miercuri, 19 ianuarie 2011

ISTANBUL - PODUL BOSFOR


Podul Bosfor (în limba turcă Boğaziçi Köprüsü) a reprezentat prima legătură dintre Europa şi Asia pe deasupra apelor strâmtorii şi a avut un rol simbolic. El a fost dedicat, la 29 octombrie 1973, celei de a cincizecia aniversări a Republicii Turcia, fiind pus în operă prin colaborarea unei societăţi germane cu una engleză. Are o lungime de 1074 de metri şi este suspendat de doi piloni înalţi de 165 de metri, unul pe malul european şi celălalt pe malul asiatic. Lungimea totală ajunge la 1560 de metri pentru a atinge colinele de pe cele două maluri, pornind de la cei doi piloni. Este primul construit dintre cele două poduri de la Istanbul, care traversează emblematica strâmtoare ce desparte  cele două continente. Rl uneşte cartierul Ortaköy de pe malul european al metropolei, cu cartierul Beylerbeyi de pe malul asiatic.
Tablierul, puţin curbat în sus la mijloc, seamănă cu o frunză subţire de grâu verde aruncată la 64 de metri deasupra nivelului apelor. Lărgimea tablierului este de 33,40 metri. Tablierul suspendat între cei doi piloni este susţinut de imense cabluri torsadate.
La data construirii, elegantul pod suspendat de la Istanbul se clasa pe locul doi în Europa şi pe locul cinci în lume, după Humper Bridge din Anglia, Verranzano-Narrows din New York, Golden Gate Bridge din San Francisco şi Mackinac Bridge din Michigan. In prezent a trecut pe locul al 16-lea în lume.
In 1988 i s-a alăturat, ceva mai spre nord, un al doilea pod suspendat, Podul Fatih Sultan Mehmed, numit mai simplu Podul Cuceritorulu, iar în 2012 este planificată darea în folosinţă a traversării pe printr-un tunel săpat pe sub albia strâmtorii, cale modernă numită Marmaray şi asemănătoare celei ce uneşte continentul de insula britanică pe sub Marea Mânecii.
Un al treilea care pod de traversare peste Bosfor, pod de autostradă, este planificat pentru anii următori într-o zonă mai nordică a strâmtorii, în apropiere de Marea Neagră.



Acest tunel, cel mai adânc prin metoda sa de realizare, va trece la o adâncime de 60 de metri, din care 55 de metri de apă şi 4,5 metri de rocă, fiind realizat din prefabricate imense rezistente la pericolele seismice mari în zonă (77% din prognoze se referă la eventualitatea unui cutremur de 7 grade, sau mai mult, pe scara Richter în următorii 30 de ani). Tunelul Marmaray face parte dintr-un proiect amplu de reconstrucţie reamenajare a reţelei feroviare din Istanbul. Va fi capabil să traverseze circa 75.000 de pasageri pe oră, în ambele sensuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu