Statuia
ecvestră a lui Mihai Viteazul, prima din România, a fost opera sculptorului
francez Albert Ernest Carriere Belleuse și, la timpul respectiv, amplasamentul
ei s-a realizat pe un soclu din marmură. Domnitorul primei Uniri a fost
înfățișat de artistul plastic călare, poziția sa ilustrând un avânt majestuos,
ținând brațul stâng ridicat în sus și strângând în palmă o secure destinată pentru luptă.
Pe
fiecare dintre cele patru cornișe ale soclului este plasată câte o stemă
confecționată din bronz, două așezate în fața și în spatele acestuia,
evidențiind simbolul heraldic al Țării Românești: vulturul; celelalte două
părți laterale expun zimbrul moldovenesc și stema Transilvaniei. Statuia împlinește în 2014, 143 de ani de la ridicare (1874).
Statuia
a fost adusă la București, în primele luni ale anului 1874, și montată pe locul
ce-i fusese destinat. Întrucât existența statuii lui Mihai însemna, în viziunea
guvernelor de la Viena și Istanbul, o manifestare de independență a României,
guvernul conservator condus de Lascăr Catargiu a trebuit sa adopte o atitudine
de tărăgănare a inaugurării monumentului, pentru a evita o posibilă încordare
diplomatică în relația cu cele două imperii. Statuia a fost amplasată pe locul
unde a existat biserica Sf. Sava, demolată în 1873 din rațiuni exclusiv
edilitare, instituția respectivă reprezentând ultimul așezământ al vechii
mănăstiri din această zonă centrală a orașului.
La
puțin timp după dezvelirea statuii, momentul a fost reflectat într-o serie de
creații literare, cea mai cunoscută fiind poemul ''Odă statuei lui Mihai
Viteazul'' de Vasile Alecsandri, care a apărut în ''Convorbiri literare'' nr. 9
din 1 decembrie 1874.
Evenimente
importante, majore din istoria României au adus monumentul în centrul atenției
publice. Participarea României la Războiul pentru cucerirea Independenței de
Stat în anii 1877-1878 a însemnat și scrierea unor pagini de neșters în cronica
eroismului individual și colectiv, una dintre acestea fiind bătălia din 30
august 1877, când a fost cucerită reduta otomană Grivița I din complexul
fortificațiilor turcești de la Plevna, reprezentând o victorie de prestigiu
asupra inamicului.
In
Ordinul de zi din 5/17 septembrie 1877 dat și semnat de Carol I, după ce se
sublinia contribuția remarcabilă a Regimentului 14 Dorobanți și a Batalionului
2 de Vânători, alături de trei batalioane rusești în cucerirea unui drapel și a
trei tunuri de către armata română, suveranul a hotărât: "Aceste trofee
ordon a se trimite în Capitala țărei și a se păstra acolo ca o veșnică dovadă a
vitejiei armatei românești. Drapelul se va păstra deocamdată în Arsenal. Iar
tunurile luate de la vrăjmaș, două se vor așeza de ambele părți ale statuei lui
Mihai Viteazul. Umbra măreață a gloriosului domn va vedea astfel că oștenii
români rămân până astăzi fii ai eroilor de la Călugăreni". La 11/23
septembrie, tunurile au fost amplasate lângă statuie, în prezența principesei
Elisabeta, soția domnitorului Carol I.
Anii
care au urmat momentului 1877 s-au caracterizat prin numeroase și ample
manifestări, care decurgeau din firescul mers al istoriei naționale, cu
evidente raportări la trecutul nostru istoric. Astfel, în timpul ocupației
germane și a aliaților lor — bulgarii și turcii — tunurile cucerite la Grivița
au fost ridicate de inamic de la locul lor și, după cum scria I. G. Duca în
''Memoriile'' sale: ''Tunurile, care după 1877 fuseseră așezate lângă statuia
lui Mihai Viteazul, au fost cele dintâi trimise la Constantinopol''.
Un
autor consacrat participării României la Primul Război Mondial, Constantin
Kirițescu, scria cu îndreptățită mâhnire despre acest moment: ''Până și turcii
găsiră prilejul să capete o satisfacție. Au ridicat de la statuia lui Mihai
Viteazul și de la Palatul Regal vechile tunuri de la Plevna și le-au trimis la
Constantinopol. Poate că-și închipuiau că au smuls cu aceasta și pagina Plevnei
din istoria războiului româno-turc''.
Anii 1980-1985. Se vede în stânga Teatrul Național modificat de Ceaușescu
Și regina Maria, fidelă observatoare a semnificației istorice a Marii Uniri, nota în ''Însemnările'' sale zilnice, despre atmosfera de mare sărbătoare, care a domnit în București, în momentul intrării familiei regale în Capitala țării întregite în ziua de 1 Decembrie 1918, în fruntea Armatei Române: ''Orașul era în delir. Noi lipsisem doi ani, timp în care populația orașului cunoscuse ororile ocupației și ce însemna ea, iar acum ne întoarcem victorioși în ciuda nenorocirilor, revenind cu împlinirea visului de secole, visul de aur al României. Ne întorceam cu România Mare ca 'Regele șiRegina tuturor românilor', este de necrezut
și totuși așa este. Procesiunea noastră a înaintat până la Piața tradițională
de lângă statuia lui Mihai Viteazul, unde în fiecare an de 10 Mai se desfășurau
altădată parade, oprindu-ne acolo, iar toate trupele au defilat prin fața
noastră. Este greu de descris încântarea frenetică a întregii populații''.
Anii 1980-1985. Se vede în stânga Teatrul Național modificat de Ceaușescu
Și regina Maria, fidelă observatoare a semnificației istorice a Marii Uniri, nota în ''Însemnările'' sale zilnice, despre atmosfera de mare sărbătoare, care a domnit în București, în momentul intrării familiei regale în Capitala țării întregite în ziua de 1 Decembrie 1918, în fruntea Armatei Române: ''Orașul era în delir. Noi lipsisem doi ani, timp în care populația orașului cunoscuse ororile ocupației și ce însemna ea, iar acum ne întoarcem victorioși în ciuda nenorocirilor, revenind cu împlinirea visului de secole, visul de aur al României. Ne întorceam cu România Mare ca 'Regele și
Și
în vara anului 1940, în lunile iunie și august, românii s-au strâns în jurul
statuii lui Mihai Viteazul, protestând față de samavolnicele cotropiri
teritoriale săvârșite de URSS și Ungaria horthystă, împotriva politicii de dictat
și de agresiune la adresa unității noastre naționale.