Lungimea totală a basilicii, cuprinzând și lățimea Pridvorului, este în jur de 211 metri. Se pot face comparații cu lungimea altor mari biserici ale lumii datorită unor repere plasate pe pavimentul navei principale. Discul de porfir inserat în paviment la câțiva metri de intrarea în nava centrală rste cel pe care a îngenunchiat Carol cel Mare în ziua de Crăciun a anului 800, pentru a primi coroana din mâinile Papei. In basilica primitivă el se afla în fața altarului principal.
Toate spaţiile interioare sunt bogat decorate cu marmură, cu stuc şi elemente ornamentale aurite, cu sculpturi şi mozaicuri. In mod surprinzător există destul de puţine picturi sub formă de tablouri, dar unele, precum Madona realizată de Raphael pentru Capela Sixtină, au fost reproduse aici în mozaic. Pictura cea mai preţioasă este icoana Fecioarei, provenită basilica antică. Intr-o enumerare succintă, se poate vorbi că de la basilica lui Constantin au mai rămas extrem de puține vestigii : obeliscul egiptean, marele con de bronz mozaicul de la
, placa de porfir a încoronării lui Carol cel Mare și icoana Fecioarei (se mai pot adăuga părțile de substructură care au fost înglobate).
Capela Sfântul Saceament
A treia pereche
de pilaștri ai naosului marchează aliniamentul unde Maderna și-a alăturat
prelungirea naosului său de cel al celui realizat de Michelangelo, când s-a
avut în vedere planul de cruce greacă. Bernini a avut sarcina să facă ca această
unire să nu fie observabilă, adăugând elemente de decorațiune format dincoloane
asemănătoare cu cele care flancau porțile monumentale ale navei și prin
umplerea spațiului dintre arcade și frontonul printr-un blazon susținut de doi
îngeri. Pe un pilastru de sud al aliniamentului, spațiul destul de strâmt, se
află monumentul funerar al papei Grigore al XIII-lea. Realizat numai din
marmură albă, el a fost terminat în 1723.. Basorelieful sarcofagului evocă
reforma calendarului pe care a întreprins-o acest papă, în1582. Calendarul
gregorian se alflă și astăzi în folosință.
Vis-a-vis, tot pe un pilastru pereche, aparținător tot părții de basilică cu plan grec, se găsește monumentul funerar al papei Grigore al XIV-lea. Aspectul său amintește de legendă și este consecința cheltuielilor enorme de care a avut nevoie sănătatea deficientă a papei, care a trebuit tratată cu o mixtură de aur și pietre prețioase. Sarcofagul său, executat, la început, din stuc, a fost refăcut din marmură, în 1842. Transformarea a avut ca scop păstrarea demnității papale și a basilicii.
Dincolo de transept, tot pe partea dreaptă a basilicii se găsește monumentul funerar al papei Clement a XIII-lea. Inaugurat în 1792, el reprezintă o frumoasă realzare neoclasică a lui Canova. Răceala, reproșată adesea artei lui Canova, a contribuit aici la puritatea liniilor. Echilibrul ansamblului suferă de prezența statuii din stânga, cea care simbolizează triumful religiei.
In fața acestui monument se află unul dintre cei patru piloni enormi, care susțin cupola, unul dintre cei patru piloni de la intersecția navei centrale cu transeptul, piloni începuți de Bramante și terminați de Michelangelo. In 1629, Bernini i-a placat cu marmură și a prevăzut la baza lor nișe mari, în care a așezat patru statui de circa 5 metri. Deasupra, a imaginat loge de unde se puteau arăta relicvele vechi și a refolosit coloanele răsucite (de la care se inspirase la realizarea baldachinul grandios de la altarul principal), coloane care proveneau de la basil;ica din sec.al 4-lea. Fiecare statuie amintește de relicvele posedate de basilică: 1- un fragment de la Sfânta Lance, operă a lui Bernini care evocă soldatul care a străpuns cu lancea sa coastele lui Christos, scenă devenită simbol al misericordei. Lucrarea este plasată pe primul pilon din dreapta, cu deschiderea spre altar. Cea de a doua statuie a fost plasată, într-un spațiu asemănător, în pilonul al doilea, cel plasat tot în dreapta. Ea se referă la un fragment din Sfânta Cruce, adusă la Roma de Sfânta Helena Ca atarte stauia este orientată catre centrul spașiului, spre altar.
Constantin cel Mare
Pilonul din stânga spate adăpostaște în nișă statuia ce amintește de Voalul sfintei Veronica. Cel de al ptrulea pilon, cel din stânga față, adăpostaște statuia ce simbolizează pe sfântul Andrei. Ultimile trei statui au fost opera elevilor lui Bernini - F. Mochi, A. Bolgi și F. Duquesnoy. Altarul principal, plasat sub Baldachin și sub măreața cupolă, este înconjurat de cei piloni gigantici, cu nișele și stauile amintite, la vedere.
Cu timpul, în marea basilică au început a fi traduse în mosaic, prin sec.al 16-lea, tablouri celebre. Urmând spiritul Contra-Reformei, Biserica a gândit că astfel vor fi apropiați credincioșii, prin materializarea imaginilor semnificative ale grandorii sale. Această tehică s-a dezvoltat mai mult când papa Benedict al XIII-lea a creat o școală de mozaicari, în 1727.. Tablourile create au asvut o semnificație religioasă imensă. Ele ilustrează puterea lui Petru : Sfântul Petru pățind peste ape ( tablou plasat pe partea de sud a pilonului din dreapta spate, în fața monumentului funerar al lui Clement al XIII-lea - descris anterior; Invierea de la Tabitha,, tablou mzaical plasat pe aceași pilon dreapta spate, spre răsărit sepre absida edificiului.
Aceste opere mozaicale glorifică pe martiri, celbrează pe papi, pe sfinți și îngeri și contestă Reforma.
In extrema dreaptă a naosului, în dreapta abidei centrale se gsete Capela Sfântului Mihai, sau a Sfintei Petronilla. Aici, un tablou de mozaic reproduce martiriul Sfintei Petronilla realizat după o pânză de Guerchin (se vede în Muzeo del Palazzo dei Conservatori, Muzeo Novo, sala 7). Sfânta Petronilla, ale cărei rămășițe au fost depuse sub altar, a fost venerată la Sfântul Petru din sec.al 8-lea. Pepin cel Scurt i-a ridicat o capelă în care trebuia să fie adusă statuia Pieta, comandată lui Michelangelo.
Absida basilicii este dominată de tonul Sfântului Petru, realizat de Bernini, pentru a adăposti resturile unui tron episcopal, simbolic atribuit sfântului Petru. Acele resturi ce datau din sec.al 4-leaerau închise într-un tron ornat cu fildeș, oferit de regele francez Carol cel Chel papei Jeanal VIII-lea, la încoronarea sa, în 845. "Catedra" lui Bernini este un mare tron de bronz sculptat, înconjurat de cei patru Doctori ai Bisericii, destinați a-l susține (ei măsoară de la 4,5 la 5,5 metri). Deasupra domnește o "glorie", din stuc aurit și o mulțime de îngerași. In centru, precum un soare, o deschidere lasă să pătrundă lumina și poartă porumbelul Sfântului Spirit (aripile lui se deschid pe 1,75 metri). Această operă, terminată în 1666, atunci cnd Bernini era aproape septuasgenar, constituiie încoronarea artei sale amețitoare prin mișcare și lumină.Opera se găsește in absidiola centrală a marii abside.
In absidiola din dreapta, spre nord, se găsește monumentul funerar al papei Urban al VIII-lea. Comandat lui Bernini în 1628, a fost terminat în 1647. A fost considerat drept capodopera artei funerare a sec.al 17-lea. Papa, cu un gest de imperial de binecuvântare, tronează deasupra sarcofagului înconjurat de statuile justițieiși a Carității, în timp ce mortul își înscie numele.
In absidiola din stânga absidei principale se găsește monumentul funerar al papei Paul a III-lea. Autorul său, Gugliemo Della Porta (1500 ?-1577), discipol al lui Micheangelo, și-a imaginat un proiect grandios. Inconjurat de opt statui alegorice, monumentul trebuia plasat în centrulcorului. Micheangelo s-a opus și cerut reducerea numărului statuilor la patru. Atunci când Bernini a reamenajat absida, în 1628, a redus numărul statuilor la două. Celelalte două au fost se află la palatul Farnese.
Pornind de la absida centrală spre aApus, pe latura de sud a naosului, se întâlnesc o altă serie de monumente glrioaser. Primul monument de sud care se întâlnește este Altarul sfântului Leon cel cel Mare, plasat în extrema răsăriteană a naosului, alături de absidă. Retablul este un tablou de marmură, datorat lui Algarde. Tabloul îl reprezintă pe papă oprind cu un gest pe Attila, la poțile Romei. Acest tip de sculptură, apropiată de de o pictură, prin efectul de culoare pe care îl produce, este caracteristic artei baroce.
Pe latura sudică, urmând drumul spre ieșire din naos, se întâlnește monumentul funerar al papei Aexandru al VII-lea, înainte de a se ajunge la Transept. Bernini a murit cu doi ani înainte de terminarea monumentul, în 1678. El dorea să sculptezed cu mâna lui caul papei care -a fost protector. Acela, îngenunchiat și înconjurat de statui alegorice, opere ale elevilor săi, cu dorința de al imita pe maestru, au un efect puțin exagerat de mșcare. Arta lui Bernini a ajuns aici la exces (Moartea este reprezentată printr-un schelet care invită pe papă apărând după o draperie de marmură care imită japsul).
In centrul basilicii, cu plan de cruce greacă, conceput de Michelangelo, exact sub cupolă s-a plasat altarul principal, de la care au dreptul să oficieze numai papii.
Mormântul Sfântului Petru de sub Altarul central și de sub
Baldachin
Deasupra lui s-a
plănuit construirea unui baldachin impresionant. Bernini a început această
operă ieșită din comun, în 1624, iar papa Urban al VIII-lea a inaugurat-o în
1633. In ciuda greutății sale datorată bronzului intrat în componență și a
înălțimii de 29 de metri, egală cu cea a palatului Farnese, acest edificiu a
păstrat aspectul lejer al unui baldachin. De obicei un baldachin era construit
din lemn și din stofă, putând fi deplasat în procesiuni. Privirea atrasă de
mișcarea liniilor imenselor coloane răsucite, fac a părea că zboară
draperiile. Albinele turnate, ca ornament, pe coloane și pe draperii, sunt cele
de pe blazonul familiei Barberini, din care provenise papa Urban al VIII-lea.
Această operă a fost foarte criticată, mai ales că fusese realizată din bronzul
antic de pe Pantheonul roman, respectiv de pe plafonul atriumului aceluia..
Baldachinul a fost taxat drept un procedeu teatral de prost gust și așa a
rămas. Are aspectul și linile unui baldachin oriental căruia îi lipsesc
însoțitorii cu turban și elefanții.
Cupola basilicii este cea mai mare din Roma (nu din lume, așa cum se exprimă unii admiratori). Pare că întregul edificiu a fost destinat să o primescă, ca simbol al perfecțiunii lui Dumnezeu. Pe pandantive se află patru medalioane de 8 metri diametru, în care sunt reprzentați, în mozaic, Evangheliștii. Deasupra se derulează inscripția latină prin casre Christos a instituit Biserica: "Tu ești Petru și pe această piatră eu am clădit Biserica mea. Eu am să-ți dau cheile regatului cerurilor". In compartimentele calotei figurează Papii, Doctorii Bisericii, apoi, așezați, Christos, Fecioara, sfântul Iosif, sfântul Ioan Botezătorul și Apostolii. Mai sus, îngeri. Pe bolta lanternonului este figurat Dumnezeu Tatăl.
Pe primul pilastru din dreapta, unul din cei patru care susțin cupola, se află statuia din bronz a Sfântului Petru, realizată în sec. al 13-lea și atribuitălui Arnolfo di Cambio. Un număr incalculabil de pelerini vin pentru a săruta piciorul statuii.Statuia este elementul ce se bucură de cea mai mare venerație.O legendă spune că statuia a fost turnată din bronzul de la statuia lui Jupiter din templul de pe Capitoliu. Revenind pe partea de nord a naosului, la limita vestică a părții în cruce greacă se întâlnește mormântul papei Pius al VII-lea, care a murit în 1823, după cd a deșuat furtuna lui Napoleon. mormântul său se datorează danezului Thorwaldsen.
Intre pilaștrii din stânga cestui mormânt, pilaștri ce aparțin basilicii cu plan în cruce greacă, concepută de Michelangelo, după plnurile lui Bramante, se găsește monumentul funerar al papei Leon al XI-lea. această operă din marmură albăse datorează sculptorului Algarde (1642-1644). Basorelieful de pe sarcofag ilustrează coversia la catolicism a regelui Henic al IV-lea, primită de viitorul papă, pe atunci legat al papei Clement al VIII-lea.
Statuia Sfântului Petru
Monumentul funerar al lui Innocentius al VIII-lea, realizat de florentinul Antonio Pollaolo (1431-1498) este o operă a renașterii și este unul din rarele monumente păstrate de la baslica primitivă. Concepția mormântului, plasat lângă ziddul edifuiciului, era caracteristică pentru sec.al 15-lea. Monumentul se află în dreptul primei perechi de pilaști ai naosului adăugat de Maderna și Bernini, la construcția cu plan de cruce greacă a lui Michelangelo. Când a fost recompus monumentul, în 1621, cele două statui ale sale au fost inversate. La început omul ăntins se găsea deasupra pontifului care binecuvânta, semnificând, astfel, puterea supremă a morții. In epitaf s-a srecurat o greșală. Acolo se pșate citi că papa a viețuit (vixit), în loc de (regna) a domnit "8 ani, 19 luni și 25 de zile".
Urmează pe dreapta, spre ieșire, Capela Prezentării, iar lângă peretele său dinspre apus monumentul funerar al papei Ioan al XXIII-lea. Acest basorelief se datorează sculptorului contemporan Emilio Greco.
Ultimul monument funerar dinspre ieșire din basilică este cel lucrat de Canova (1817-1819) spre gloria ultimilor reprezentanți al familiei regale scoțiene, Stuart. Monumentul se află între primul pilastru din stânga naosului și peretele de nord.
Calea sub altar
Revenind spre interiorul basilicii, în perete nordic din drptul pilonului de nord-vest, dintre cei patru care susțin cupola,se deschide intrarea în Muzeul istoric și tezaurul bailcii. Diminuat pe timpul invayiei sarazine din anul 846, apoi de jefuirea Romei în 1527 de către armatele creștine ale lui Carol Quintul, sau pe timpul tratatului de la Tolentino al lui Bonaparte, în 1797, tezaurul de la Sfântul Petru a fost totdeauna reconstituit și apoi îmbogățit de donațiile unor diverse țări. In Sala I se găsește "Sfînta Coroană, identică celor pe care Bernini le-a refolosit în logiile pilonilor principali, care susțin cupola, provenind din vechiul edificiu antic, din sec.al 4-lea". Cocoșul din metal aurit a fost plasat pe vărful aceleiași basilici antice de către Leon al IV-lea în sec.al 9-lea. In Sala II se găsește o frumoasă dalmatică, despre care se zice că ar fi aparținut lui Carol cel Mare, dar este vorba de un veșmânt liturgic în stil bizantin, posterior sec.al 10-lea. Această sală mai adăpostește o copie, în lemn și fildeș, a tronului realizat de Bernini în marea absidă. In capela beneficiarilor, un frumos tabernacol este atribuit lui Donatello, maestru florentin al Renașterii. Mulajul din ipsos al statuii Pieta de Michelangelo a devenit prețios cănd a treuit restaurat originalul dteriorat în 1972.
Sala III adăposterște mormântul papei Siztus al IV-lea,realzat de Antonio Pollaiolo (1493), capodoperă a sculpturii din broz. In diverse alte săli se găsesc obiecte de orfrevrărie și de cult și îngerul fasonat din lut ars de Bernini, înainte de a-l turna în bronz pentru Cpela Ssântul Sacrament. In galerie se păstrează tiara din aur, argint și pietre prețioase cu care se împodobește statuia Sfântului Petru în zilele de ceremonie. Sarcofagul lui Junius Bassus, din sec.al 4-lea, a fost descoperit sub basilică și constituie un exemplu remarcabil al sculpturii funerare creștine, bogat decorat cu scene biblice.
"Grotele" vaticane sunt o suprafață de sub basilcă care cuprind morminte de papi, precum și diverse obiecte de la vechea basilică. Anssamblul este compus dintr-o parte semicirculară ce copiază forma absidei primitive și se pelungește spre est cu capela ad caput. Față de centrul absidei la stânga se găsește mormântul lui Pius al XII-lea, iar la dreapta capela ad caput. In navele laterale se găsesc numeroase morminte, printre care ale Ioan al XXIII-lea, Christina de Suedia și Benedict al XV-lea.
Prin partea de sud a edificiului se coboară sub aceasta pentru a se vizita săpăturile realizate între 1939-1950, din inițiativa lui Pius al XII-lea. acolo s-a scos la lumină o necropolă romană pe cae Constantin a nivelat-o pentru a construi basilica primitivă. Cu această ocazie a săpăturilor a fost descoperit mormântul Sfântului Petru. După ce s-a traversat un zid al basilicii primitive, s-a găsit necropola. S-a juns în zona a două rânduri de morminte, din secolele 1-4 e.N, separate de un drum. Acestea erau disuse în lungul pantei ce cobora spre Tibru, aproape paralel cu nava centrală actuală, Deasupra intrării unui mormânt, situat la extremitatea de est, o inscripție exprima voința defunctului de a fi îngropat in Vaticano, ad circum. Mormintele romane au fost refolosite de creștini, precum unul de copil din familias Julia, care cuprinde mozaicuri creștine, mozaicuri ce sunt considerate dintre cele mai vechi din câte se cunosc (anterioare sec.al 4-lea). Aici Christos este reprezentat printre ramuri de vuță de vie, aureolat de raze de soare și conducând un car tras de cai.
Urcând spre absida actualei basilici, se întâlnește un drum perpendicular pe cel principal. Acest drum este mărginit spre est de un zid din sec.al 2-lea, numit zidul roșu. In spatele aceluia a fost descoperit un edicul pevăzut cu nișe și două colonete, csre a adăposdtit modestul mormânt al lui Petru. acesta a determinat, probabil, pe Constantin să ridice basilica pe aceste locuri accidentate și umede.
Mormântul lui Petru as suscitat și încă suscită controverse între istorici, arheologi și teologi. in 258 creștinii au mutat relicveleîn catacomba San Sebastian, iar către 356 le-au readus la Vatican, la locul lor deorigine. Relicvele sfâtului au suferit, cu aceste ocazii, unele deteriorări.
Capela Clementina, este Capela ad caput (la capul sfântului Petru). Situată în spatele ediculului, ea este foarte aproape de mormîntul apostolului. hidul arată oseminte regăsite într-unul din zidurile care, în sec.al 3-lea borda ediculul la nord. ele par a fi aparținut Sfântului Petru. (întortochiate sunt căile Bisericii).