In deceniul anilor ’80 ai secolului trecut, când Războiul Rece încă se dezvolta, superputerile au încetat să mai fie
privite ca aflate undeva deasupra tuturor celorlalte state şi să constituie o entitate aparte de temut. Acest lucru era un adevăr dureros şi evident pentru Uniunea
Sovietică, care încetase să mai fie un rival prea de temut pentru Statele Unite, deși deținea circa 8.400 de focoase nucleare, mai multe decât adversarii americani și o armată terestră de circa 15.000 de tancuri.
URSS nu mai era capabilă să domine Europa Centrală sau de Est, atâta timp cât se
confrunta cu un acut declin economic și era ameninţată cu dezintegrarea.
Problemele economice ale
URSS-ului erau disperate, societatea sa devenise mult mai coruptă, mai dură şi mai
ineficientă. Insăşi existenţa sa ca uniune era pusă sub semnul întrebării. După
înlăturarea lui Hruşciov în 1964, Leonid Brejnev a fost numit succesorul său şi
a rămas în fruntea statului până la moartea sa, survenită în 1982, după un lung
mandat, în timpul căruia nu s-a înfăptuit nimic pe plan intern - şi după un
încet, dar sigur, declin personal. El a avut, în decurs de 3 ani, trei
succesori: Iuri Andropov, care a murit în 1984, Konstantin Cemenko, care a
murit în 1985, şi Mihail Gorbaciov cu care, îndelung aşteptata, nouă generaţie
a ajuns în sfârşit la conducerea statului.
În acest moment, URSS încetase să
mai constituie un adversar de temut pentru Statele Unite. Imperiul sovietic din
Europa Centrală şi de Est era imposibil de menţinut, Uniunea însăşi fiind
ameninţată cu dezintegrarea.
Este greşit să afirmăm că URSS
rămăsese fără resurse materiale, dar acestea erau prost administrate şi din
cauza lipsei de echipamente corespunzătoare în cele mai multe ramuri ale
industriei (cu excepţia unor ramuri ale industriei grele), economia nu mai
putea nici să satisfacă cerinţele populaţiei sau să garanteze un anumit nivel
de trai, nici să asigure Uniunii statutul de putere mondială.
Glasnost şi perestroika
Gorbaciov - inteligent, curajos
şi extrem de abil din punct de vedere politic - s-a angajat într-o serie de
reforme economice şi politice, sub dubla titulatură de glasnost şi perestroika:
glasnosî însemna transparenţă şi în special încetarea falsificării generalizate
a rezultatelor din economie; perestroika însemna restructurarea economiei în
cel mai larg sens al cuvântului. El a insistat asupra ideii că perestroika nu
se va înfăptui fără glasnost, iar glasnost nu presupune doar renunţarea la
cenzură şi la obiceiurile care impuneau servilism, ci şi o reformă a întregului
sistem politic, inclusiv desfiinţarea monopolului puterii Partidului Comunist
şi a controlului său asupra instituţiilor statului şi asupra mecanismului
economic. Glasnost, deşi greu de acceptat pentru unii, era uşor de înţeles.
Peresîroika era totuşi un concept mai ambiguu, dat fiind faptul că ea anunţa
schimbarea fără să specifice ritmul schimbării sau să definească noul sistem,
cu care avea să fie schimbat cel vechi.
Noua politică economică (NEP) a
lui Lemn (care-i promova pe micii negustori detailişti şi micile afaceri în
speranţa atragerii de capital străin şi de muncitori calificaţi), sau situaţia
de dinainte de NEP, sau un amestec de capitalism privat şi comerţ liber şi
socialism de stat, sau plonjarea în ceva care să nu se deosebească prea mult de
capitalismul occidental. Evoluţia perestroikăi era de aceea empirică şi
informă. Ea a fost contestată la diferite nivele; a fost obstrucţionată de
miile de oameni ale căror slujbe erau puse în pericol; a fost mult îngreunată
de starea economiei care continua să regreseze şi era la fel de pregătită
pentru schimbare ca un pacient bolnav de inimă pentru operaţie. Economia a
suferit lovituri în plus din cauza scăderii bruşte a preţului petrolului, a
dezastrului de la reactorul nuclear de la Cernobîl din 1986 şi a unui sinistru
cutremur de pământ din Armenia, în 1988.
Gorbaciov, un tactician agil
O primă lege de bază pentru
reforma economică adoptată în 1987 a demarat procesul de descentralizare, de
dereglementare a preţurilor şi de recompensare financiară a întreprinderilor,
dar a acordat industriei prea puţină libertate pentru a-şi căuta pieţe de
desfacere pentru produsele sale şi a operat prea puţine modificări în sistemul
de planificare centralizată. Aceste măsuri parţiale au fost extinse un an mai
târziu, deşi tot în mod experimental, fiind limitate la anumite zone speciale
şi întreprinderi de anumite dimensiuni. Ele au fost împiedicate să dea
rezultate de lipsa unor directori capabili şi de inerţia sau de opoziţia
nomenclaturii, fosta clasă conducătoare privilegiată şi închistată, care
supravieţuise epocii lui Brejnev şi care nu avea chef să-şi piardă posturile şi
privilegiile în urma aplicării acestor măsuri.
Roland Reagen și Mihail Gorbaciov semnând Tratatul de eliminarea rachetelor nucleare cu rază medie de acțiune - 7 decembrie 1987
Obiectivele politice ale lui
Gorbaciov nu includeau diminuarea autorităţii executive centrale. Drumul spre
putere în URSS a devenit poate mai accesibil, dar puterea de la capătul
drumului nu şi-a pierdut nimic din amploare, ba poate chiar, dimpotrivă, a mai
câştigat ceva în plus. Gorbaciov, atât în privinţa aplicării perestroikăi în
industrie şi comerţ, cât şi în ce priveşte reformele politice ce au însoţit
acest proces, s-a dovedit a fi nu atât un bun strateg, cât mai degrabă un agil
tactician care a continuat să controleze procesele pe care le-a iniţiat
printr-o rapidă percepţie şi mişcări rapide care l-au menţinut în frunte.
Folosind anumite metode specifice unei lovituri de palat, Gorbaciov s-a
asigurat de dispariţia a câteva sute dintre vechii membri ai partidului care îi
puteau zădărnici planurile, a epurat Comitetul Central al Partidului Comunist
şi s-a autoproclamat preşedinte al URSS în locul lui Andrei Gromîko, care a
fost silit să demisioneze.
Puterea sa, în calitate de
preşedinte, avea să fie considerabilă, dar nu absolută. Curtea Supremă putea
declara acţiunile lui ca fiind neconstituţionale; două treimi din Curtea
Supremă puteau anula un veto prezidenţial aplicat noilor legi. Deşi a
marginalizat Partidul Comunist, a fost obligat să acorde un rol important
centrilor republicilor, creând un Consiliu al Federaţiei, alcătuit din el
însuşi şi toţi preşedinţii celor cincisprezece republici, desfiinţând Consiliul
de Miniştri - fortăreaţă a centralismului, înlocuindu-l cu un cabinet de
tehnocraţi, care avea mult mai puţină putere şi se bucura de mult mai puţină
autoritate. Demisia ministrului său de Externe, Eduard Şevarnadze, în 1991 - un
colaborator apropiat, un ministru priceput şi un binecunoscut susţinător al
reformelor liberale - l-a lipsit pe Gorbaciov de unul dintre oamenii săi de
bază şi a trezit noi suspiciuni în privinţa faptului că va fi forţat să vireze
spre aripa conservatoare, ba chiar să apeleze la liderii militari de teamă să
nu piardă principalele capacităţi militare de apărare în republicile disidente;
armata şi KGB-ul reprezentau principalul aspect exterior şi semnul vizibil al
puterii centralizate care se opunea ambiţiilor dezintegratoare ale ţărilor
baltice şi ale altor republici dizidente sau campionilor unei mai mari
autonomii în Republica Rusă (RSFSR) şi în Ucraina.
Mişcări de separatism
Fragilitatea poziţiei lui
Gorbaciov a fost evidenţiată în momentul în care, solicitând aprobarea pentru
cel numit de el în noul post de vicepreşedinte al Uniunii - post pentru care
părea să fi fost destinat Şevarnadze - candidatul său a fost respins de
Congresul Deputaţilor Poporului, fiind confirmat abia după un al doilea vot,
absolut neconstituţional.
Transformările politice şi
economice din URSS erau afectate de creşterea, simultan, a fenomenului de
disidenţă (fracţionism), care, în anumite locuri, a degenerat în mişcări de
separatism. Dintre cele cincisprezece republici, numai trei erau preponderent
slave: Rusia (care includea Siberia), Ucraina
şi Rusia Albă (Bielorusia). Etnicii slavi nu depăşeau cu mult jumătate din
totalul populaţiei, iar solidaritatea Ucrainei cu ceilalţi slavi nu putea fi
avută în vedere, de vreme ce Ucraina, de-a lungul istoriei, oscilase între
supunerea faţă de Moscova (sau Varşovia, sau Vilnius) şi încercări de a-şi
proclama independenţa până în şi în timpul secolului al XX-lea. Toate celelalte
douăsprezece republici - cele trei republici baltice, Moldova, trei în Caucaz
şi cinci în Asia Centrală - aveau motive de nemulţumire şi aspiraţii
separatiste.
Cea mai urgentă problemă a apărut
în republicile baltice, care au început să întrevadă redobândirea independenţei
din perioada interbelică şi să o pretindă. in Lituania, mişcarea reformistă
Sajudis s-a înfiinţat în 1988 şi, asemeni unor mişcări similare din
Cehoslovacia, Ungaria şi alte ţări, s-a transformat dintr-o mişcare populară în
partid politic. Obiectivul ei era simplu: dobândirea independenţei. Lituania,
împreună cu Letonia şi Estonia
au fost invadate în 1944-1945 de trupele lui Stalin şi încorporate în URSS.
Mulţi lituanieni au emigrat în Occident, alţii - probabil aproximativ un sfert de
milion - au fost deportaţi sau ucişi. În Republica Lituania, creată în acest
fel, polonezii şi ruşii reprezentau circa o cincime din totalul populaţiei de
3,7 milioane (în Letonia şi Estonia,
care aveau o populaţie de 2,7 şi respectiv 1,5 milioane, ruşii reprezentau
aproximativ o treime). Principalele două aspecte specifice economiei Lituaniei
erau, pe de o parte, un surplus agricol exportabil şi, pe de altă parte, o
totală dependenţă de URSS în ceea ce priveşte petrolul şi gazele. Economia, în
ansamblu, suferea din pricina structurii anormale, a bagatelizării rezultatelor
muncii şi a corupţiei ce caracterizau URSS.
Acest scurt articol s-a dorit a fi numai o scurtă incursiune în evenimentele ce au dezintegrat Lagărul Socialist și au eliberat parțial sau total țările din Europa de Est cedate ca pradă de război de către Aliații occidentali marelui Stalin. Totodată s-au eliberat și o parte din țările ce aparținuseră marii Inchisori a popoarelor, care fusese Imperiul Rus și URSS.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu