duminică, 31 octombrie 2010

LEONIDAS

Leonidas

Vladimir Roşulescu
Pe timpul domniei lui Darius I-ul cel Mare, imperiul persan ajunsese la apogeul puterii şi întinderii sale. Stăpânea de la Indus, în răsărit, la Marea Egee, în apus. Prin supunerea Traciei, înainte de anul 500 e.A (era antică), Regele regilor îşi netezise drumul spre Grecia continentală şi pregătise armate, ce întunecau orizontul, pentru invadarea ei finală. Numai victoria stupefiantă a atenienilor, comantaţi de Miltiades, la Marathon, în anul 490 e.A, a amânat revărsarea asiaticilor peste trupul întregii Grecii.
La numai câţiva ani de la urcarea lui Leonidas (491-480 e.A) pe tronul Spartei orizonturile s-au întunecat iarăşi de valurile armatelor persane. Noile pregătiri de invazie ale lui Xerxes, urmaşul lui Daris I-ul cel Mare, au întrecut orice închipuire, stârnind o panică paralizantă în toată lumea greacă.
Cu toate că era ostilă democraţiei din Atena, Sparta, statul grec cu cea mai mare putere militară, s-a văzut nevoită să realizeze o înţelegere cu aceasta. Conducerea lacedemoniană a calculat că o eventuală înfrângere a Atenei într-un nou război cu perşii, cel de al doilea război medic, ar urma să afecteze, chiar vital, existenţa Spartei.
Excelent pregătiţi pentru lupta terestră şi cu posibilităţi de a rezista pe o linie de apărare pe Istmul Corint, spartanii şi-au dat seama că nu ar putea împiedica flota persană să opereze oricând o debarcare în Pelopones, în spatele liniei lor de apărare. In plus, apariţia perşilor în Lacedemonia putea da aripi unei răscoale a hiloţilor, supuşii atât de sălbatic exploataţi şi de ostili stăpânilor spartani. Invazia inamică şi răscoala supuşilor ar fi spulberat întregul sistem politic spartan, învechit şi sălbatic. Numai puternica flotă ateniană era în stare să apere Sparta dinspre mare, lăsând-o să manevreze liber pe uscat.
Deşi ajutorul Atenei era indispensabil, Sparta dorea să nu mai piardă din mână onoarea de a conduce ostilităţile cu invadatorii, aşa cum o făcuse, cu zece ani înainte, în primul război medic. Regele Leonidas, eforii şi consiliul bătrânilor din Sparta, Gerusia, au conceput şi organizat o mare coaliţie a tuturor grecilor, un fel de confederaţie militară panelenică, în care trebuia să se afirme prestigiul războinic al spartanilor.
Guvernul spartan şi-a văzut visul împlinit, a primit comanda dorită, dar, pe parcursul războiului, datorită unor evenimente neprevăzute, născute din evoluţiile de pe câmpurile de luptă, sau determinate de abilitatea strategilor atenieni, marea confruntare cu perşii nu a urmat previziunile iniţiale. Dispunând de superioritate în dotarea cu tehnică de luptă navală, atenienii au condus bătăliile navale de la capul Artemision (ins. Eubeea) şi de la Salamina, afirmându-se ca putere de prim rang chiar în bătălia combinată, terestră şi navală, de la capul Mycale (ins. Samos, 479 e.A).
In toamna anului 481 e.A, premergător începerii războiului, la templul lui Poseidon, de pe Istmul Corint, s-au întrunit pentru prima dată delegaţii din aproape toate polisurile greceşti. Intâlnirea s-a transformat într-un mare succes diplomatic al spartanilor. Adunarea a aordat Spartei comanda supremă, terestră şi navală, a forţelor panelenice, forţe reunite în acele condiţii de necesitate. In fruntea forţelor greceşti urmau a se afla cei doi regi ai Spartei, Leonidas şi Euribiades.
Un al doilea consiliu militar al coaliţiei elene s-a reîntrunit în primăvara anului următor, 480 e.A. Atunci s-a dezbătut planul general de luptă. Conform propunerii atenianului Temistocles, s-a hotărât ca operaţiunile decisive să se desfăşoare pe mare, începând de la capul Artemision, din nordul insulei Eubeea. Pentru a apăra spatele flotei, respetiv porturile ei de retragere şi realimentare, oştirea ligii panelene trebuia să împiedice pătrunderea pe uscat a forţelor persane, forţe ce se prelingeau dinspre nord, dinspre Macedonia şi Tessalia. Trebuia stabilită o poziţie de rezistenţă pe uscat, un aliniament unde să poată fi oprită mulţimea asiatică.
Prima alegere a vizat ocuparea trecătorii Tempe, dar aceasta presupunea două riscuri. In primul rând, la nord de ea, câteva trecători traversau munţii spre apus, spre Tessalia, trecători prin care perşii s-ar fi putut strecura în spatele liniei grecilor. In al doilea rând, tessalienii erau suspectaţi de o înţelegere cu Regele regilor persan. Ambele riscuri, chiar luate separat, ar fi putut conduce la acelaşi pericol militar, respectiv la învăluirea armatelor ligii greceşti.
Pentru a evita orice situţie defavorabilă, s-a hotărât în final ca Tessalia să fie lăsată în afara liniilor de apărare greceşti şi să se organizeze rezistenţa în trecătoarea Thermopyles, poziţia cea mai favorabilă, singura de unde se putea controla pătrunderea din Thessalia spre Grecia centrală. Acolo muntele Eta cobora direct în mare, fiind separat de apele înspumate numai printr-o cale îngustă de zece metri, care numai pe alocuri se lărgea până la cinci zeci de metri. Defileul Thermopyles se afla mai la sud de trecătoarea Tempe, prima variantă propusă, şi îşi datora numele unor izvoare termale aflate în apropiere. Nu mai exista o altă cale accesibilă pentru armata persană spre Atica, spre Pelopones, sau spre Sparta. De altfel, pe parcursul istoriei, trecătoarea Thermopiles a primt şi numele simbolic de cheia Greciei.
Regele Leonidas, căruia i se încredinţase comanda tuturor trupelor greceşti şi apărarea trecătorii, a preluat, în mod direct, comanda aforţelor de apărare a trecătorii la sfârşitul lunii iulie 480 e.A, cu foarte puţin înainte ca orizonturile de la nord să se întunece de puzderia armatei asiatice.
Nu putea fi mulţumit de forţele armate atribuite. Din armata de elită spartană nu primise decât 300 de Hopliţi (infanterie grea). Acestora li se adăugaseră detaşamente ale altor polisuri, care nu depăşeau 5000 de oameni. Erau trupe pestriţe, uşor înarmate, mai slab instruite, pe care se putea baza în mai mică măsură.
Educaţia dură, uneori sălbatică, a bărbaţilor spartani, producea de secole numai războinici de elită, antrenaţi excelent, atât individual cât şi în grup, cu un moral la fel de rece şi pragmatic ca şi piatra cazărmilor. Acea educaţie grosieră şi neiertătoare devenise celebră încă din acele timpuri, transmiţând înfrigurare şi posterităţii.
Fiecare băieţel spartan nou născut trebuia prezentat consiliului bătrânilor. Dacă era bine constituit, era redat părinţilor, dar dacă vreun defect fizic l-ar fi putut face inapt pentru a deveni un bun oştean, era sortit morţii şi aruncat în prăpastia Apotheţilor, la poalele muntelui Tayget.
Când împlinea şapte ani, micul spartan era luat de la familie şi instalat la cazarmă, împreună cu alţi copii de aceeaşi vârstă. De atunci începea dresajul în comun, program numit agoge. Pe măsură ce creştea, copilul trecea succesiv în alte clase, sau etape, cu reglementări de educaţie fizică şi morală din ce în ce mai severe. La treisprezece ani era tuns scurt. Lipsit de orice lenjerie de corp, tănărul spartan trăia şi se antrena numai într-o tunică scurtă. Dormea pe un pat de stuf, recoltat de el de pe malurile râului Eurotas, ce curgea pe lângă Sparta, iar iarna, pentru a se feri de frig, se acoperea cu o învelitoare din ciulini presaţi. Greşelile erau aspru pedepsite prin bătaie, sau prin privare de hrană.
După lungi şi chinuitoare antrenamente, obişnuit cu brutalitatea chiar în jocurile sportive, la şaisprezece ani tânărul devenea elev-soldat , iar la optsprezece ani era numit solicitant şi era vărsat la armată. La început primea atribuţii de ordonanţă şi avea ocazia să observe de la distanţă câmpul de bătălie şi posibilitatea traducerii în practică a teoriilor războinice care îi fuseseră inoculate, dar la nevoie devenea combatant. Abia la douăzeci de ani se ridica la dreptul de adevărat războinic al armatei Spartei, fiind obligat să servească până la vârsta de 60 de ani..
La treizeci de ani, războinicul primea dreptul de a participa la adunarea populară, numită apella. Războinicii de bază erau cei cuprinşi între vârstele de 20 şi 50 de ani. Cei mai tineri, sau cei cu vârsta cuprinsă între 50 şi 60 de ani, erau păstraţi în rezerva disponibilă. Abia după 60 de ani un bărbat spartan nu mai era dator armatei.
Revenind la firul răboiului cu perşii, trebuie spus că Xerxes I-ul adusese din străfundurile Asiei Mijlocii şi din ţările supuse, mai mult de 300.000 de luptători divers înarmaţi, divers pregătiţi, o mai mare sau mai mică motivare să lupte. Graţie contribuţiei forţate a oraşelor greceşti din Ionia (Asia Mică), regele persan adunase o flotă de circa 1200 de nave de luptă şi 3000 de transport. Trecând Helespontul în Europa, imensa masă umană a pătruns în Tracia de sud, în Macedonia şi Epir, scurgându-se spre Grecia centrală, spre Atica şi, mai departe, spre Pelopones.
Conform planurilor stabilite în consiliul ligii panelenice, cînd s-au apropiat trupele persane de Thermopyles, flota greacă a ieşit în larg, la cap Artemision, în apele insulei Eubeea, pentu a înfrunta flota inamică de invazie.
Pe uscat, inteligenta dispunere a forţelor greceşti şi coordonarea detaşamantelor ce angajau lupta, i-au dat posibilitatea lui Leonidas să respingă glorios atacurile puhoaielor duşmane. Din păcate, trădarea unui localnic grec le-a desoperit perşilor o potecă prin munţi, pe unde s-au infiltrat pentru a ataca prin spate pe apărătorii greci. Inţelegînd că rezistenţa va avea un sfârşit tragic, Leonida a trimis înapoi cea mai mare parte a trupelor, păstrând alături de sine pe cei 300 de hopliţi spartani , pe războinicii din orăşelul Thespia şi o parte din thebanii voluntari, hotărâţi să moară în luptă. In virtutea severelor legi lacedemoniene, războinicii spartani n-aveau dreptul să se retragă din luptă.
Cu elan eroic temerar şi o dăruire supremă, Leonidas a condus mica lui trupă la un atac disperat, pătrunzând vijelios în tabăra persană şi devastând. Lupta, de o intensitate şi dezlănţuire rar întâlnită, a provocat asiaticilor pierderi imense, atât în rândul ostaşilor cât şi al comandanţilor. Chiar doi fraţi ai lui Xerxes au căzut în luptă.
Inconjuraţi de movilele trupurilor inamice, împreună cu eroicul lor rege şi comandant, şi-au dat viaţa toţi luptătorii greci.
Fapta lui Leonidas şi a ostaşilor săi a impresionat întreaga lume antică, precum şi posteritatea, astfel că atunci când se aminteşte de Thermopyles, sau de un război al grecilor oricine fuge cu gândul la acei eroi legendari. Sparta însăşi, care prin lege trebuia să reprime orice sentimente de glorificare individuală, i-a ridicat lui Leonidas, pe locul luptei, un mormânt de piatră reprezentând un leu. Versurile lui Simonides, săpate în piatră, par a fi un ultim mesaj din partea neasemuitului Leonidas şi al ostaşilor săi :
"Spune-i, drumeţule, Spartei, că noi ce aici căzut-am, ne-am jertfit împlinind sfintele legi ale patriei "
Supremul sacrificiu de la Thermopyles a avut darul de a zdruncina încrederea aramtei invadatoare şi de a înaripa curajul grecilor pentru luptele următoare.
Trecând umiliţi de Thermopyles, perşii au cucerit şi incendiat Thessalia, Plateea şi Atena, dar victoriile navale ale atenianului Themistocles la Salamina, ale lui Leotyides şi Xanthippos la Mycale, lângă Samos şi înfrângerea impusă de spartanul Pausanias generalului persan Mardonios la Plateea, în cursul anului următor, 479 e.A, au provocat deruta finală a invadatorilor şi eliberarea cetăţilor greceşti din Asia Mică, grupate apoi de Atena în liga de la Delos (478 e.A).
Liga ateniană a continuat lupta cu perşii obţinând după un deceniu, victoria navală de la Eurymedon, în 468 e.A. Prin tratatul din anul 449 e.A, Regele regilor a trebuit să recunoască îndependenţa de fapt a cetăţilor greceşti din Ionia, mulţumindu-se cu o vasalitate formală. Jertfa simbolică a lui Leonidas şi a spartanilor săi nu fusese zadarnică, condusese la o victorie finală a neamului său, adăugând încă o steluţă pe bolta constelaţilor greceşti.

duminică, 26 septembrie 2010

ISTANBUL - Obiective de vizitat

Obiective de vizitat

* Biserica Sfânta Sofia
* Hipodromul antic
* Palatul Topkapî
* Haremul din Palatul Topkapî
* Biserica Sânta Irina
* Biserica Sântul Salvator în Chora sau Kariye Muzesi, sau Kariye Camîi, sau Kariye Kilisesi
* Biserica mănăstirii Pammakaristos
* Biserica Sfinții Sergius și Bcchus
* Biserica și mănăstirea Sfântul Ioan din Studion
* Biserica Sfânta Maria mama lui Dumnezeu sau Sfânta Maria din Blachernes
* Biserica-Capelă Sfântul Therapon
* Biserica bulgară Sf. Ștefan
* Biserica Sf. Maria a mongolilor
* Ruinele Bisericii Sfânta Maria Chalcopratea
* Ruinele mănăstirii Samson
* Ruinele mănăstirii Stoudion
* Catedrala Sf. Spirit
* Muzeul de Arheologie
* Muzeul Vechiului Orient
* Muzeul Ceramicii
* Muzeul mozaicurilor Marelui Palat bizantin)
* Muzeul Dogancay (Muzeul de Artă Modernă
* Muzeul militar
* Muzeul aviației
* Muzeul naval
* Mzeul de Artă Turcă și Islamică
* Moscheea Sultan Ahmed|Moscheea Albastră
* Moscheea Soliman Magnificul
* Moscheea Sultanei Roxelana
* Moscheea Yavuz Selim
* Moscheea Cuceritorului
* Moscheea Prințului
* Moscheea Baiazid
* Moscheea Rüstem Pașa
* Moscheea Sultan Valide sau Moscheea Nouă
* Moscheea Prnțesei Mihrimah
* Moscheea Selim
* Moscheea Luminii lui Osman
* Moscheea Eyúp
* Moscheea Ortaköy
* Moscheea Victoriei
* Moscheea Kiliç Ali Pașa
* Moscheea subterană din Galata
* Moscheea Arap (biserica dominicană Sf. Paul)
* Moscheea Bodrum (Myrelaion)
* Moscheea Fenari Isa (biserica Libos tou Theotokos)
* Moscheea Kalenderhane (biserica Kyriotissa Thetokos
* Moscheea Sokullu Mehmed Pașa
* Moscheea Zeyrek (biserica Christos Pantocrator)
* Moscheea Atik Mustafa Pașa (biserica Sf. Tekla din Blachernes)
* Moscheea Eski Imaret (biserica Christos Pantepoptes)
* Moscheea Kefeli (biaserica catolică Sf. Nicolas)
* Moscheea Koca Mustafa Pașa ( biserica Sf. Andrei din Krisei sau pe Jurământ)
* Moscheea Vefa Kilise (probabil biserica Hagios Theodoros)
* Moscheea Gul (biserica mănăstirii Sf. Theodosius)
* Moscheea Dolmabahçe
* Coloana Arsă sau Coloana lui Constantin
* Coloana lui Marcianus
* Coloana lui Claudius Goticus
* Obeliscul egiptean
* Coloana zidită a împăratului Constantin al VII-lea Porphirogenetul
* Coloana şerpuită
* Apeductul lui Valens
* Cisterna Basilică
* Cisterna celor 1001 coloane sau Cisterna Philoxenes
* Marele Bazar
* Bazarul Egiptean
* Piaţa  Eminőnǖ
* Poarta de Aur
* Fortăreața Șapte Turnuri
* Fântâna împăratului german Wilhelm al II-lea
* Fântâna Ahmed al III-lea
* Cartier Fanar
* Cartierul Pera
* Cartierul Galata
* Zidurile de apărare antice
* Turnul Galata
* Turnul de marmură
* Turnul cu ceas Dolmabahçe
* Turnul lui Leandru
* Turnul lui Baiazid
* Turnul cu orologiu Nusretiye
* Turnul cu orologiu Yldîz
* Podul Galata
* Podul Atatürk
* Turnătoria de tunuri
* Palatul Dolmabahçe
* Palatul Beylerbey
* Palatul Çiragan
* Palatul Küçüksu
* Palatul Yildiz
* Palatul Bucoleon
* Palatul lui Constantin al VII-lea Porphirogenetul(Tekfur Sarayi)
* Rumeli hisari
* Anadolu Hisari
* Podul Bosfor
* Podul Fatih Sultan Mehmed sau Podul Cuceritorului

IZNIT - Turcia

Izmit, antica Nicomedia, este un oraș industrial din Turcia, la circa 100 Km est de Istanbul spre Ankara. Este Prefectura provinciei Kokaeli. Ocupă țărmul cel mai profund al golfului Izmit și are o populație de circa 270.000 de locuitori. Dezvoltarea industrială puternică a orașului și a regiunii sale a condus la realizarea celui mai ridicat PIB pe cap de locuitor din Turcia. Acest PIB care depășește 6.000 de dolari SUA pe cap de locuitor este de trei ori mai mare decât cel mediu pe țară și de două ori mai mare decât al metropolei Istanbul. Concentrarea industrială a făcut din Izmit un centru vital al economiei turcești.

Condițiile favorizante ale dezvoltării industriale

La sfârșitul primului război mondial în Istanbul au pătruns trupe de ocupație ale aliaților din Antantă și pe lângă alte întinse teritorii ale Turciei, fostul Imperiu Otoman, a pierdut o parte din teritoriul său european în favoarea Greciei. Considerând Istanbulul o poziție vulnerabilă într-un posibil război viitor, guvernul republican turc a evitat să mai concentreze în metropolă unele ramuri industriale vitale pentru economie. Ca urmare investițiile industriale majore ale secolului al 20-lea s-au deplasat către Izmit, fosta cetate antică Nicomedia, oraș care se bucura de două mari avantaje. Se găsea nu prea departe de aglomeratul Istanbul, de unde putea atrage forță de muncă și menținea avantajul unei deschideri la mare. La Izmit s-au dezvoltat o mare parte a industriilor grele din țară, siderurgie, construcții navale și auto, rafinării, industrii pentru obiecte electrocasnice, fabrici de ciment și chimice, etc. Pe apele golfului Izmit și în port, mulțime de nave cu carene albe, negre, sau roșii par interesate de ce se întâmplă pe țărmuri.

Poziţionare geografică

Golful Izmit este un golf îngust și prelung al vastului bazin de prăbușire al Mării Marmara. El pătrunde adânc în uscatul Anatoliei. Orașul Izmit îmbracă partea extrem răsăriteană a golfului cu același nume. Poziționarea lui în aria de radiație a metropolei Istanbul și deschiderea la mare i-au asigurat condiții optime de dezvoltare industrială începând cu prima partea secolului al 20-lea. Din nenorocire orașul s-a dezvoltat chiar pe traiectul faliei seismice nord-anatoliene, falie de-a lungul căreia plăcile tectonice lucrează continuu, făcând scoarța terestră extrem de nesigură și periculoasă. Este aceeași falie care face din Istanbul metropola cea mai nesigură seismic din lume și care se prelinge spre apus până în bazinul egeean. Amenințarea s-a transformat în realitate de foarte multe ori. Chiar de foarte curând, în zorii zilei de 17 august 1999, orașul a fost zguduit de un cutremur devastator. A răpit viața a 17.118 locuitori și a lăsat peste 30.000 de răniți. Imensele pagube materiale au dat la iveală și grave carențe în industria construcțiilor moderne din Turcia, până la limita inconștienței proiectanților și a executanților.

Istoric

Temeliile orașului s-au pus în anul 264 e.A, de cătreNicomedes I-ul, regele Bythiniei, care l-a numit Nicomedia. In apropiere existase o veche colonie a cetății grecești Megara, numită Olbia, cunoscută și sub numele de Astacos. In luptele ce au urmat morții lui Alexandru cel Mare între generalii săi, numiți diadohi,pentru împărțirea imperiului moștenit, generalul Lysimachos a distrus Olbia. Orașul s-a aflat probabil în tabăra sau sub stăpânirea vremelnică a altui competitor dintre diadohi.
La Nicomedia și-a sfârșit zilele un alt conducător celebru de oști al antichității, Hannibal, cel care i-a umilit pe romani chiar pe pământul Italiei. Aflându-se refugiat la curtea regelui Prusias al Bythiniei a fost trădat de acela în anul 183 e.A, la cererea romanilor. Pentru a nu cădea în mâinile acelora a preferat să se sinucidă prin otrăvire. După patru secole, împăratul roman Septimius Severus (193-211 e.N) a dispus să se ridice un mormânt demn de strălucitul general cartaginez la Libyssa (azi Dil) pe malul golfului Izmit de astăzi.
Tot la Nicomedia s-a născut și renumitul istoric antic Arrianus (86-160 e.N). După anul 130 e.A,Nicomedia a fost luată în stăpânire de Imperiul Roman, făcând parte din provincia Asia. Sub stăpânirea romană cetatea a primit statutul de colonia. Impăratul reformator Diocletianus (284-305 e.N.) și-a stabilit aici reședința într-un somptuos palat, ridicat înaintea celui de lângă Salona, pe coasta Dalmaţiei, în actualul oraș Split. Astfel Nicomedia a devenit capitala părții de răsărit a Imperiului Roman între anii 284-305 e.N. Constantin cel Mare (307-337 e.N.) i-a urmat exemplul după câteva decenii prin vila sa de la Ancyron în care și-a dat ultima suflare, sub același cer al Nicomediei, în anul 337 e.N., Constantin și-a stabilit reședința la Nicomedia numai câțiva ani, între 324-330 e.N, timp în care a amenajat o nouă capitală a imperiului la Byzantion, viitorul Constantinopolis. Moartea i-a survenit întâmplător la Nicomedia, la 22mai 337 e.N, pe când se afla în drum spre frontiera răsăriteană unde reizbucnise războiul cu perșii conduși de regele Şapur al II-lea Botezul împăratului, pe patul de moarte, a fost celebrat de episcopul Eusebios de Nicomedia în ritul arian, rit care nu recunoștea natura divină a lui Iisus Christos. Cert este că împăratulConstantin cel Mare a sprijinit creștinismul în imperiu, pentru a respecta credința mamei sale, Helena.
Atunci, la începutul sec. al 4-lea, Nicomedia a atins maxima sa importanță și bogăție. Cu două secole înainte, pe timpul împăratului Traian (98-117 e.N), guvernatorul Plinius cel Tânăr lăuda monumentele orașului: senatul, forul și templul zeiței Cybele.
După fondarea Constantinopolului (330 e.N.), Nicomedia a rămas o capitală provincială. Două cutremure ulterioare, din anii 358-363 e.N, au lovit dur orașul imperial, distrugând și fortificațiile datorate lui Diocletianus (284-305 e.N.) și abandonate definitiv în sec. al 7-lea e.N. In pofida atenției binevoitoare a împăraților bizantini din sec. 5-6 e.N., orașul nu și-a mai atins vechea importanță, mulțumindu-se cu un rol regional, în concurență cu Niceea din apropiere.
Catastrofele care au lovit regiunea în sec. al 7-lea și al 8-lea, invaziile persane și arabe, rebeliunile din Imperiul Bizantin, cutremurul din anul 740 și revenirea ciumei din anul 747, au avut un impact negativ asupra Nicomediei, ea rămânând numai o bază militară disputată de puterea centrală bizantină în raport cu invadatorii și cu rebelii. Anul 840 consemnează orașul drept capitală a themei biyantine Optimatoi. Prin anul 845, geograful arab Ibn Hurdadbeh a descris orașul ca fiind în ruină, servind ca escală pe drumul spre Constantinopol. Pe atunci orașul antic, cu cartierele sale portuare, fusese abandonat, populația retrăgându-se pe acropolis-ul fortificat, un kastron (castru) bizantin.
Pierderea graduală a controlului bizantin în Asia Mică, în sec. al 11-lea, a întărit rolul strategic al orașului, transformându-l în principala bază de plecare a campaniilor bizantine împotriva turcilor selciukizi. In 1080 împăratul Alexis I-ul Comnen (Alexios I-ul în termeni grecești)a plecat de aici în campanie. Orașul a servit și ca etapă pe drumul cruciaților spre Pământul Sfânt, mai ales în anii 1096, 1097 și 1147, adică pe timpul cruciadelor a I-a și a II-a. Istoricii primelor două cruciade, Etienne de Blois și Odon de Deuil, s-au arătat impresionați de peisajul dezolant oferit de ruinele antice, ale Nicomediei.
După cucerirea Constantinopolului de către cruciații apuseni din cruciada a IV-a, Nicomedia s-a aflat în centrul disputelor dintre apusenii trădători ai creștinătății și micul Imperiu Bizantin de Niceea, între 1204 și 1240. In final orașul a fost recuperat de bizantinul Ioan al III-lea Vatatzes, împărat de Niceea.
La sfârșitul sec. al 11-lea, între 1078 și 1087, orașul a căzut în stăpânirea turcilor selciukizi. Incă pe atunci se redusese la o locuire numai pe acropolis, într-un patrulater fortificat cu laturile de 200-300 de metri lungime și circa 150 de metri lățime. Locuitorii închiși pe acropolis erau despărțiți de apele golfului Izmit de azi de vestigiile unor cartiere antice abandonate.
Acropolisul a fost fortificat de către bizantini într-o încercare disperată de a-l menține ca poziție înaintată împotriva turcilor. In prima parte a sec. al 14-lea, Nicomedia a trecut pentru totdeauna în stăpânirea tânărului stat otoman, urmând apoi o evoluție seculară în anonimat. Orașul a fost blocat de două ori de către otomani, în 1304 și 1330, înainte de a sucomba în 1337. Redeșteptarea datorată revoluției industriale din sec. al 20-lea și dezvoltarea orașului pe coordonate moderne, lipsite de particularități, nu l-a ajutat în atractivitate turistică.

Urbanism şi monumente

Incă înainte de ultimul dezastru seismic Izmitul nu prezenta interes urbanistic și turistic, fiind un oraș tipic industrial, cu o arhitectură fără personalitate, aglomerat și cu prea puține mărturii materiale ale trecutului. Singurul monument valoros este moscheea Pertev Pașa, exemplu al arhitecturii clasice otomane, creație din sec. al 16-lea aenumitului arhitect Sinan (Mimar Sinan). Se mai pot vedea ruine ale acropolisului antic, puțin interesante, datând din epoca romană și un turn cu orologiu din sec. al 19-lea, exemplu de arhitectură europenizată. ridicarea unor astfel de turnuri cu orologiu a constituit o adevărată modă pentru orașele turcești în sec. al 19-lea.

Personalități

- Hannibal
- Arrianus
- Diocletianus
- Constantin I-ul cel Mare
- Eusebios de Nicomedia 
- Mihail Psellos

Cei 20.000 de martiri din Nicomedia

Sursele Bisericii creștine de la începuturi consemnează executarea a circa 20.000 de creștini la Nicomedia în Bythinia, pe timpul unei perzecuții extinse între anii 303-305 e.N, pe timpul domniei asociate a împăraților Diocletianus şi Maximianus. Anul 305 e.N a fost chiar anul ieșirii benevole de la domnie a lui Diocletianus.  S-a vorbit de circa 200 de execuții pe săptămână, dintre care foarte multe prin ardere pe rug.