Complexul sculptural
de la Tg, Jiu, datorat lui Constantin Brâncuși, a fost singura sa operă
realizată pentru România. In mod practic, componentele sale au fost realizate
de muncitorii pietrari și fierari din judedșul Hunedoara. Complexul monumental poartă numele de "Calea Eroilor".
"Coloana Infinitului" a fost turnată la Petroșani, iar elementele de piatră ale ansamblului au fost cioplite la deva din travertin de Banpotoc.
"Coloana Infinitului" a fost turnată la Petroșani, iar elementele de piatră ale ansamblului au fost cioplite la deva din travertin de Banpotoc.
"Coloana Infinitului" a fost turnată la Petroșani, în septembrie 1937, la Atelierele centrale din Petroșani (ACP)
sub directa supraveghere a lui Constantin Brâncuși, sosit special de la Paris și care a și locuit la
inginerul Ștefan Georgescu Gorjan, cel care a condus lucrările metalurgice. Proiectul de execuție și calculele au fost făcute de inginerul Nicolae Hasnas. Execuția stâlpului central a fost coordonată de maistrul-șef Ion Romoșan, iar execuția modelului în lemn al mărgelelor a fost făcută de maistrul tâmplar Carol Flisec.
Elementele componente ale
coloanei sunt următoarele:
Nucleul metalic din țeavă pătrată cu latura
de 42 cm, asamblat din trei tronsoane cu lungimea de 8,93 m, 10 m și 9,4 m
Fundația din beton, care ajunge la adâncimea
de 5m, cu o formă de trunchi de piramidă, cu baza mare de 4,5 , orientată în
jos.
"Mărgelele" (cum le numea Brâncuși) din fontă,
"înșirate" pe nucleu, în număr de 17:
- Un semielement de bază, cu înălțimea de 136 cm;
- 15 moduli octaedrici, cu înălțimea de 180
cm fiecare;
Alămirea Coloanei s-a făcut
la fața locului, aplicând prin pulverizare sârmă de alamă. Aceasta tehnologie a
fost utilizată la vremea respectivă pentru prima dată în România și a fost
adusă special din Elveția. Greutatea totală a Coloanei (nucleu + "mărgele")
este de 29.173 kg.
Ea are o înălțime totală de 29,33 metri.
In
anii '50, guvernul român, sub influența sovieticilor a plănuit să demoleze coloana, considerând că sculptura lui
Brâncuși ar fi un exemplu de sculptură burgheză. Cu toate acestea, planul n-a
fost pus niciodată pus în aplicare.
Ansamblul sculptural conține elemente decorative indiene.
Coloana turnată din elemente ce se suprapuneau, a fost primul element al
Complexului sculptural conceput de sculptor pentru Tg. Jiu. Inițial a purtat
titlul de “Coloana Recunoștinței fără sfârșit”. Complexul
monumental a fost dorit și inițiat de “Asociația Femeilor din Romania”, care
avea ca președinte pe Aretia Tătărăscu. Conducerea asociației a decis să acorde
lucrarea lui Constantin Brâncuși, la recomandarea fostei lui eleve, sculptorița
Milița Petrașcu.
Cam în
același timp, Brâncuși a avut un proiect și pentru India, “Templul mântuirii sufletului”,
de la Indor, lucrare comandată de un maharadjah.
Demersurile
pentru lucrarea de la Tg. Jiu s-au întins pe durata a doi-trei ani. Intre timp
proiectul templului din India
a fost anulat, ca urmare a asasinării maharadjacului. Brâncuși a preluat forme
compoziționale, pe care le propusese pentru India și le-a adaptat pentru
Tg.Jiu. Ca rezultat a apărut în proiect “Masa Tăcerii” și “Poarta Sărutului”, cu băncile
laterale.
Complexul
sculptural a fost dedicat bătăliei de pe Jiu.
Acolo a
luptat pentru prima dată și eroina Ecaterina (Cătălina) Teodoroiu. Interesant
este că acesteia îi excutase mausoleul Milița Petrașcu, fosta elevă a lui
Brâncuși, la Paris .
Ea și-a declinat responsabilitatea executării Complexului monumental și a
convins asociația să acorde comanda lui Brâncuși.
Pentru
realizarea elementelor de piatră, Brâncuși a ales travertinul de Banpotoc. După
ce a ales personal blocurile de piatră din carierele de lângă Simeria, Brâncuși
a coordonat o echipă de cioplitori, care au configurat elementele ansamblului sculptural “Masa Tăcerii”, cu cele
douăsprezece scaune, “Poarta Sărutului”, cele două Jilțuri și scaunele de pe
alee.
"Masa Tăcerii"
a fost realizată în două variante, prima dintre ele nefiind pe placul lui
Brâncuși. Varianta a doua a Mesei a fost comandată la atelierele “Pietroasa”, din Deva,
în vara anului 1938. Brâncuși fusese nemulțumit că pe prima masă găsise “o
inscripție” săpată și umplută cu plumb și o semnătură. Tot atunci au fost
comandate la atelierele din Deva douăsprezece scaune cu fața rotundă și
treizeci cu fața pătrată, conform modelului dat de sculptor.
"Masa Tacerii" simbolizeaz[ masa dinaintea bătăliei la care urmează să participe viitorii eroi. Timpul este reprezentat de scaunele-clepsidre, iar totul decurge într-o tăcere deplină.
Pe "Jilțurile" simple de piatră, care flanchează Poarta Sărutului, au fost lăsate intenționat urme de daltă ca să se vadă că au fost cioplite de mâna omului.
"Masa Tacerii" simbolizeaz[ masa dinaintea bătăliei la care urmează să participe viitorii eroi. Timpul este reprezentat de scaunele-clepsidre, iar totul decurge într-o tăcere deplină.
Pe "Jilțurile" simple de piatră, care flanchează Poarta Sărutului, au fost lăsate intenționat urme de daltă ca să se vadă că au fost cioplite de mâna omului.
"Poarta
Sărutului" a fost asamblată din blocuri de travertin de Banpotoc, în toamna
anului 1937 și sculptată anul următor. Ea are forma de Arc de triumf.
Artistul a dorit să fie plantați în parc plopi piramidali, iarbă și flori de câmp.
Ansamblul Sculptural Brancusi, care se află situat in parcul
din centrul orașului Targu-Jiu, reprezintă unul dintre cele mai importante
ansambluri artistice ale sculpturii universale. Această impresionantă operă
este omagiul adus eroilor cazuți pe frontul de luptă de catre părintele
sculpturii moderne. Intregul ansamblu impresionează prin simplitatea artei
populare românesti și prin rafinamentul parizian.
Artistul a
dorit sa transmită prin capodopera sa comemorarea eroilor gorjeni care și-au
dat viața pentru o Romanie unită, în Primul Razboi Mondial.