După strălucita victorie obținută
la Călugăreni împotriva urdiei turcești, condusă de însuși marele vizir, Kodja
Sinan Pașa, Mihai Viteazul a fost nevoit, fiind copleșit de superioritatea
numerică a invadatorilor, să se retragă în mare grabă și fără ca turcii să-și
dea seama spre nord pentru a-și pune oastea la adăpostul munților. În drum spre
aceștia, marele voievod român și trupele sale au trecut prin București și,
apoi, prin Târgoviște. Pe când oștirea română se pregătea să părăsească cetatea
de scaun de pe Dâmbovița, „ungurii și alți oșteni mercenari au invadat
Bucureștiul, fără știrea domnului, și au prădat totul, socotind că asemenea
prăzi li se cuvin lor mai mult decât dușmanului”. Totuși, conform opiniei lui
„Diego Galan (un creștin aflat în robia turcilor, care a fost martor
ocular al evenimentelor), care venea în urma oastei turce (…), pustiirea
orașului s-a datorat unei acțiuni premeditate”, deoarece „după jaful executat
de mercenari, Mihai Viteazul a dat foc orașului și n-a lăsat în picioare decât
două biserici și Curtea domnească”, astfel că, „în momentul în care Sinan Pașa
a ajuns la București, din fosta capitală a Țării Românești nu mai rămăsese
nimic”.
Ulterior datei de 16/26 august 1595 (mai precis înainte de 28 august/7 septembrie
1595), Mihai Viteazul și-a instalat tabăra la Stoienești, nu departe de pasul
Bran, unde a ocupat „o poziție avantajoasă apărării” pe termen lung, în
așteptarea ivirii unei împrejurări prielnice și a ajutorului militar promis de
aliații săi, principele Transilvaniei, Sigismund Báthory, voievodul Moldovei,
Ștefan Răzvan, împăratul romano-german, Rudolf al II-lea de Habsburg și de
ceilalți conducători ai „Ligii Sfinte” și revenirii în Țara Românească pentru
a-i alunga pe otomani.
Intre timp, după ce și-a reorganizat armata și rămânând în tabăra ridicată în
preajma câmpului de luptă de la Călugăreni, vreme de două zile, pentru a-și
reface forțele, Sinan Pașa a trecut la ocuparea sistematică a Țarii Românești.
In 16/26 august 1595, el va începe, cu prudență, să înainteze spre București,
„drumul fiindu-i deschis de gruparea comandată de Hasan pașa, beilerbeiul (guvernatorul
general) de Rumelia”.
Astfel, în 18/28 august 1595 armata otomană a ajuns la
București unde marele vizir, după ce și-a instalat tabăra în imediata apropiere
a acestuia, a luat o serie de măsuri vizând transformarea statului medieval
românesc sud-carpatin în pașalâc (provincie otomană). „Inainte de a părăsi
Bucureștii și de a-l urmări pe Mihai, Sinan Pașa a luat o hotărâre pe care turcii, care
călcaseră pământul Moldovei și al Țării Românești, n-o mai luaseră până atunci.
De obicei ei se mulțumeau cu jefuitul, distrusul și arsul a ceea ce reușea să
rămână în picioare. De data aceasta, Sinan Pașa a hotărât să construiască”. Referindu-se la
inedita decizie a marelui vizir, cronicarul otoman Kara-Celebi-Zade a consemnat în lucrarea sa faptul că „prin
irosire zadarnică de unelte și de sforțări omenești (turcii) s-au străduit să
construiască o cetate la București”. Pentru îndeplinirea planurilor sale, Sinan
Pașa l-a numit pe Satârgi Mehmed Pașa, beilerbei de „Kara Iflak” și va lăsa
aici o garnizoană numeroasă („10.000 de oameni, sub comanda lui Ferhad-pașa”),
cu misiunea de a întări orașul de pe Dâmbovița cu fortificații din lemn și
pământ și de a-l apăra. Bisericile bucureștene (cele două rămase nearse și
altele nedistruse complet) au transformate în moschei. De asemenea, în incinta
bisericii Mănăstirii „Alexandru Vodă” (denumită, mai târziu, „Radu Vodă) a fost
amenajată o geamie (construcție destinată celebrării cultului la mahomedani, de
obicei mai mare decât moscheea). „Și pentru că ea însăși (mănăstirea respectivă)
era întărită cu ziduri, Sinan a dispus ca dependințele din jurul ei să formeze
o fortăreață. Este vorba de cimitirul de lângă biserică, împrejmuit și el cu un
zid. In jurul acestora a fost făcută o palancă cu 5 sau 7 bastioane
(fortificații cilindrice sau poligonale, construite de obicei la colțurile unei
fortărețe), în care puteau să încapă mai multe mii de oameni”. Pentru
realizarea acestei lucrări au fost necesare opt zile. „In același timp, în
jurul orașului București a fost ridicată o palancă mai mare. Intre două rânduri
de stâlpi din lemn s-a pus pământ, iar peste acest val au fost construite nouă
bastioane în același tip, la o aruncătură de săgeată unul de altul și în
fiecare bastion încăpeau până la cincisprezece tunuri. In fața valului era un
șanț adânc de trei stânjeni (stânjen, unitate de măsură pentru lungime,
folosită înaintea introducerii sistemului metric, care a variat, după epocă și
regiune, de la 1,96 m la 2,23 m) și lat tot de trei stânjeni”. Fortăreața
ridicată acum de otomani la București și, îndeosebi, cea înălțată de aceștia pe
structura și în împrejurimile Mănăstirii „Alexandru Vodă” este cunoscută în
istorie sub numele de „Palanca lui Sinan”. Același „Kara-Celebi-Zade socotea
opera de fortificare a Bucureștilor ca o irosire zadarnică de forțe materiale
și fizice (…) pentru că (până la urmă) tot turcii au ars palanca făcută de ei”.
După mai bine de o săptămână, mai exact la 26 august/5 septembrie 1595,
seraskier-ul (comandantul suprem) turc și-a ridicat tabăra din preajma
Bucureștiului și a plecat, în fruntea grosului oștirii sale, spre Târgovişte,
unde a sosit „în primele zile ale lunii septembrie (mai exact la 28 august/7
septembrie 1595)”. Şi aici a poruncit să fie construite „fortificaţii
improvizate, îndeosebi pe laturile de vest şi nord, unde se aflau şanţuri şi
valuri de pământ căptuşite cu lemn, gratii şi gabioane”. Vreme „de treizeci de
zile, marele vizir s-a îngrijit de ridicarea unei cetăți la Târgoviște, el
însuși împărțind diferitelor corpuri de oaste porțiunea pe care trebuiau s-o
construiască”. Potrivit unor izvoare documentare de epocă, se estimează că
pentru ridicarea acestor fortificații au fost folosiți „3.000 de meseriași și
70.000 de oameni (lucrători necalificați), iar întăriturile făcute erau mult
mai mari decât cele de la București”. Drept forță de ocupație a străvechii
cetăți de scaun a „Țării Românești”, Sinan Pașa a lăsat un puternic corp de
oaste, numărând „cel puțin 1.500 oameni, cum arată un raportor creștin, vrednic
de încredere, care a fost de față, și 40 de tunuri”) sub comanda lui „Ali, pașa
de Caramania”. Referitor la efectivele și căpeteniile garnizoanei turcești, pe
care marele vizir otoman a instalat-o la Târgoviște, există și alte variante și
anume că acesta a lăsat aici „o oaste de apărare de 1.600 archebuzieri, (adică
pușcași) dintre ieniceri, gebegii (oșteni turci însărcinați cu paza și
transportul armelor și munițiilor), topcii (tunari) și azapi (pedestrași din trupele
neregulate turcești, care trăiau din prada de război)” și că a mai poruncit ca
acestora să li se alăture și „2.000 de călăreți dintre spahiii (oșteni din
cavaleria nobiliară de elită a forțelor militare otomane) Silistrei, de Vallona
și de Küstendil sub comanda lui Ali-pașa, fiul lui Aidir-pașa și a sangiacilor
(sau sangiacbeilor, adică guvernatorilor) din numitele locuri”. De asemenea
„după mărturiile ungurești, garnizoana turcească ar fi fost puțin mai
mare, de 4.000 anume, și ar fi avut de cap pe Ali-pașa și Mehmed-beg”. In ceea
ce privește numărul pieselor de artilerie de care dispuneau turcii la
Târgoviște, unele izvoare vorbesc că aici se afla „o garnizoană numeroasă (…)
cu 154 de tunuri, 810 măsuri de praf de pușcă pentru tunuri și 30.000 de galbeni
pentru leafă”, adică pentru plata soldelor oștenilor otomani încartiruiți în
vechea cetate de scaun a Basarabilor.
Că marele vizir intenționa, cu
adevărat, să facă din teritoriul Țării Românești un vilaiet (adică o simplă
provincie a Imperiului Otoman), rezultă și din alte măsuri luate de el acum și
anume „după ce a ridicat întăririle din jurul Bucureștilor, Sinan Pașa a
recrutat, aici, ostași: ienicerime, călăreți și oameni care să însoțească
convoaiele, tunari și azapi, «precum și păzitori de cetăți»”. Desigur că
bătrânul conducător de oști otoman urmărea ca ulterior să „transforme aceste
lucrări preliminarii în ziduri puternice, să facă din București un adevărat
oraș-cetate”. Doar „după ce a întreprins aceste lucrări și a recrutat o garnizoană,
Sinan Pașa a socotit că «raiaua țării a fost supusă (adică locuitorii Țării
Românești), iar țara a fost orânduită potrivit legii ilustre, beilerbeii și
agalele (ofițeri superiori comandanți în armata turcă) și vizirii, precum și
ostașii pedeștri și călăreții s-au adunat și s-a hotărât ca toți să fie
înregistrați din nou potrivit poruncii împărătești»; Constituirea unei cetăți,
recrutări, înregistrări, iată procesul firesc care trebuia să ducă la
transformarea Țării Românești, pentru totdeauna, într-un pașalâc”. Marele vizir
a expediat la Înalta Poartă, o scrisoare prin care solicita ca Satârgi Mehmed
Pașa să fie confirmat în funcția de beilerbei al vilaietului nord-dunărean,
rugându-l, totodată, pe padișahul Mahomed al III-lea să-i trimită acestuia „o ilustră poruncă, de care să
asculte toată lumea, cu titulatura de vizir”. De asemenea, Sinan Pașa va mai
numi, cu această ocazie, 10 bei (aici cu sensul de guvernatori), „pentru restul
țării care urma să fie cucerit”, iar „după ce a încheiat aceste treburi
organizatorice, pentru asigurarea aprovizionării, trupele turcești au fost
lăsate în pradă”, pustiind țara, prin jefuirea „a tot ce se putea purta”, prin
luarea în robie a atâtor oameni ai locului „încât prețul unui prins a scăzut de
la trei reali de argint la trei bani”. Lipsa brațelor de muncă, cauzată atât de
robirea în masă a locuitorilor „Valahiei Mari”, cât și de plecarea în pribegie
a unei bune părți din populația acesteia, va avea drept consecință lăsarea
neculeasă a recoltei și prin urmare pâinea a devenit un lux, o pâine ajungând
să coste „mai mult decât o vacă” și prin strângerea a numeroase turme de vite
și trecerea lor peste Dunăre Acestea „erau atât de multe, încât același Diego
Galan credea «că jumătate din Europa își trimisese acolo vitele».
Prețurile la vaci, boi și cai au scăzut vertiginos, iar oile și caprele nu
reprezentau nici o valoare”. Au urmat epidemiile cauzate, în mare măsură, de
proasta alimentație, căci „carnea consumată fără pâine cerea apă și această
îmbinare, sub căldura lui august, făcea ca oamenii să piară din pricina bolilor
de stomac, a febrei”. Bineînțeles că „aceste raiduri prădalnice nu s-au făcut
fără primejdie”, fapt relatat chiar de izvoarele documentare otomane. Astfel
că, „într-o cronică turcească se menționează că mulți dintre turcii porniți
după pradă au fost uciși de români”.
Prin aceste incursiuni, bravul
principe valah obținea atât pradă (arme, muniții, alimente, bani etc.), cât și
prizonieri „de la care putea să afle planurile dușmanului”. In aceste condiții,
Sinan Pașa s-a îndreptat, în 30 august/9 septembrie 1595, spre Stoienești, așezându-și
„tabăra pe o înălțime de pe care se putea vedea aceea a invadatorilor”. Insă
„din prudență sau teamă” aceștia nu au atacat, căci efectivele urdiei cu care se
venise la nord de Dunăre scăzuseră simțitor de mult în urma pierderilor
suferite, îndeosebi, în lupta de la Călugăreni, dar și ca o consecință a
hărțuirii permanente la care fuseseră supuși invadatorii de către cetele lui
Mihai Viteazul; a trimiterii unei părți considerabile dintre trupele sale turce
după pradă; a dispersării mai multor unități militare otomane ca și garnizoane
în marile orașe ale Țării Românești (vezi cazul Bucureștiului și al
Târgoviștei), dar și în alte puncte strategice ale acesteia; a plecării la sud
de Dunăre a unor numeroase detașamente pentru a escorta robii și „o parte din
bunurile jefuite de pe teritoriul românesc” și, în sfârșit, datorită bolilor,
care începuseră să facă ravagii printre războinicii otomani. De alminteri, însuși
Sinan Pașa își recunoștea (chiar dacă doar parțial) neputința, justificându-și
lipsa de inițiativă într-un document de epocă în care afirma că „deși din
partea noastră s-a chibzuit de multe ori și s-au făcut pregătiri pentru a merge
împreună cu beilerbeii din Grecia și Țara Românească și cu armata musulmană
împotriva acelor blestemați, dar pentru că cea mai mare parte a armatei noastre
era plecată, neavând pe lângă noi pe archebuzierii ienicerilor și fiind și
locul unde se întăriseră acei nelegiuiți foarte greu de străbătut, stâncos și
păduros, ei nu au putut fi atacați în nici un chip; cum oastea hanului n-a
venit să ni se alăture, am urmat mai departe cu ridicarea cetății în locul
amintit și apoi am pus oștile noastre și pe aventurieri (adică pe mercenari) să
facă jafuri pe pământul Țării Românești, de unde au scos mulțime nesfârșită de
robi”. De altfel, Mihai Viteazul îi scria (din tabăra sa de la Dâmbovița), în
2/12 septembrie 1595, nobilului și comandantului militar polon, Stanislaw
Zolkiewski (castelanul (castelan, persoană care stăpânește un castel, care
locuiește într-un castel sau care-l îngrijește și-l administrează; aici cu
sensul de guvernator al unei fortărețe importante sau al unui oraș-cetate)
Liovului și hatman de câmp (titlu purtat de comandantul unei armate polone,
lituaniene sau căzăcești în Evul Mediu, în armata Poloniei că otomanii nu mai
aveau, la acea vreme, la nord de Dunăre, decât 40.000 de luptători, dintre care
numai 12.000 făceau parte din trupele regulate.
Incă din 17/27 august 1595, principele
ardelean Sigismund Báthory, în fruntea unui corp de cavalerie, alcătuit din
7.000-8.000 de oșteni, a plecat din Alba Iulia spre hotarul sudic al
Transilvaniei, ajungând, în 24 august/3 septembrie 1595, la Codlea, lângă Brașov,
unde și-a așezat tabăra. Aici, el a așteaptat să se adune și restul trupelor de
care dispunea principatul intracarpatic, dar și sosirea aliaților săi, din
„Liga Sfântă”, cu oștile lor. Rând pe rând, până la finele lunii septembrie
(începutul lui octombrie) 1595, au venit să i se alăture: fostul domnitor
moldovean, Ștefan Răzvan, cu 3.000 de luptători (2.300 pedestrași și 700
călăreți) și 22 de tunuri; detașamentele de trabanți (infanteriști) ale
orașelor săsești, Brașov (1.000, în uniformă albastră), Sibiu (1.000, îmbrăcați
în negru), Mediaș (1.000, purtând straie verzi), Bistrița (1.000, înveșmântați
în roșu); 2.000 de soldați (800 lăncieri călare și 1.200 pușcași pedeștri) din
Oradea; 1.500 de călăreți silezieni (înarmați cu pistoale și având echipament
de culoare neagră), trimiși de împăratul Rudolf al II-lea; 300 de cazaci
(înarmați cu puști lungi, pistoale, arcuri cu săgeți și sulițe) aduși din
Polonia de un aventurier și 300 de călăreți toscani, comandați de Francisc
Silvio Piccolomini, puși la dispoziția forțelor armate aliate de către marele
duce de Toscana, Ferdinand I de Medici. Impreună cu oastea de curte a lui
Sigismund Báthory (ce se găsea deja în tabăra de la Codlea și care includea și
garda sa princiară), la care se mai adăugau un număr considerabil de mercenari
(pe care îi „trimiteau celelalte orașe” transilvane), câteva puternice banderii
(pe care le „aduceau unii nobili” ardeleni) și 8.000 de secui („din cele opt
districte sau «scaune» ale lor”), efectivele corpului expediționar creștin vor
ajunge să însumeze aproximativ 30.000 de oșteni, dintre care „18.000 de oameni,
trupe de bună calitate”, și câteva zeci de de tunuri.
Inainte de 21 septembrie/1 octombrie 1595, puternica armată „cruciată”
(concentrată la Codlea, în apropierea frontierei sud-estice a Transilvaniei, în
vederea intrării în Țara Românească pentru a se alătura oastei lui Mihai
Viteazul), condusă de Sigismund Báthory, se va pune în mișcare și, în curând,
va trece hotarul, ajungând la Rucăr (chiar în 21 septembrie/1 octombrie 1595),
unde principele ardelean va dispune să fie ridicat lagărul acesteia. De aici,
în următoarele zile, armata aliată (transilvano-moldavo-germano-cazaco-toscană)
va începe să treacă munții, însă îi vor trebui aproape două săptămâni „să ajungă
de la Rucăr pe apa Dâmboviței, nu departe de Târgoviște” și să facă joncțiunea,
în 2/12 octombrie sau 3/13 octombrie 1595, cu cea a voievodului român, în zona
taberei acestuia de la Stoienești”. Aici, se vor concentra (luând în calcul și
pe cei peste 10.000 de luptători, ce alcătuiau oastea lui Mihai Viteazul) în
jur de 40.000 de luptători („dintre care numai 25.000 erau considerați ca oaste
de elită”) și un mare număr de tunuri (peste 100). A doua zi, în 4/14 octombrie
1595, această impresionantă forță armată (atât ca număr de oșteni, cât și ca
tehnică de luptă) va pleca de la Stoienești și, în 5/15 octombrie 1595, își va
instala „tabăra într-un șes, la o milă (cam 1,5 km) de Târgoviște”, fiind gata
să pornească ofensiva contra trupelor otomane de ocupație și operaționale din
Țara Românească.
Intr-o primă fază, creștinii aveau de gând să
atace, în următoarea zi (6/16 octombrie 1595), oștirea otomană, comandată de
Sinan Pașa, aflată în apropiere. Experiența dobândită în luptele anterioare, strălucitele
victorii obținute împotriva turcilor și excepționalele sale calități de
comandant militar (dar și cele de redutabil luptător, cu arma în mână, pe
câmpul de bătaie), făceau din Mihai Viteazul adevăratul conducător al oștilor
creștine reunite acum în apropiere de cetatea de scaun de la Târgoviște.
Văzând că are de a face cu un dușman prea
puternic și foarte hotărât, Sinan Pașa a decis, însă, retragerea forțelor sale
armate, cu atât mai mult cu cât și din cei 30.000 de oșteni, pe care îi mai
avea cu el (din rândul cărora doar 12.000 făceau parte din trupele permanente
ale armatei turcești, restul aparținând unităților militare neregulate ale
acesteia, adică fiind dotate cu armament și echipament de protecție de o
calitate inferioară, precum și mai puțin disciplinate și pregătite pentru o
confruntare de anvergură), mulți îl părăsiseră (mai ales mercenarii), căci „în
lunga lui așteptare aici, soldații se răspândeau mereu după pradă și mulți își
luau câștigul de vite și robi și nu mai veneau înapoi; iar acum, când a venit
vestea că principele (Sigismund Báthory) se apropiea cu o numeroasă oaste,
cuprinși de spaimă, turcii au început a se pregăti de fugă în vreme de noapte
și mulți ieniceri fără voia lui Sinan s-au hotărât să plece, așa că bătrânul
general nu mai putea avea nădejde de izbândă, văzând atâta tulburare și
neorânduială a oastei sale”. Prin urmare, după ce va lăsa la Târgoviște 5.000
de războinici, pentru a întări garnizoana de aici, el a pornit, în noaptea de
5/15 spre 6/16 octombrie 1595, cu restul trupelor de care mai dispunea („cu
vorba că pleacă pentru înșelăciune numai și se va întoarce când creștinii vor
fi înconjurat cetățuia și se vor fi lăsat fără grijă noaptea la odihnă’), spre
București. In realitate, avea intenția de „a nu se mai întoarce”.
În dimineața zilei de 6/16 octombrie 1595, cu o oră înainte de ivirea soarelui
„principele ardelean a poruncit să se dea semn prin sunarea trâmbițelor și a așeazat
oastea creștină” într-un dispozitiv de luptă (întocmit după toate regulile
războiului), alcătuit din șapte corpuri de armată dispuse în adâncime pe trei
linii de bătaie, în prima dintre acestea aflându-se o grupare condusă chiar de
Mihai Viteazul. „In această rânduială oastea a înaintat până în locul unde fusese
tabăra dușmană și unde aflară vite destule, vii și moarte”. De teama unei
eventuale perfide stratageme, pusă la cale de Sinan Pașa, oștirea creștină a
rămas neclintită pe poziții și într-o permanentă alertă toată ziua de 6/16
octombrie și noaptea următoare. „Abia a doua zi (pe 7/17 octombrie) pe la
amiază principele a dat voie oastei să-și lase armele din mâini, când află de
la cetele trimise înainte pentru spionare că dușmanul a ajuns departe și fuge
mereu”. Aflând acest lucru, căpeteniile armiei creștine au ținut un consiliu de
război pentru a se decide ce era prioritar de întreprins în această situație și
anume: să se pornească în urmărirea lui Sinan Pașa (opinie susținută de
Sigismund Báthory „tânăr însetat de glorie” și de Francisc Silvio Piccolomini),
sau să fie luată cu asalt și cucerită cetatea de la Târgoviște?. Mihai Viteazul
și Ștefan Răzvan, susținuți și de magnații și comandanții militari maghiari
transilvani, Ștefan Bocskay, Petru Huszár și Ferencz Nagy, au insistat să se
opteze pentru cea de-a doua variantă, argumentând că era „periculos să lași o
cetate mare, în spate, a cărei garnizoană ar fi împiedicat aprovizionarea
oastei creștine din Transilvania”. Sumbra perspectivă zugrăvită de partizanii
trecerii imediate la atacarea și ocuparea Târgoviștei (urmată, inevitabil, de
distrugerea marelui detașament otoman aflat între zidurile acesteia) îi va
convinge pe Sigismund Báthory și pe Francisc Silvio Piccolomini de
oportunitatea acestei operațiuni militare.
In consecință „la sfatul episcopului de Cervia și al altora, Sigismund Báthory nu a rămas cu oastea creștină în locul taberei
turcești, ci, ocolind partea din sus de oraș, a poruncit de a se întinde aici corturile, în
loc sănătos, lângă Ialomița”. Potrivit unui document de epocă armata creștină a
fost dispusă după cum urmează: „moldoveanul (Ștefan Răzvan) în dreapta, cel din
Țara Românească (Mihai Viteazul) în stânga și la mijloc principele (Sigismund
Báthory), având în spate râul Ialomița, în dreapta munții, în stânga orașul și
în față dușmanul; infanteria, artileria, iar carele (…) erau așezate în față,
puțin mai departe, pe un dâmb, care odinioară fusese chiar malul râului”.
Conform planului de luptă al comandamentului comun aliat atacul trebuia să
constea în „lovituri convergente pentru încercuirea inamicului; voievodul
Ștefan Răzvan, cu un corp de oaste, sprijinit de 10 tunuri, urma să atace
dinspre răsărit, principele Báthory dinspre sud, iar Mihai Viteazul dinspre
nord ;i dinspre vest”. Incă din seara zilei de 7/17 octombrie 1595 „și toată
noaptea ambele tabere au schimbat (creștinii și turcii) focuri de tunuri și a început
chiar hărțuiala, iar a doua zi (în 8/18 octombrie) a început baterea regulată a
cetățuiei, ridicată de Sinan în jurul palatului domnesc”. Bombardamentul nu a
încetat aproape deloc până în seara de 8/18 octombrie, când sub acoperirea
„tunurilor și al pușcașilor din prima linie, o parte din ostașii aliați s-au
apropiat de incintă și au întins scările”.
Deși, „la început, otomanii s-au apărat cu disperare” în cele din urmă „mulți
dintre ei, dându-și seama de inutilitatea rezistenței, și-au căutat salvarea pe
poarta din spate a fortificației”. Dintr-o însemnare contemporană
evenimentului, se află că „asaltul a durat 4 ore”, acesta începând „la orele 22
(…) astfel că la două din noapte, cetatea a fost cucerită” de creștini.
„Comandantul cetății, Ali pașa de Caramania și Mohamed, begul de Albania, au
fost prinși vii, însă greu răniți, și trimiși la Brașov împreună cu alte
căpetenii. Numai trei din ei, care avură cai buni, scăpară ajutați de întuneric
și-i aduseră lui Sinan la București în dimineața de 20 octombrie (10/20
octombrie 1595) vestea izbânzii creștine”. Cu această ocazie învingătorii au
capturat „40 de tunuri, multă pulbere (praf de pușcă), puști, săbii și alte
arme și provizii pe mai bine de 3 ani”, dar și câteva sute de prizonieri.
„Nimicirea garnizoanei otomane și eliberarea cetății de la Târgoviște au avut o
importanță deosebită în desfășurarea ulterioară a campaniei, înlesnind
urmărirea forțelor principale ale lui Sinan pașa, care nu s-ar fi putut face în
deplină siguranță atâta timp cât în spate ar fi rămas o garnizoană puternică
sprijinită pe o fortificație aflată pe una din comunicațiile principale de
legătură a Munteniei cu Transilvania”.
A doua zi, pe 9/19 octombrie 1595, aliații și-au îngropat morții, dar au mai
rămas la Târgoviște și pe 10/20 octombrie, „așteptând carele cu provizii din
Ardeal și, după spusele ofițerului toscan, 10 mii ostași pedeștri, rămași ceva
mai departe, pentru paza unor pasuri dinspre Moldova”. Oștile celor trei
principi carpato-danubieni vor pleca spre București, în ziua de 11/21 octombrie
1595, însă „temându-se că marele vizir i-ar aștepta înlăuntru întăriturilor
făcute de el, au ales un drum care i-a dus în apropierea capitalei într-un loc
înconjurat de mlaștini”. Au aflat, totuși, în curând, de la iscoadele lor că
Sinan Pașa părăsise Bucureștiul cu o zi înainte (la 10/20 octombrie), căci, așa
cum va justifica el însuși, aflând despre victoria obținută de creștini la
Târgoviște a convocat un consiliu de război, la care au luat parte toate
căpeteniile forțelor militare de care mai dispunea la acea dată, în care „ a cerut
să se întoarcă împotriva dușmanului; dar nimeni nu a vrut să-l asculte. Atunci a
dorit să așeze oastea în buna cetate ce ridicase, ca și la Târgoviște, în jurul
mănăstirii zidite de Alexandru Vodă (numită mai târziu, așa cum am mai arătat, «Radu
Vodă»), dar nimeni nu s-a învoit la aceasta”. Prin urmare, „neavând nici unul
nici inimă, nici putere de a mai sta înlăuntru, cu părerea și voia tuturor
ne-am învoit (…), să ardem numita cetate. Se referea la întăriturile făcute din
porunca lui, care trebuiau distruse «pentru ca nici adversarii să nu se poată
folosi de ele» și să dăm foc la toate casele, bisericile, grădinile și curțile
lor boierești și luându-ne artileria, am dus-o împreună cu oastea musulmană în
cetatea noastră Giurgiu. Continuând pe aceeași notă justificativă, Sinan Pașa
considera că părăsirea precipitată a teritoriului nord-dunărean avea ca motiv
principal faptul că aici nu dispunea de fortărețe suficient de puternice între
zidurile cărora trupele sale să se afle într-o siguranță deplină. „Întrucât
nefiind în Țara Românească cetăți ridicate din vechime, ci doar făcute într-un
răstimp de 15 zile și numai pentru a adăposti armata turcă, și care oricât ar
fi fost de zdravene, când ar fi venit iarna necredincioșii asupra lor, ar fi putut
cu artificii, păcură și lumânări incendiare să le dea foc”.
In concluzie, luat prin surprindere de impetuoasa ofensivă a creștinilor, Sinan
Pașa, în fruntea forțelor sale principale, a început o retragere precipitată
spre Giurgiu, cu intenția de a trece cât mai urgent la sud de Dunăre. Graba sa
a fost atât de mare „încât nu a mai avut timp să ordone alor săi nici să scoată
tunurile din dispozitivul de apărare al capitalei Țării Românești, Muntenia”.
Ba mai mult, așa cum se află dintr-un document contemporan evenimentelor (este
vorba despre scrisoarea trimisă din Istanbul, în 28 octombrie/7 noiembrie 1595,
de către Edward Barton, agentul diplomatic al Angliei la Constantinopol, adică
în capitala Imperiului Otoman, prin care acesta informa Curtea regală de la
Londra cu privire la victoria obținută de Mihai Viteazul asupra lui Sinan
Pașa, el a abandonat „în mâna lui Mihai, care îl urmărise, artileria, tezaurul,
steagurile, ba chiar și aproape toți ostașii” săi din garnizoana Bucureștiului.
În fruntea unei puternice avangarde, numărând „circa 15.000 de luptători”,
Mihai Viteazul a pornit spre București cu
scopul de-al ajunge din urmă pe Sinan Pașa și a-l împiedica să părăsească Țara Românească
fără să primească o ultimă și totală corecție. Mihai era urmat, îndeaproape, de
„corpul central”, comandat de Ștefan Răzvan, după care venea ariergarda,
condusă de Sigismund Báthory. „Siguranța dispozitivului de marș era asigurată
de 1.500 de călăreți, iar artileria și muniția aferente se aflau dispuse între
avangardă și «corpul central»”. Pentru ca să nu fie lungită prea mult coloana
și în același timp pentru a fi în măsură să intervină de la început cu o
cantitate mai mare de forțe în cazul întâlnirii cu inamicul”, avangarda a fost
dispusă într-un dispozitiv de marș având „o dezvoltare frontală mai mare”.
Totodată, „pentru a-l feri de surprize și pentru a procura informații despre
inamic”, călărimea lui Mihai „acoperea fața și flancurile” întregului
dispozitiv de deplasare.
Dorind să-l ajungă cât mai repede din urmă pe Sinan Pașa, armata creștină a
ocolit Bucureștiul pe la vest, luând-o „pe drumul cel mai scurt care duce la
Giurgiu”. Spre „Capitală a fost dirijat doar corpul de oaste comandat de Ștefan
Răzvan, care a eliberat-o la 12/22 octombrie”. La 15/25 octombrie 1595, după un
marș forțat și foarte obositor, avangarda armatei aliate, alcătuită din trupele
conduse de Mihai Viteazul, a ajuns „în fața localității Giurgiu”, tocmai când
începuse trecerea la sud de Dunăre a rămășițelor urdiei turcești, mai întâi
artileria, apoi trupele regulate și în final akângiii. „Malul românesc al
fluviului era legat de Ostrovul Sf. Gheorghe (Cioroiul), pe care se afla
cetatea Giurgiu, printr-un pod mic, construit din cinci luntre”, iar „legătura
dintre ostrov și malul sudic al Dunării era asigurată de un pod de vase
construit de otomani la începutul campaniei”. Primii care au intrat în
luptă au fost călăreții voievodului român, care reușind să-și croiască drum
prin mulțimea de robi, cirezi de vite, căruțe încărcate cu provizii și alte
bunuri și obiecte de valoare (pe care invadatorii, mânați de spectrul morții,
le abandonaseră pe malul românesc), au atacat cavaleria neregulată otomană
(constituită din akângii), nimicind-o complet, încât, potrivit opiniei
cronicarului turc Naima Mustafa, cu această ocazie „s-a tăiat (…) rădăcina
akângiilor”.
Conform declarației legatului papal (reprezentantului Papei de la Roma) Alfonso
Visconti, ce se găsea la acea dată în tabăra lui Mihai Viteazul, până la
sosirea creștinilor la Giurgiu, Sinan Pașa reușise să-și treacă dincolo de
Dunăre majoritatea trupelor. Pentru a proteja traversarea, ambițiosul
general otoman crease pe malul nordic al fluviului un cap de pod, unde masase
aproximativ 5.000 de războinici. In următoarele zile, neluând în considerare
intensul tir de artilerie dezlănțuit de tunarii garnizoanei turcești din
cetatea Giurgiu,
„cavaleria și pedestrimea română din avangardă” desființat, într-un timp relativ scurt, capul
de pod și a scos din uz podul de vase dușman. Pierderile înregistrate în
aceste împrejurări de cotropitori au fost estimate la peste 3.000 de morți, pe
când românii au lăsat pe câmpul de luptă doar 200 dintre ai lor.
Peste două zile (la 18/28 octombrie) au ajuns în preajma Giurgiului și
restul trupelor aliate, acum fiind declanșată operațiunea de cucerire a cetății
de aici. Astfel, detașamente ale infanteriei române, la adăpostul unui intens
bombardament executat de artileria toscană, dar și sub acoperirea tunurilor din
dotarea oștirii lui Mihai Viteazul, au luat cu asalt puternica fortăreață de pe
Ostrovul „Sf. Gheorghe” și „după două zile de luptă, cetatea a fost cucerită”,
la 20/30 octombrie 1595. Toți cei 600 de războinici musulmani, ce au apărat
fortul de la Giurgiu, luptând cu fanatism, au fost uciși fără milă de
soldații creștini victorioși. Tot de la Diego Galan, aflăm că văzând prăpădul
de pe malul nordic al Dunării, pricinuit de creștini războinicilor săi, Sinan
Pașa ar fi decis să trimită în ajutorul acestora „două pașale cu trupe, dar
Mihai și Sigismund, înțelegând intenția marelui vizir au bombardat și rupt
podul, ceea ce a fost echivalent cu un dezastru pentru turcii rămași pe malul
românesc. Creștinii au eliberat, cu această ocazie, un mare număr de robi, ceea
ce l-a bucurat pe Mihai mai mult decât victoria”.
Referitor la prada capturată de creștini în urma strălucitei biruințe de la
Giurgiu, aceasta a fost estimată, potrivit izvoarelor vremii, la două milioane
de galbeni, astfel că „cel mai mărunt soldat avea cel puțin 4 cai în afară de
alte prăzi”. Despre pierderile omenești suferite de turci la Giurgiu există o
sursă documentară conform căreia acestea au însumat vreo 5.000-6.000 de morți.
Este vorba de cei 5.000 de oșteni lăsați de Sinan Pașa să păzească capul de pod
și de garnizoana cetății Giurgiu, care ar fi numărat 1.000 de luptători, în
timp ce alta indică faptul că „sub năpraznicele lovituri ale creștinilor, oastea
inamică otomană a fost pierdută cu totul; mulți dintre cei rămași spuneau că 18
mii de turci își găsiseră aici moartea. Un braț mai adânc, format de Dunăre în
dreptul orașului, se umpluse într-atâta cu turci înecați, încât cadavrele lor
puteau servi drept punte trecătorilor. Din aceasta se poate trage cu ușurință o
concluzie despre numărul celor ce pieriseră în toate părțile: la mal, pe insulă
și pe pod. Luând în calcul atât pe războinicii otomani ce și-au pierdut viața
la Călugăreni, cât și pe cei care au fost uciși în intervalul dintre această
bătălie și cea de la Giurgiu, precum și pe cei căzuți în teribila confruntare
de aici, rezultă faptul că invadatorii păgâni au înregistrat un total de peste
20.000 de morți, căci numai „de la Târgoviște la București, spuneau cei care au
văzut, distanță de 12 mile nemțești (adică peste 80 de km, căci mila germană
cea istorică și cea prusacă avea în medie cca. 6,8 km), nu se putea trece de
putoarea celor morți”. Din această campanie, Sigismund Báthory s-a ales cu 50 de
tunuri „pe care nu le lăsă lui Mihai, cum s-ar fi cuvenit”. Este posibil, însă,
ca Mihai Viteazul să se fi „mulțumit cu tunurile ce luase mai înainte de la
dușmani (…), care n-ar fi fost mai puține de 60 după mărturia principelui”
Transilvaniei.
Despre cele întâmplate la Giurgiu, tot istoricul turc Naima Mustafa a consemnat
în cronica sa că „nici un individ (se referă, îndeosebi, la akângiii rămași să
apere capul de pod de pe malul românesc al Dunării) n-a mai rămas în viață (…),
niciodată nu s-a mai întâmplat o asemenea nenorocire și un asemenea prăpăd,
niciodată n-a mai fost pomenită în istorie o asemenea retragere dezastruoasă și
înfrângere. O descriere mai amănunțită și, în același timp, foarte plastică a
lupelor de la Giurgiu a fost făcută de un alt cărturar al Inaltei Porți și
anume Kiatip Ҫelebi, care în lucrarea lui a surprins și impactul avut de
biruința românilor asupra moralului urdiei turcești. Astfel „când din cauza
învălmășelii ca din ziua Apocalipsului oamenii nu știau unii de alții și erau
uluiți de ceea ce se întâmpla, s-au ivit spre chindie (moment al zilei înainte
de apusul soarelui) atacurile dușmane care și-au așezat tabăra în șesul
Giurgiului (...). Cea mai mare parte din muniții și tunuri fiind luate de
dușmani, orașul Giurgiu de asemenea, în văzul tuturor, a fost incendiat și în
același timp ghiaurii au început să bată cetatea, pricinuind atâtea nenorociri
și pagube, încât o astfel de înfrângere (a unei armate a sultanului) nu se mai
întâmplase în nici un secol”. Tot pe aceiași linie se înscrie și cronicarul
turc Ibrahim Pecevi, care nota la rându-i faptul că „o așa mare pierdere
nu i se întâmplase oștirii islamice niciodată până acum”.
In ziua de „marți, 21/31 octombrie 1595, oastea creștină s-a odihnit
sub cetate și miercuri dimineața. 1 noiembrie (…) comandanții au îndreptat-o
înapoi, luând drumul către București, fără a lăsa în Giurgiu, pe care-l arseră
ungurii, măcar o garnizoană cât de mică”.
Eliberarea cetății Giurgiu,
important punct de sprijin al dominației Imperiului Otoman la Dunăre, a
reprezentat o remarcabilă biruință repurtată de apărătorii Creștinătății.
Principalul merit în dobândirea acesteia îi revine, bineînțeles, lui Mihai
Viteazul, care a dat dovadă încă o dată de un real talent în arta militară.
Despre contribuția deosebită a marelui nostru domnitor la obținerea victoriei
de la Giurgiu vorbește în cronica sa și silezianul Balthasar Walther de la care
aflăm că voievodul român și oastea lui „surprinse mulțimea (de războinici turci)
ce nu apucase să treacă Dunărea, o înfrânse, o împinse, o înecă, o culcă la
pământ cu tunurile sale și o nimici aproape în întregime; cu lovituri de tun a distrus
cât a putut de repede podul făcut peste fluviu (…) între insulă (Ostrovul «Sf.
Gheorghe») și malul valah, sparse și scufundă cu ghiulele două vase mai mari,
iar alte două abia scăpară grav avariate”.
Intervenția polonă în Moldova, lipsa de fermitate din partea principelui
ardelean și demersurile făcute de hanul tătar, Gazi al II-lea Ghirai, aliatul
Sublimei Porți (dar și un sincer admirator al lui Mihai Viteazul) pe lângă
vajnicul descendent al Basarabilor pentru a-l convinge să încheie pacea cu
sultanul au dus la încetarea operațiunilor militare antiotomane din vara-toamna
anului 1595, cu toate că prin acțiunile întreprinse până atunci de Mihai
Viteazul și de aliații săi au fost create condiții favorabile pentru
înlăturarea dominației «împărăției turcești» în Peninsula Balcanică. Aceasta cu
atât mai mult cu cât forțele armate turcești, aflate sub comanda lui Sinan Pașa
(destituit, de altfel, în urma eșecului suferit, din funcția de mare vizir),
drastic reduse numeric și cu moralul foarte scăzut, nu mai reprezentau un
obstacol serios în calea ofensivei coaliției creștine, iar popoarele balcanice
erau gata de a se ridica la luptă pentru a scutura jugul otoman.
Impresionat de strălucitele victorii obținute de Mihai
Viteazul asupra lui Sinan Pașa, Edward Barton, ambasadorul reginei Angliei,
Elisabeta I-a Tudor, la Inalta Poartă, i-a scris suveranei sale, la 28
octombrie/7 noiembrie 1595, „că este un lucru demn de cea mai mare considerație
și de glorie eternă că ceea ce n-au putut realiza atât de mulți împărați, regi
și prinți, a izbutit un Mihai, cel mai neînsemnat și mai sărac dintre duci,
anume să învingă oștile marelui sultan”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu