In 1954,
stratul de zăpadă a măsurat între 2 şi 5 metri. Tot atunci, mai precis în
perioada 3 – 5 februarie, ne-a lovit şi cel mai puternic viscol înregistrat vreodată
în România.În Bucureşti, viteza vântului a fost de 126 km/h, iar cantitatea de
zăpadă depusă în ţară a fost copleşitoare.
Sunt multi bucuresteni si nu numai,
care isi aduc aminte de viscolul si nametii din 1954, care au paralizat
Capitala, întreaga Românie.
A început cu vânt puternic, chiar pe
data de 1 februarie. Apoi a inceput sa ninga si a tot nins, pana ce zapada s-a
asternut in straturi.
115.9 litri de zapada pe metru patrat
in 24 de ore
Serviciul de meteorologie a consemnat date care au ramas in istorie ca varfuri
ale vremii extreme. A viscolit in perioade de cate doua zile, intre 1-4; 7-9;
17-19 si 22-24 februarie. Durata maxima continua, de 48 de ore, s-a inregistrat
pe 3-4 februarie. Viteza maxima a vantului a fost de 126 km/h la Bucuresti,
intre 3-5 februarie, fiind depasita de viscolul din 1966, cand, la Iasi, vantul
a atins 200 km/h. Cantitatea maxima de zapada depusa a fost de 115.9 litri pe
metru patrat in 24 ore, inregistrata la Grivita, pe 3 februarie.
Cel mai gros strat de zapada a fost
inregistrat la Calarasi: 173 cm, pe 3-4 februarie. Dar viscolul a troienit
zapada pana la 2-5 metri inaltime, in sud-estul si estul tarii. Armata a fost
cea care a deszapezit orasele si a asigurat populatiei alimentele de baza.
In dimineata zilei de 3 feburarie 1954,
călătorii din trnurile care veneau spre bucurești au observat cum
campurile se acopera de nea, iar vantul începe sa viscoleasca. Usile trenului
s-au blocat deschise și din cauza vantului s-au spart și geamuri. La Bucuresti,
unde au ajuns inghetati, iar aici era iadul pe pamant. Circulatia tramvaielor
era deja blocată. Bucurestiul a fost paralizat de troiene si de viforul care
batea in reprize.
Armata s-a mobilizat imediat, carand provizii, intr-o prima fază, cu sanii și cai. Tot cu ajutorul armatei, călătorii au reusit sa ajungă la rude. Și muncitorii s-au mobilizat, debarasând arterele principale, pentru ca proviziile sa fie aduse cu masinile armatei. Totodata, au fost deblocate sinele de tramvai, pentru ca oamenii, care ieseau din case si de pe strazi prin tuneluri sapate in zapada, sa poate merge la serviciu. Camioanele Armatei adunau zapada si o aruncau in Dambovita. Uzina Grozavesti pompa apa calda, ca sa nu existe pericolul sa se formeze poduri de gheata. Intreaga luna, bucurestenii au fost uniti impotriva inamicului: viscolul!
Nămeţi de cinci metri înălţime, tancuri scoase pe străzi pentru tasarea zăpezii şi un oraş întreg cu lopeţi în mână. Aşa arăta Bucureştiul pe 3 februarie 1954. Ceea ce a pornit ca o ninsoare oarecare, s-a transformat în cea mai cumplită iarnă a secolului XX, din România. În primele zile ale lunii februarie din 1954, Europa a fost cuprinsă de un viscol extrem de puternic, care a provocat pagube imense.
Armata s-a mobilizat imediat, carand provizii, intr-o prima fază, cu sanii și cai. Tot cu ajutorul armatei, călătorii au reusit sa ajungă la rude. Și muncitorii s-au mobilizat, debarasând arterele principale, pentru ca proviziile sa fie aduse cu masinile armatei. Totodata, au fost deblocate sinele de tramvai, pentru ca oamenii, care ieseau din case si de pe strazi prin tuneluri sapate in zapada, sa poate merge la serviciu. Camioanele Armatei adunau zapada si o aruncau in Dambovita. Uzina Grozavesti pompa apa calda, ca sa nu existe pericolul sa se formeze poduri de gheata. Intreaga luna, bucurestenii au fost uniti impotriva inamicului: viscolul!
Nămeţi de cinci metri înălţime, tancuri scoase pe străzi pentru tasarea zăpezii şi un oraş întreg cu lopeţi în mână. Aşa arăta Bucureştiul pe 3 februarie 1954. Ceea ce a pornit ca o ninsoare oarecare, s-a transformat în cea mai cumplită iarnă a secolului XX, din România. În primele zile ale lunii februarie din 1954, Europa a fost cuprinsă de un viscol extrem de puternic, care a provocat pagube imense.
Fix acum 59 de ani, în dimineaţa
zilei de 3 februarie, bucureştenii s-au trezit blocaţi în propriile case
de troiene imense de zăpadă. Afară,
străzi întregi nu mai puteau fi deosebite, iar vântul sufla cu o putere foarte
mare.
A fost doar începutul „Marelui Viscol care a îngenuncheat
Bucureştiul şi întreaga Românie. În zilele care au urmat, troienele au ajuns
chiar şi la 5 metri înălţime în
sud-estul ţării.În România, viscolul
a făcut ravagii în câmpia Bărăganului şi la Bucureşti.
De mai bine de 100 de ani nu a mai fost un vânt atât de puternic, nu a
mai căzut o cantitate atât de mare de zăpadă! Viscolul a paralizat toate
mijloacele de transport. Conştienţi că
riscă să moară de foame sau de frig în case, românii s-au mobilizat exemplar în
acele zile.
Au săpat tuneluri prin omăt şi au cărat zăpada cu căruţele până în
Dâmboviţa.
Au fost scoase şi tancurile Armatei. Sub conducerea unor comitete raionale de urgenţă,
muncitorii de toate vârstele, soldaţii şi miliţienii au luat lopeţile în mâini
şi s-au apucat să scoată oraşul de sub nămeţi. Tramvaiele au rămas înțepenite zile întregi în mormanele de
zăpadă, iar militarii au fost cei care au lucrat zi şi noapte la deszăpezire.
Tot atunci, au fost aduse şi primele maşini speciale de deszăpezire de la o
uzină din URSS. Oamenii au ieşit în stradă ca să ajute la deszăpezire, fie că
erau femei, funcţionari sau muncitori ai fabricilor din Bucureşti.
Meteorologii îşi amintesc însă de un
viscol şi mai puternic, cel din 4-7 ianuarie 1966, când viteza vântului în zona
Iaşi s-a apropiat de 200 de km/h. Se remarcă iarna 1941-1942, cea mai geroasă a
secolului trecut, când la multe staţii meteo din ţară s-au înregistrat
recorduri termice negative. De altfel, în noaptea de 24 spre 25 ianuarie 1942,
temperatura a scăzut sub minus 30 de grade Celsius la 27 de staţii
meteorologice, culminând cu minima absolută pe teritoriul României, minus 38, 5
grade celsius, datează de exact 71 de ani. Și nu trebuie uitat că în acea iarnă
soldații români se aflau în tranșeele din URSS.