Teritoriul de nord-vest al Craiovei a fost străbătut, în
urmă cu 1700 de ani de un val de apărare roman din pământ, de lungime impresionantă. Prin
tradiție Valul roman a fost numit Valul lui Traian, sau Troianul sau, în final, Brazda lui Novac. Valul intra în Craiova
dinspre satul Mofleni și traversa actualul oraș, spre nord-est, până dincolo de calea ferată
Craiova-Timișoara.
Aceast val de apărare roman pornea, la începuturi, din
sud-vestul Olteniei, de la ostrovul Corbului
(lângă Drobeta-Tr. Severin) și mergea spre nord-est, urmând, în general, linia de
demarcație dintre dealurile subcarpatice și câmpie, până la Brăila. De acolo traversa sudul Bsarabiei, tot pe direcția nord-est, până la nistru
Nu se cunosc dimensiunile lui, în secțiune, în momentul
amenajării, dar în prezent, respectiv în ultima sută de ani, are lățimea de
treizeci de metri și înălțimea de trei metri. Pe latura de nord a Valului, de unde puteau veni
atacatorii barbari, era săpat un șanț cu lățimea de 10 metri și adâncimea de
doi metri. Trebuie ținut seama că aceste dimensiuni de profil sunt rezultatul
ubei tasări de aproape două milenii, la începuturi ele fiind cu mult mai impresionante.
Din loc în loc, romanii amenajaseră turnuri de observație.
Unul a fost identificat în preajma Craiovei, pe dealul Bucovăț, apoi altul la
Sărbătoarea, la o distanță de circa 5-6 Km de celălalt. In oraș Valul trecea pe lângă cimitirul și
biserica Sineasca, apoi în lungul str. Brazda lui Novac și ajungea la Bariera
Vâlcii, unde a fost tăiat de complexul de cale ferată. De acolo, după ce
întretaie Drumul Muierii se îndreaptă spre Olt și, mai departe, traversează
Muntenia până la Brăila. Distanța totală Valului este de circa 700 de Km.
Odată cu dezvoltarea orașului Valul a dispărut, dar în cartierul Brazda lui Novac de astăzi era
încă vizibil, în anul 1845. Această mare lucrare de apărare a fost săpată pe
timpul domniei lui Constantin cel Mare (306-337 e.N). Execuția Valului trebuie pusă în legătură cu
intențiile noi de extinderea imperiului și de apărare împotriva barbarilor tot
mai insistenți.
Strada Brazda lui Novac s-a numit un timp, până după cel de al doilea război mondial, str. Mărgăritar. Pe atunci era o stradă lungă, mărginită de case mărunte, scunde și chiar sărăcăcioase, toate cu grădini întinse, In anii 1960 și 1970 peste întinderile grădinilor și prin demolarea caselor de pe ambele părți, s-a creat marele cartier de blocuri Brazda lui Novac. Dinspre nord spre centrul orașului, artera s-a dezvoltat pe patru benzi de circulație, până aproape de intersecția cu strada Partizanilor (1989) și întâlnirea cu str. Constantin Brâncuși.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu