Sărbătorile pascale aveau
farmecul lor şi înainte de 1989, în special în mediul rural, unde tradiţiile se
respectau cu sfinţenie. La slujba de Înviere, bisericile erau pline, dar e
adevărat că lăcaşurile de cult erau ocolite de intelectuali, "prelucraţi"
în prealabil în comitele de partid, pentru că riscau să aibă probleme. Ştiri pe
aceeaşi temă Sărbătoarea Invierii Domnului în lume. Cum se sărbătoreşte Paştele
şi ... Românii respectau tradiţia de Sfintele Paşte şi în epoca comunistă şi
îşi urau tradiţionalele cuvinte: „Hristos a înviat! Adevărat a Înviat”. Nu
lipseau de pe masă ouăle roşii, cozonacul cu nucă, friptura de miel şi drobul.
Pentru generaţiile născute după 1989 pare greu de închipuit că toate alimentele
necesare pregătirii acestor bucate erau însă greu de procurat. Magazinele pline
cu tot felul de produse din ziua de astăzi erau doar un vis frumos pentru mulţi
români. Dacă făina pentru cozonac ori ouăle erau cumpărate pe cartelă, în cele
mai multe cazuri după ore întregi de stat la coadă, când era vorba de miel
lucrurile deja se complicau fiindcă nu se găsea în comerţul socialist carne de
miel şi, mai rău, în anii 80 era interzis transportul alimentelor dintr-un
judeţ în altul. Pentru cei care locuiau în mediul rural, era mai simplu în
sensul că sacrificau pe ascuns mielul în gospodărie, feriţi de ochii curioşi ai
vecinilor, care puteau să te reclame la miliţie. Era însă o întreagă aventură
să transporţi mielul de la locul de sacrificare la oraş fiindcă în preajma
sărbătorii pascale pe traseu Miliţia organiza filtre dese de control. Un om
pățit povestește:“Îmi amintesc că am cumpărat doi miei dintr-un sat din judeţul
Argeş, iar colegul meu cumpărase şi el unu. În drum spre Turnu Severin, ne-au
oprit doi miliţieni şi la controlul autoturismului ne-au găsit mieii. I-au
confiscat, dar nu mi-au dat niciun act, nu au întocmit vreun proces-verbal, pur
şi simplu i-au luat miliţienii. Cred că i-au mâncat acasă cu familia lor, iar
eu am făcut acel Paşte fără friptură de miel”, îşi aminteşte acel severinean.
Miliţia organiza controale severe şi pe trenuri, călătorii fiind verificaţi cu
atenţie la bagaje.
Control la coşul de gunoi
Foştii militari în termen îşi
amintesc că de sărbătorile pascale primeau pachete de acasă, de unde nu lipseau
bucatele tradiţionale de Paşte şi obişnuiau să ciocnească cu colegii de cameră
ouă roşii. Era o chestiune tacită, comandanţii de pluton, de campanie cunoşteau
acest lucru, dar nu le făceau observaţie. În schimb, unii secretari de partid,
din exces de zel, verificau coşurile de gunoi şi acolo unde găseau coji de ouă
roşii îi criticau pe comandanţii unităţilor că nu fac muncă politică de
calitate. În noaptea de Înviere, românii umpleau bisericile, poate nu ca în
ziua de astăzi, dar oamenii simpli nu se fereau să intre în lăcaşurile de cult.
Intelectualii, cei care deţineau funcţii, în special în partid, magistraţii,
cei care lucrau în Armată ori în învăţământ, "prelucraţi" în
prealabil în comitele de partid, veneau în număr mic şi discret la biserică, să
nu fie văzuţi pentru că riscau să aibă probleme. Istoricul bănăţean Mircea
Rusnac spune că doctrina partidului unic din România anilor '80 îşi propunea să
înlocuiască prin comunism toate religiile. Una dintre găselniţele perverse ale
şefilor Partidului Comunist era să cheme copiii la şcoală în prima zi de Paşte,
astfel încât aceştia să nu simtă atmosfera de sărbătoare. „Aveau un obicei
prost să ne cheme în Duminica Paştelui la şcoală. Le venea mereu o idee pentru
a ne strica vacanţa. Ba ne puneau la muncă voluntară, strângeam hârtii de pe
stradă, ba diverse activităţi extraşcolare, numai să nu mergem la slujbe. Dar
cu cât treceau anii, cu atât era şi mai permisibil Paştele”, povesteşte
istoricul Rusnac.
Interdicţie pentru elevi
Elevii nu aveau voie să meargă la
biserică, profesorii îi urmăreau la denii, la slujba de Înviere, iar cei care
mergeau, erau exmatriculaţi pentru câteva zile ori li se scădea nota la
purtare. “Imi amintesc că am mers împreună cu doi colegi la slujba de Înviere
la biserica Maioreasa din Turnu Severin. Ne-a văzut un profesor când am ieşit
din biserică şi a doua zi ne-a certat şi am fost exmatriculaţi trei zile. Eram
un copil, nu mi-am dat seama de ce sunt sancţionată fiindcă până la urmă nu
făcusem nimic grav”, povesteşte o fostă elevă a prestigiosului liceu “Traian”
din Turnu Severin. Părintele Mihai Sămărghiţan, unul dintre cei mai vechi,
cunoscuţi şi iubiţi preoţi din Sibiu,
a povestit pentru "Adevărul" cum se desfăşurau slujbele de Inviere
înainte de 1989.
Slujba de Inviere începea la 4
dimineaţa. Se citea pastorala, în care era pomenit obligatoriu Nicolae
Ceauşescu, iar de la slujbe nu lipseau niciodată oamenii Securităţii. In timpul
regimului comunist, numărul parohiilor s-a modificat, în special datorită
reformelor administrativ-teritoriale întreprinse în această perioadă, iar numărul
preoţilor a scăzut simţitor. Statul comunist nu a mai permis existenţa
preoţilor ajutători şi onorifici, o parohie fiind deservită doar de un singur
slujitor al altarului (chiar şi cele din mediul urban). Multe parohii au rămas
vacante perioade îndelungate din cauza lipsei de preoţi. In această perioadă
unii slujitori ai altarelor, de teama persecuţiilor sau din alte considerente,
au ales să părăsească Biserica, preferând să lucreze în învăţământ sau în alte
ramuri de activitate.
In marile sau micile orașe din
provincie organelle UTC organizau brigăzi de control ce se perindau pe la
biserici pentru a nota sau speria pe elevii ce încălcau interdicția de a merge
la slujbele din Săptămâna Mare. Acțiune fără rezultate.
Sărbătorile pascale
aveau farmecul lor şi înainte de 1989, în special în mediul rural, unde
tradiţiile se respectau cu sfinţenie. La slujba de Înviere, bisericile
erau pline, dar e adevărat că lăcaşurile de cult erau ocolite de
intelectuali, "prelucraţi" în prealabil în comitele de partid, pentru că
riscau să aibă probleme.
Ştiri pe aceeaşi temă
Sărbătoarea Învierii Domnului în lume. Cum se sărbătoreşte Paştele
şi ...
Românii respectau tradiţia de Sfintele Paşte şi în epoca comunistă şi
îşi urau tradiţionalele cuvinte: „Hristos a înviat! Adevărat a Înviat”.
Nu lipseau de pe masă ouăle roşii, cozonacul cu nucă, friptura de miel
şi drobul. Pentru generaţiile născute după 1989 pare greu de închipuit
că toate alimentele necesare pregătirii acestor bucate erau însă greu de
procurat. Magazinele pline cu tot felul de produse din ziua de astăzi
erau doar un vis frumos pentru mulţi români.
Dacă făina pentru cozonac ori ouăle erau cumpărate pe cartelă, în cele
mai multe cazuri după ore întregi de stat la coadă, când era vorba de
miel lucrurile deja se complicau fiindcă nu se găsea în comerţul
socialist carne de miel şi, mai rău, în anii 80 era interzis transportul
alimentelor dintr-un judeţ în altul. Pentru cei care locuiau în mediul
rural, era mai simplu în sensul că sacrificau pe ascuns mielul în
gospodărie, feriţi de ochii curioşi ai vecinilor, care puteau să te
reclame la miliţie. Era însă o întreagă aventură să transporţi mielul de
la locul de sacrificare la oraş fiindcă în preajma sărbătorii pascale
pe traseu Miliţia organiza filtre dese de control.
“Îmi amintesc că am cumpărat doi miei dintr-un sat din judeţul Argeş,
iar colegul meu cumpărase şi el unu. În drum spre Turnu Severin, ne-au
oprit doi miliţieni şi la controlul autoturismului ne-au găsit mieii.
I-au confiscat, dar nu mi-au dat niciun act, nu au întocmit vreun
proces-verbal, pur şi simplu i-au luat miliţienii. Cred că i-au mâncat
acasă cu familia lor, iar eu am făcut acel Paşte fără friptură de miel”,
îşi aminteşte un severinean. Miliţia organiza controale severe şi pe
trenuri, călătorii fiind verificaţi cu atenţie la bagaje.
Control la coşul de gunoi
Foştii militari în termen îşi amintesc că de sărbătorile pascale primeau
pachete de acasă, de unde nu lipseau bucatele tradiţionale de Paşte şi
obişnuiau să ciocnească cu colegii de cameră ouă roşii. Era o chestiune
tacită, comandanţii de pluton, de campanie cunoşteau acest lucru, dar nu
le făceau observaţie. În schimb, unii secretari de partid, din exces de
zel, verificau coşurile de gunoi şi acolo unde găseau coji de ouă roşii
îi criticau pe comandanţii unităţilor că nu fac muncă politică de
calitate.
În noaptea de Înviere, românii umpleau bisericile, poate nu ca în ziua
de astăzi, dar oamenii simpli nu se fereau să intre în lăcaşurile de
cult. Intelectualii, cei care deţineau funcţii, în special în partid,
magistraţii, cei care lucrau în Armată ori în învăţământ, "prelucraţi"
în prealabil în comitele de partid, veneau în număr mic şi discret la
biserică, să nu fie văzuţi pentru că riscau să aibă probleme.
Istoricul bănăţean Mircea Rusnac spune că doctrina partidului unic din
România anilor '80 îşi propunea să înlocuiască prin comunism toate
religiile. Una dintre găselniţele perverse ale şefilor Partidului
Comunist era să cheme copiii la şcoală în prima zi de Paşte, astfel
încât aceştia să nu simtă atmosfera de sărbătoare. „Aveau un obicei
prost să ne cheme în Duminica Paştelui la şcoală. Le venea mereu o idee
pentru a ne strica vacanţa. Ba ne puneau la muncă voluntară, strângeam
hârtii de pe stradă, ba diverse activităţi extraşcolare, numai să nu
mergem la slujbe. Dar cu cât treceau anii, cu atât era şi mai permisibil
Paştele”, povesteşte istoricul Rusnac.
Interdicţie pentru elevi
Elevii nu aveau voie să meargă la biserică, profesorii îi urmăreau la
denii, la slujba de Înviere, iar cei care mergeau, erau exmatriculaţi
pentru câteva zile ori li se scădea nota la purtare.
“Îmi amintesc că am mers împreună cu doi colegi la slujba de Înviere la
biserica Maioreasa din Turnu Severin. Ne-a văzut un profesor când am
ieşit din biserică şi a doua zi ne-a certat şi am fost exmatriculaţi
trei zile. Eram un copil, nu mi-am dat seama de ce sunt sancţionată
fiindcă până la urmă nu făcusem nimic grav”, povesteşte o fostă elevă a
prestigiosului liceu “Traian” din Turnu Severin.
Părintele Mihai Sămărghiţan, unul dintre cei mai vechi, cunoscuţi şi
iubiţi preoţi din Sibiu, a povestit pentru "Adevărul" cum se desfăşurau
slujbele de Înviere înainte de 1989. Slujba de Înviere începea la 4
dimineaţa. Se citea pastorala, în care era pomenit obligatoriu Nicolae
Ceauşescu, iar de la slujbe nu lipseau niciodată oamenii Securităţii.
În timpul regimului comunist, numărul parohiilor s-a modificat, în
special datorită reformelor administrativ-teritoriale întreprinse în
această perioadă, iar numărul preoţilor a scăzut simţitor. Statul
comunist nu a mai permis existenţa preoţilor ajutători şi onorifici, o
parohie fiind deservită doar de un singur slujitor al altarului (chiar
şi cele din mediul urban). Multe parohii au rămas vacante perioade
îndelungate din cauza lipsei de preoţi. În această perioadă unii
slujitori ai altarelor, de teama persecuţiilor sau din alte
considerente, au ales să părăsească Biserica, preferând să lucreze în
învăţământ sau în alte ramuri de activitate.
Citeste mai mult: adev.ro/nmowpd
Citeste mai mult: adev.ro/nmowpd
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu