joi, 5 mai 2011

CRAIOVA - BISERICA SFÂNTUL ILIE


Vornicul Ilie Otetelișanu a ridicat această biserică, cu hramul Sfântul Proroc Ilie, între anii 1710-1715. Biserica și-a păstrat hramul neschimbat până în zilele noatre. In lista bisericilor din plasă pentru mănăstirile și bisericile câte sunt în cuprinsul acestei plăși și de cine sunt zidite – 1838, se dă ca dată a zidirii bisericii Sfântul Ilie, anul 1720. Este foarte posibil ca ridicarea să fi fost realizată între 1710-1715, după care finalizarea, până la târnosire, să mai fi durat până în 1720. Intreruperea preocupărilor legate de finalizarea lucrărilor și a dotării cu ornamente, odoare, venituri și slujitori, trebuie să se fi datorat și situației internaționale, a războiului austro-turc, război care a dus la ocuparea efectivă aOlteniei între 1716-1737 (și nominală între 1718-1739 conform tratatelor). Este deci de presupus că vornicul să fi avut multe alte preocupări politice, printre care și participarea la revolta împotriva înscăunării primului domnitor fanariot Nicolae Mavrocordat, în 1716. Vederile lui politice l-au determinat să și accepte colaborarea cu ocupanții austrieci, devenind Consilier împărătesc.
Piatra cu pisania ridicării lăcașului, la începutul sec.al 18-lea, nu se mai păstrează. Este posibil să se fi deteriorat și pierdut cu ocazia reparațiilor de după cutremurul din anul 1838.
Biserica ridicată de vornicul Ilie Otetelișanu era un edificiu de dimensiuni restrânse, care urma stilul timpului, stil numit brâncovenesc. Avea o singură turlă, fapt ce rezultă din însemnarea stricăciunilor suferite de biserici pe timpul cutremurului din noaptea de marți spre miercuri, 11-12 ianuarie 1838. Stricăciunile se regăsesc consemnate în Arhivele Statului, Prefectura Dolj, dosar 104 și au fost publicate în revista Arhivele Olteniei din 1931. Pentru biserica Sfântul Ilie era consemnat: Turnul bisericii au crăpat în trei locuri. Doi stâlpi ce sunt în lăuntru au crăpat căzând câteva tencuială.
In urma acelui cutremur, familia ctitorului, prin Iordache și Grigore Otetelișanu, au întreprins refaceri generale, ocazie cu care s-a schimbat total înfățișarea lăcașului. S-a dărâmat turla și s-a construit un acoperiș în două ape, iar spre răsărit (spre altar) și spre apus (intrare), s-au ridicat două frontoane triunghiulare în partea superioară. In acest fel, biserica a luat o înfățișare foarte apropiată de una protestantă.
Pridvorul brâncovenesc a fost înlăturat, iar ca adăpost pentru intrare s-a amenajat, deasupra ușii, o marchiză semiconică acoperită cu tablă. Brâul și registrele care împodobeau exteriorul, ca la toate bisericile brâncovenești, au fost înlăturate. După reparație, numai crucile mai arătau că acel mare șopron era un lăcaș de închinăciune creștin, dar nu spunea nimic despre tradiția ortodoxă. Crucile erau așezate la extremitățile de răsărit și de apus.
La mijlocul sec.al 19-lea, în Oltenia s-au folosit meșteri din Transilvania, atât pentru edificarea de biserici, cât și pentru clădiri civile diverse. Unii dintre aceia au lucrat și la refacerea bisericii Sfântul Ilie. Acei meșteri transilvăneni au impus stilul și planurile lor de construcție, ambele influențate de austeritatea protestantă. Din mâna meșterilor transilvăneni a rezultat un edificiu asemănător cu o magazie mare mai îngrijit finisată.
Pe latura de la intrare, deasupra marchizei, era prevăzută o nișă dreptunghiulară, puțin adâncită, destinată probabil adăpostirii pisaniei celei vechi, sau a uneia noi, din anul 1839. In mijlocul frontonului triunghiular era practicată o fereastră ovală. Pe sub baza frontoanelor și pe sub acoperiș, biserica era înconjurată de un ornament liniar foarte puțin proeminent în afara zidăriei. Datorită ornamentului și al concepției, strașinile era aproape inexistente. Cele două ape ale acoperișului se terminau la nivelul acelui ornament sărăcăcios. Pe laturile de nord și de sud, pereții erau străpunși de câte trei ferestre dreptunghiulare, așezate în partea de jos. In acest fel se crea un dezechilibru între partea de jos a edificiului și cea de sus extrem de sărăcăcioasă.
De desfigurarea acelor reparații, din 1839, a scăpat numai clopotnița, dar și aceea a fost demolată în anul 1889. După spusele  unor oameni în vârstă acea clopotniță era foarte înaltă, rivalizând cu vestitul Turn al Colții din București. Cei care au apucat să o vadă apreciau că înălțimea ei ar fi egalat șapte etaje. Nu s-a păstrat nici o imagine a ei prin schiță, desen sau pictură. În anii 1840-1841, noua biserică a fost pictată de pictorul craiovean Constantin Lecca.
Profesorul C.D.Fortunescu își amintea din anii 1880: Uneori ducându-mă în târg, spre locuința tatii, în loc ca de la Foișorul de Foc (în spatele Casei Albe de astăzi) să țin drumul drept până în strada uniri, o apucam la stânga, pe lângă căsuța bătrânească a lui Sabor Ștefănescu, pe ulicioara ce ducea pe lângă vechea primărie (pe locul blocului cu patru etaje din partea sudică a grădiniței English Park), de mult dărâmată (1922), trecând chiar prin curtea acesteia și pe sub gang, ieșeam în fața cârciumii lui Coșoveanu și de aici în dosul fierăriei lui Petrache Andreescu, pe lângă gardul bisericii Sfântul Ilie (nu menționează mănăstire), ctitoria cea veche a Otetelișenilor, cu clopotnița ei înaltă, a cărei singură temelie a rămas aceeași și azi, ieșită din linia trotuarului și după casele lui Crăpătoreanu, ieșeam pe din dos în curtea unde îmi locuiau părinții. Vechea Biserică Sfântul Ilie era mai mică decât cea de azi, cu un turn cu ceasornic în față.
Turmul cu ceasornic trebuie să fi fost chiar turnul clopotniței celei vechi, care fusese înzestrat cu un ceasornic în perioada de după renovarea din 1839. Atât biserica, cât și clopornița ei semeață, se aflau „mijlocul târgului”.
In lucrarea Istoria Generală, a lui Dionisie Fotino, această biserică era desemnată ca mănăstire, împreună cu bisericile Sfântul Dumitru, Obedeanu, Maica Precista ot Dud, Sfântul Gheorghe (poate „cel Nou”), Sf\ntul Nicolae- Gănescu, Sfântul Spiridon, și altă Sfântul Nicolae (probabil Sfântul Gheorghe Vechi  care avea și hramul Sfântul Nicolae).
Nu există documente care să ateste mănăstiri decât la Obedeamu și la Sfântul Nicolae-Gănescu. Probabil că locuințele pentru preoți, cântăreți și poslușnici, precum și acareturile făceau ca aceste biserici să fie considerate mănăstiri. Informațiile lui Dionisie Fotino sunt, în acest caz, eronate.
Sfântul Ilie este cea mai centrală biserică din oraș, cuprinsă în inima centrului negustoresc.
Rușii, din armata de ocupație de după revoluția din 1848, au cerut-o drept locaș de închinăciune pentru ei, deși Episcopia de Râmnic și Protopopia Craiovei hotărâseră să li se pună la dispoziție biserica “ot Dud”, unde numai proții ruși să slujscă, ceilalți (cei români) să se ducă la alte biserici.
Rușii au preferat biserica Sfântul Ilie din două motive: era centrală și pentru că biserica Maica Precista ot Dud era prea apropiată de partea vestică a orașului, ocupată de armatele turcești. Craiova era ocupată atunci de cele două armate străine, rușii în partea de răsărit și turcii în partea de apus. Datorită apropierii de linile turcești biserica Maica Precista ot Dud s-ar fi dovedit nesigură, aceasta cu toate că era mai spațioasdă și mai înzestrată cu odoare. Pe tot timpul cât au rămas trupele de ocupăație rusești în Craiova, întrte 1848-1851, serviciile religioase cu character official au avut loc în această biserică, devenită astfel și catedrală vremelnică. După retragerea rușilor, în 1851, și-a pierdut acea calitate.
Catedrala orșului fusese din vechime biserica domnească Sfântul Dumitru, unde existau și odăi pentru șederea vremelnică a Episcopului de Râmnic, pe când făcea călătorii de control. Intre anii 1774-1779, episcopul de Râmnic s stat la biserica Obedeanu. Probabil că biserica mănăstirii a îndeplinit și ea rolul de catedrală.
După anul 1779, Episcopul Chesarie (Kesarie) s-a stabilit la mănăstirea Sfântul Nicolae-Gănescu. Ca urmare biserica acelui metoh s-a folosit drept catedrală până la sfârșitul anului 1863 (Arhiva Colegiului Național Carol I-ul, dosar 201, fila 596).
La 13 decembrie 1863 a apărut Legea Secularizării Averilor Mănăstirești, astfel că mănăstirea Sfântul Nicolae-Gănescu a fost afectată, rămânâd pentru un timp numai biserică de mie, cu venituri drastic diminuate. Chiliile ei au devenit sediu al tribunalelor și al restului celor aduși în fața judecății. Odată cu plecare episcopului și biserica și-a pierdut calitatea vremelnică de catedrală.
Inainte de ocupația rusească exista o altă prioritate în desemnarea bisericii de primă importanță. Astfel, în 1846, cârmuitorul Doljului, Iancu Bibescu, a poftit pe Inspectorul Școalei Centrale și pe profesori, la Te-Deum-ul ce urma să aibă loc la biserica Episcopiei în ziua de 8 septembrie, fiind ziua Doamnei. Apoi, la 5 decembrie 1853, Cârmuirea a poftity pe Inspector și profesori pentru un Te-Deum în cinstea Impăratului rusesc (Arhiva Colegiului Național Carol O-ul, dosar 262, fila 274).
Din cele două evenimente locale se înțelege că atât înainte de revoluțiadin 1848, cât și după pleacarea trupelor de ocupație, rolul de primă biserică a fost acordat bisericii Sfântul Nicolae- Gănescu, cu excepția anilor de ocupație rusească. Inainte de revoluție întâietatea bisericii domnești Sfântul Dumitru se pierduse datorită stării grave de deteriorare. De altfel, aceasta a fost închisă definitive în anul 1849. Biserica Obedeanu avea și ea greutăți în acea perioadă, așa că Biserica Sfântul Nicolae –Gănescu a păstrat rolul de catedrală până după legea secularizării. Odată cu anul 1864 a devenit biserică parohială (fără mănăsture), până în anul 1884 când a fost demolată pentru a se ridica în locul ei Palatul de Justiție.
In acele condiții a ajuns catedrală biserica Maica Precista ot Dud. După 1913, când aceasta a fost demolată, biserica Sfântul Ilie, reclădită în 1890, a devenit iarăși cea mai mare și mai centrală din oraș. De atunci și până în 1933, când s-a terminat și sfințit catedrala istorică Sfântul Dumitru, biserica Sfântul Dumitru a servit drept catedrală. După acea reconstrucție de la sfârșitul sec.al 19-lea, biserica a fost pictată de pictorul Ioanid din București, sub supravegherea eminentului pictor național Gheorghe Tăttărăscu. Pictura aceea poate fi admirată și astăzi.
La sfârșitul deceniului 2000-2010, biserica a fost reacoperită cu tablă de cupru, care strălucește în soare. Cu trecerea anilor aceasta se va oxida și va deveni verzuie, dar reprezenta un acoperământ rezistent.
In anii 1889-1890, biserica Sfântul Ilie a fost refăcută pentru a doua oară de membrii familiei ctitorului. A apărut o biserică luxoasă cu exteriorul decorat din cărămizi aparente, de culoare gălbuie, cu o arhitectură greu de precizat, dar, cu siguranță, netradițională. Inscripția așezată la terminarea noii clădiri, în 1890, arăta că noul lăcaș s-a ridicat pe locul celui vechi, cel zidit „pe la anul 1751 de Dvornicul Ilie Otetelișanu”. Inscripția a fost greșită din punctul de vedere al datării. In condica mănăstirii Hurezu se păstrează, în copie, testamentul primului ctitor, act care contrazice data zidirii la 1751.  Dată acestui testament este 11 decembrie 1732 și în el se vorbește despre a mea dulce nădejde, biserica mea din Craiova. Biserica avea nevoie atunci să i se termine tâmpla și să fie acoperită din nou cu șindrilă.
Pentru a se simți nevoia refacerii unui acoperiș în 1732, trebuie ca locașul să fi avut o oarecare vechime, deci se poate conta pe zidirea lui între 1710-1715, așa cum s-a precizat la început.
Biserica s-a aflat pe fosta stradă Regina Maria la Nr. 1 (stradă devenită sub regimul comunist Str. 24 rebruarie). Prin anul 1925, această stradă era consemnată drept Strada Nouă și pornea din Str. A.I.Cuza și ajungea numai până în str. Lipscani. Ulterior, în anii 1930, strada a fost străpunsă până în Str. M. Kogălniceanu, despărțind curtea Bibliotecii Aman de grădina restaurantului Minerva. După evenimentele din 1989 strada a primit numele omului de cultură Nicolăescu-Plopșor.
              Din veniturile acestai biserici, membrii familiei Otetelișanu au putut întreține mult timp școala de fete Lazaro-Otetelișanu, „în case luate cu chirie” și au contribuit, prin sârguința lui Grigore Otetelișanu, la înființarea Liceului Elena Cuza, liceu numit sub regimul comunist Școala Medie Nr. 3 și apoi Liceul de filologie-istorie. După evenimentele din decembrie 1989, tradiționalul așezământ școlar craiovean a reluat numele de Liceul Elena Cuza, iar în ultimul deceniu al sec.al 20-lea a devenit Colegiul Național Elena Cuza.
            Având caracter privat, biserica Sfântul Ilie nu a pierdut din moșii cu ocazia secularizării, dar ulterior a fost afectată de expropieri. Ca urmare a făcut cu greu față la cheltuielile legate de susținerea învățământului craiovean de fete. Biserica a avut în proprietate moșia Calafatului, iar în 1826 avea 16 prăvălii în Craiova, date cu embalic (chirie), aproape toate grupate în jurul ei.
            Parohia bisericii a avut întindere mare încă de la începuturi. Cu timpul, însă, numărul enoriașilor a scăzut datorită infiltrării multor străini în zona comercială centrală, străini cu alte credințe. Numărul de enoriași a scăzut atât înainte de al doilea război mondial, cât și după aceea, dar sarcina întreținerii școlii Lazaro-Otetelișanu se anulase de mult.
            In istoria învățământului de fete craiovean s-au diatins doi membri ai ai familiei Otetelișanu. Ambii s-au aflat la conducerea Pensionatului Lazaro-Otetelișamu. Primul a fost Iordache Otetelișanu, urmat, prin moștenire, în 1844, de Aga Grigore Otetelișanu.
            Deși acel pensionat a fost atribuit, încă de la început, în grija Epitropiei de la biserica Maica Precista ot Dud (Madona Dudu de astăzi), unele fonduri erau dirijate de la biserica Sfântul Ilie, ctitoria Otetelișenilor, Aceasta, cu toate că începând cu anul 1860 pensionatul, sau cum i se mai spunea Institutul Lazaro-Otetelișanu a trecut în grija statului.
Subvențiile bisericești către anumite unități școlare au continuat, sub diverse forme, până la proclamarea Republicii (sub formă de premii, burse, de ajutoare pentru elevii meritoși, cărți, icoane, etc.).
            In anul 1870, epitropia bisericii Madona Dudu aăsura de a reorganiza corul înființat încă din 1856. Doi ani mai târziu, epitropia bisericii Sfântul Ilie i-a urmat exemplul, înființând o formație similară, care a funcționat multe decenii, cu unele întreruperi. Pe timpul reclădirii bisericii Madona Dudu (1913- 1932) a rămas singurul cor bisericesc din oraș. In 1933 a luat ființă și corul de la catedrala Sfântul Dumitru.
            In perioada anterioară înființării societăților muzicale din Craiova: Buciumul (1900), Filantropia (1904), Hora (1904) și Armonia (1910), alături de formația similară de la Madona Dudu, corul bisericii Sfântul Ilie nu și-a limitat activitatea la cea pur religioasă, ci a urcat și pe scena culturală a orașului, contribuind la educația muzicală.  

marți, 3 mai 2011

ROMANIA - PLAJA MAMAIA 1964


Plaja Mamaia 1964
 Mi-am petrecut toate verile din copilărie pe plaja centrală din Constanța și pe cea din Mamaia, chiar în anii când mai existau trupe sovietice de ocupație, și, ca urmare, înainte și în timpul construirii stațiunii moderne. Pa atunci, prin anii 1950-1960, plaja Mamaia era o imensă întindere de nisip fin, care se întindea de la Năvodari pînă la marginea de nord a Constanței. Până la plecare această întindere a fost folosită de către ruși pentru antrenamente cu muniție de răzoi. Hotelul Rex era ocupat numai de comandament sovietic și încojurat de santinele. Până la Mamaia -Băi venea rar un autobuz de linie al Constanței. Dincolo de acest punct nu mai treceau decât localnicii din Mamaia-Sat, care aveau legitimații de frontieră. Ei se strecurau pe un drum nisipos ce urmărea malul lacului Suitghiol. Uneori mai veneau și formațiuni militare române.
Plaja era nu numai foarete întinsă, dar și foarte lată, cu multe dune înspre Siutghiol. Numai fotografiile de mai târziu, de prin anii 60, pot demonstra lățimea și vastitatea plajei de atunci. Eu am venit aici după câteva decenii. Intre timp am preferat Stațiunile și plajele din sudul litoralului, cu ape mai adânci spre mal și cu un nisip cu granulație mai mare.

Magazinel dinMamaia 1964

Magazine în Mamaia



Mamaia 1938 - Vechiul dig cu tobogane 
 Plaja de la Mamaia s-a îngustat mult în ultimile patru-cinci decenii. Deși nu mă pot baza pe măsurători, apreciez că s-a îngustat de aproape trei ori. Viligiaturiști din anii 60-70 și chiar 80 s-au bucurat de o plajă mult mai generoasă. Pe de altă parte Mamaia a rămas astăzi cu zestrea de hoteluri finalizată în anul 1964. Sub noul regim de debandadă pseudo-capitalistă nu s-a mai adăugat nimic important. poate ici colo să mai fi răsărit unele construcții, o telegondolă inutilă, dar care scoate bani de la cei ce se plictisesc și ceva chioșcuri pentru comerț. Patronii cei noi ai hotelurilor au fost niște profitori ai debandadei tranziției, care fac pe investitorii, dar care nu sunt în stare să ofere servicii pe măsura cerințelor și a competiției cu litoralul bulgăresc. Unii apreciază că Mamaia de astăzi este o "țigănie" și cred că au dreptate. 
In plus, înainte de evenimentele din 1989, plaja era un bun natural al tuturor românilor. Acum ea este parcelată și acaparată de firmele hoteliere particulare, care o mobilează volens-nolens cu scaune rabatabile și umbrele. In numele unei privatizări greșit înțelese, satatul, adică Primăria Constanței, s-a degrevat de întreținerea plajei, concesionând-o firmelor particulare, firme care nu rezolvă nici măcar curățenia corespunzătoare, sau decolmatarea de alge, când este nevoie. Aceste firme nu se gândesc decât la un profit ușor și nu au în vedere perspectiva menținerii plajei. De altfel, nici nu sunt capabile, financiar, să facă investiții de amvergură pentru limitarea eroziunii plajei din cauze naturale.

duminică, 1 mai 2011

ROMANIA - LITORAL 60-70


Eforie Nord - Barul Roman pe plajă  1970


Mamaia  1966


Costinesti - faleza 1977

Costinesti - plaja  1977

Constanta 1965 - Bul Gării

Eforie Nord - Lacul Belona, Hotel Europa, Hotel Belona

Eforie Nord - Restaurant Debarcader 1974

Eforie Nord - Plaja Belona și Hotel Belona

Eforie Nord - Hotel Belona și Hotel Europa

Eforie nord - faleza 1976

Eforie Nord - plaja  1966

Mamaia - Hotel International fost Rex

Mamaia - Plaja Casino - Hotel Patria, National unirea, Riviera

Venus - Hotel Anca 1989

Venus - Hotel Adriana 1975

Mangalia-Nord Venus 1983

Venus 1983 - vedere aeriană

Saturn 1977

Olimp - Hotel Crisana  1981

Olimp - Hotel Belvedere  1983


Olimp  1983

Olimp - Panoramic, Amfiteatru, Belvedere

Mangalia - faleza 1977

Mangalia - Complex Dunărea  1969

Mangalia - Cazinoul și faleza  1977

Mangalia  1983

Mangalia  1982

Mangalia  1978

Mangalia - Casino  1973

Mamaia - zona Perla  1977

Mamaia - zona Perla  1976   2

Mamaia - zona Perla 1971

Mamaia - Vila 1 - Radio Vacanța

Mamaia - vedere de pe digul distrus în 1981 construit
între războaiele mondiale

Eforie Nord  1960

Eforie Nord - faleza vîzută de la Belona

Eforie Nord - Hotel Astoria 1972

Eforie Nord - Complex Steaua de Mare 1973

Eforie Nord - Mini-Hoteluri  1972

Eforie Nord - Hotel Europa 1973 (constr.1966)

Eforie Nord - Hotel Venus 1980

Eforie Nord - Restaurantul Roman - 1969

Eforie Nord - 1968

Eforie Nord - 1961

Eforie nord - vedere spre Eforie Sud
Lacul Belona și Techirghiol - 1976

Eforie Nord - Restaurant Debarcader - 1964

Eforie Nord - 1962 - (sanatoriu)

Eforie Nord - 1961

Jupiter - Hotel Cometa, Olimpic și Atlas - anii 1970

Jupiter - Hotel Scoica 1976

Jupiter - Hotel Cometa, Olimpic, Atlas - anii 1970

Jupiter - Curba spre Cinema în aer liber - anii 1970


Eforie Nord - Restaurant Perla Mării  1960

Eforie Nord - Hotel Fekix și Belvedere  1970

Eforie Nord - 1961

Jupiter - Hotel Ticmana (acum Majestic), Atlas, Olimpic
Cometa, Piscina Scoica, Mereor și Capitol

Mamaia - Restaurant Tomis - anii 1960

Mamaia - Hotel Pescarus - anii 70

Mamaia - Hotel Ovidiu - anii 70

Mamaia - Hotel Riviera (dr) și Astoria (centr) - anii 70

Mamaia - Hotel Perla  anii 70

Mamaia - Hotel National - anii 70

Mamaia - Hotel Flora - anii 70

Mamaia - Hotel Aurora și Meridian  1981

Mamaia - Hotel Riviera și Majestic  anii 70

Mamaia 1970  Panoramic spre nord - Radio Vacanța (stg),
Hotel Aurora, Meridian, Doina, Flora, Victoria, Complex
Patria-National-Unirea, Hotel Riviera.

Neptun - Restaurant Insula - anii 70


Neptun - Hotel Dacia - 1971

Neptun - Hotel Caraiman - 1971

Neptun - Hotel Miorita, Bâlea, Doina  anii 80




Venus - Hotel Adriana  1971

Venus - Hotel adriana după 1989 - ruină

Eforie Nord - Plaja și faleza  1960

Eforie Nord - Restaurant Steaua de Nare  1974



Neptun - Hotel Neptun anii 80
Eforie Nord - restasurant Debarcader  1971
<><>
<> </>
</></><><>
</></>
Eforie Nord - 1949 - Hotel Belona (ocupat de Ruși)

Eforie Nord - Complex Steaua de Mare - 1989

Eforie Nord - Hotel Belona  anii 70

Jupiter - Complex Paradis  1976

Jupiter  1984

Jupiter 1971 - Hotel Olimpic și Atlas

Eforie Nord - POSTA  1960

Eforie Nord - 1961 - Complez comercial și POSTA

Eforie Nord - Dig și Restaurant Debarcader
1960

Eforie Nord - Plaja și Belona în stânga

Eforie Sud - Plaja și Faleza 1971

Mangalia - Plaja  1965

Eforie Nord - Casa de odihnă Marea Neagră (Belona)
1959

<> </>

Neptun - Bazarul - anii 70

Venus - Hotel Zamfira 1971

Venus  1975 - Hotel Vulturul, Pajura, Cocorul

Venus 1972 - Hotel Pajura, Vulturul, Adriana (dr)

Venus 1971 Hotel Vulturul, Pajura, Cocorul, restaurant Razelm

Venus 1971 - Hotel Egrta, Floric, Zamfira

Venus anii 70 - Hotel Sanda

Venus anii 70 - Hotel Egreta și Florica

Venus  1970  Hotel Egreta
Imagine similară
Stațiunesa Olimp - Hotel PANORAMIC - anii 1980 - 
acum în ruină (2017)