Capodopera sculpturală intitulată Moise a
făcut parte dintr-un proiect neterminat de Michelangelo pentru Bazilica Sfântul
Petru din Roma, lucrare amplă ce trebuia să reprezinte monumentul funerar al papei Iulius al II-lea (1503-1513). In cele din urmă proiectul inițial a devenit un cenotaf
incomplet, în Bazilica Sfântul Petru în Lanțuri (San Pietro in Vincoli). La
această operă, maestrul a lucrat ocazional timp de patruzeci de ani.
Papa Iulius al II-lea a comandat monumentul pentru a fi plasat în centrul noii
basilici Sfântul Petru, cea proiectată de Bramante. Monumentul trebuia să
domine centrul basilicii, urmând a fi amplasat pe locul actualului altar
central și al Baldachinului realizat, mai târziu de Bernini. Proiectul inițial,
prezentat de Michelangelo, în 1505, urma să aibă trei etaje și patruzeci de
statui. Monumentul a fost revizuit de mai multe ori, după moartea Papei, moarte care a
survenit în în 1513. Până în 1545, s-a renunțat treptat la treizeci de statui din
proiectul inițial, iar proiectul a fost redus la numai două etaje, cele vizibile și astăzi . Unele dintre statui au fost lucrate de
maestru ( Moise, Sclavii, Lea și Rahela, una dintre fetele lui Laban ), iar altele
au fost lucrate de asistenți și de elevi ai
săi.
Acest proiect al lui Michelangelo a fost întrerupt de o serie de alte mari proiecte
și capodopere la care a trebuit să lucreze, cum ar fi frescele din Capela Sixtină, fațada de la Basilica San
Lorenzo din Florența și mormintele Medici, care au rămas și ele parțial neterminate, la Florența.
Contractul inițial dintre Michelangelo și papa Iulius al II-lea s-a incheiat
în anul 1504, dar inaugurarea monumentului, diminuat de papii urmași, a avut
loc în anul 1545, în biserica Sfântul Petru în Lanțuri, din Roma. De altfel, papa Iulius
al II-lea nu odihnește sub monumentul său valoros, ci în Basilica Sfântul Petru, în capelele Sfântul Sacrament, alături de unchiul său, Sixtus al IV-lea.
Evoluția lucrării și a comenzilor privind această impresionantă operă a fost
lungă și nedreaptă :
• 1504 - Contractul inițial între Michelangelo și Iulius al II-lea .
• 1505 - Mormântul trebuia să fie magnific cu de trei etaje și cu patruzeci
de personaje (Sclavi la nivelul de jos al "lumii pământești" ;
Moïse prevăzut în colțul din dreapta la al doilea etaj reprezentând "
lumea cerească") . Toate statuile monumentului funerar trebuiau executate
din bronz și din marmură de Carrara, Michelangelo s-a angajat personal în alegerea marmurii din carieră.
• 1513 ( 06 mai ) – S-a încheiat un contract nou cu papa Leon al X-lea, mai puțin costisitor. Mormântul devenea parietal (rezemat de un
perete) și a fost restructurat pe de-a întregul. I s-au păstrat numai trei etaje și statule lui Moïse, a doi sclavi
și alte douăsprezece statui proeminente.
• 1516 ( 08 iulie ) – S-au emis o nouă Convenție care prevedea iarăși anulări, în principal îndepărtarea
ultimului etaj.
• 1523 - Sub Papa Adrian al VI-lea, în proces cu familia Della Rovere,
familia papei Iulius al II-lea, a rezultat un nou proiect ce prevedea din nou
reducerea dimensiunii și numărului de statui (jumătate de duzină )
Biserica San Pietro in Vincoli - fațadă
.• 1532 - Sub pontificatul papei Clement al VII-lea, se aduc alte modificări
în defavoarea proiectului inițial. S-au eliminat șase statui realizate de
Michelangelo însuși și alte statui realizate de alți artiști. S-a ales amplasarea
monumentului la biserica Sfântul Petru în Lanțuri unde Iulius al II-lea fusese
cardinal.
• 1536 - Primul contract de sub pontificatul papei Paul al III-lea . S-au reamplasat statuile lui Moise, Lea și Rahela. In partea de jos Sclavii au
dispărut din proiect . La nivelul superior s-a inclus un sarcofag gol, iar corpul lui Iulius al
II-lea a fost transferat la marea basilică Sfântul Petru, în capela de Sfântul
Sacrament, alături de unchiul său, papa Sixtus IV.
• 1542 (20 august) - Anularea tuturor obligațiilor anterioare ale lui Michelangelo și s-au operat modificări ale proiectului, în care nu ar mai fi trebuit să mai prevadă pe Moise. Monumentul s-a
completat de către alți sculptori, elevi ai maestrului.
• 1545 - Inaugurarea după patruzeci de ani de la elaborarea primului
proiect la biserica Sfântul Petru în Lanțuri.
Biserica se găsește într-o poziție retrasă față de marea circulație și
deține într-un spațiu mai adânc față de altar, niște lanțuri de fier ruginit,
cu zale prelungi, lanțuri despre care se spune că au servit la înlănțuirea
Sfântului Petru în închisoarea Mamertina. Nu există decât tradiție populară,
nici o mărturie scrisă.
Vizitatorii care vin în număr mare la această biserică o fac pentru a admira
monumentul lui Michelangelo, cu mult mai puțin de a se opri și a remarca „lanțurile”.
Sculpturile Sclav
înlănțuit și Sclav murind (prevăzute pentru mausoleul papei Iulius al II-lea, se află în prezent la Muzeul Luvru din Paris
Michelangelo
Buonarroti a murit la Roma la 18 februarie 1564, la vârsta de 89 de ani. Conform dorinței artistului,
corpul său a fost dus la Florența, unde a fost depus
într-o criptă a bisericii Santa
Croce.
Capul lui Moise a fost prevăzut de maestru cu două coarne mici, fapt ce
provoacă întrebări privitorilor. Ele au fost create de maestru din cauza unei
greșeli de traducere veche a Bibliei, care ulterior a fost corectată. In Exod, după ce Moise ar fi primit a
doua oară tablele cu cele 10 porunci, faţa sa ar fi devenit strălucitoare.
Cuvântul ebraic „strălucitor” poate însemna şi „a avea coarne”, de aici
rezultând eroarea de traducere din secolul al 4-lea. Şi iată cum a ajuns marele
profet Moise să semene cu diavolul.
Biserica San Pietro in Vincoli - interior
Indreapta se întrezărește monumentul
Mai există o altă explicaţie, şi anume aceea că în Europa
medievală, pe timpul lui Michelangelo, exista un puternic curent de
anti-semitism; multor artişti creştini din Europa li se cerea (în special de
către Vatican )
ca evreii din Vechiul Testament să fie reprezentaţi cu…coarne (pentru a părea
vânduţi diavolului)! Aşadar, nu ar fi nimic mistic în acele coarne, ci doar politic.
Dar se poate găsi și o semnificaţie ascunsă. Intr-o
tradiţie ocultă, puţin cunoscută. Se spune că unul din descendenţii lui Cain
(“fiul lui Lucifer”) ar fi fost Asmodeus, pe care cavalerii templieri l-au
reprezentat într-o statuie la intrarea castelului Rennesle din Franţa. In unele
tradiţii se spune că Asmodeus a fost cel chemat de Moise, şi nu Dumnezeu. Deşi
Asmodeus e reprezentat sub un chip diavolicesc, totuşi numele de Asmodeus spune
altceva: “Ashma” = “Stăpân”, “Desus” = “Zeu/Dumnezeu”). Astfel, prin cele
trei variante explicative se poate judeca altfel statuia lui Moise cu cornițe a lui
Michelangelo.