O problemă de urbanism care a preocupat
antichitatea în cele mai diverse zone ale sale, reprezentând și nivelul de
civilizație, a constituit-o canalizarea. Aceasta a atins soluții de la cele mai
simple și deschise, la cele mai bine elaborate și subterane. Toate au avut
darul de a elimina atât apele pluviale, cât și dejecțiile menajere.
Canalizarea Romei antice a reprezentat unul din cele
mai vechi și mai complexe sisteme de csanalizare din lume. Și aici
canalizarea nu servea doar pentru evacuarea reziduurilor, ci avea mai multe
funcțiuni, printre care tranzitarea apelor pluviale care se scurgeau de pe cele
șapte coline din oraș spre zonele sale joase, prin diferite cursuri de apă
mici, sau prin rigole săpate de populația unor căi de circulație. Sistemul de canalizare
s-a aflat într-o continuă dezvoltare și extindere, servind și la evacuarea
apelor de infiltrație care proveneau din sistemele de alimentare cu apă, de la
fântâni, iar mai târziu, de la evacuarea apelor uzate de la băile publice.
Drenarea zonelor joase și mlăștinoase din inima orașului și din lunca râului
Tibru a determinat primul mare
proiect de canalizare, cel care va rămâne în istorie drept Cloaca Maxima, o lucrare demnă
de un oraș care va deveni capitala lumii, robustă și cu dimensiuni care a avut
în vedere evoluțiile de viitor.
Zona centrală a Romei antice
In Roma antică sau creat cu timpul
trei sisteme de canalizare independente, sisteme adaptate unor trei mari zone
topografice:
cu traseul canalului colector Cloaca
Maxima
· Sistemul Campus Martius
· Sistemul Cloaca Maxima
· Sistemul Circus Maximus
Fiecare din aceste sisteme consta
dintr-un canal colector în care se vărsau multe canale de ramificație, create
ulterior, după nevoile tot mai mari ale populației în creștere și ale noilor
cartiere în extindere.
Sistemul Campus Martius
Sistemul Campus Martius colecta și
evacua apele din partea orașului situată la nord de dealurile Capitoliu și Quirinal .
Din acest sistem s-au păstrat doar puține porțiuni de vestigii, respectiv:
· Un tronson lungul actualei străzi
Corso Umberto I-ul, de la San Carlo la Palazzo Sciarra
· Un tronson în lungul actualei străzi
Via del Seminario,
până la Pantheon
· Un tronson de la actuala Piazza
Mattei, până la Tibru,
Se pare că inginerii din
antichitate au profitat de avantajul drenajului care era furnizat
de Petronia Amnis, un pârâu care avea originea din izvorul Cati
fons, de pe coasta vestică a colinei Quirinal și traversa Câmpul lui
Marte, vărsându-se în Tibru lângă navalia, zona portuară pentru
navele de comerț romane, sau străine.
Sistemul Circus Maximus
Sistemul Circus Maximus este cel
mai puțin cunoscut dintre sistemele de canalizare ale Romei antice. El drena
partea de sud a orașului și avea 8 canale de ramificație care se uneau într-un
canal colector, care debușa în Tibru cu cca. 100 m. în aval de Cloaca Maxima.
Sistemul Cloaca Maxima
Sistemul Cloaca Maxima, cel mai mare sistem de canalizare al Romei
antice, drena partea centrală a orașului, în particular văile dintre dealurile
Esquilin, Viminal și Quirinal. El este și sistemul de canalizare cel mai bine
cunoscut, la aceasta contribuind și faptul că a fost amintit în repetate
rânduri de diferiți scriitori din antichitate. Din acest sistem s-au păstat
până azi mai multe porțiuni ale canalului, care au făcut obiectul unor studii
arheologice.
Vedere a colectorului Cloaca Maxima
Conform tradiției, sistemul a fost început în secolul al
6-lea e.A, din inițiativa regelui Romei, Lucius
Tarquinius Priscus, (deși, în contradicție cu alți istorici, Titus Livius l-a desemnat
ca inițiator pe regele Tarquinius
Superbus). Este probabil ca lucrarea să fi fost proiectată și executată cu
ajutorul unor ingineri etrușci. Date aspra lucrării sunt prezentate de Titus Livius, Dionysius
din Halicarnas, Strabon și
Plinius cel Bătrân. Mărturiile au fost confirmate de săpăturile arheologice
recente din Forul Roman, unde s-au găsit dovezi ale marelui canal de drenaj și
canalizare din acea perioadă istorică îndepărtată.
Vedere a colectorului Cloaca Maxima
Autorii nu s-au bazat pe informații certe, deoarece au trăit
mult după realizarea lucrării. Astfel, Titus Livius susține că lucrarea a fost
făcută prin excavații subterane, ca un tunel. Săpăturile arheologice au
demonstrat însă că este mult mai plauzibilă ipoteza realizării lucrării, într-o
primă etapă, ca un sistem de canale deschise. Acestea urmau cursul a trei
pâraie care veneau de pe dealurile din vecinătate și se uneau într-un curs de
apă mai mare care ducea apele până în vecinătatea Forului Roman și de acolo în
Tibru. Porțiunea de după confluență până în Tibru a căpătat denumirea de Cloaca
Maxima. Traseul ei inițial urmărea cursul de apă care se scurgea prin porțiunea
mlăștinoasă a luncii Tibrului, și pe care inginerii regelui etrusc Tarquinius
l-au reprofilat și consolidat cu ziduri laterale, menținându-i însă cursul
relativ sinuos. Din punct de vedere tehnic, lucrarea inițială nu reprezenta o
lucrare de canalizare, ci una de reprofilare și regularizare a unui curs de apă.
Gura de vărsare a colectorului Cloaca Maxima în Tibru
Unii arheologi consideră eronată cronologia conform căreia
execuția inițială a canalului a avut loc în perioada regilor Romei, deoarece,
în special pe tronsoanele din aval, nu au fost găsite urme ale unor lucrări
atât de vechi. Aceste argumente nu au niciun fundament tehnic. Pe de o parte,
din moment ce tronsonul din lunca Tibrului nu era situat în partea locuită a
orașului, ci într-o zonă de cimitire, nu era necesar ca pe marginile canalului
să se execute ziduri de sprijin de piatră, ci putea fi executat un simplu canal
în săpătură. Cum, din cauza sporirii debitelor din amonte, din care o parte
însemnată provenea din infiltrațiile unor apeducte executate mai târziu,
porțiunea aval a canalului colector era cea care inevitabil avea o secțiune
insuficientă care trebuia mărită.
Arcul lui Janus Quadrifons
Astfel, chiar dacă ar fi existat
ziduri ale canalului, acestea ar fi trebuit dărâmate pentru lărgirea secțiunii.
Deși are anumite curbe, traseul actual al canalului este mult mai puțin sinuos
decât traseul natural al unui mic râu într-o zonă de luncă. De aceea, este
evident că multe părți ale traseului inițial au fost abandonate și rectificate
ulterior, atât din motive hidraulice cât și pe considerente urbanistice.
Pe măsură ce orașul s-a dezvoltat,
s-a extins și rețeaua de canale afluente, menite să deservească noi porțiuni
ale orașului, canale care probabil erau tot deschise în faza lor inițială.
Aceasta este dovedit de existența, în pereții unora din canalele mai vechi, a
unor goluri care serviseră la așezarea bârnelor de lemn pentru podețele care
traversau canalul. Faptul că, în piesa sa numită Curculio,
scriitorul Plautus, care a trăit între 254 și 184 e.A,
se referă la sistemul de canalizare cu expresia “in medio propter canalem” a
fost considerat de unii istorici ca o dovadă suplimentară că Cloaca Maxima era
descoperită pe vremea lui Plautus și acoperită abia ulterior.
Studiile arheologice arată că din
secolul al 6-lea e.A. până în perioada imperiului, și chiar mai târziu, au fost
executate numeroase lucrări de refacere, mai mult sau mai puțin radicale.
Studiile au arătat și existența unor tehnologii de lucru diferite și folosirea
unor materiale specifice diferitelor epoci, ceea ce demonstrează că asemenea
lucrări de întreținere, reabilitare și extindere au fost făcute de mai multe
ori și permite datarea aproximativă a lucrărilor.
Nu există o evidență a tuturor
modificărilor suferite de Cloaca
Maxima, dintre care unele aveau un caracter local, iar altele erau mai
ample. Multe părți ale sistemului de canalizare nu au făcut încă obiectul unor
studii arheologice detaliate și este posibil ca viitoare excavații să scoată în
evidență noi amănunte. Lucrări importante de refacere a canalului Cloaca Maxima au fost întreprinse în 184 e.A,
când Cato cel Bătrân era censor. Pentru meritele legate de lucrările
întreprinse i s-a ridicat o statuie în Templul lui Salus. Alte lucrări de
refacere au fost executate în anul 78 e.A, în vremea dictatorului Sulla.
’’Bocca della verita’’ în pridvorul bisericii Santa
Maria in Cosmedin,
este de fapt o veche gură de canal din sistemul de canalizare Cloaca Maxima
In planurile lui Iulius Caesar de conturarea unui oraș nou,
la un nivel arhitectonic și urbanistic demn de capitala lumii mediteraneene,
era necesară și o renovare a întregului sistem de canalizare. Dionysius descrie
renovarea ca o lucrare de proporții colosale, menită să dreneze fiecare stradă
a orașului. Se pare că Augustus a încredințat realizarea lucrărilor prietenului
și sfătuitorului său apropiat, Marcus
Vipsanius Agrippa, unul din edilii orașului. Acela, în anul 33 e,A, a inspectat
canalul și a ordonat executarea lucrărilor de modernizare. In paralel cu
modernizarea lucrărilor de canalizare, amenajările întreprinse în acea perioadă
cuprindeau și regularizarea cursului Tibrului printr-o nouă îndiguire.
Lucrările au continuat până în anul 8 e.A, fiind terminate la 4 ani după
moartea lui Agrippa.
Traseul Cloacei Maxima
In enunțurile diverse despre Cloaca Maxima au apărut uneori informații aparent
contradictorii, pentru că unele se referă și la diverse canale afluente,
dându-le tot numele de Cloaca
Maxima, pe când altele se referă doar la canalul principal. De fapt, Cloaca Maxima propriu-zisă reprezintă exclusiv
marele canalul colector de la sfârșitul traseului.
Schema Romei din prima perioadă de existență
Cloaca începea în Argiletum, în apropiere de Templul Minervei.
Existau diferite canale secundare care debușau în acest punct, unul în lungul
Forului lui Augustus, iar altul venind
din Argiletum. Din acest punct inițial, traseul colectorului urmărea strada din
lungul Forului lui Augustus și al celui al lui Iulius Cezar până
în dreptul Basilicii Aemilia. Prima parte, cea din dreptul
Forului lui August, a fost construită exclusiv din blocuri de peperino, cu
partea superioară boltită și pavată cu blocuri de lavă, un stil de construcție
caracteristic perioadei republicii. Partea din dreptul Forului lui Iulius Cezar
are atât pereții, cât și bolta, realizate din blocuri mari de piatră, sistem de
construcție specific perioadei imperiale. In această porțiune canalul are o
înălțime de 4,20 m și o lățime de 3,20 m.
In continuare, cloaca traversa
oblic zona care se află azi sub nava Basilicii Aemilia. Această porțiune a fost
reconstruită din tuf și travertin în anul 34 e.N. In fața Basilicii Aemilia
exista templul Sacrum Cloacinae, dedicat zeiței Venus Cloacina,
zeița curățeniei, protectoarea sistemului de canalizare. Apoi, canalul făcea un
cot pentru a trece prin zona Forului Roman, pentru ca apoi să urmeze
un traseu spre sud-vest, trecând prin fața Basilicii Iulia. Porțiunea de sub
treptele Basilicii Iulia a fost executată pe vremea lui Iulius Cezar, odată cu
basilica. Traseul continuă apoi paralel cu Vicus Tuscus, strada care ducea în cartierul Velabrum. In zona forurilor, Cloaca Maxima colecta apele aduse de o serie de
canale laterale dintre care cele mai imporante sunt:
· - Canalul care venea
din Tullianum (sau închisoarea Mamertină), de pe versantul
colinei Capitoliu, trecea în lungul Forului lui Iulius
Cezar și se unea cu Cloaca
Maxima în amonte de Basilica
Aemilia, După caracteristicile construcției, acest canal secundar a fost
amenajat mai recent, ceea ce confirmă ipoteza că el și secțiunea din Cloaca Maxima, în care se
vărsa, au fost executate în același timp cu reconstrucția Basilicii Aemilia,
după incendiul din anul 14 e.A.
· - Canalul din lungul căii Via Sacra, în lungul Casei
Vestalelor, care se unea cu Cloaca
Maxima, în punctul unde aceasta cotea pentru a trece pe sub Forul Roman. Nu
au fost încă cercetate ramificațiile de sub for.
· - Un canal mai vechi, care trecea prin
fața Templului lui Castor și Polux.
· - Un alt canal venea din spatele
Templului lui Castor și Polux, executat probabil în epoca lui Octavianus Augustus.
· - Un
canal care prelua apele de la izvoarele nimfei Juturna (Lacus juturnae),
executat probabil la sfârșitul epocii republicii, sau în epoca lui Augustus.
· - Un canal care venea din
direcția arcului de trimf al lui Septimius Severus, în lungul Forului
Roman.
· - Un canal important, care cobora pe
sub strada Clivus Capitolinus, aproximativ până în dreptul Templului lui
Jupiter Capitolinus pentru ca apoi să traverseze Vicus Jugarius înainte de
a se vărsa în Cloaca Maxima.
Această lucrare a fost realizată în perioada lui Augustus.
In perioada târzie a imperiului au
existat și diferite canale colectoare mai mici, care deversau apele în canalul
principal. Se presupune însă că toate aceste canale colectoare deserveau băile
publice, toaletele publice, sau alte edificii publice.
Un alt monument care este legat de Cloaca Maxima este Arcul lui Janus Quadrifons.
Semnificația nu este cunoscută, însă constructorii au avut grije să
construiască arcul exact deasupra canalului, Arcul lui Janus Quadrifons marchează
limita de nord-est a Forumului Boarium, locul unde se ținea târgul de
vite. El a fost construit din cărămizi și acoperit cu marmură albă și aparține,
cu probabilitate, perioadei domniei împăratului Constantin I-ul cel
Mare (306-337 e.N), fiind numit uneori și “Arcus Constantini.” De la acest
arc Cloaca Maxima trecea pe sub Forum Boarium pentru
a se vărsa în Tibru.
Canalizări secundare
Tot în aceeași zonă a Romei, sub
porticul de la intrarea în biserica Santa
Maria in
Cosmedin, într-o latură a fostului Forum Boarium, se află incastrată în zid o
placă de piatră circulară cu presupusa imagine a zeului Oceanus, placă
circulară stranie numită “Bocca della Verita”. Placa reprezintă în prezent un
punct de atracție turistică. Se afirmă că gura din mijlocul placii se închide
și taie mâna oricărui care nu este sincer dacă introduce mâna în gura aceea. In
credința populară placa acționează ca un vechi detector de minciuni. În
realitate “Bocca della Veria” este un capac de canalizare din sistemul Cloaca Maxima, probabil din
dreptul templului lui Hercules din Forum Boarium.
Punctul de vărsare a canalului Cloaca Maxima în Tibru este vizibil astăzi lângă Ponte
Rotto și lângă Ponte Palatino. Există o scară care coboară până în
canal lângă Basilica Julia din Forum Romanum. O parte din canal
mai este vizibilă de pe terenul din fața bisericii San Giorgio al Velabro.
Se afirmă uneori că anticul canal este în funcțiune și în prezent, ceea ce nu
este adevărat. Prin canal se scurge în prezent doar apa care provine din
infiltrații.
Exploatarea sistemului Cloaca
Maxima
In timpul imperiului roman,
Cloaca Maxima și canalele
afluente au fost bine întreținute. Edilii Romei, funcționari publici, se ocupau
și de coordonarea întreținerii sistemelor de canalizare. Există mărturii care
arată că acest renumit sistem de canalizare mai era în funcțiune mulți ani după
căderea Imperiului Roman de Apus. Istoricul Cassiodorus arată că pe
vremea regelui ostrogot Teodoric I-ul canalizările Romei mai erau
considerate ca fiind lucrări remarcabile.
Unele porțiuni ale sistemului mai
sunt utilizate și astăzi. Ele au fost însă legate la sistemul colector modern
al orașului, care evacuează apele în aval de oraș, pe de o parte pentru a evita
refluxul apei Tibrului în canal în perioadele de creșterea apelor, iar pe de
altă parte pentru a permite epurarea apelor. Apele Tibrului intrau uneori cu
putere prin Cloaca Maxima creând multe neplăceri. De astfel de
situații s-a plâns și Plinius cel Bătrân.
S-au păstrat relatări, mai mult sau
mai puțin credibile, că în anumite cazuri romanii aruncau cadavrele unor
persoane indezirabile în Cloaca
Maxima. Printre acestea s-au aflat, împăratul Elagabalus și
Sfântul Sebastian.
Canalizarea caselor de locuit din Roma
antică
Unii arheologi consideră că
sistemul de canalizare al Romei antice nu era eficient deoarece erau foarte
puține reședințe care erau conectate la sistemul de canalizare. Totuși, după
anul 100 e.A, când rețeaua de canalizare era practic terminată, a început și
racordarea la canalizarea orașului a locuințelor oamenilor cu stare.
Neavând instalații sanitare în
case, romanii aveau trei alternative:
- Pentru o sumă relativ redusă ei
puteau utiliza latrinele publice, care existau în tot orașul și care erau
conectate la canalizare. Canalizările romane par să fi cuprins cel mai vechi
sistem de latrine publice cu plată din lume.
- Să utilizeze oale de dejecții,
soluție pentru straturile mai sărace ale populației, care nu-și puteau permite
să plătească de câteva ori pe zi accesul la latrinele publice. In principiu,
acele recipiente rău mirositoare trebuiau golite în haznale, sau în vase mari,
așezate sub scări, care erau apoi transportate și golite în gurile de canal de
pe străzi. Erau însă mulți care găseau drumul până la cisterne sau la gurile de
canal prea lung, și preferau să le golească pe fereastră în stradă.
- Deși Roma era celebră
pentru sistemele sale complicate de canalizare, cu
toate acestea, in ciuda metodelor avansate (pentru acea vreme) prin care se
evacuau excrementele locuitorilor, multi romani nu aveau acces la ele deoarece
fie locuiau pe colinele unde nu se putea face canalizare, fie erau prea săraci
pentru a plăti serviciul sanitar. Chiar și cei care iși permiteau canalizare
personala, nu o alegeau întotdeauna cu bucurie, deoarece experiența demonstrase
că labirintul de galerii adăpostea cohorte de șobolani, iar mirosul fecalelor
care bălteau sub casa cetățeanului Romei era deopotriva insuportabil și persistent.
Intr-o
astfel de situație, soluția a venit de la Stercorarius, primul
"vidanjor" patentat în istorie. Slujba acestuia era aceea de a bate
de doua ori pe zi la ușa cetățenilor,
cu scopul de a colecta într-o găleată mare fecalele produse de aceștia în ziua
respectivă. După efectuarea scârboasei operațiuni, stercorariul își conducea
liniștit caruța ticsită cu butoaie doldora de excremente spre periferia Romei.
Acolo, la porțile orașului, stercorariul era așteptat de țăranii din
împrejurimi care cumpărau excrementele la preț bun pentru a le folosi apoi
drept ingrășeminte, pe deplin organice, pentru culturile lor de legume și
cereale.
In ciuda
îndeletnicirii deloc onorabile pentru standardele noastre, istoria ne relatează
că mulți erau aceia care se înghesuiau pentru o slujba de stercorarius, oferindu-se
deseori mite substanțiale pentru ocuparea "pestilențialului" post.
Asemenea neplăceri au fost citate
de Juvenal.
”Ad cenam si intestatus eas:
adeo tot fata, quot illa nocte patent uigiles te praetereunte fenestrae. Ergo
optes uotumque feras miserabile tecum, ut sint contentae patulas defundere
pelues”
Saeva urbs.
”Dacă pleci să iei cina în oraș fără a-ți face testamentul, ignorând
pericolele care te amenință dela fiecare fereastră, roagă-te ca soarta să fie
milostivă cu tine și să nu-ți cadă în cap decât conținul unui țucal care se
golește.”
Orașul sălbatic
După relatările lui Cicero , Horatius
și Juvenal, la etajele superioare stăteau de obicei oameni mai săraci
care nu dispuneau de sclavi pentru diferite servicii și trebuiau să se
deplaseze singuri pentru ducerea deșeurilor la locurile de colectare.
Edictul Dejecti Effusive Actio
Trecătorii murdăriți, sau răniți, nu puteau face altceva
decât să se adreseze justiției. Problema deșeurilor aruncate pe fereastră nu
era de importanță minoră, deoarece mulți juriști romani au analizat
implicațiile juridice. Pe vremea lui Marcus Tullius Cicero, senatul
roman a aprobat un edict, numit Dejecti Effusive Actio care se ocupa
de problema dejecțiilor aruncate pe străzile orașului.
Conform edictului, dacă o persoană arunca sau vărsa ceva de
pe ferestrele unor camere situate la etajele superioare (“caenaculum”) pe un
drum care era frecventat de trecători sau pe o piață unde oamenii se întâlneau
să stea, și prin aceasta vătăma o persoană, edictul acorda părții vătămate
diferite compensații. Acțiunea era intentată împotriva persoanei care ocupa
acel “caenaculum”. Dacă în momentul faptei existau mai multe persoane în cameră
și făptașul era incert, acțiunea putea fi intentată împotriva oricăruia din
ocupanți. Dacă un “un om liber” era ucis de un obiect aruncat pe fereastră,
despăgubirea era de 50 aurei (monezi de aur). În principiu, în caz de deces,
oricine putea cere despăgubirea, în termen de un an de la accident, însă se
acorda preferință descendenților (“cognati”) sau rudelor prin alianță
(“affines”). Dacă un om era doar vătămat, pagubele erau definite ca fiind
"quantum ob eam rem aequum judici videbitur eum cum quo agatur
condemnari," ceea ce includea costurile medicale și alte cheltuieli pentru
tratament, sau necesare pentru însănătoșirea victimei, costul timpului pierdut
pentru acestea, precum și valoarea totală a veniturilor de care victima a fost
privată, sau de care urma să fie privată în viitor, ca urmare a incapacității
de a lucra rezultată în urma vătămării. Despăgubirea reprezenta dublul valorii
pagubei suferite (“actio in duplum”). Aceleași prevederi au fost repetate de Ulpianus,
un jurist roman din secolul al IV-lea e.N, care a prezentat indiciile pe baza
cărora partea vătâmată îl putea identifica pe făptaș. Totuși, nu se
acordau despăgubiri decât dacă victima era rănită, iar costul îmbrăcăminții
deteriorate nu era inclus în valoarea pagubelor. Unii juriști consideră că
prevederile erau aplicabile doar dacă accidentul avea loc în timpul zilei dar
nu și în timpul nopții.
Sistemul de latrine publice
Latrinele publice au început să
apară în Roma începând cu secolul II e.A și numărul lor a crescut pe măsura
extinderii sistemului de canalizare. Se pare că în anul 315 e,N existau
144 de latrine publice în Roma. Locul unde Iulius Cezar a fost
asasinat în Curia lui Pompei din Theatrum Pompeium, în Campus
Martius, a fost declarat ”locus
sceleratus” de Octavianus
Augustus; Ca urmare statuia lui Pompei a fost mutată din curie, și locul a fost
transformat în latrină publică.
Muncitorii care prelucrau
țesăturile la Roma descoperiseră că amoniacul are proprietatea de a
le albi, iar urina era în acea perioadă singura sursă de amoniac.
Ca atare,
împăratul Vespasianus (69-79 e,N) a ordonat ca produsul din urinalele
orașelor să fie colectat, decantat și depozitat în cisterne, pentru ca apoi să
fie vândut breslei țesătorilor. Se spune că la protestele fiului său Titus
(79-81 e.N), împotriva acestei practici, împăratul Vespasianus i-a pus o monedă
de aur sub nas, spunându-i că “aurul nu are miros” afirmație care este
utilizată și în prezent sub forma “banii nu au miros”. La începutul domniei lui
Vespasianus imperiul se aflase într-o situație financiară dezastroasă, pe când
la moartea sa vistieria era plină. Nu se știe cu cât a contribuit venitul
latrinelor la această redresare economică, însă nu există nicio îndoială că în
Roma antică funcționau curățătorii chimice și reciclarea deșeurilor era o
politică de stat.