In 1977 inchisoarea a fost
dezafectata si a intrat intr-un proces de degradare.
Incepind cu anul 1924, George
Bratianu (n. 3 febr. 1898) a devenit profesor universitar, intii la Iasi, iar din anul 1940
in Bucuresti. Membru al Academiei Romane din 1942, a fost director al
Institutului de Istorie Universala "Nicolae Iorga" din Capitala intre
1940 si 1947. Sef al unei fractiuni a Partidului National-Liberal inca din anii
'30, a fost printre primii politicieni asupra carora regimul comunist a
dezlantuit teroarea.
In 1947, George Bratianu a fost
inlaturat de la catedra si de la conducerea institutului de istorie, in
septembrie i s-a fixat domiciliu fortat si i s-au interzis contactele externe,
iar la 9 iunie 1948 i s-a retras calitatea de academician.
In noaptea de 5/6 mai 1950 a fost
arestat de Securitate si intemnitat la Sighet, fara sa fi fost judecat si
condamnat. Intr-o zi din intervalul 23 - 27 aprilie 1953, a murit in inchisoare
la virsta de 55 de ani, in conditii inca neelucidate. Potrivit marturiilor unor
detinuti, se pare ca s-a spinzurat sau si-a taiat venele cu un ciob de geam,
neputind sa suporte chinurile detentiei. Alte surse sustin ca a fost omorit in
bataie de un gardian.
In 1971, familia a fost
autorizata sa-l dezgroape din cimitirul din Sighet si sa-l reinhumeze in cavoul
Bratienilor de la Florica/Stefanesti (judetul Arges).
Ca istoric, George Bratianu a
fost foarte preocupat de sustinerea stiintifica a tezei continuitatii poporului
roman in spatiul carpato-danubiano-pontic. A scris lucrari de referinta despre
statele romanesti, cu precadere despre Basarabia si despre zona Marii Negre:
"Recherches sur le commerce génois dans la Mer Noire au XIIIème
siècle" (1929); "O enigma si un miracol istoric: poporul roman"
(1940); "Traditia istorica despre intemeierea statelor romanesti"
(1945); "Sfatul domnesc si adunarea starilor in Principatele Romane"
(postum); "Marea Neagra. De la origini pina la cucerirea otomana"
(1969). Incepind cu anul 1941, a deschis la Universitatea din Bucuresti un curs
intitulat "Marea Neagra". Prelegerile au aparut in limba franceza, la
München, in 1969. In aceasta carte, savantul conchide ca indo-europenii isi fac
aparitia in Europa in epoca bronzului, venind din zonele vestice ale Romaniei
de astazi, fiind reprezentati de sciti, inruditi cu iranienii printr-o fuziune
etnica. La vremea cind George Bratianu elabora aceasta teorie inca nu se
descoperise "Ginditorul de la Hamangia" - statueta din teracota care
avea sa confirme ipotezele sale.
Nicu-Aurelian Steinhardt s-a
nascut pe 29 iulie 1912 in comuna Pantelimon, linga Bucuresti, unde tatal sau,
inginerul Oscar Steinhardt, conducea o fabrica de mobila si de cherestea. A
fost coleg, la Liceul "Spiru Haret", cu oameni alaturi de care a
trecut prin multe: C. Noica, Mircea Eliade, Arsavir Acterian, Al. Paleologu,
Dinu Pillat. La liceu a fost singurul dintre elevii de confesiune mozaica
inscris si la cursurile de religie crestina. A urmat facultatile de Drept si de
Litere, luindu-si doctoratul in drept in 1936.
Intre 1934 si 1937 a frecventat
cenaclul "Sburatorul" si a publicat trei carti. Pina la izbucnirea
razboiului si-a continuat studiile in Franta si in Anglia.
In timpul razboiului, spre deosebire de Mihail Sebastian, nu pare sa fie
afectat de persecutiile aplicate populatiei evreiesti din Romania, asa
cum reiese din "Jurnalul fericirii" si din "Primejdia
marturisirii". A continuat sa publice in presa literara pina in 1947, cind
a fost dat afara din barou si i s-au interzis textele.
In 1959 a fost arestat grupul sau
de prieteni, in frunte cu Noica si cu Dinu Pillat. Securitatea l-a somat sa
depuna marturie impotriva "lotului intelectualilor mistico-legionari"
al lui Noica si Pillat. La indemnurile tatalui sau, a refuzat, drept pentru
care a fost arestat, judecat si condamnat la 12 ani de munca silnica.
Incarcerat la Jilava, pe 15
martie 1960 a fost botezat ortodox de catre parintele Mina Dobzeu. Eliberat din
inchisoare, in urma gratierii generale a detinutilor politici, in august 1964,
a inceput sa duca o viata crestina autentica. Iar in 1973, la recomandarea lui
Noica, a mers sa se calugareasca la Manastirea Rohia. Insa abia pe 16 august
1980 a fost tuns in monahism, sub numele de Nicolae. In a doua jumatate a
anilor '80, a reintrat in viata literara publicind traduceri, eseuri, cronici.
A intretinut legaturi cu Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Mircea Eliade, Emil
Cioran, motiv pentru care, inevitabil, a fost urmarit de Securitate. Chilia de
la Rohia i-a fost perchezitionata de mai multe ori si, in 1972, i-a fost
confiscat "Jurnalul fericirii" (care cuprinde perioada 1924-1925-1971).
L-a rescris din memorie, iar in anii '80 a facut o varianta prescurtata care a
ajuns la radio Europa Libera, unde au fost transmise fragmente.
Monahul Nicolae Steinhardt a
murit pe 29 martie 1989. Postum i-au aparut "Jurnalul fericirii",
"Daruind, vei dobindi" si alte citeva carti.
Mircea Vulcanescu s-a nascut pe 3
martie 1904, la Bucuresti, in familia unui inspector financiar. De foarte tinar
si-a descoperit dexteritati de activist social: la 16 ani s-a inscris in
societatea culturala "Infratirea romaneasca". Din adolescenta a scris
poezii si eseuri.
In 1921 s-a inscris la Facultatea
de Filosofie si Litere si la Facultatea de Drept din Bucuresti. A fost un
membru remarcabil al Asociatiei Studentilor Crestini din Romania (ASCR).
In timpul studentiei a scris mai
multe lucrari filosofice, crescind sub influenta profesorilor Dimitrie Gusti si
Nae Ionescu.
In 1925 si-a luat licenta in
filosofie si in drept si a inceput studiile doctorale la Paris. Vremurile nu
i-au permis sa si le definitiveze.
In iarna lui 1927 a inceput
colaborarea la revista "Gandirea". A continuat sa aiba o vie
activitate in cercurile cultural-religioase de la Paris, unde a conferentiat in
repetate rinduri. In octombrie 1928 a inceput sa colaboreze la
"Cuvantul", unde a scris pina la suspendarea ziarului, in 1933. In
anul universitar 1929-1930 a fost asistent onorific la catedra profesorului D.
Gusti. Apoi profesor de economie politica si de stiinte juridice la Scoala de
Asistenta Sociala pina in 1935.
Pe 13 octombrie 1931 a iesit in
public asociatia culturala "Criterion", la simpozioanele careia
Vulcanescu a sustinut comunicari. A colaborat la foarte multe publicatii,
consumind mult timp pe "efemere". A fost director general al Vamilor
(1935 si 1937), director al Datoriei Publice (1937- 1940), director al Casei
Autonome de Finantare si Amortizare, presedinte al Casei Autonome a Fondului Apararii
Nationale (1940-1941) si subsecretar de stat la Finante (1941-1944). In toti
acesti ani a scris si a publicat sapte carti de sociologie.
Orator de mare forta, a
conferentiat cu pasiune si persuasiune pe subiecte de la satul roman la
dimensiunea romaneasca a existentei. Dupa lovitura de stat din 23 august '44, a
revenit pe postul de sef al Datoriei Publice, unde a ramas pina pe 30 august
1946, cind a fost arestat in al doilea lot al fostilor membri ai guvernului
Antonescu, calificati drept "criminali de razboi".
La 9 octombrie 1946, a fost
condamnat la opt ani de temnita grea. Judecarea recursului s-a prelungit pina
in ianuarie 1948, cind instanta a mentinut pedeapsa din '46.
Inchis la Aiud, alaturi de mare
parte din elita romaneasca, Mircea Vulcanescu a tinut o serie de conferinte
considerate subversive de tortionari, pentru ca le mentinea moralul
detinutilor. Impreuna cu inca 12 barbati din celula sa, a fost bagat in hrubele
Sectiei 1. Acolo au fost dezbracati la piele si lasati intr-un frig cumplit.
Pentru ca nu erau paturi sau scaune pe care sa stea, epuizat, unul dintre
detinuti a cazut din picioare dupa citeva ore. Vulcanescu s-a asezat pe ciment
ca o saltea pe care s-a culcat cel doborit. Filosoful s-a gindit ca celalalt e
mai tinar si are sanse sa scape din puscarie. I-a salvat astfel viata. Mircea
Vulcanescu a murit insa pe 28 octombrie 1952, bolnav de plamini, ca urmare a
tratamentului inuman la care a fost supus. Avea 48 de ani si a lasat cu limba
de moarte un indemn cutremurator, cu adevarat demn de un mucenic: "Sa nu
ne razbunati!".
Radu Demetrescu - Gyr s-a nascut
pe 2 martie 1905, in Cimpulung-Muscel, ca fiu al actorului craiovean Coco
Demetrescu. Poet, dramaturg, eseist, gazetar, doctor in litere si conferentiar
universitar, de mai multe ori laureat al Societatii Scriitorilor Romani, al
Institutului pentru Literatura si al Academiei Romane, comandant legionar si
director general al teatrelor in timpul scurtei si nefericitei guvernari
legionare, Radu Gyr a ispasit 20 de ani de inchisoare.
A debutat editorial pe cind era
student al Facultatii de Litere si Filosofie a Universitatii Bucuresti, in
1924, cu volumul ,,Linisti de schituri''. Pina in 1944, Radu Gyr a mai publicat
sapte volume de versuri si o serie de povesti versificate. Sub forma de
brosuri, i-au aparut de-a lungul vremii si o seama de conferinte. A colaborat
la numeroase publicatii ale vremii, printre care "Gandirea",
"Convorbiri literare", "Revista Fundatiilor Regale",
"Curentul", "Cuvantul", "Buna Vestire".
Intre 1938 si 1939 a fost
internat si el, la ordinul regelui Carol al II-lea, in lagarul pentru legionari
de la Miercurea-Ciuc (via Tismana), de unde a lasat o relatare de mare valoare
documentara.
Mai tirziu, dupa "rebeliunea
legionara" din 21-23 ianuarie 1941, Radu Gyr a fost incarcerat, alaturi de
mii de legionari - printre care si foarte multi adolescenti din Fratiile de
Cruce. Seful statului, maresalul Ion Antonescu, le-a oferit legionarilor posibilitatea
de a scapa de puscarie mergind pe front. Radu Gyr, ca toti legionarii, a fost
trimis in linia intii, de unde s-a intors ranit. Din 1945 pina in 1963 a fost
inchis din nou pe motive politice. In aceasta lunga perioada de claustrare si
de suferinta a creat cele mai frumoase poeme, care au fost invatate si
transmise de detinuti prin mesaje Morse.
Din 1963, dupa eliberarea din
temnitele comuniste, a fost silit sa colaboreze - ca si Nichifor Crainic,
celalalt poet exponential al inchisorilor - la ,,Glasul Patriei'' (mai tirziu,
,,Tribuna Romaniei''), pentru a putea supravietui. Practic, a fost scos din
circuitul valorilor publice. A continuat sa-si slefuiasca opera din temnita,
care a fost editata postum.
Radu Gyr a murit pe 29 aprilie
1975, la Bucuresti.
Citeva mii de victime ale
comunismului au alcatuit crema universitatii, a vietii artistice si a scenei
politice de la noi.
Distrugerea elitei intelectuale a
provocat o ruptura definitiva intre Romania interbelica, "lumea
veche", cu reperele si normele ei, si Romania comunista, "lumea
noua", a "omului nou", fara scoala si fara caracter. Sechelele
acestui dezastru istoric sint vizibile si azi in societatea romaneasca. In
conceptia comunistilor, intelectualul era un potential dusman. Intelectualii
erau fie cosmopoliti, fie reactionari si, in orice caz, primejdiosi prin
obisnuinta de gindi si prin puterea de a manipula masele. Prin urmare,
intelectualii trebuiau reeducati sau eliminati. Planul de decimare a elitei
intelectuale ostile comunismului a fost conceput in trei mari etape: epurarea,
interdictia si detentia. Toate pregatirile dinaintea declansarii actiunii de
lichidare a vechii elite, precum si masurile din timpul desfasurarii planului
se subsumeaza acestor trei pasi.
In 1945-1946, au fost arestati si
trimisi in judecata, sub pretextul defascizarii tarii, anumiti intelectuali cu
tangente politice: membri ai aparatului guvernamental, scriitori si ziaristi.
Autonomia universitara a disparut in '46, iar dupa un an, 400 de universitari
au fost dati afara. Intre acestia, 80 de mari profesori, ca Dimitrie Gusti, Gheorghe
Bratianu, Gh. Cantacuzino, George Fotino, Ion Hudita, Victor Papacostea, Petre
Caraman, Gheorghe Oprescu, multi dintre ei fiind ulterior inchisi. Tinara elita
in formare, studentimea, a fost arestata in masa, pe 15 mai 1948, si condamnata
sub acuzatia de atentat la ordinea sociala. Numai in acea noapte au fost
arestati 12.000 de studenti, multi altii fiind prinsi in perioada urmatoare.
Apoi, la 9 iunie 1948, Academia Romana a fost reoganizata prin epurarea a 97 de
mari personalitati stiintifice si culturale. Majoritatea au fost inchisi, iar
operele lor interzise. In anul urmator, Societatea Scriitorilor a fost
transformata in Uniunea Scriitorilor, prilej pentru o noua epurare si pentru
noi arestari. Tot atunci a fost infiintata si Directia Generala a Tipariturilor,
care se ocupa de cenzura tuturor publicatiilor.
Mii de studenti romani, din toate
centrele universitare, s-au solidarizat cu ideile revoltei anticomuniste din
Ungaria anului 1956 si au protestat pe strazi. Parte dintre ei erau abia
eliberati din puscarii. Au fost arestati 4.000 de studenti, citeva zeci de
lideri ai lor fiind condamnati la ani grei de inchisoare. Mai tirziu, la
inceputul anilor '60, au avut loc noi arestari si procesele de grup -
"Lotul Rugul Aprins" si "Lotul Noica-Pillat" - care au avut
scopul de a le taia elanul intelectualilor de a se organiza si de a constitui
eventual o opozitie.
Inca din '45 au fost interzise
2.000 de titluri de carti ale unor autori "reactionari", de la Anton
Pann si Mihai Eminescu pina la Eugen Lovinescu si Lucian Blaga. Insa in 1950
regimul comunist a dat noi instructiuni pentru selectarea cartilor din
biblioteci, iar in 1960, peste 40.000 de volume au fost trecute in fonduri
speciale, la care accesul era permis numai cu aprobare politica.
Pina la decretul de amnistie
generala a detinutilor politici din 1964, multe dintre mintile stralucite ale
Romaniei murisera in temnita. Incepind cu acest moment, arestarile au fost
sporadice, iar Securitatea a actionat preventiv, urmarindu-i pe intelectuali si
la nevoie amenintindu-i si brutalizindu-i pentru a renunta la proteste si
disidenta. Partidul-stat a mers pina acolo incit, in anul 1983, a pus sub
control strict masinile de scris. Orice masina de scris trebuia inregistrata la
militie, pentru ca, in cazul cind ar fi aparut "scrieri dusmanoase"
in samizdat ori manifeste contra puterii politice, sa-l poata identifica pe
autor.
Cu toate acestea, citiva
intelectuali de caracter, ca Paul Goma si parintele Gheorghe Calciu, s-au
ridicat public impotriva regimului. Ei au fost inchisi si apoi siliti sa plece
in exil.
Citiva istorici au avansat mai
multe cifre despre dimensiunile opresiunii comuniste. Florin Matrescu sustine
in cartea sa "Holocaustul rosu sau crimele in cifre ale comunismului
international" (1998) ca, numai intre actualele granite ale Romaniei, au
murit peste 890.000 de oameni. La care adauga inca 350.000 de basarabeni ucisi
de foametea provocata de Stalin, in anii 1946-1947. De asemenea, el atrage
atentia asupra faptului ca intre 28 iunie 1940 si 22 iunie 1941 au fost dusi in
lagarele din Nordul Inghetat peste 300.000 de romani, alti 500.000 de
basarabeni si bucovineni fiind deportati, in intervalul 1945-1954, si nu se
stie citi au supravietuit. Cifre asemanatoare sint afirmate si de Victor
Barsan, in "Masacrul inocentilor" (1993).
Iar Anton Ovseyenco, in "The
Time of Stalin: Potret of a Tirrany" (N.Y. Harper and Row, 1981),
estimeaza numarul total al victimelor comunismului numai in Basarabia si
Bucovina de Nord la 1.500.000 de persoane.
La rindul sau, Cicerone Ionitoiu,
autorul unui impresionant dictionar al victimelor terorii comuniste (70.000 de
nume), sustine ca in Romania comunista au fost trei milioane de detinuti
politici, din care au murit cel putin 200.000. Dar inca nu se stie citi tarani
au fost ucisi pe loc pentru ca s-au opus colectivizarii si citi
"partizani" din munti au fost omoriti in lupte cu trupele de
Securitate.
Se poate face o estimare cu
privire la numarul de intelectuali arestati, deportati, ucisi in inchisori sau
in munti. Rusan a cercetat peste 71.000 de fise matricole penale ale celor care
au fost inchisi intre 1945 si 1989. Cu ajutorul unor statisticieni si
informaticieni i-a impartit pe acesti detinuti dupa virsta, sex, categorie
sociala, studii, ocupatie, confesiune etc.
Romulus Rusan apreciaza ca
esantionul pe care a lucrat reprezinta 5% din numarul total de detinuti. El
sustine ca este un esantion cu valoare stiintifica ridicata si "suficient
pentru stabilirea a numeroase date caracteristice sistemului concentrationar
din Romania".
Potrivit studiului lui Romulus Rusan, circa 30% erau intelectuali, incluzindu-i
aici si pe studenti. Procentul s-ar putea pastra si la nivelul numarului total
de detinuti din Romania comunista, avind in vedere ca fisele aflate in posesia
Centrului de studii al Memorialului Sighet provin din inchisori din toata tara.
Din cei peste 70.000 de detinuti,
au stat inchisi: 36,10% la Jilava; 20,3% - Gherla; 16,2% - Aiud; 12% - Poarta
Alba; 9,59% Vacaresti si in altele.
La mijlocul anilor '70 a devenit
vizibil faptul ca, in Romania,
se incheaga o miscare intelectuala care reactioneaza critic la adresa
comunismului. In 1976, psihiatrul Ion Vianu publica un articol in care denunta
abuzurile psihiatrice din Romania.
Vianu se solidarizeaza cu Paul Goman, iar peste un an va fi silit sa plece din tara. Paul Goma, fost deportat si detinut politic in
primul deceniu de comunism, este expulzat din tara in 1977, dupa ce scrisese
mai multe "texte dusmanoase" si dupa ce fusese drastic pedepsit,
inclusiv fizic. In 1982, scandalul "Meditatia transcendentala"
declanseaza o vasta represiune ideologica indreptata impotriva intelectualilor.
In acelasi an, isi incepe disidenta Doina Cornea, profesoara la Facultatea de
Filologie din Cluj. Tot in 1982, Radu Filipescu, tinar inginer, distribuie mii
de manifeste impotriva lui N. Ceausescu in cutiile postale ale blocurilor din
Bucuresti. E condamnat la 10 ani de inchisoare si internat la Aiud. In 1984,
Dorin Tudoran cere plecarea din tara din cauza
conditiilor economice, politice si de creatie - toate deplorabile. Pe 17
noiembrie 1985 este ucis in arestul Securitatii din Bucuresti inginerul si
poetul Gheorghe Ursu, pentru textul unui jurnal intim si pentru ca a trimis
scrisori la Europa Libera. Lista disidentilor romani este insa mai mare.
Existenta ei dovedeste, fara contraargument valid, ca regimul Ceausescu nu a
fost cu nimic mai prejos, in oroare, decit regimul Gheorghiu-Dej. (C.
Pătrășconiu)
Istoriile personale ale unor
anticomunisti in odajdii acuza.
Evolutia publicistica, sub
pseudonimul Sandu Tudor, si mondena a lui Alexandru Teodorescu nu prevestea in
nici un fel vocatia de marturisitor al credintei pina la moarte.
Nascut pe 22 decembrie 1896 la
Bucuresti, Alexandru Teodorescu a avut o prima tinerete destul de aventuroasa.
El a initiat saptaminalul "Floarea de Foc" (1932-1936) si cotidianul
"Credinta" (1933-1938), carora le-a imprimat o orientare de stinga.
Polemist de mare forta si caracter nestapinit, Sandu Tudor a scris articole
memorabile, in care se pronunta impotriva extremismelor de stinga si de
dreapta. Intre acestea si articolul "Lectia proceselor de la
Moscova", pentru care a fost condamnat in 1958 de comunisti.
Organizator al "Rugului
Aprins"
Treptat, Sandu Tudor si-a
descoperit dragostea pentru Hristos. Intors din razboi, Sandu Tudor s-a retras
la Manastirea Antim, unde a fost unul dintre organizatorii asociatiei
"Rugul Aprins", care avea in centru practicarea "Rugaciunea
inimii". Interzisa de autoritatile comuniste in 1948, activitatea
asociatiei a incetat si din cauza plecarii lui Sandu Tudor, devenit intre timp
monahul Agaton, la Manastirea Govora, si de acolo staret la Crasna. Arestat in
1950 pentru pretinse ilegalitati facute pe frontul din est, Sandu Tudor a fost
condamnat la doi ani de inchisoare intr-un proces in care a dat dovada de mult
curaj. Eliberat in 1952, s-a intors in rindurile monahilor, devenind
ieroschimonahul Daniil, staret la Rarau.
A incercat, in mod sistematic din
1955, sa educe in spirit crestin mai multi tineri, in ideea de a forma o elita
ortodoxa, eliberata de ideologia comunista si capabila sa transmita altei
generatii aceeasi educatie.
In noaptea de 13/14 iunie 1958,
parintele Daniil a fost arestat impreuna cu 15 colaboratori ai sai, sub
acuzatia de "uneltire contra ordinii sociale". Fara sa existe vreo
proba in acest sens, parintele Daniil si ceilalti au fost etichetati drept
legionari.
Pe baza slabului material
probatoriu strins - citeva articole anticomuniste si declaratiile smulse sub
teroare de la altii -, Sandu Tudor a fost acuzat de activitate ostila clasei
muncitoare si de sustinere a fascismului, de organizare a unei activitati
contrarevolutionare in cadrul Asociatiei ,,Rugul Aprins'' in perioada 1945-1948
si de intruniri subversive cu fosti membri ai asociatiei ,,Rugul Aprins'' si
alte elemente in perioada 1955-1958. A respins toate acuzatiile, iar
anchetatorii n-au putut scoate nimic de la el. Fiind considerat liderul
grupului, a fost condamnat la 25 de ani de temnita grea.
A stat inchis la Jilava si la
Aiud, unde a si murit, batut de un gardian, pe 17 noiembrie 1962. Un grup de
credinciosi si preoti a depus, in urma cu citiva ani, un dosar la Patriarhie
prin care se solicita canonizarea parintelui Daniil. Deocamdata, Biserica
Ortodoxa nu s-a pronuntat.
Studentul medicinist Gheorghe
Calciu - nascut pe 23 noiembrie 1925, la Mahmudia, Tulcea - a fost inchis
pentru prima data in 1948 pentru "activitate dusmanoasa" impotriva
regimului comunist. In prima perioada de detentie, 1948-1964, a trecut si prin
valul de teroare de la Pitesti
(1949-1951). Toata viata acestui om de dupa tragicul episod pitestean a fost
una de marturisire si de jertfa. Dupa Pitesti, unde si el, alaturi de atitia
altii, a fost zdrobit in "reeducare", Gheorghe Calciu a mai suferit
in inchisorile comuniste vreme de peste 12 ani, facindu-se remarcat prin
cerbicia sa si fiind un temut "grevist al foamei".
Eliberat in urma amnistiei
generale din 1964, a urmat Filologia si Teologia, devenind preot si unul dintre
cei mai iubiti profesori ai Seminarului Teologic Ortodox din Bucuresti. S-a
casatorit cu Adriana Dumitreasa, sora altui fost detinut politic, Ion Dumitreasa,
cu care are un fiu, Andrei, astazi jurist in Washington D. C. Chiar daca avea
familie, luptatorul anticomunist nu si-a gasit in aceasta un pretext de
"cumintire". O data cu darimarea Bisericii Enei din inima
Bucurestiului (1 mai 1977), pe locul careia se punea la cale ridicarea unui
restaurant, parintele Calciu si-a inceput lupta deschisa impotriva regimului
comunist. In postul Pastelui din anul 1978, a devenit tot mai incomod prin
predicile sale critice la adresa conducerii de partid si de stat, mai ales ca
in jurul sau s-au strins numerosi studenti, teologi, dar si politehnisti. Cu
toate hartuielile Securitatii si ale propriilor superiori din Biserica,
auditoriul devenea din ce in ce mai numeros. In intervalul cit si-a rostit cele
sapte predici, in incinta si apoi in pragul Bisericii Radu-Voda din Bucuresti,
parintele Calciu a fost urmarit, amenintat, calomniat si in cele din urma
arestat si condamnat la zece ani de inchisoare. Ierarhia bisericeasca s-a
grabit sa-l cateriseasca, pentru a nu fi considerata complice la revolta
preotului Calciu.
Salvat de SUA
Condamnarea abuziva din 1979 a
stirnit un val de reactii in strainatate. Reprezentanti de frunte ai exilului
romanesc, precum Mircea Eliade, Eugen Ionescu, Virgil Ierunca, Monica Lovinescu
si Paul Goma, au protestat si au cerut eliberarea sa. Eliade a constituit chiar
un Comitet pentru salvarea parintelui Calciu, care a facut presiuni asupra
organismelor internationale sa intervina in acest caz. Parintele Calciu a facut
cinci din cei zece ani de puscarie la care fusese condamnat initial. Dar la
eliberarea parintelui Calciu, el si familia sa au fost urmariti pas cu pas de
Securitate si izolati de prieteni si de cunoscuti. Dupa mai putin de un an,
Securitatea i-a dat pasaport si i-a cerut sa plece in exil. S-a stabilit, cu
familia, in SUA, unde i se acordase deja "cetatenia de onoare" si
unde traieste pina astazi.
In cei peste 20 de ani de exil,
parintele Calciu, recunoscut din nou ca preot de BOR pe linga slujirea
parohiala curenta, la Washington, a fost o prezenta centrala la mai toate
reuniunile importante ale "diasporei" romanesti, a inlesnit numeroase
contacte si ajutoare umanitare, a fost primit de presedintii Francois
Mitterrand si George Bush, precum si de regele Mihai I al Romaniei, a publicat
mai multe carti si a scris constant in presa exilului, dar si in unele
publicatii postdecembriste din tara.
Episodul 3: Biserica de dupa gratii
Istoriile personale ale unor
anticomunisti in odajdii acuza.
Evolutia publicistica, sub
pseudonimul Sandu Tudor, si mondena a lui Alexandru Teodorescu nu prevestea in
nici un fel vocatia de marturisitor al credintei pina la moarte.
Nascut pe 22 decembrie 1896 la
Bucuresti, Alexandru Teodorescu a avut o prima tinerete destul de aventuroasa.
El a initiat saptaminalul "Floarea de Foc" (1932-1936) si cotidianul
"Credinta" (1933-1938), carora le-a imprimat o orientare de stinga.
Polemist de mare forta si caracter nestapinit, Sandu Tudor a scris articole
memorabile, in care se pronunta impotriva extremismelor de stinga si de
dreapta. Intre acestea si articolul "Lectia proceselor de la
Moscova", pentru care a fost condamnat in 1958 de comunisti.
Organizator al "Rugului
Aprins"
Treptat, Sandu Tudor si-a
descoperit dragostea pentru Hristos. Intors din razboi, Sandu Tudor s-a retras
la Manastirea Antim, unde a fost unul dintre organizatorii asociatiei
"Rugul Aprins", care avea in centru practicarea "Rugaciunea
inimii". Interzisa de autoritatile comuniste in 1948, activitatea
asociatiei a incetat si din cauza plecarii lui Sandu Tudor, devenit intre timp
monahul Agaton, la Manastirea Govora, si de acolo staret la Crasna. Arestat in
1950 pentru pretinse ilegalitati facute pe frontul din est, Sandu Tudor a fost
condamnat la doi ani de inchisoare intr-un proces in care a dat dovada de mult
curaj. Eliberat in 1952, s-a intors in rindurile monahilor, devenind
ieroschimonahul Daniil, staret la Rarau.
A incercat, in mod sistematic din
1955, sa educe in spirit crestin mai multi tineri, in ideea de a forma o elita
ortodoxa, eliberata de ideologia comunista si capabila sa transmita altei
generatii aceeasi educatie.
In noaptea de 13/14 iunie 1958,
parintele Daniil a fost arestat impreuna cu 15 colaboratori ai sai, sub
acuzatia de "uneltire contra ordinii sociale". Fara sa existe vreo
proba in acest sens, parintele Daniil si ceilalti au fost etichetati drept
legionari.
Pe baza slabului material
probatoriu strins - citeva articole anticomuniste si declaratiile smulse sub
teroare de la altii -, Sandu Tudor a fost acuzat de activitate ostila clasei
muncitoare si de sustinere a fascismului, de organizare a unei activitati
contrarevolutionare in cadrul Asociatiei ,,Rugul Aprins'' in perioada 1945-1948
si de intruniri subversive cu fosti membri ai asociatiei ,,Rugul Aprins'' si
alte elemente in perioada 1955-1958. A respins toate acuzatiile, iar
anchetatorii n-au putut scoate nimic de la el. Fiind considerat liderul
grupului, a fost condamnat la 25 de ani de temnita grea.
A stat inchis la Jilava si la
Aiud, unde a si murit, batut de un gardian, pe 17 noiembrie 1962. Un grup de
credinciosi si preoti a depus, in urma cu citiva ani, un dosar la Patriarhie
prin care se solicita canonizarea parintelui Daniil. Deocamdata, Biserica
Ortodoxa nu s-a pronuntat.
Studentul medicinist Gheorghe
Calciu - nascut pe 23 noiembrie 1925, la Mahmudia, Tulcea - a fost inchis
pentru prima data in 1948 pentru "activitate dusmanoasa" impotriva
regimului comunist. In prima perioada de detentie, 1948-1964, a trecut si prin
valul de teroare de la Pitesti
(1949-1951). Toata viata acestui om de dupa tragicul episod pitestean a fost
una de marturisire si de jertfa. Dupa Pitesti, unde si el, alaturi de atitia
altii, a fost zdrobit in "reeducare", Gheorghe Calciu a mai suferit
in inchisorile comuniste vreme de peste 12 ani, facindu-se remarcat prin
cerbicia sa si fiind un temut "grevist al foamei".
Eliberat in urma amnistiei
generale din 1964, a urmat Filologia si Teologia, devenind preot si unul dintre
cei mai iubiti profesori ai Seminarului Teologic Ortodox din Bucuresti. S-a
casatorit cu Adriana Dumitreasa, sora altui fost detinut politic, Ion Dumitreasa,
cu care are un fiu, Andrei, astazi jurist in Washington D. C. Chiar daca avea
familie, luptatorul anticomunist nu si-a gasit in aceasta un pretext de
"cumintire". O data cu darimarea Bisericii Enei din inima
Bucurestiului (1 mai 1977), pe locul careia se punea la cale ridicarea unui
restaurant, parintele Calciu si-a inceput lupta deschisa impotriva regimului
comunist. In postul Pastelui din anul 1978, a devenit tot mai incomod prin
predicile sale critice la adresa conducerii de partid si de stat, mai ales ca
in jurul sau s-au strins numerosi studenti, teologi, dar si politehnisti. Cu
toate hartuielile Securitatii si ale propriilor superiori din Biserica,
auditoriul devenea din ce in ce mai numeros. In intervalul cit si-a rostit cele
sapte predici, in incinta si apoi in pragul Bisericii Radu-Voda din Bucuresti,
parintele Calciu a fost urmarit, amenintat, calomniat si in cele din urma
arestat si condamnat la zece ani de inchisoare. Ierarhia bisericeasca s-a
grabit sa-l cateriseasca, pentru a nu fi considerata complice la revolta
preotului Calciu.
Salvat de SUA
Condamnarea abuziva din 1979 a
stirnit un val de reactii in strainatate. Reprezentanti de frunte ai exilului
romanesc, precum Mircea Eliade, Eugen Ionescu, Virgil Ierunca, Monica Lovinescu
si Paul Goma, au protestat si au cerut eliberarea sa. Eliade a constituit chiar
un Comitet pentru salvarea parintelui Calciu, care a facut presiuni asupra
organismelor internationale sa intervina in acest caz. Parintele Calciu a facut
cinci din cei zece ani de puscarie la care fusese condamnat initial. Dar la
eliberarea parintelui Calciu, el si familia sa au fost urmariti pas cu pas de
Securitate si izolati de prieteni si de cunoscuti. Dupa mai putin de un an,
Securitatea i-a dat pasaport si i-a cerut sa plece in exil. S-a stabilit, cu
familia, in SUA, unde i se acordase deja "cetatenia de onoare" si
unde traieste pina astazi.
In cei peste 20 de ani de exil,
parintele Calciu, recunoscut din nou ca preot de BOR pe linga slujirea
parohiala curenta, la Washington, a fost o prezenta centrala la mai toate
reuniunile importante ale "diasporei" romanesti, a inlesnit numeroase
contacte si ajutoare umanitare, a fost primit de presedintii Francois
Mitterrand si George Bush, precum si de regele Mihai I al Romaniei, a publicat
mai multe carti si a scris constant in presa exilului, dar si in unele
publicatii postdecembriste din tara.
Episodul 3: Biserica de dupa gratii
Istoriile personale ale unor
anticomunisti in odajdii acuza.
Evolutia publicistica, sub
pseudonimul Sandu Tudor, si mondena a lui Alexandru Teodorescu nu prevestea in
nici un fel vocatia de marturisitor al credintei pina la moarte.
Nascut pe 22 decembrie 1896 la
Bucuresti, Alexandru Teodorescu a avut o prima tinerete destul de aventuroasa.
El a initiat saptaminalul "Floarea de Foc" (1932-1936) si cotidianul
"Credinta" (1933-1938), carora le-a imprimat o orientare de stinga.
Polemist de mare forta si caracter nestapinit, Sandu Tudor a scris articole
memorabile, in care se pronunta impotriva extremismelor de stinga si de
dreapta. Intre acestea si articolul "Lectia proceselor de la
Moscova", pentru care a fost condamnat in 1958 de comunisti.
Organizator al "Rugului
Aprins"
Treptat, Sandu Tudor si-a
descoperit dragostea pentru Hristos. Intors din razboi, Sandu Tudor s-a retras
la Manastirea Antim, unde a fost unul dintre organizatorii asociatiei
"Rugul Aprins", care avea in centru practicarea "Rugaciunea
inimii". Interzisa de autoritatile comuniste in 1948, activitatea
asociatiei a incetat si din cauza plecarii lui Sandu Tudor, devenit intre timp
monahul Agaton, la Manastirea Govora, si de acolo staret la Crasna. Arestat in
1950 pentru pretinse ilegalitati facute pe frontul din est, Sandu Tudor a fost
condamnat la doi ani de inchisoare intr-un proces in care a dat dovada de mult
curaj. Eliberat in 1952, s-a intors in rindurile monahilor, devenind
ieroschimonahul Daniil, staret la Rarau.
A incercat, in mod sistematic din
1955, sa educe in spirit crestin mai multi tineri, in ideea de a forma o elita
ortodoxa, eliberata de ideologia comunista si capabila sa transmita altei
generatii aceeasi educatie.
In noaptea de 13/14 iunie 1958,
parintele Daniil a fost arestat impreuna cu 15 colaboratori ai sai, sub
acuzatia de "uneltire contra ordinii sociale". Fara sa existe vreo
proba in acest sens, parintele Daniil si ceilalti au fost etichetati drept
legionari.
Pe baza slabului material
probatoriu strins - citeva articole anticomuniste si declaratiile smulse sub
teroare de la altii -, Sandu Tudor a fost acuzat de activitate ostila clasei
muncitoare si de sustinere a fascismului, de organizare a unei activitati
contrarevolutionare in cadrul Asociatiei ,,Rugul Aprins'' in perioada 1945-1948
si de intruniri subversive cu fosti membri ai asociatiei ,,Rugul Aprins'' si
alte elemente in perioada 1955-1958. A respins toate acuzatiile, iar
anchetatorii n-au putut scoate nimic de la el. Fiind considerat liderul
grupului, a fost condamnat la 25 de ani de temnita grea.
A stat inchis la Jilava si la
Aiud, unde a si murit, batut de un gardian, pe 17 noiembrie 1962. Un grup de
credinciosi si preoti a depus, in urma cu citiva ani, un dosar la Patriarhie
prin care se solicita canonizarea parintelui Daniil. Deocamdata, Biserica
Ortodoxa nu s-a pronuntat.
Studentul medicinist Gheorghe
Calciu - nascut pe 23 noiembrie 1925, la Mahmudia, Tulcea - a fost inchis
pentru prima data in 1948 pentru "activitate dusmanoasa" impotriva
regimului comunist. In prima perioada de detentie, 1948-1964, a trecut si prin
valul de teroare de la Pitesti
(1949-1951). Toata viata acestui om de dupa tragicul episod pitestean a fost
una de marturisire si de jertfa. Dupa Pitesti, unde si el, alaturi de atitia
altii, a fost zdrobit in "reeducare", Gheorghe Calciu a mai suferit
in inchisorile comuniste vreme de peste 12 ani, facindu-se remarcat prin
cerbicia sa si fiind un temut "grevist al foamei".
Eliberat in urma amnistiei
generale din 1964, a urmat Filologia si Teologia, devenind preot si unul dintre
cei mai iubiti profesori ai Seminarului Teologic Ortodox din Bucuresti. S-a
casatorit cu Adriana Dumitreasa, sora altui fost detinut politic, Ion Dumitreasa,
cu care are un fiu, Andrei, astazi jurist in Washington D. C. Chiar daca avea
familie, luptatorul anticomunist nu si-a gasit in aceasta un pretext de
"cumintire". O data cu darimarea Bisericii Enei din inima
Bucurestiului (1 mai 1977), pe locul careia se punea la cale ridicarea unui
restaurant, parintele Calciu si-a inceput lupta deschisa impotriva regimului
comunist. In postul Pastelui din anul 1978, a devenit tot mai incomod prin
predicile sale critice la adresa conducerii de partid si de stat, mai ales ca
in jurul sau s-au strins numerosi studenti, teologi, dar si politehnisti. Cu
toate hartuielile Securitatii si ale propriilor superiori din Biserica,
auditoriul devenea din ce in ce mai numeros. In intervalul cit si-a rostit cele
sapte predici, in incinta si apoi in pragul Bisericii Radu-Voda din Bucuresti,
parintele Calciu a fost urmarit, amenintat, calomniat si in cele din urma
arestat si condamnat la zece ani de inchisoare. Ierarhia bisericeasca s-a
grabit sa-l cateriseasca, pentru a nu fi considerata complice la revolta
preotului Calciu.
Salvat de SUA
Condamnarea abuziva din 1979 a
stirnit un val de reactii in strainatate. Reprezentanti de frunte ai exilului
romanesc, precum Mircea Eliade, Eugen Ionescu, Virgil Ierunca, Monica Lovinescu
si Paul Goma, au protestat si au cerut eliberarea sa. Eliade a constituit chiar
un Comitet pentru salvarea parintelui Calciu, care a facut presiuni asupra
organismelor internationale sa intervina in acest caz. Parintele Calciu a facut
cinci din cei zece ani de puscarie la care fusese condamnat initial. Dar la
eliberarea parintelui Calciu, el si familia sa au fost urmariti pas cu pas de
Securitate si izolati de prieteni si de cunoscuti. Dupa mai putin de un an,
Securitatea i-a dat pasaport si i-a cerut sa plece in exil. S-a stabilit, cu
familia, in SUA, unde i se acordase deja "cetatenia de onoare" si
unde traieste pina astazi.
In cei peste 20 de ani de exil,
parintele Calciu, recunoscut din nou ca preot de BOR pe linga slujirea
parohiala curenta, la Washington, a fost o prezenta centrala la mai toate
reuniunile importante ale "diasporei" romanesti, a inlesnit numeroase
contacte si ajutoare umanitare, a fost primit de presedintii Francois
Mitterrand si George Bush, precum si de regele Mihai I al Romaniei, a publicat
mai multe carti si a scris constant in presa exilului, dar si in unele
publicatii postdecembriste din tara.
Episodul 3: Biserica de dupa gratii
Regimul comunist a gindit simplu
si crud reorganizarea societatii romanesti: distrugerea elitelor si formarea
altora. Biserica nu putea scapa.
Biserica era cu atit mai
primejdioasa pentru comunism cu cit, prin insasi existenta sa, nega dogma
acestui regim.
In privinta Bisericii Ortodoxe,
comunistii au inceput, in anul 1948, prin a mazili ierarhii incomozi.
Majoritatea au fost inlocuiti din functii, unii au fost arestati, altii au fost
pensionati si au primit "domiciliu obligatoriu" la anumite manastiri,
altii au murit in conditii suspecte. Peste 2.600 de preoti ortodocsi de mir si
un numar inca necunoscut de calugari au fost arestati. Dintre acestia, cel
putin 200 - gasiti in documente pina in aceasta faza a cercetarilor istorice -
au murit in temnita sau dupa eliberare, ca urmare a conditiilor de detentie.
Alti 230 de preoti greco-catolici au fost si ei bagati dupa gratii. Prin
teroare, comunistii si-au asigurat colaborarea sau cel putin lipsa de opozitie
a arhiereilor ramasi in scaun si a celor nou-numiti. Biserica greco-catolica a
fost desfiintata in 1948, iar Bisericile Ortodoxa si Romano-Catolica - acuzata
de comunisti ca este "oficina imperialista" si "cuib de
spioni" - au fost permanent supravegheate si considerate dusmanoase.
Dusmanul
nr. 1: BOR
Cu toate acestea, dupa zece ani de
masuri luate impotriva Bisericii, tot de ea se temeau comunistii cel mai tare.
La 6 octombrie 1958, ministrul de
Interne, Alexandru Draghici, avertiza, intr-un raport catre Comitetul Central
al PCR, ca singurul dusman intern al "statului de democratie
populara" este BOR, in frunte cu patriarhul ei de atunci, Justinian
Marina, si cu cei doi vicari ai sai, Antim Nica si Teoctist Arapasu, actualul
patriarh al Bisericii. Draghici cerea: "Desfiintarea seminariilor monahale
si interzicerea frecventarii cursurilor Institutului Teologic de catre calugari
si calugarite; pe viitor, intrarea in monahism sa se faca numai cu avizul
imputernicitilor regionali pentru culte; interzicerea cu desavirsire a
infiintarii de noi manastiri sau schituri; numarul de manastiri fiind prea
mare, sa fie redus la jumatate; interzicerea elementelor tinere in manastiri,
fixindu-se limita de virsta de la 50 de ani in sus".
In 1959, Securitatea si
Departamentul pentru Culte au redus cu doua treimi numarul manastirilor si al
calugarilor, pe motiv ca asezamintele monahicesti ascundeau partizani din munti
si elementele reactionare. Peste 5.000 de calugari si calugarite au fost scosi
din manastiri si siliti sa traiasca "in lume". Unele manastiri au
fost evacuate prin forta armata. Intre 1959 si 1960 au fost arestati sute de
preoti pe motiv ca raspindesc misticismul, predica impotriva materialismului
dialectic sau se opun orinduirii socialiste.
Valurile de represiune
Istoricul Adrian Nicolae Petcu,
coordonatorul unui Martirologiu al Bisericii Ortodoxe, a facut o periodizare a
represiunii comuniste asupra slujitorilor altarului. Potrivit acestuia,
represiunea Bisericii incepe la sfirsitul lui martie 1945, sub pretextul
defascizarii tarii. Numerosi preoti, alaturi de oameni de cultura, acuzati cel
mai adesea fara temei de apartenenta la miscarea legionara, erau trimisi in
lagarele speciale de la Caracal, Slobozia, Tg.-Jiu si Lugoj.
Alte arestari in mediul preotesc
au mai fost operate in preajma alegerilor din noiembrie 1946 si in timpul
procesului lui Iuliu Maniu, atunci cind majoritatea clericilor ortodocsi au
refuzat sa-l condamne pe Maniu in predicile care le rosteau la altar. In mai
1948 a fost declansat un alt val de arestari masive in rindurile preotilor
considerati "legionari". Arestarile aveau sa continue in 1949.
"Noaptea Adormirii Maicii
Domnului"
La 4 septembrie 1952, dupa
eliminarea "deviationistilor" Ana Pauker, Teohari Georgescu si Vasile
Luca, Dej afirma ca trebuiau arestati 12.600 de "dusmani ai
poporului". In noaptea de 15/16 august 1952 - celebra "noapte a
Adormirii Maicii Domnului" -, la ordinul ministrului Afacerilor Interne au
fost arestati multi preoti cu functii in Biserica inainte sau dupa 1948.
Majoritatea au fost trimisi in colonii de munca pentru cel putin 24 de luni.
Multi au fost masati la Poarta Alba, in celebra "brigada a hotilor",
si la Coasta Gales, unde au si murit o mare parte dintre ei.
Vinarea grupurilor de rezistență
O etapa distincta a represiunii a
fost vinatoarea preotilor care ajutau grupurile de rezistenta anticomunista din
munti. Ei cadeau pe masura ce erau lichidate grupurile de rezistenta. Amintim
in treacat cazurile unor preoti morti in inchisoare in urma acestei actiuni
prelungite: Dumitru Mihailescu din Dobrogea, arestat in anul 1949 pentru ca il
sprijinise pe Gogu Puiu, conducatorul rezistentei din Dobrogea; Nicolae
Manescu, Nicolae Andreescu, Ion Dragoi si Ion Constantinescu, pentru ca i-au
ajutat pe fratii Arnautoiu, erau arestati, anchetati, umiliti si detinuti,
primul decedind in 1961 in Penitenciarul Botosani, iar ceilalti fiind executati
prin sentinta la Jilava in 1959.
Preot = anticomunist
In Romania, acuzatia cea mai la
indemina contra preotilor a fost cea de legionarism. Ea se sprijinea pe
militantismul religios al miscarii legionare si pe realitatea ca o parte dintre
preoti fusesera legionari. Documentele din arhivele Securitatii arata ca, in
timpul represiunii carliste impotriva legionarilor, in 1938, fusesera arestati
34 de preoti, iar in decembrie 1942, sub cea antonesciana - 115. Dar acest
numar este extrem de mic daca tinem cont ca BOR avea peste 10.000 de clerici.
Comunistii se ghidau insa dupa logica exprimata fidel in timpul anchetarii, din
anul 1959, a marelui teolog Teodor M. Popescu: "Esti legionar pentru ca
esti teolog si fiind teolog esti anticomunist, iar a fi anticomunist inseamna a
fi legionar".
Comunistii au folosit legea lui
Carol
In privinta incadrarilor
juridice, regimul comunist s-a folosit, cel putin la inceput, de legislatia
penala care ii viza pe legionari din timpul regelui Carol al II-lea. Este vorba
despre Codul penal din 1936, cu celebrul articol 209 privind "uneltirea
contra ordinii sociale", alaturi de Inaltul Decret Regal nr. 856/1938,
care se referea la siguranta ordinii in stat. In aceste articole erau incadrati
"dusmanii poporului", unii dintre ei fiind acuzati si inainte de
1944. Acestei legislatii comunistii aveau sa-i adauge in Codul penal articolul
193, privitor la "activitatea intensa contra clasei muncitoare",
intr-o exprimare vaga ca si incadrarea juridica, dar mai ales hotaririle
guvernamentale privitoare la coloniile si lagarele de munca, dar si cele
privitoare la "banditii din munti" si "socializarea
agriculturii" cu cotele si sabotajul.
De ce-au murit in puscarii
Istoricilor le este dificil sa
stabileasca exact cauzele adevarate ale mortii in temnita a celor mai multi
detinuti politici. Intii, pentru ca Securitatea nu era riguroasa, iar
diagnosticele erau deseori mincinoase - dupa cum s-a vadit in unele cazuri,
probate cu martori. In al doilea rind, mai ales in cazul deceselor survenite in
coloniile de munca, acestea erau inregistrate si mai tirziu - chiar si cu ani
intirziere -, iar cauzele erau fictive. Multe decese surveneau in anchete din
cauza torturilor. Alti preoti au fost executati cu sau fara judecata. Altii
si-au dat duhul in timpul muncii fortate la care erau supusi, fie in colonii de
munca, fie in inchisori. Bolile, mai cu seama TBC, au ucis si ele pe capete.
Cercetarile din ultimii ani ale
unor tineri istorici dezvaluie ca cel putin sapte ierarhi ortodocsi au fost
ucisi de catre comunisti. Regimul s-a temut de o actiune fatisa impotriva
arhiereilor, care erau legati de popor. Si a ales sa-i lichideze in taina, in
loc sa-i trimita in puscarie.
De exemplu, episcopul Grigorie
Leu al Husilor, care, dupa ce i se desfiintase eparhia (1949), pentru
atitudinea sa fatis anticomunista, avea sa fie otravit.
La fel a fost eliminat episcopul
Nicolae Popovici - scos din scaun in septembrie 1950, pentru atitudinea
anticomunista in predici -, otravit in potirul euharistic, in anul 1960. Desi era
fin al lui Petru Groza, Sebastian Rusan, mitropolit al Moldovei, nu ezita sa se
manifeste impotriva regimului atunci cind acesta se amesteca in treburile
Bisericii. A fost si el otravit in martie 1956, pentru ca in august, paralizat
complet, sa treaca la cele vesnice.
După '64, opozitie minima, represalii sporadice
Ultimele arestari in masa in
preotime s-au consumat dupa revolutia de la Budapesta (1956), pe fondul
epurarilor din partid si al retragerii trupelor sovietice din Romania.
In mediul bisericesc, presiunile
din parte politicului erau foarte mari, pe fondul cererilor repetate de
diminuare a vietii monahale, refuzate de fiecare data de patriarhul Justinian,
pentru care a cunoscut un scurt exil la Dragoslavele si doua incercari de
otravire din partea credinciosilor regimului comunist, dupa cum avea sa afirme
parintele Ilie Cleopa dupa 1990. Refuzurile patriarhului s-au soldat cu
incercari de scoatere din scaun a acestuia si prin arestari masive.
Represiunea brutala, cu anchete
singeroase, umilinte si reeducari, se va incheia in 1964, cind detinutii
politici vor fi eliberati, in contextul relativei destinderi pe care regimul
comunist o va adopta pina spre sfirsitul anilor '70. Dar au mai fost arestati
preoti pe motive politice si dupa aceea.
De pilda, parintele Gheorghe
Calciu, care a indraznit sa se opuna regimului in anii '80.
Episodul 4: Trei in arest. Doi morti
Generalul Gheorghe Mosiu (29 mai
1892, Provita de Jos - 10 octombrie 1974, Bucuresti)
Functii importante: sef de Stat
Major al Comandamentului Etapelor de Est, imputernicit al Guvernului pentru
evacuarea provinciilor din estul tarii.
"Element regalist", arestat impreuna cu sotia
Generalul de brigada Gheorghe
Mosiu nu a fost arestat pentru ca ar fi lucrat sub comanda maresalului, ci
pentru legaturi cu miscarea de rezistenta constituita dupa razboi, respectiv
pentru apartenenta la organizatia "Sumanele negre". "Nu sint
cercetat de organele in drept si nici nu mi s-a adus la cunostinta vreun
document in baza caruia sa fiu arestat in celula", isi exprima generalul
revolta in 1946, fiind eliberat citeva luni mai tirziu. Ridicat de la
domiciliu, arestat si eliberat, pe rind, de alte citeva ori, Mosiu intra pentru
ultima oara in inchisoare in 1959. "Activitate dusmanoasa impotriva
regimului democrat popular din RPR, colportare de stiri calomnioase trimise de
posturile de radio imperialiste, preconizarea schimbarii regimului din RPR si
reinstaurarea vechiului regim capitalist cu sprijinul fortelor
imperialiste." Acestea erau acuzatiile ce i se aduceau lui Mosiu,
considerat "element regalist, mosier, dusman inrait al regimului
democrat-popular". In 1960, este condamnat de Tribunalul 2 al Regiunii 2
Militare la 22 de ani de temnita grea si 8 ani de degradare civica pentru
"crima de tradare de patrie prin subminarea unitatii statului" si de
"uneltire contra ordinii sociale prin agitatie". Sotia sa, Maria
Mosiu, a fost si ea arestata si judecata in acelasi proces, fiind gasita
vinovata pentru "crima de favorizare a infractorului, cu acordarea de circumstante
atenuante". Pedeapsa: 9 ani de temnita grea si 5 ani de degradare civica.
"Periplul" concentrational al generalului a cuprins inchisorile
Jilava, Dej, Gherla, beneficiind de gratierea din 1964.
Generalul Radu Korne (23
decembrie 1895, Bucuresti - 28 aprilie 1949, Vacaresti)
Functii importante: sef de Stat
Major al Corpului de Cavalerie (1941), comandant al diviziei blindate (1944).
"Am fost arestat ca un borfas de rând"
A luptat in ambele razboaie,
contribuind decisiv la eliberarea, in 1941, a partii de nord a Basarabiei, in
fruntea Regimentului 6 Rosiori. In timpul bataliei de la Moscova, a comandat
Divizia 1 Blindata in luptele de la sud-vest de Iasi. Acestea sint doar doua dintre ispravile
de razboi ale generalului Korne, arestat imediat dupa semnarea Conventiei de
Armistitiu, pe 21 octombrie 1944, considerat inainte "un element de elita,
cu care cavaleria se poate mindri ca il are in rindurile ei". "Am
fost arestat, intr-o seara, ca un borfas de rind, ca si cum trecutul si
purtarea unei vieti intregi ar fi putut indreptati teama ca nu cumva generalul
Korne sa nu dispara ca un raufacator. Nu mi s-a dat nici un motiv al arestarii
mele, ba, mai mult, insusi domnul procuror al Curtii Militare de Casare si
Justitie mi-a afirmat, pe cuvint, ca nu-l cunoaste", se indigna generalul
intr-un memoriu. Arestarea fusese decisa prin ordin al ministrului de Razboi,
generalul Mihail Racovita, care-i stia bine faptele de arme. Un alt coleg,
generalul Constantin Sanatescu, sef al Marelui Stat Major, a intervenit pe
linga generalul Vinogradov pentru eliberarea sa, alaturi de cei aruncati pe
nedrept in inchisoare. Eliberat pe 6 februarie 1945, a fost pus sub stare de
arest la domiciliu. Doua luni mai tirziu, este arestat din nou, sub acuzatii de
genul propaganda la radio si laudarea maresalului Antonescu. A fost gasit
nevinovat, insa ulterior a fost acuzat din nou, de data asta de legaturi cu
miscarea de rezistenta din Cehoslovacia. La Jilava a ajuns insa pentru
"uneltirea contra sigurantei statului", imbolnavindu-se rapid si
murind cu diagnosticul de neoplasm pulmonar. Justitia comunista nu era insa
multumita. Post-mortem s-a incercat confiscarea averii sale, pe care insa nu o
avea.
Generalul Radu Baldescu (16
octombrie 1888, Mihaesti - 2 decembrie 1953, Jilava)
Functii importante: comandant al
Diviziei 18 Infanterie Munte, comandant secund al Corpului 6 Teritorial.
"Ne-am nascut democrati"
Autor a numeroase lucrari de
istorie militara si profesor de elita, generalul Radu Baldescu a fost
considerat unul dintre cei mai culti militari din Armata Romana. Totodata, a
fost si unul dintre cei mai importanti opozanti ai sovietizarii, pozitie ce
avea sa-i aduca sfirsitul. "Sa mentineti ideile trecutului, ca datorita
lor am realizat Romania Mare. Sa nu imprumutati ideologie straina. Rusii au luat
de la noi ceea ce au astazi. Cei care critica armata din trecut prin presa sint
niste tradatori si vor ramine in vint", se adresa generalul Baldescu in
1946 corpului de ofiteri. Intrezarind producerea unui dezastru la nivelul
ostirii prin infiintarea in 1945 a aparatului pentru educatie, cultura si
propaganda, el isi exprima astfel temerile. Nu pierdea, de altfel, nici un
prilej pentru a le impartasi, asa cum a facut si in fata ostasilor din
Regimentul 4 Transmisiuni. "Noi, militarii, ne-am nascut democrati si
sintem democrati si nu avem nevoie sa facem politica... Sintem o tara ocupata". Inlaturarea si anihilarea sa ca
urmare a acestei atitudini s-au facut progresiv. Mai intii a devenit
"cadru disponibil", in 1946, iar apoi a fost trecut in rezerva un an mai
tirziu. In 1951, a fost decisa "scoaterea sa din cadrul de rezerva cu
gradul de soldat", invocindu-se originea sa sociala, faptul ca a stat de
doua ori de vorba cu Ion Antonescu, ca a comandat trupe pe frontul impotriva
URSS etc. Cosmarul sau nu se incheiase insa. Pe 3 martie 1952, a fost ridicat
de Securitate si inchis la Jilava, unde a si murit doar un an mai tirziu, in
infirmerie.
Legi dupa pofta sovieticilor
Epurarile au avut ca preambul
adoptarea unor legi, prin care s-a incercat cosmetizarea nedreptatilor
flagrante. Astfel, la doar o luna dupa Conventia de Armistitiu din 12
septembrie 1944, care obliga Guvernul roman sa colaboreze cu "Inaltul
Comandament Aliat (sovietic) la arestarea si judecarea persoanelor acuzate de
crime de razboi, s-a dat un decret prin care Consiliul de Ministri era
imputernicit sa ia orice masuri "privative de libertate in vederea
stabilirii responsabilitatii politice si penale impotriva autorilor si a
complicilor morali si materiali ai dezastrului tarii". S-a apreciat ca aceasta
dispozitie, prin care s-a incalcat si principiul separatiei puterilor in stat,
a generat cele mai mari abuzuri judiciare din Romania. Ea a fost urmata de Legea
pentru pedepsirea criminalilor si profitorilor de razboi, prin care se
instituiau asa-zisii "acuzatori publici" si Tribunalul Poporului, si
de Legea de urmarire si sanctionare a celor vinovati de dezastrul tarii, ambele
adoptate pe 20 ianuarie 1945 si coroborate mai tirziu in Legea 312. Intr-o
prima transa au fost arestate 154 de persoane, iar pina in aprilie 1946 au fost
judecate 25 de loturi de inculpati, majoritatea militari. Lotul lui Ion
Antonescu, care a fost adus din Uniunea Sovietica in aprilie 1946, si al
colaboratorilor sai apropiati a urmat la rind, imediat desfiintindu-se
Tribunalul Poporului. Epurarea Armatei prin punere sub acuzare si arestare a
fost dublata prin disponibilizarea celor ce "prisoseau nevoilor de
incadrare", dispusa de un alt set de legi. "Ofiterii erau trecuti
intr-un fel de somaj tehnic, insa in final intrau in rezerva", spune
istoricul Florin Sperlea. Criteriile erau si in acest caz politice.
"Armata ce-a ramas este o creatie pur comunista", nota in iulie 1947
in jurnalul sau generalul Constantin Sanatescu, care fusese prim-ministru chiar
in momentul semnarii Conventiei de Armistitiu.
Cap de acuzare: Ion Antonescu
Multe dintre procesele deschise
generalilor Armatei Romane de comunisti aveau ca justificare colaborarea cu
maresalul.
Principalii vizati in procesul
epurarilor au fost fostii ministri din guvernul Ion Antonescu, precum si
colaboratorii apropiati ai acestuia. Nu era insa necesar ca neaparat cineva sa
fi impartasit viziunea maresalului sau sa fi colaborat cu el pentru a fi
inscenat un proces cu acest capat de acuzare. Un exemplu este generalul Petre
Vasilescu. In timpul guvernarii antonesciene acesta nu a detinut functii foarte
importante, iar in 1942 a fost arestat dupa ce i-a trimis o scrisoare de
protest lui Antonescu prin care se opunea deciziei de a continua razboiul
dincolo de Nistru. Cu toate acestea, comunistii l-au considerat om al vechiului
regim, l-au arestat si l-au condamnat la opt ani de temnita grea. A murit in
centrul de exterminare al inchisorii din Galati,
sotia sa fiind anuntata abia dupa cinci ani.
O executie ca la carte
Printre generalii si oamenii
politici a caror pedepsire a fost facuta o data cu cea a maresalului s-au aflat
Mihai Antonescu, Constantin-Piky Vasiliu, Constantin Pantazi, Gheorghe
Alexianu, Radu D. Lecca si Eugen Cristescu. Primii trei generali il insotisera,
alaturi de inca un colonel, in exilul-detentie din URSS. Dupa arestarea pe 23
august, acestia au fost dusi de sovietici in apropiere de Moscova, de unde i-au
adus inapoi pentru proces in 1946. El a inceput pe 6 mai 1946. A fost citit
actul de acuzare, s-au facut interogatoriile, administrarea probelor, audierea
martorilor. Pe 17 mai, Tribunalul Poporului deja pronunta sentinta de
condamnare la moarte a celor sapte acuzati, in frunte cu Antonescu, considerat
criminal de razboi si gasit vinovat de dezastrul tarii. Avocatii sai au depus
recurs in aceeasi zi, iar mama sa, Lita Baraga, invoca "cu lacrimi in ochi
marinimia Majestatii Sale". Regele Mihai nu a avut insa puterea de a se
opune recomandarii scrise, cu putere de ordin, data de Petru Groza de a refuza
gratierea "pentru inalte ratiuni de stat". Doar lui Pantazi, Lecca si
Cristescu le-a fost comutata pedeapsa. Ceilalti
Episodul 4: Elita militara: o epurare perfectă
Mirela
Corlatan
Aproape toti ofiterii Armatei
Romane la terminarea celui de-al Doilea Razboi Mondial au fost epurati de catre
comunisti. Sute si-au gasit sfirsitul in inchisori.
"Nicicind nu am fost un
tradator, un necredincios, un tulburator al tarii si neamului meu. Cindva, cind
patimile politice se vor atenua, realitatea va aparea in tot adevarul ei".
In 1958, dupa 10 ani de carcera grea, contraamiralul Horia Macelariu,
transferat de la Aiud la Rimnicu Sarat, se adresa cu aceste cuvinte
directorului general al penitenciarelor. Profetia sa avea sa se implineasca
abia peste mai bine de trei decenii. Cit de bine a reusit planul de distrugere
a elitei militare, pus in scena sub supravegherea atenta a Kremlinului, a
surprins pina si pe unul dintre artizanii ei, Petru Groza. In procente,
"crima aproape perfecta" s-a exprimat prin inlaturarea a peste 95%
dintre ofiterii care formau corpul de comanda al Armatei Romane la sfirsitul
razboiului, in doar zece ani.
De la 20.000 la 700 de ofiteri
Potrivit unei statistici oficiale
privind structura Armatei Romane la sfirsitul celui de-al Doilea Razboi
Mondial, mai exact pe 25 octombrie 1944, din totalul celor 454.972 de persoane,
19.462 erau ofiteri activi, arata istoricul Alexandru Dutu. Acestia reprezentau
intregul corp de comanda, de la sublocotenenti ca sefi de plutoane pina la
seful Marelui Stat Major General. Unii dintre ei fusesera ofiteri in rezerva,
mobilizati in timpul razboiului si care, in mod firesc, trebuiau sa se intoarca
la vatra ca urmare a trecerii la starea de pace. Majoritatea ofiterilor au fost
insa inlaturati pe criterii politice, bine ascunse sub motive dintre cele mai
diverse si absurde, cum ar fi oportunismul sau necinstea. Potrivit Tratatului
de pace din februarie 1947, efectivele au fost reduse la 138.000, dintre care,
asa cum se consemneaza intr-o statistica din 1948, aproximativ 8.000 erau
ofiteri. In 1951, ca urmare a unei reuniuni a ministrilor Apararii si
prim-secretarilor, convocata de Stalin la Moscova, s-a impus din nou cresterea
efectivelor in vederea pregatirii unui eventual razboi impotriva tarilor
occidentale. In Romania,
cresterea a fost de pina la 300.000 de persoane, dintre care 35.000 erau
ofiteri. Paralel cu aceasta redimensionare a Armatei, a continuat insa epurarea
vechilor ofiteri. Conform unei statistici solicitate de Emil Bodnaras inaintea
celui de-al II-lea Congres al Partidului Muncitoresc Roman, dintre ofiterii
vechii armate mai ramasesera in 1955 doar 9,08%, adica in jur de 700.
"Din totalul de 35.000,
acestia reprezentau o picatura intr-un ocean. Singura structura in care
procentul ofiterilor vechi era invers era Academia Militara", explica
istoricul Florin Sperlea, redactor-sef al revistei "Document",
editata de Serviciul Istoric al Armatei, si autorul unei teze de doctorat pe
tema sovietizarii Armatei Romane. Profesorii au fost pastrati in virtutea
experientei lor didactice, pentru a le exploata experienta in formarea
nou-venitilor.
100 de generali, aruncati in inchisori
Elita militara, reprezentata in
viziunea istoricilor de cei care detineau functiile de sef al Marelui Stat
Major General, comandanti de armata, comandanti de corpuri de armata si
comandanti de divizii si regimente, a fost in prim-planul epurarilor. Doar
dintre generali, peste 100 au fost aruncati in inchisoare, dintre care 40 si-au
gasit acolo sfirsitul. Arestati sau retinuti la domiciliu, acestia au fost
invinuiti pentru faptul ca au facut parte din guvernul antonescian sau
comandasera mari unitati in razboiul antibolsevic. La sfirsitul lunii martie
1946, intr-o singura saptamina au fost trecuti in rezerva sau in retragere 46
de generali si peste 400 de ofiteri superiori. Epurarea trebuia facuta rapid,
iar unul dintre cei care au militat fervent pentru asta a fost chiar Petru
Groza. In momentul in care s-a prezentat lista "marilor criminali de
razboi" in Consiliul de Ministri, acesta a anihilat orice tentativa de
nuantare a judecatii. "Avem de-a face cu un proces politic... Eu nu vreau
sa ajung la un proces de felul celui de la Nürnberg, interminabil... Procesul isi
va urma cursul sau repede. Vom merge la pedepse asa cum va hotari Tribunalul
Poporului si imediat vom pasi la judecarea celui de-al doilea lot. Cel de-al
doilea lot va trebui sa cuprinda pe toti fostii ministri. (...) Nu facem
discriminare. Noi sintem organ politic". Sub imperiul "psihozei
razbunarilor", dupa cum singur a numit-o, Petru Groza a fost insa nevoit
sa dea el insusi inapoi in 1947, dupa incercarea esuata de a proba vinovatia
generalului Gheorghe Stavrescu. "Sa fim obiectivi. Exista o tendinta de
razbunare. Trebuie schimbata aceasta mentalitate. Au trecut trei ani. S-a
incheiat pacea. Lucrurile de multe ori se mai si uita. Desigur, sint crime
concrete care nu se pot uita. Dar si acelea se pot prescrie. Toate codurile din
lume prevad aceasta prescriere", recunostea Petru Groza. Discursul a ramas
insa fara efect. Generalul Stavrescu s-a stins la Aiud, in 1951.
Informatorii din Armata
Unul dintre instrumentele
folosite in epurarea elitelor militare si formarea asa-zisei "armate
populare" a fost Directia Superioara pentru Educatie, Cultura si
Propaganda (ECP). Ea a fost infiintata in 1945 in cadrul ministerului si
extinsa apoi pina la nivelurile inferioare ale Armatei. Astfel, in fiecare
companie, de exemplu, era un ofiter politic care lunar facea un raport in care
semnala manifestarile ostile fata de guvernul Petru Groza, precum si pe cele
pozitive. "Militarii vorbeau la popota unii cu altii si prin opiniile
exprimate devenea clar cine e dezirabil si cine nu", spune istoricul
Florin Sperlea.
Mariti lista noastra
Lista cu numele victimelor elitei
militare distrusa de comunism prezentată de ziarul nostru este una minimă
Vechii generali, inlocuiti cu analfabeti
Pe masura decimarii elitei
militare, fostii ofiteri au fost inlocuiti cu oameni fideli Partidului. Ofiteri
cu patru clase si un an de scoala militara.
Valter Roman, care a fost printre
primii "teoreticieni" ai sovietizarii Armatei Romane, scria intr-o
lucrare publicata in 1948 ca schimbarea structurii sociale a efectivelor
trebuie facuta prin recrutarea ostasilor "din rindurile clasei muncitoare,
ale taranimii muncitoare si intelectualitatii progresiste". Aceasta,
fireste, paralel cu "lichidarea ramasitelor care reprezinta interesele
burgheziei". Valter Roman insusi a fost silit sa paraseasca Armata in 1950,
cind s-a decis excluderea celor care luptasera in "Brigazile
internationale" si in Rezistenta Franceza. Cu alte cuvinte, cei care nu
aderau la noul sistem politic erau inlaturati cu prioritate. Intr-o a doua faza
operau restul de criterii, cum ar fi originea sociala, astfel ca in final doar
citeva sute de ofiteri au mai fost pastrati din vechea armata. Generali scoliti
pe la cele mai prestigioase scoli militare europene au fost fie bagati la
inchisoare, fie, in cel mai fericit caz, trecuti "in rindul cadrelor
disponibile" pentru a face loc oamenilor noului regim.
De la scoala primara, direct la
Academia Militara
Pregatirea acestora arata un
tablou sumbru al noii Armate. Potrivit unei statistici, arata istoricul Florin
Sperlea, 60% dintre ofiterii activi in anul 1955 urmasera doar patru clase
primare. "Cu dispensa, se putea intra si cu mai putin la o scoala
militara", explica acesta. Scoala militara care se redusese la un an. Asta
dupa ce in perioada interbelica studiile militare erau de trei ani, urmati de
unul de practica si inca unul de specializare. Pentru comunisti acestea erau
insa detalii. Pentru a acoperi posturile ramase libere in urma epurarilor,
numarul scolilor militare s-a marit, de la 11 la 26, inca din 1948.
"Corpul de cadre a ajuns in final dupa chipul si asemanarea
Partidului", arata Sperlea.
Episodul 4: Patru inchisi. Toti morti
Generalul Aurel Aldea (28 martie
1887, Slatina - 17 octombrie 1949, Aiud)
Functii importante: comandant al
Corpurilor 2 si 7 Armata, ministru de Interne (1944), sef al Comandamentului
General al Teritoriului (1944-1945).
Ministrul devenit sef al
partizanilor
Unul dintre cei mai devotati
generali ai cauzei monarhice. Asa ar putea fi caracterizat generalul Aurel
Aldea, a carui cariera a fost intr-atit de spectaculoasa pe cit de dramatic a
fost sfirsitul ei in inchisoare. Generalul de corp de armata si-a cistigat
notorietatea in 1940, dupa ultimatumul sovietic, urmat de ocuparea Basarabiei
si a Nordului Bucovinei, cind a fost numit seful delegatiei pentru reglementarea
problemelor produse de agresiune. In 1941, i s-a incredintat misiunea de a
cerceta activitatea fostilor ministri legionari. "I-am aratat generalului
Antonescu ca, in primul rind, el este vinovat de rebeliunea legionara din cauza
slabiciunii cu care i-a condus. N-a urmarit inarmarea lor. N-a pedepsit crimele
lor." In august 1944, arestarea maresalului Antonescu avea sa se produca
cu o contributie importanta a generalului Aldea. Ulterior, la solicitarea
regelui, a devenit ministru de Interne, pentru scurt timp insa. La sfirsitul
lui august 1945, dupa ce regele nu a reusit sa demita guvernul Petru Groza, in
contextul grevei regale, Aldea a apreciat ca Mihai I nu este in siguranta,
cautind solutii impreuna cu alti generali. "Din netarmurita dragoste fata
de rege si tara, m-am hotarit sa misc tot ce
este regalist si poate sari in ajutorul regelui in cazul in care ar fi atacat.
A incoltit ideea unei declaratii de rezistenta in Bucuresti in scopul exclusiv
aratat mai sus", relata acesta mai tirziu. Devenit conducator al Miscarii
Nationale de Rezistenta (ce cuprindea organizatii precum "Haiducii lui
Avram Iancu", "Graiul Sangelui" etc.), Aldea a fost arestat pe
27 mai 1946 si invinuit de "complotare intru distrugerea statului
roman", de "razvratire", "insurectie armata".
"N-am cautat decit sa servesc patria si neamul, cum nici azi nu rivnesc.
Chiar daca distrugerea mea fizica ar urma, memoria mea o incredintez tinerilor
de azi, care trebuie sa ma reabiliteze", a spus Aldea in fata instantei.
Curtea Militara de Casatie si Justitie l-a condamnat la munca silnica pe viata,
imbolnavindu-se grav in inchisoarea Vacaresti si murind in 1949 la
Aiud.
Generalul Nicolae Ciuperca (20
aprilie 1882, Rimnicu Sarat - 25 mai 1950, Vacaresti)
Functii importante: comandant al
Corpului 3 Armata, ministru de Razboi (1938-1939), comandant al Armatei 2
(1939-1940) si al Armatei 4 (1940-1941).
Cel care i-a infruntat si pe maresal, si pe comunisti
Un general cu cariera
prodigioasa, Nicolae Ciuperca si-a legat numele in mod special de operatiunile
pentru eliberarea Basarabiei, perioada in care conducea Armata 4. La scurt timp
dupa aceasta, a fost silit sa-si inainteze demisia si, pe 13 noiembrie 1941, a
fost trecut in rezerva. Pretextul a fost, culmea, de incompetenta militara,
insa chiar Antonescu il elogiase. Adevaratul motiv fusese insa acela ca a
refuzat sa execute un ordin al maresalului, in august 1941. Generalului
Ciuperca i s-a cerut sa scrie o scrisoare Comandamentului german prin care sa
solicite "onoarea de a continua mai departe operatiunile la cot cu armata
germana". "O astfel de scrisoare nu pot face, pentru simplul motiv ca
eu, personal, sint contra operatiunilor de asa mare amplitudine din partea
armatei noastre, care nu este armata mondiala sau europeana", a raspuns
generalul Ciuperca. In 1944, a solicitat ministrului de Razboi, Mihail Lascar,
reincadrarea sa, insa i-a fost refuzata pentru "a nu incuraja apetiturile
altor demisionati". Nemultumirea avea sa-l determine sa intre in 1946 in
organizatia "Graiul Sangelui". Sub numele conspirativ de generalul
Cioata, ajunge comandant militar al organizatiei, care viza "ocuparea
institutiilor-cheie, a nodurilor de comunicatie si suprimarea conducerii
statului pentru constituirea unui guvern in frunte cu Radescu".
"Rascoala Armatei" facea parte din planul de actiune, ca si
"stabilirea unei legaturi cu ambasadorul american de la Bucuresti pentru a
cere sprijin material". Riscurile erau asumate. "Vom intra in
puscarie, sa se stie ca n-am vrut ca Romania sa devina o republica a Uniunii
Sovietice." Sub acuzatia de "complot si uneltire contra ordinei
sociale", Nicolae Ciuperca a fost, intr-adevar, inchis la Jilava in 1948.
Nu a reusit sa dărâme regimul comunist, iar in vara anului 1950, 23 de persoane
din organizatie, in frunte cu seful ei, Ion Vulcanescu, au fost judecate.
Ciuperca nu a supravietuit insa pina la terminarea procesului, murind rapus de
boala.
Generalul Iosif Iacobici (8
decembrie 1884, Alba-Iulia - 11 martie 1952, Penitenciarul Aiud)
Functii importante: comandant al
Corpului 2 Armata, al Armatei 3 si al Armatei 4, ministrul Inzestrarii Armatei,
ministrul Apararii Nationale, sef al Marelui Stat Major.
"Demnitatea de ostas
batrin"
"A fost ministru de Razboi
la declansarea razboiului contra Rusiei. Deci va fi tradus la Comisia de
Judecata." Astfel justifica primul-ministru Constantin Sanatescu in toamna
anului 1944 refuzul de a raspunde la o cerere de reevaluare a generalului Iosif
Iacobici. Acesta isi daduse demisia pe 20 ianuarie 1942 din functia de sef al
Marelui Stat Major, dupa o cariera fulminanta. Cauza: facuse opinie diferita
fata de maresalul Ion Antonescu in problema sporirii fortelor militare ce urmau
sa actioneze pe frontul din URSS in primavara. Iosif Iacobici considera ca
Armata Romana trebuie sa implice forte minime in acel moment, cu atit mai mult
cu cit situatia strategica nu o impunea. "Nu este nici oportun, nici
posibil sa participam la operatiile de primavara cu mai mult decit o armata in
valoare de opt divizii". Maresalul nu a renuntat insa la planurile sale,
ceea ce l-a determinat pe Iacobici sa se retraga din functie. "Desi sint
in perspectiva evenimente mari, totusi plutesc intr-o ambianta de completa
nesiguranta, daunatoare pregatirilor si intregii activitati de iarna ale armatei",
justifica generalul Iacobici retragerea sa, invocind "demnitatea de ostas
batrin". Maresalul nu a lasat fara raspuns aceasta pozitie. "Este o
ofensa gratuita pe care o aduceti acestui neam. Este mentalitatea defetistilor
si a celor care pescuiesc in ape tulburi. Dovada o face tinuta soldatului roman
pe cimpul de lupta si a ranitilor din spitale, care toti vor sa fie mai repede
vindecati ca sa fie trimisi pe front", ii raspundea maresalul. Pentru ca
se considera nedreptatit, generalul a cautat un fel de reabilitare in 1944,
precizind ca se va retrage imediat din armata dupa ce i se da "satisfactie
morala". In 1946, este absolvit de orice vinovatie, insa la citeva
saptamini este acuzat ca a militat pentru hitlerism, pentru declansarea
razboiului impotriva URSS etc. Este arestat preventiv pe 12 august 1948 si
trimis in judecata alaturi de alti 16 fosti demnitari din timpul guvernarii
Antonescu. Este condamnat in 1949 la 8 ani de temnita grea, insa a murit dupa
doar 3 la Aiud.
Generalul Emanoil Leoveanu (16
aprilie 1887, Craiova
- 26 mai 1959, Fagaras)
Functii importante: seful
Directiei Generale a Politiei, seful Directiei Artilerie din Ministerul de
Razboi, comandant, succesiv, al Corpurilor de Armata 7, 6, 3, 4 si 6.
"Pedeapsa capitala, o
favoare pentru mine"
Primele acuzatii formulate de
comunisti impotriva generalului de corp de armata Leoveanu, in 1945, vizau
implicarea in pogromul de la Iasi,
din iunie 1941. A fost insa achitat, intrucit el se afla atunci la Bucuresti,
iar implicarea sa nu a fost dovedita. Acuzatiile au fost reluate in 1947, in
final fiind scos iar de sub urmarire penala. Noul regim nu s-a lasat insa pina
cind nu l-a vazut pe general in inchisoare, lucru care s-a intimplat in 1955,
pentru motivul de a fi "dezlantuit o teroare cumplita impotriva
organizatiilor revolutionare ale clasei muncitoare", faptele sale
intrunind "elementele infractiunii de crima contra umanitatii". Este
condamnat la 10 ani de detentie riguroasa si la confiscarea averii personale.
Pe motiv ca declaratiile celor 21 de martori ai apararii nu au fost luate in
considerare si ca nu fusesera studiate toate probele din dosar, acesta a
introdus recurs. Nu doar ca i-a fost respins, dar acesta a facut ca procurorul
general al Romaniei sa se sesizeze ca "pedeapsa de 10 ani de munca silnica
pare disproportionat de mica in raport cu gravitatea faptelor savirsite si cu
persoana autorului lor". Prin urmare, in 1957, i-a fost marita la 15 ani.
Regimul aspru de detentie la care a fost supus generalul, care i-a distrus
sanatatea, l-a determinat ca inca dinainte de marirea pedepsei sa-i scrie
procurorului general pentru a cere sa fie omorit. "Prefer sa fiu condamnat
la moarte, sa scap de chinurile astea ingrozitoare, ce nu mai au sfirsit. Cu ce
v-am gresit? Ce fapte criminale am comis? De ce ma tineti in aceasta situatie
care cred ca depaseste orice pedeapsa ce se aplica unui puscarias vinovat?
Interveniti, domnule procuror general, pentru sanctionarea mea cu pedeapsa
capitala, socotind-o a fi o favoare pentru mine." Desi nu i s-a facut "favoarea"
ceruta, moartea avea sa vina mai repede decit se astepta, in 1959, in
Penitenciarul Fagaras.
Generali morti in detentie Aurel
Aldea - 17 octombrie 1949, Aiud
Ioan Arbore - 25 decembrie 1954,
Vacaresti
Gheorghe Avramescu - 3 martie
1945, Jasbereny, Ungaria
Radu Baldescu - 2 decembrie 1953,
Jilava
Ion Carlont - 1950, Aiud
Henri Cihoski - 18 mai 1950,
Sighet
Nicolae Ciuperca - 25 mai 1950,
Vacaresti
Constantin S. Constantin - 16
septembrie 1952, Vacaresti
Grigore Cornicioiu - 16
septembrie 1952, Vacaresti
Dumitru Dobre - 26 martie 1959,
Rimnicu-Sarat
Constantin Eftimiu - 19
septembrie 1950, Aiud
Grigore Georgescu - 27 aprilie
1952, Sighet
Iosif Iacobici - 11 martie 1952,
Aiud
Constantin Ilasievici - 6
octombrie 1955, Vacaresti
Constantin Iordachescu - 18
noiembrie 1950, Jilava
Mihail Kiriacescu - 8 martie
1960, Pitesti
Radu Korne - 28 aprilie 1949,
Vacaresti
Gheorghe Koslinski - 30 aprilie
1950, Aiud
Emanoil Leoveanu - 26 mai 1959,
Fagaras
Gheorghe Liteanu - 17 februarie
1959, Fagaras
Nicolae Macici - 15 iunie 1950,
Aiud
Socrat Mardari - 9 februarie
1954, Aiud
Vasile Mainescu - 13 mai 1953,
Vacaresti
Ion Mihaescu - 22 octombrie 1957,
Vacaresti
Ion Negulescu - 1 aprilie 1949,
Jilava
Alexandru Nicolici - 20 ianuarie
1953, Poarta Alba
Constantin Pantazi - 23 ianuarie
1958, Rimnicu-Sarat
Vasile Pascu - 6 august 1960,
Gherla
Nicolae Pais - 16 septembrie
1952, Sighet
Emil Palangeanu - 23 ianuarie
1953, Capul Midia-Navodari
Constantin Petrovicescu - 8
septembrie 1949, Aiud
Mihail Racovita - 29 iunie 1954,
Sighet
Mihai-Cehan Racovita - 14 august
1954, Sighet
Radu R. Rosetti - 2 iunie 1949,
Jilava
Gheorghe Rozin - 16 ianuarie
1961, Vacaresti
Nicolae Samsonovici - 15
octombrie 1950, Sighet
Ion Sichitiu - 29 aprilie 1952,
Aiud
Gheorghe Stavrescu - 10 ianuarie
1951, Aiud
Nicolae Stoenescu - 2 martie
1959, Culmea
Ion Topor - 22 iunie 1950, Aiud
Petre Vasilescu - 4 noiembrie
1959, Galati
Constantin-Piky Vasiliu - 1 iunie
1946, Jilava
Gheorghe Vasiliu - 20 septembrie
1954, Sighet
Mihail Voicu - 17 august 1961,
Gherla
Constantin Voiculescu - 17
septembrie 1955, Gherla
Vasile Zorzor - 9 august 1952,
Fagaras