duminică, 17 martie 2013

ROMA - TEMPLUL LUI HADRIANUS XXXX 1

Templul împăratului Hadrianus a fost ridicat în Câmpul lui Marte și vestigiile lui se pot vedea astăzi în Piazza di Pietra. S-au păstrat încă mărturii frumoase și grandioase dintr-o latură întreagă a peristilului său, resturi sub forma unor coloane impresionante incluse într-o latură a Bursei moderne a Romei.


Templul a fost ridicat în cinstea împăratului Hadrianus, divinizat după moarte, de către succesorul său, Antoninus Pius, în anul 145 e.N.. Coloanele de pe o latură a peristilului au fost incluse într-o clădire din secolul al 17-lea, de către arhitectul Carlo Fontana, pentru a găzdui administrația vamală papală. In prezent, acolo se găsește sediul central al Bursei de Valori din Roma.
Acest templu a primit, pentru un timp, numele greșit de Templul sau Bazilica lui Neptun.
A fost un templu peripter și octostil, cu câte 13 coloane laterale în stil corintic. In prezent s-au mai păstrat numai 11 coloane, cu înălțimea de 15 m, ridicate pe o fundație (podium) la 4 m înălțime, din peperino, podium îngropat acum sub dărâmături.  Deasupra colonadei se mai distinge o parte din arhitrava originală.
Zidurile ce compuneau cella au fost inițial acoperite cu un placaj de marmură, după cum reiese din găurile vizibile. Rămășițe din cella sunt vizibile încă în interiorul clădirii Bursei de Valori: Planul avea o absidă, cu o bolta semicilindrică.
Templul a fost înconjurat de o mare piață cu portic, cu coloane de marmură și o deschidere cu formă de arc de triumf pe partea laterală dinspre Via Lata (acum Via del Corso). Acest arc a fost numit Arcul lui Antoninus, sau Arcul Claudius, sau arcul Tosetti, după numele unei familii de proprietari ce au stăpânit acel loc. Vestigii ale arcului au persistat până în secolul al 18-lea.

Reliefurile care ornau arcul înfățișau provinciile romane, alternand cu panouri ce reprezentau trofee, astăzi păstrate în Muzeele Capitoline, în special în Palatul Conservatorilor. Ele sunt o reflectatre a politicii pașnice promovate de Hadrianus (117-138 e.N).
Resturile Templului lui Hadrianus sunt o mărturie a minunilor arhitecturale ale Romei antice. Pietrele de pavaj din Piazza di Pietra sunt realizate din pietre templului.
Această piață se găsește în imediata apropiere, spre sud, de Piazza di Montecitorio și de Piaza Colonna, împreună cu care formează un triunghi cu vârful spre nord. Totodată, spre apus, pe strada îngustă, Via Pastini, se face legătura cu Piazza de la Rotonda, adică cu piața din fața Pantheonului. O legătură scurtă a pieței di Pietra face legătura cu Via del Corso.
Săpăturile recente au pus în evidență baza fostului templu, realizându-se un șanț larg, care să dea posibilitate turiștilor să admire lucrarea originală romană ascunsă cu 4 metri de depuneri în două milenii.



vineri, 15 martie 2013

ROMA - SUBTERANE - BASILICA SUBTERANĂ DE LA PORTA MAGGIORE XXXX 1


             Basilica subterană de la Porta Maggiore, din cartierul Prenestino-Lambicano, este considerată majoritar drept o basilică neopitagoriciană. Cu toate acestea se mai discută și alte destinații ale vestigiului. Se mai presupune că ar fi putut fi un mormânt, sau basilică funerară, nympheum, sau templu neopitagorician.

Lucrarea subterană a fost descoperită întâmplător în 1917, în urma prăbușirii unei bolți din ale sale. Peste aceasta fusese construit un viaduct care suporta căile ferate ce duceau la gara centrală a Romei (stazione Termini) și, la nivelul solului, linia de tramvai care deservea cartierul din Via Prenestina. Apare bizară lipsa de grijă a constructorilor de căi ferate de a nu sonda suficient terenul în adâncime. Este considerată, de unii autori, cea mai importantă descoperire făcută în Roma de la descoperirea Catacombelor. Se pare că guvernul italian a fost de aceeași părere și nu a precupețit eforturile financiare, luând măsura de a devia calea ferată Roma-Napole și de a îndepărta talusul care acoperea vestigiul.

S-a constatat și existența unui puț circular și apoi a unui mare coridor subteran, înclinat ușor, cu o pantă de cica 15%. Coridorul parcurge o direcție paralelă cu lungimea basilicii, după care cotește în unghi drept și corespunde din lateral cu vestibulul basilicii. Basilica a fost găsită umplută cu resturi și pământ până la o treime din înălțimea interioară. Direcția responsabilă de săpături a luat măsura golirii imediate a unei părți din coridor și întregii basilici. Panta ușoară a coridorului și diferența de circa 10 metri între calea Prenestina antica și baza basilicii demonstrează că în antichitate nu se putea intra în aceasta din urmă decât după o parcurgere relativ lungă, în semiobscuritate, luminată numai din timp în timp de o gaură în plafon. Ceva mai bine luminat era vestibulul patrat, asemănător cu atriumul care preceda vechile biserici creștine.
Structura subterană a basilicii prezintă acel vestibul, sau pronaos patrat, a cărui deschidere din plafon constituia unica sursă de lumină. Din pronaos se pătrunde într-o mare sală basilicală cu trei nave separate prin șase pilaștri groși. La capătul navei centrale se găsește o absidă semicirculară cu raza de 1,55m.

Lucrarea se întinde pe o suprafață de 12 x 9 m și are o înălțime de 7 m. Navele laterale au lățimea de 2 m, iar cea centrală de 3m.  Pilaștrii au secțiune de circa 0,95 x 1,15 m și sunt uniți prin arcade scunde. Ei sunt înconjurați de bande duble negre, care delimitau, probabil, o decorație mozaicală, sau un placaj cu marmură, decorații care au fost, cu siguranță jefuite. Tot o bandă neagră dublă înconjoară perimetral și basilica. Acestă bandă este întreruptă în dreptul absidei, asemănător cu întreruperea balustradei din palatul de la Knosos (Creta) în dreptul amplasamentului tronului. La absida din această basilică se văd bine urmele unui scaun (thronos) atașat odinioară de zid.

Spre deosebire de arcadele scunde care unesc pilaștrii, bolțile navelor sunt cilindrice. Pereții și bolțile sunt acoperite cu decorații din stuc alb reprezentând o siută de scene mitologice, care au ca teme destinul sufletului și secretele inițierii în Mistere. Se poate vedea în special : Zeus răpind pe Ganymeda, Medeea dând o poțiune dragonului care păzea Lâna de Aur, pe care Jason îl pusese să o păzească, poetesa Sappho aruncându-se în mare (interpretare ce nu este acceptată de toți analiștii), precum și Victorii înaripate, capete de Meduze, copii care se joacă, suflete conduse spre infern, un rit de căsătorie, obiecte de cult, animale și un un pitic revenind acasă după o vânătoare și încă multe alte subiecte.
Pavimentul vestibului este realizat din mozaic de piatră albă. Vestibulul (pronaosul) este încojurat și de o dublă bordură de piatră neagră. O alta, tot dublă, formează în centru un careu la un nivel puțin inferior. Unghiurile acestui ultim careu de linii negre sunt ornate cu palmete. In centru se află un puț săpat în tuf  și prevăzut cu un canal de deviație. Acesta a fost, probabil, amplasamentul unui agheasmatar, așa cum se aflau în fața templelor grecești. Basilica este pavată ca și pronaosul (vestibulul)
Conservarea excepțională a decorurilor de stuc se datorează timpului foarte scurt de folosire a locului, câțiva ani cel mult. Datortă fragilității structurilor și decorurilor, accesul, care nu se poate face prin poarta originară, încă neexplorată, este aproape în totalitate interzis publicului.






joi, 14 martie 2013

ROMA - SUBTERANE - INSULA CAPITOL SAU ROMANA XXXX


               
In Roma antică marile imobile de locuințe, construite pentru populația săracă, sau cu poziție medie, se numeau insulae. Acestea puteau ajunge la înălțimi de până 5-7 etaje și nu aveau o siguranță constructivă corespunzătoare, atât datorită materialelor proaste folosite de proprietari, cât și datorită excesivei lor înghesuieli pe străzi înguste și nesistematizate. Acele imobile înalte s-au dezvoltatat prin suprapopularea orașului din ultima parte a existenței Republicii și începutul perioadei Imperiului. Primii împărați au fost obligați să limiteze înălțimea clădirilor, datorită neajunsurilor pe care le produceau.

Imobilul cunoscut astăzi sub numele de Insula Capitol, sau Insula Romana a fost descoperit în anul 1927, atunci când a fost demolată biserica barocă Santa Rita de Cascia. Ruinele imobilului sunt retrase față de drum, în mare parte ascunse de arbori și de treptele bisericii Santa Maria in Aracoeli.
Insula Capitol, construită din cărămidă la exterior și beton la interiorul zidului, pe cel puțin patru etaje, a fost construită la începutul sec.al 2-lea e.N. Este contemporană cu piațele lui Traian, dar are o scară modestă. Baza sa se afla la 9 metri sub nivelul actualului trotuar, iar primele trei caturi aveau destinația de magazine simple, cu perete plin spre colina din apropiere. In cel de al doilea etaj se afla un magazin mai larg, iar cel de al treilea avea un balcon ce atingea scara. Această insula este unul dintre cele mai minunate exemple existente ale unui imobil din cărămidă, spre deosebire multe altele care erau realizate din mult lemn.



In sec.al 11-lea, etajele superioare ale imobilului s-au încorporat în biserica San Biagio Mercatello, adică a pieței, arhitect fiind Boccabella. Piața se afla în apropiere începând cu sec.al 11-lea până în 1477, dată la care a fost mutată în Piața Navona.
Biserica San Biagio a fost donată de papa Alexandru al VIII-lea, în 1658, Confreeriei Sfintei Coroane a lui Iisus Christos.
O altă biserică s-a ridicat deasupra, în 1665, de către arhitectul Carlo Fontana, aceea fiind biserica Santa Rita de Cascia.
Pe timpul lucrărilor arheologice din 1927 s-a descoperit și clopotnița romană cu ferestre cu giurgiuvele., dar și o absidă cu pictură din sec.al 14-lea, reprezentând depunerea lui Christos înconjurat de Sfânta Fecioară și de Sfântul Ioan.



    Insula a fost săpată pe cele cinci-șase etaje. Parterul său a fost ocupat, ca mai totdeauna, de tabernae, de portic, sau depozite care corespundeau cu o curte centrală. In interior existau scări din lemn care conduceau la mezanin și la primul etaj. Camerele de la etajele superioare erau destinate locuirii, având podele de lemn și ferestre mici. Deoarece camerele de la etajele superioare erau mai mici, rezultă că erau destinate închirierii celor mai săraci chiriași. Aceste edificiu de cinci-șase etaje putea adăposti circa 350 de plebei, adică de două ori mai mulți decât decât cele obișnuite în acel timp și construite din mult lemn.        

ROMA - SUBTERANE - CATACOMBELE ROMANE 2 XXXX 1


                Catacombele romane, aceste locruri pline de mister purtând aerul creștinismului primar, fascinează întreaga lume încă din anul 1849, când arheologul italian G.B.de Rossi a făcut o descoperire senzațională.
In afara zidurilor Romei, el a descoperit un cimitir subteran sau catacomba, care adăpostea rămășițele ale câtorva dintre primii papi. Informat despre aceasta descoperire, papa Pius al IX-lea s-a grăbit să vadă cimitirul respectiv și cu ochii plini de lacrimi l-a întrebat pe Rossi: "Acestea sa fie cu adevarat mormintele predecesorilor mei?"
De Rossi începuse sa bănuiască existența unui cimitir în timp ce inspecta o veche capelă creștină de lânga Via Appia. Aici el a vazut o lespede de marmura pe care era o inscripție ștearsă - NELIUS MARTIR - și a dedus ca lespedea respectiva străjuise odată un mormânt creștin.
El cunoștea din surse literare ca în zonă se afla catacomba nedescoperită a Sfântului Callistus, în care erau îngropați mai mulți papi din secolul al III-lea, inclusiv unul pe nume Cornelus. Prin sanctificarea trupurilor clericilor creștini timpurii și a martirilor, catacombele au devenit cimitire subterane. 
Ele au servit si ca loc de întâlnire pentru creștini, în special înainte ca religia lor să fie recunoscută de Imperiul Roman, în secolul al 4-lea e.N.. Săpăturile ulterioare au dus la descoperiri spectaculoase. Intr-un labirint întunecat de coridoare subterane arheologul a găsit nu numai lespedea de marmură cu literele COR, care se potriveau cu Nelius Martir, dar și o criptă în care erau îngropați papii.
O catacombă este in mod obișnuit un labirint de galerii subterane, adesea săpate pe mai multe niveluri, ce duce către o serie de încăperi. Asemenea locuri de înmormântare au fost găsite și în alte părți ale Italiei, precum și în Asia Mică, Egipt și Malta. Insă termenul "catacombe" a devenit practic sinonim cu cimitirele creștine din Roma, care sunt cele mai vestite si mai mari dintre toate. S-au găsit aproximativ 40 astfel de catacombe. Cele mai vechi datează din secolul al 2-lea e.N. si sunt situate, în principal, lângă vechile drumuri ce porneau din oraș, căci legea romana interzicea înmormântările între zidurile cetății.
In ciuda persecuțiilor repetate contra creștinilor, ce au început în epoca împăratului Nero (54-68) și au continuat până la începutul secolului al 4-lea, catacombele, asemeni oricarui alt loc de înmormântare, erau considerate locuri sacre de către romani și doar rareori jefuite sau distruse..


Cele mai cunoscute si mai vizate sunt cele numite după Sfinții Callistus, Sebastian si Domitilla, toate situate lângă Via Apia, care pornește din partea de sud a orașului. De-a lungul coridoarelor înguste sunt aliniate rânduri de nișe dreptunghiulare sau "loculi" în care sunt așezate rămășițele pământești ale sfinților, ale martirilor, sau ale simplilor creștini, invelite in giulgiuri, sau acoperite cu o crustă de var. 
Tot în adâncurile întunecate ale catacombelor se aflau și cavouri de mărimi considerabile sau "cubicula", care adăposteau mai mulți morți ai aceleiași familii. Inscripții pioase și simboluri creștine, precum peștele și ancora, și fresce reprezentând pe Adam și Eva, Invierea lui Lazăr, sau alte scene din Biblie, împodobesc pereții și încălzesc atmosfera, indicând faptul că mormintele erau locuri de închinăciune îngrijite cu dragoste.

Primii creștini considerau înmormântarea o datorie sacră. După unul din primii părinți ai bisericii, Tertullian (160-225), o parte din banii colectați în fiecare lună de comunitățile creștine  erau folosiți pentru înmormântarea săracilor. Ambrozius, episcop de Milano, în secolul al 4-lea, sfătuia credincioșii, ca la nevoie să vândă vasele bisericii pentru a strânge bani ca să îngroape morții creștinește. 
Grija pentru morți era influențată de credința în înviere și de doctrina purgatoriului (învățătura doctrinară catolică). Acesta este un loc unde morții suportă pedepse și se curătă de păcate înainte de a se putea întâlni cu Dumnezeu. In această trecere ei pot fi ajutați de rugăciunile celor vii. Invers, rugăciunile celor de pe cealaltă lume aduceau binefaceri celor vii, astfel încât catacombele erau locul unde se năștea o comuniune intre vii și morți. 
Creștinii se adunau în catacombe în special cu ocazia aniversării morții unui sfânt, a unui martir, sau a unei persoane iubite. Impreună luau parte la "refrigerium", o masa consacrată memoriei persoanei respective și celebrau Euharistia. Astfel, acestor galerii subterane, împodobite cu lucrări de artă cu subiect religios, li se conferea o dimensiune sacră și ele deveneau mai mult decât morminte, In secolele următoare, pelerinii din nordul Europei și din alte părți ale continentului veneau la Roma special pentru a le vizita. 
Din faptul că au fost tipărite ghiduri speciale - itineraria - se poate deduce cât de mare era numărul vizitatorilor. Catacombele Romei erau lucrarea asa-numiților - fossores - săpători profesioniști, și au fost săpate în solul vulcanic din jurul Romei, adesea pe terenuri private deținute de proprietari bogați. Dintr-un culoar inițial porneau in unghi drept coridoare, care erau apoi legate printr-un alt culoar paralel cu primul. 
Datorită spațiului insuficient, rețeaua de coridoare se întindea până la 5 niveluri. S-a renunțat treptat la construirea de catacombe în secolul al 5-lea, când Roma a început să fie amenințată de triburi barbare. Mormintele au fost devastate de goți, în 537, si de lombarzi, în 755. Incapabili să asigure protecția moaștelor sfinților și martirilor, papii din secolele 8-I9 le-au transferat in bisericile din interiorul orașului.
In evul mediu aceste morminte subterane au fost practic uitate, interesul pentru ele fiind resuscitat în sec.al 16-lea, în special după 1578, când niște lucrători au descoperit pe Via Salaria o catacombă cu galerii multiple aflată intr-o stare de conservare foarte bună. Descoperirea a atras atenția unui anume Antonio Bosia, care datorită meticulozității cu care cerceta cimitirele a fost numit "Columb al catacombelor"..
Insă cercetarea științifică și înregistrarea datelor au fost inițiate cu adevarat doar la începutul sec.al 19-lea. In prezent, catacombele continuă să fie locuri sacre, învăluite într-o atmosferă mistică. Acestea erau locurile unde mici grupuri de creștini se adunau laolaltă murmurându-și rugăciunile ori luând parte la o pomană în fața unei fresce reprezentându-l pe Iisus înviindu-l pe Lazar, sau purtând un miel pe umăr. Căci, așa cum spune inscripția scrijelită pe un perete de unul din primii pelerini, "in acest întuneric este lumină, în aceste morminte răsună cântari".









marți, 12 martie 2013

ROMA -SUBTERANE - BASILICA SAN LORENZO IN LUCINA XXXX 2


               Biserica San Lorenzo in Lucina este o biserică titulară și o basilică minoră din centrul Romei. Bisericile titulare au fost primele biserici ale Romei, sub conducerea unor preoți cu caracter permanent și corespundeau la ceea ce se numesc astăzi parohii. Au fost cunoscute la începuturi sub denumirea de tituli sau tituli presbyterales. Ele se deosebeau unele de altele prin numele fondatorului, sau a proprietarului care donase locația din atașament pentru creștinism. In prezent aceste tituli sunt cunoscute în număr de 143 și se află sub patronajul oarecum detașat al unor cardinali-preoți care nu participă efectiv la administrarea  a lăcașului și a parohiei.


Basilica majoră și basilica minoră sunt titluri onorifice acordate unor locașuri de cult catolic, titluri cărora le corespund diverse privilegii canonice.

Titlul de Basilcă majoră ( Basilica major) este titlul acordat numai la patru basilici catolice din Roma, dintre care numai una se află în statul pontifical Vatican: Arhibasilica Sfântul Ioan in Lateran, care este catedrala episcopului Romei, adică catedrala papei; Basilica Sfântul Petru, construită pe locul trsadițional al mormântului Sfâtului Petru; Basilica Sfântul Paul din afara zidurilor, care este amplasată pe locul tradițional al mormântului Sfântului Paul; Basilica Sfânta Maria Maggiore.
Titlul de basilică minoră este acordat în Roma, și în afara ei, unor biserici celebre prin vechimea lor, sau prin mărturiile creștine pătrate, sau prin devoțiunea credincioșilor.
Basilica San Lorenzo in Licina este una dintre acestea, prin vechimea sa și rolul jucat la începuturile creștinismului în Roma. Ea este situată în Piazza San Lorenzo, cartierul Colonna (rione Colonna), la două străzi în spatele Palatului Montecitorio și foarte aproape de Via del Corso.


                                          
Biserica a fost dedicată Sfântului Laurentius, diacon roman și martir. Sub conducerea papei Sixtus al II-lea, Laurențiu a făcut parte dintre cei șapte diaconi care serveau în biserica patriarhală. Cu toate că era foarte tânăr s-a dovedit de cea mai mare încredere, așa că a primit primul rang printre diaconi, având ca sarcină trezoreria Bisericii, averile ei și distribuirea către cei sărmani. Datorită poziției lui dominante a primit și denumirea de arhidiacon. Sixtus al II-lea a fost capturat și supus martiriului la 6 august 258 e.N, iar Laurentius a reușit să distribuie averea Bisericii în numai trei zile, dar să și trimită spre Spania, la părinții săi, la Huesca, în Aragon, Sfântul Graal și alte relicve. Sfântul Graal este astăzi venerat în catedrala de la Valencia, din Spania. Cu toate acestea un Graal (pocal sfânt) mai este căutat și în prezent iar despre el se narează diverse povești fără suport documentat. Nici cel de la Valencia nu este considerat drept cel real.
La patru zile după martiriul papei Sixtus al II-lea, a fost martirizat și Laurentius, ultimul dintre cei șapte diaconi. Aceste martiraje s-au produs la comanda împăratului Valerianus. Martiriul Sfântului Laurentius a avut loc pe un grilaj înroșit în foc.

Numele adăugat bisericii de in Lucina a provenit de la matroana romană din sec.al 4-lea care a permis creștinlor să creeze un loc de cult în proprietatea ei. Papa Marcelus I-ul s-a adăpostit aici pe timpul persecuțiilor împăratului Maxentius, iar papa Damasus I-ul a fost ales în anul 366 e.N. Pe acel loc a fost consacrată o biserică de către papa Sixtus al III-lea (432-440 e.N.) şi consemnată în Liber Pontificalis. (nu se ştie dacă acea consemnare se referea la basilica San Lorenzo in Lucina sau la Basilica San Lorenzo din afara zidurilor). Biserica s-a numit titulus Licinae și a fost menționată în lucrările sinodului din anul 499 de papa Symmacus. Biserica a fost reconstruită între anii 1112 și 1131, sub papa Pascal al II-lea.


Papa Benedict al II-lea (684-685), după o restaurare a rostit ici appellatur lucinae ceea ce înseamnă că era o biserică foarte cunoscută. S-au scurs multe secole în care biserica a avut şansa multor renovări şi a multor donaţii din partea papilor. Sunt de notat şi două inundaţii ale Tibrului, care au afectat lăcaşul, la mijlocul sec.al 9-lea.
In 1606 papa Paul al V-lea a plasat biserica în subordinea Ordinul francisacanilor. Interiorul a fost complet transformat în stil baroc, în sec. al 17-lea, de Cosimo Fanzago, care a înlocuit navele laterale cu cu douiă șiruri de capele. Plafonul a fost apoi pictat de napolitanul Greuter Mometto. In sec. al 19-lea, o nouă renovare a înlocuit decorațiunile greoaie în stil baroc cu fresce executate de Roberto Bompiani, cruţându-se numai amvonul Această lucrare a fost dispusă de papa Pius al IX-lea.
Altarul principal, conceput de Carlo Rainaldi, a fost ornat cu o pictură a Crucificării de către Guido Reni. Sub altar se găsește, într-o firidă sfântă, grătarul pe care a fost martirizat Sfântul Lraurentius și fragmente de lanțuri. Conform unei inscripții de pe tronul din spatele altarului, relicvele au fost aduse de papa Pascal al II-lea. Corul este decorat cu Fecioare și Sfinți de către Placido Costanzi.
Faţada bisericii are un portic lung în faţa intrării, sprijinit pe şase coloane de granit, cu capiteluri şi baze. Coloane sunt unite în partea de sus de o arhitravă făcută dintr-o enormă coloană antică canelată. In partea sa dreaptă, mai în spate, se ridică o campanilă cu cinci nivele, dintre care cele trei superioare sunt străpunse de câte două deschideri pe latură, fiecare susținută la mijloc de câte o colonetă. In partea centrală a faţadei, sub frontonul triunghiular, este plasată o rozetă ce are de fiecare parte câte o fereastră dreptunghiulară în stil baroc.
Sub Basilica San Lorenzo in Lucina s-au făcut importante descoperiri arheologice, care au purtat pe cercetători în adâncimea locuită pe timpul împăratului Hadrianus. Zona nu a fost săpată şi cercetată în întregime datorită construcţiilor existente.
In perioada lui Augustus, Piazza San Lorenzo in Lucina de astăzi era ocupată de Campus Martius spre nord. Acolo Augustus și-a construit propriul monument funerar (mausoleu), altarul Ara Pacis, care celebra pacea instalată în imperiu pe timpul său și giganticul cadran solar (Horologium), care a servit atât ca ceas solar cât și drept calendar, marcând orele, lungimea zilelor, schimbarea anotimpurilor și drumul soarelui . Pe timpul domniei lui Hadrianus partea de nord-est din Campus Martius a devenit un adevărat cartier, la o înălţime apreciabilă faţă de o parte din suprafața ocupată de Horologium. Acesta a fost abandonat şi nu a mai fost utilizat în epoca lui Hadrianus.
Pe timpul săpăturilor din 1985, a fost străpunsă o mare sală construită în prima jumătate a sec.al 2-lea e.N. Sala avea un mozaic pavimental cu motive geometrice, datată între anii 180-200 e.N. In 1982  un Institut german a săpat un mic zid de sub peretele absidei bisericii. Zidul antic purta o pictură datată ca aparţinând mijlocului sec.al 2-lea e.N. Pictura este numai parţial vizibilă deoarece nu a fost decopertată în întregime. O descoperire foarte importantă a fost cea a baptiseriului situat la nivelul primei biserici, baptiseriu situat sub Sala Canonicilor, azi Muzeul Parohial. Nu este uşor de determinat cu precizie nivelul solului din sec.al 2-lea e.N. Nivelul Romei sub Hadrianus a crescut faţă de cel de pe timpul lui Augustus. Ceea ce este sigur este faptul că s-a descoperit o parte dintr-un apartament al clădirii (insula) care a aparţinut acelei Lucina ce a oferit adăpost, pentru reuniuni, unei prime colectivităţi creştine. Mai târziu pe acel loc s-a înălţat biserica.

marți, 5 martie 2013

ROMA - TEMPLUL LUI APOLLO - DIN CÂMPUL LUI MARTE XXXX


        Unii autori au consemnat construirea în sec. al 5-lea e.A (431 e.A) pe întinsul depresiunii dintre  Capitoliu și Tibru a unui templu dedicat zeului Apollo. Despre acesta nu s-au transmis decât extrem de puține date. Se știe că a fost un templu de tip aerostil, de dimensiuni mijlocii, cu coloane și antablament din lemn îmbrăcat în teracotă. In acel timp mai toate templele italice se bazau pe structuri de lemn, așa încât erau foarte vulnerabile la desele incendii ce devastau Roma. Templele contemporane celui dedicat lui Apollo, în Câmpul lui Marte, reluau tipul vechi italic, cel de templu prostil cu podium și trei cele. Se pare că templul lui Apollo din Câmpul lui Marte nu a avut o existență prea lungă, ne mai fiind amintit după data cnstrucției. El a fost contemporan cu templele lui Saturn (497 e.A) și al Dioscurilor (484 e.A), construite în Forum Romanum, dar care, nici ele, nu au ajuns până la noi în forma lor inițială.

luni, 4 martie 2013

TĂTARII ŞI ALIANŢA CU GERMANII 1941-1945


            
La prima vedere, simpla idee conform căreia naziştii ar fi avut divizii în care ”Untermensch” de religie musulmană şi rasă asiatică ar fi luptat cu frenezie pentru al treilea Reich şi arienii cei superiori, pare una de-a dreptul imposibilă. Adevărul istoric este cu mult mai neaşteptat şi mai complex decât pare. Iar povestea Legiunilor Tătare se constituie într-unul dintre cele mai interesante şi demne de atenţie episoade din cel de al Doilea Război Mondial. Uniţi, deopotrivă sub zvastică şi semilună, grupaţi într-unele dintre cele mai temute legiuni străine ale Wermachtului, musulmanii au dat o replică dură bolşevismului şi Armatei Roşii, chiar dacă sfârşitul acestei ciudate alianţe a fost unul dezastruos pentru urmaşii lui Ginghis Han.
Spre surprinderea multor soldaţi de rând şi, mai ales, a unor ofiţeri îndoctrinaţi de propaganda nazistă, conform căreia celelalte rase erau inferioare din toate punctele de vedere, iar comunismul o doctrină satanică care trebuia stârpită cu orice preţ, realitatea de front, precum şi încurcata politică a alianţelor militare, i-a pus pe aceştia în faţa faptului împlinit de a fi devenit camarazi taman cu "Untermensch"-ii cu care le împuiaseră capul politicienii nazişti în cadrul campaniilor furibunde de propagandă puse în scenă de neîntrecutul Goebbles.
Aşa s-a întâmplat încă din ziua de 22 iunie 1941, dată la care armata germană a invadat Uniunea Sovietelor condusă de Stalin. Militarii germani au fost uimiţi să descopere bucuria sinceră cu care mulţi localnici i-au întâmpinat, ca pe nişte eliberatori, nu ca pe invadatori. Unul dintre grupurile etnico-religioase care s-a bucurat cel mai mult de apariţia Wermachtului au fost musulmanii, iar între ei, minoritatea tătară.
Musulmanii cantonaţi în spaţiul geografic cucerit întâi de Imperiul ţarist şi desăvârşit ulterior de sovietici urau de generaţii dominaţia ruso-sovietică. Nu doar că aveau încă în memorie propria periodă glorioasă de dinaintede expansiunea Impaeriului ţarist, dar interzicerea drepturilor religioase şi a tradiţiilor milenare, impusă forţat de regimul sovietic, le producea mari suferinţe.
Pentru ei, sosirea armatei germane alimenta speranţa privind crearea propriilor state independente şi chiar făurirea ulterioare a unei mari Confederaţii Pan-Turanice.
Nu doar tătarii musulmani s-au grăbit să se alieze cu germanii, ci mai toate etniile de religie musulmană din Caucaz, precum azerii, cerchezii, tabasaranii, balkharii, cecenii, inguşii, etc. Chiar şi creştinii care aveau de suferit din pricini similare din partea regimului sovietic, s-au aliat cu Berlinul în speranţa eliberării de jugul comunist. Şi merită să amintim aici diviziile cazacilor şi georgienilor din Waffen SS.
Din punct de vedere cronologic, musulmanii din spaţiul ex-sovietic nu au aşteptat apariţia germanilor la orizont, pentru a se opune sovieticilor. In Asia Centrală, autoproclamata confederaţie a triburilor turco-tătare din Kokand instalase deja un guvern liber al Turkestanului istoric, în timp ce emirii de Khiva şi Buhara îşi declaraseră la rândul lor independenţa. Chiar dacă Armata Roşie doborâse, una după alta, fragilele entităţi statele turcomane, musulmanii din regiune păstraseră încă un puternic sentiment anti-comunist. Multe revolte locale au izbucnit, alimentate de silniciile şi atrocităţile sovieticilor. Intre acestea, se remarcat răscoala cecenilor, condusă de un activist ex-comunist cecen, pe numele său Hasan Israilov, care, văzând diferenţa între vorbele şi faptele comuniştilor, a răsculat populaţia locală împotriva "apostolilor lui Marx, Engels şi Lenin".
Această complexă situaţie nu a scăpat atenţiei strategilor de la Berlin, care l-au informat pe Hitler de existenţa a numeroase naţionalităţi din URSS care se opuneau puternic comunismului. Om şi conducător deloc prost, Hitler a trecut peste natura de sub-oameni" (cum îi considera el) a musulmanilor şi i-a dorit drept aliaţi. Vremurile şi contextul militar o cereau. In consecinţă, pe data de 1 decembrie 1941, un memorandum secret, emis de Hitler personal, autoriza crearea a două mari unităţi musulmane: Turkestanisch Legion, compusă din voluntari musulmani proveniţi din Asia Centrală, precum turkmeni, uzbeci, kazahi, kirghizi, tadjici şi karakalpaci, şi Kaukasisch-Mohammedan Legion, alcătuită din azeri, daghestanezi, avari, lezgini, ceceni, karaceai şi inguşi.
Pe lângă aceste legiuni, a fost alcătuită o unitate separată destinată încorporării voluntarilor tătari. Celebra Wolgtatarische Legion avea să fie fondată în ianuarie 1942 pe pământul Poloniei de azi. Aprecierea dată de nazişti musulmanilor sovietizaţi cu forţa făcea, de fapt, parte din planul lui Hitler de a cuceri simpatia Turciei şi a atrage acest stat de partea sa, în speranţa de a controla astfel bogatele câmpuri petrolifere din Orientul Mijlociu şi Caspica. De fapt, Fuhrer-ul declarase personal în decembrie 1942:
"Consider că între aliaţii noştri doar musulmanii sunt oameni demni de încredere. Mă pot baza oricând pe ei, nu văd deloc un pericol în crearea unor unităţi complete de musulmani".
Pătrunderea unităţilor Wermacht-ului în Caucaz şi largul sprijin oferit acestora de etniile din cei mai înalţi munţi ai Europei a creat o mare panică la Kremlin. Scrisoarea emisă de Konstantin Oumansky, ambasadorul sovietelor la Washington, descrie cum nu se poate mai bine situaţia liderilor comunişti: "Trebuie să vă mărturisesc că sunt îngrijorat în privinţa Caucazului... Iar tătarii din Crimeea sunt rebeli prin definiţie, niciodată nu le-a plăcut comunismul. Este un fapt ştiut că, în perioada Războiului din Crimeea, aceşti tătari au colaborat cu mare bucurie cu forţele britanice şi franceze. Problema cea mai mare este însă reprezentată de factorul religios, pe care sunt sigur că germanii îl vor exploata la maximum, cu toate că este total opus ideologiei naziste. Nu avem încredere nici în popoarele de munte din Caucaz, sau în georgieni. Precum tătarii, toate etniile de aici sunt musulmane, cu excepţia georgienilor, osetinilor şi armenilor, dar cu toţii îşi aduc încă aminte de cucerirea ţaristă a Caucazului, proces încheiat în anul 1863."
Germanii au contactat rapid reprezentanţii naţionalităţilor musulmane din Caucaz. In privinţa cecenilor, karaceailor, inguşilor şi balkarilor, Wermacht-ul a adoptat o poziţie extrem de liberală, comparativ cu proverbiala ordine şi disciplină prusacă.
Le-au promis noilor aliaţi închinători la Allah desfiinţarea urgentă a colhozurilor, redeschiderea moscheilor şi îngăduirea serviciului religios complet, plata oricăror bunuri şi alimente rechiziţionate de armata germană şi, mai ales, excluderea totală a vreunei femei de la orice post de conducere, fapt pe care musulmanii îl considerau intolerabil.
Germanii le-au acordat inclusiv dreptul de a-şi face dreptate singuri, după cutumele locale, precum şi dreptul de creare a unor unităţi proprii pentru păstrarea legii şi ordinii.
Prima entitate organizatorică promisă de germani a luat naştere în regiunea Karaceai, unde Comitetul Naţional al Karaceailor era condus de Kaki Baieramutov, un anti-bolşevic feroce. Colaborarea a fost sărbătorită prin celebrarea Kurban Bairam-ului, o sărbătoare musulmană, la Kislovosk. Acolo, în octombrie 1942, oficialilor germani cu rang de mari oaspeţi li s-au făcut daruri preţioase, în cea mai pură tradiţie caucaziană. La sfârşitul petrecerii, se înfiinţase deja primul escadron de călăreţi karaceai care urma să intre în luptă alături de germani. Aceeaşi linie de acţiune a fost urmată în Kabardino-Balkaria. Un comitet naţional condus de Selim Shadov era responsabil cu restabilirea vechilor tradiţii şi legi, alături de vânzarea de alimente, combustibili şi alte bunuri către Wermacht.
Lucrurile se derulau asemănător în tot Caucazul de Nord. Inţelegerile erau sărbătorite fastuos, conform obiceiurilor fiecărei etnii. Iar la sfârşitul petrecerilor, generalii germani primeau în dar armăsari extrem de rari şi valoroşi din rasele locale, ofiţerii germani întorcând gestul căpeteniilor tribale prin cadouri care constau în Coranuri legate în aur şi arme automate de ultimă generaţie. Noua situaţie din teritoriile stăpânite odinioară de Imperiul Otoman impresionase Ankara şi atrăgea atenţia unor importanţi lideri militari turci, precum Mareşalul Cakmak. Din nefericire, dezastrul de la Stalingrad a distrus planul germanilor de a cuceri petrolul Orientului. Turcii şi-au reconsiderat politica, adoptând o poziţie neutră, în timp ce Wermach-ul s-a retras cât mai repede din Caucaz, pentru a preveni un al doilea Stalingrad. Mulţi dintre colaboratorii musulmani au urmat fideli trupele germane.
Cu toate că ambiţiosul plan al lui Hitler în privinţa musulmanilor sovietizaţi căzuse odată cu Stalingradul-ul, Fuhrerul avusese dreptate în estimările sale: extrem de loiali, cumplit de porniţi împotriva comunismului, războinicii din Caucaz şi Crimeea se aflau încă de partea germanilor. Wermacht-ul mai beneficia de aportul a zeci de mii de soldaţi şi ofiţeri din diviziile musulmane. Cei mai mulţi dintre aceştia erau de origine central-asiatică, fiind încartiruiţi într-o singură divizie denumită 444 Sicherungs Division.
In timpul războiului, circa 70.000 de combatanţi originari din Asia Centrală au luptat de partea germanilor. 40.000 dintre aceştia au fost soldaţi şi 30.000 asistenţi militari şi trupe auxiliare. In anul 1943, musulmanii aveau 15 batalioane proprii, iar un an mai târziu numărul lor s-a ridicat la 26. A intrat în legendă celebra divizie 162 Turkestanish Infanterie Division, compusă din germani, azeri şi turkmeni; divizia era condusă de carismaticul general Oskar von Niedermayer, un fel de autodidact Lawrence of Arabia, fost ataşat militar german în Persia. Divizia a fost antrenată şi pregătită la Kruzsnyna, în Polonia, după care a fost transferată în spaţiul iugoslav, pentru a se înfrunta cu dârjii partizani ai lui Tito. Ulterior au fost transferaţi în Italia, unde au luptat cu regimentele americano-japoneze (este vorba de regimente compuse în egală măsură din americani şi fii imigranţilor niponi din SUA). Conform rapoartelor de front, divizia musulmană era la fel de ordonată şi capabilă precum orice divizie compusă din etnici germani a Wermacht-ului.
Tătarii crimeeni nu doar că au colaborat cu mare bucurie cu armatele germane, dar din proprie iniţiativă le-au asigurat acestora importante cantităţi de provizii. Circa 20.000 de nogai crimeeni luptau sub flamura zvasticii. Aceşti urmaşi ai lui Ginghis Han s-au făcut remarcaţi în egală măsură prin bravură şi cruzime, mai ales în decursul operaţiunilor anti-partizani. In Munţii Yaila din Crimeea, maiorul V.I. Maltzev a format un batalion tătar de pedepsire contra bolşevicilor din Yevpatoria. Batalionul Khimi, cum a fost botezat, a exterminat partizanii comunişti din Yaila, distrugând bazele acestora şi ucigând şi numeroşi civili.
Impresionaţi de spiritul combativ al tătarilor, germanii au dislocat batalionul Khimi în nord-vestul Franţei, pentru a lupta cu partizanii din Maquis (Rezistenţa franceză). Incă o dată, ferocitatea urmaşilor lui Batu Han s-a făcut simţită, îngrozindu-i pe francezi.
Un exemplu rămas încă în memoria acestora este episodul din data de 21 iulie 1944, când satul Dortan a fost ars complet de soldaţii tătari, furioşi că localnicii acordaseră sprijin celor din Rezistenţa franceză. Conform mărturiilor istorice, tătarii au violat femeile din localitate, au ars casele, după care s-au plimbat râzând, cu bicicletele confiscate, printre casele în flăcări...
Erau însă extrem de bine văzuţi de germani; comandanţii legiunilor învăţaseră limba tătară, iar pentru a menţine ridicat moralul acestor voluntari aparte, Berlinul ordonase chiar înfiinţarea de reviste în limbile rusă şi tătară. Intitulate Gazavat (Războiul Sfânt), Svoboda, Ezenedel'naja gazeta legionerov (Libertatea, Cotidian Săptămânal pentru Legionari), Milli Adabijat (Literatorul Naţional), Milli Turkistan (Turkestanul Naţional), Yeni Turkistan (Noul Turkestan), Idel-Ural (Volga-Ural) sau Tatar Adabijat (Literatorul Tătar), aceste jurnale erau editate de intelectuali tătari şi de Divizia de Propagandă a Wermacht-ului.
Performanţele militare ale musulmanilor pe cele două mari fronturi ale conflagraţiei difereau sensibil. Pe Frontul de Vest, mulţi dintre ei şi-au dezamăgit conducătorii germani. Voluntarii sovietizaţi nu-i urau pe aliaţii americani şi britanici, cu care nu avuseseră nimic de împărţit până atunci. In cel mai caracteristic stil oriental, aveau o atitudine uşor indiferentă, placidă uneori, faţă de inamici. In contrast total, pe Frontul de Est, în faţa duşmanului sovietic, orientalii au demonstrat calităţi militare extraordinare. Cele trei batalioane tătare de la Stalingrad au luptat până la ultimul om, nedând un singur pas înapoi. Lângă Harkov, un întreg batalion musulman s-a expus tirului de artilerie şi mitralieră pentru a recupera corpul propriului comandant german căzut în luptă, comandant pe care tătarii l-au iubit şi respectat exemplar. Bravura lor l-a impresionant până şi pe Heinrich Himmler, cel mai puternic om din Reich după Hitler, lider nazist despre care se spune că era mai rasist chiar decât Fuhrer-ul.
"SS Heini", cum era poreclit Himmler în cercul său de apropiaţi, s-a dovedit a fi cel mai mare promotor al Islamului printre liderii nazişti. Dispreţul lui Himmler faţă de "creştinii molâi" era egal cu aprecierea sa faţă de Islam, pe care îl vedea drept o religie luptătoare şi masculină, bazată pe concepte foarte apreciate şi în sânul SS-ului, precum supunerea oarbă, dorinţa de auto-sacrificiu şi lipsa de compasiune faţă de duşmani.
Admiraţia sa deschisă faţă de musulmani a dus, în cele din urmă, la ignorarea propriilor "derapaje" ariene şi încorporarea a cât mai mulţi musulmani sub aripa neagră a SS-ului.
Pe baza acestor noi considerente, Himmler s-a simţit onorat să-i includă în rândul celebrelor unităţi Waffen SS. Tot el a decis că, dintre rasele care trăiau în spaţiul sovietic, doar slavii şi evreii erau "sub-oameni". In concepţia sa, exista un element rasial superior în Rusia, iar acesta venise din Asia şi dăduse naştere de-a lungul istoriei unor genii militare precum Attila, Ginghis Han, Batu Han, Tamerlan, Djepe Noion sau Subotai Bahadur.
In noiembrie 1943, maiorul Andreas Meyer-Mader i-a oferit lui Himmler tot ajutorul său pentru înfiinţarea şi comanda ulterioară a unui unităţi SS formate exclusiv din tătari. Himmler a aprobat pe loc planul maiorului, promovându-l chiar la rangul de SS Obersturmbanfuhrer. Pe 14 decembrie, acelaşi an, Marele Muftiu al Ierusalimului, Hajj Amin el-Huseini, s-a deplasat personal la Berlin pentru a binecuvânta crearea noii divizii musulmane din cadrul SS-ului.
Inedita Ostturkischen Waffen-Verbande der SS era formată nu doar din etnici tătari, ci şi din voluntari azeri, kirghizi, uzbeci, başkiri şi tadjici. Unitatea nu a avut o viaţă lungă, destrămându-se după ce comandantul ei, Andreas Meyer -Mader, a fost ucis în timpul unei lupte cu partizanii sovietici din Yuratishki, lângă Minsk. In iulie 1944, divizia musulmană a fost transferată în Polonia. Iar când SS-ul a suprimat Revolta din Varşovia, volunarii musulmani au fost ataşaţi cumplitei SS Dirlewanger Brigade, unde au participat la acţiunile brutale încheiate cu uciderea a peste 200.000 de civili polonezi.
Himmler a decis să numească un nou conducător în persoana lui Harun al-Rashid Bey, un ofiţer austriac convertit la Islam, dar decizia sa nu a fost una de bun augur. Din contră, sub conducerea noului comandant, moralul musulmanilor a scăzut.
In ultimele luni ale războiului, Ostturkischen Waffen-Verbande der SS acţiona la graniţa sloveno-italiană. In lunile aprilie-mai, unitatea a fost detaşată în Lombardia, Italia, unde a staţionat până la finalul războiului.
Dezastrul în care s-a sfârşit cel de al treilea Reich s-a dovedit a fi unul şi mai crâncen pentru musulmanii din spaţiul sovietic care serviseră în Wermacht şi SS.
Când Himmler a încercat, în rândul dizidenţilor sovietici conduşi de generalul Vlasov, să creeze un nou front contra bolşevicilor, musulmanii şi caucazienii s-au opus să fie conduşi de ruşi, chiar dacă aceştia erau "albi" şi urau la fel de mult comunismul.
Unii dintre opozanţii ideii lui SS Heini erau oficialii din cadrul Comitetului Naţional al Turkestanului. Comitetul, condus de Veli Kayum Khan, era entitatea care conducea şi ordona voluntarilor musulmani. Comitetul a reuşit să le ridice acestora moralul prin promovarea ideii unui Turkestan liber de bolşevici. Mai mult, cu ajutorul Marelui Muftiu al Ierusalimului, Comitetul a înfiinţat şcoli juridice musulmane la Dresda şi Gottingen, pentru pregătirea imamilor care deserveau credincioşii musulmani din Waffen SS şi Wermacht. Planul era susţinut şi de muftiii din Caucazul de Nord, precum Khedia, Mischa, Kantimer, Alibegov şi Tschamalia.
Dar viitorul lor nu a fost decis de germani, ci de sorţii războiului. Aliaţii au învins, iar Hitler s-a sinucis sau cine ştie care a fost misteriosul său sfârşit...Aliaţii vestici i-au făcut prizonieri - ca şi pe camarazii lor din Europa de Est, care luptaseră alături de germani - după care i-au trimis legaţi lui Stalin. Pentru ei a fost Iadul. Bolşevicii i-au considerat trădători şi fie i-au executat pe loc, fie i-au deportat în gulaguri, unde foamea, frigul, torturile şi bolile au făcut ravagii în rândul supravieţuitorilor războiului. Stalin s-a răzbunat personal în special pe musulmanii din Caucaz şi pe etnicii tătari. Dacă unor naţionalităţi deportate în gulaguri, care au fraternizat cu germanii, precum cecenii, balkarii, inguşii şi karaceaii, le-a fost permisă întoarcerea în locurile de baştină din Caucaz, urmaşilor tătarilor din Crimeea, cei mai devotaţi colaboratori ai lui Hitler, le-a fost permisă întoarcerea acasă de-abia după destrămarea Uniunii Sovietice.
Astăzi, memoria acelor vremuri a rămas întipărită în sufletul multor musulmani din cadrul republicilor care aparţin Federaţiei Ruse. Iar recentele rebeliuni din Cecenia, Inguşetia şi Daghestan ţintesc încă la eliberarea totală a tuturor musulmanilor din zona ex-ţaristă, ex-sovietică, şi prin extensie actuală, dintre graniţele Federaţiei Ruse.




duminică, 3 martie 2013

SOLUȚIA LUI PUTIN



           
SOLUTIA LUI PUTIN

PROBLEMA MINORITĂȚILOR IN RUSIA!
DISCURSUL LUI PUTIN IN DUMA DE STAT A FEDERAȚIEI RUSE:

" In Rusia trăiește poporul rus, iar poporul rus nu admite nici un afront al unei minorități; acestea trebuie sa respecte Rusia, pe ruși și legile fără să ceară favoruri speciale sub pretextul că sunt discriminați;

CINE FACE ASTFEL, ESTE INVITAT SA PARASEASCA IMEDIAT RUSIA!!!

Nu Rusia are nevoie de minoritati ci ele au nevoie ca Rusia să-i primească, să le ofere adăpost, locuri de muncă și hrană; In Rusia traiesc doar ruși! ".

Membrii Dumei de Stat au aplaudat in picioare 5 minute !!!!!