Marcus Manlius Capitolinus apropierea galilor, în anul 390
e.A. Dar cercetătorii moderni resping această explicație, pentru că este clar
că "Moneta" era numele unei zeițe care era venerată în unele locuri
în afara Romei și când închinarea ei a fost transferată la Roma, ea a fost
asimilată cu Junona.
Moneta este, de asemenea, un nume
folosit pentru Mnemosyne, mama Muselor, de Livius Andronicus în traducerea sa
în latină a Odiseei, și citarea lui Jupiter și al Monetei de către Hyginus, ca
părinți ai muzeelor. Numele Mnemosyne sau Memoria a fost conectat la Juno
Moneta, care a păstrat în templul său o înregistrare impecabilă a evenimentelor
istorice.
La începutul ostilităților cu tribul
Aurunci-lor, în 345 e.A., Camillus a hotărât să cheme ajutorul zeilor pentru
conflict, făcând jurământul de a construi un templu pentru Juno Moneta. După ce
s-a întors victorios la Roma, a demisionat din funcția sa, iar senatul a numit
doi comisari pentru construirea templului. Ei au ales ca locul templului să se
afle în cetate chiar acolo unde fusese
casa lui Marcus Manlius Capitolinus și l-au dedicat la un an după jurământ.
Această acțiune a fost înregistrată în istoria lui Titus Livius Ab urbe condita și în Fasti a lui Ovidius.
Templul a păstrat Libri Lintei, înregistrările
consulatelor alese anual, datând din anul 444 e.A., până în anul 428 e.A. Din
273 e.A., monetaria romană de argint și atelierele sale au fost atașate la
templu. Monopostul lui Moneta a încurajat pe deținătorii de argint romani să
folosească acest mijloc ca un adevărat record pentru a-și glorifica familiile
prin comemorarea legendelor eroice ale familiei.
Potrivit legendei, aici o sybilă
romană a prezis venirea lui Hristos împăratului August, care a primit o viziune
cerească a Fecioarei Maria stând pe un altar deținând copilul Hristos. Se presupune
că Augustus a construit un altar pe acel loc - altarul cerului sau ara coeli – Mai târziu biserica Santa
Maria Aracoeli s-a ridicat în jurul acelui altar. Structura inițială a
bisericii nu putea să dateze din vremea lui Augustus, deoarece Roma nu a devenit oficial creștină până în
sec.al 4-lea. Dar până în sec.al 6-lea biserica existentă era deja considerată
veche. Mai târziu a fost reconstruită, structura actuală datând din sec.al
13-lea.
Templul cel vechi a fost închis în timpul persecuției păgânilor în Imperiul Roman târziu, în urma Edictului de
la Thessalonic din 392 e.N.
Din cauza lipsei de vestigii și a
informațiilor limitate privind locația exactă, templul este considerat a fi o
enigmă în topografia vechii Rome. Cu toate acestea, cei mai mulți sunt de acord
cu faptul că se afla pe centrul cetatii mai degrabă decât pe celelalte două
zone ale colinei. Unii topografi au plasat locul templului sub biserica Santa
Maria Aracoeli, în timp ce alții l-au așezat aproape de marginea colinei, în
față cu Forumul și alături de scara ce urca până în spatele bisericii.
Deși tradiția vorbește despre
construirea templului pe locul casei eroului patrician Manlius, sursele antice,
referindu-se la perioada războaielor galice, din 390 e.A., sunt legate de două
artefacte arhaice de pământ ars găsite în grădina Aracoeli care datează de la
sfârșitul sec.al 6-lea până la începutul sec.al 5-lea e.A. Alte rămășițe de
ziduri pătrate și pietre care au fost păstrate în grădină au fost atribuite de
cărturari lucrării de fortificație de pe Arx, eventual revenind presupuselor etape arhaice și mijlocii
republicane ale templului.