Colonelul în rezervă Nicolae Kovacs (82 de ani), omul care a
condus partea cea mai secretă a lucrărilor de la Casa Poporului a făcut unele
dezvăluiri, puțin cunoscute și dezvăluite populației de rând, chiar după
răsturnarea regimului Ceaușescu. A relatat multe aspecte privind “o rețea de
subterane”, în legătură cu palatal. Pentru a-și realize sarcinile a vut sub
comandă 12.000 de militari rezerviști. El a dezvăluit că în Casa Poporului sunt
circa 5000 de încăperi și că în subteran sunt șapte etaje și buncărul
antiatomic, o incintă cu pereți groși de 1,5 metri, acoperiți cu o placă de
eclatare, care nu poate fi penetrată de radiații.
Adăpostul antiatomic este
compus din sala principală, adică punctul de comandă - cartierul general care
trebuia să aibă legături telefonice cu toate unităţile militare din România -
şi mai multe apartamente de locuit, destinate conducerii statului, în caz de
război.
“Sala principală urma să fie
dotată cu o masă mare în mijloc şi pe pereţi, cu un sistem de hărţi ale
României, în relief. Pentru ventilaţie s-au adus pompe suedeze, cu filtre
speciale, care au fost încastrate în pereţi. Existau 12 camere mari cu filtre
de rezervă, stivuite pe rafturi. Acestea au fost singurele componente străine
din Casa Poporului.
Ca ofiţer superior
specializat în construcţii speciale, Kovacs a lucrat la tot ce înseamnă pasaje
secrete realizate în timpul lui Ceauşescu.
“Este vorba de aproximativ
20 de kilometri de tuneluri realizate în aşa fel încât să se poată circula prin
ele cu maşini cu motor electric. Tunelurile principale leagă Palatul Cotroceni
de Academia Militară, pe aceasta de Casa Poporului, iar de aici pleacă două
tuneluri mari: unul spre fostul Comitet Central (actualul Minister de Interne
din actuala Piaţa Revoluţiei) şi unul spre actualul Minister al Apărării. Cele
dinspre Piaţa Revoluţiei sunt întrerupte din loc în loc de uşi impresionante, de
şapte tone greutate fiecare, pentru a închide etanş zona în caz de necesitate.
Au fost înglobate în acest sistem şi catacombele mai vechi ale orașului,
realizate în perioada interbelică, cum este cea din zona Cotroceni, a lui Carol
al II-lea. Sunt şi multe alte tuneluri secundare, cum e cel dintre Casa
Poporului şi staţia de metrou Izvor, care probabil că vor fi folosite, la un
moment dat, pentru utilităţi publice”. Unele
catacombe, ţinute secrete până acum - mai precis cele situate în zona Pieţei Victoria -, vor fi
amenajate pentru parcaje subterane.
Concomitent
cu şantierul de la Casa Poporului, Kovacs a lucrat şi la clădirile “speciale”
din apropiere, actualul Hotel Marriott şi Ministerul Apărării. Pe locul ales
pentru minister exista deja un buncăr cu un planşeu din beton de 1,2 metri
grosime, construit de nemţi prin 1942. De acolo, armata germană dislocată în
România avea legătură telefonică directă cu Hitler. S-a încercat demolarea
acelei structuri, dar era prea greu şi am hotărât să o înglobăm în noul imobil.
Aşa a devenit construcţia lui Hitler al doilea buncăr antiatomic al lui
Ceauşescu, care nu se află sub Casa Poporului ci sub Ministerul Apărării.
Se poate
prsupune că mai există și alte lucrări secrete, care se strecoară în subsolul
capitalei.
In afara dezvăluirilor de mai sus se mai pot adăuga și alte comentarii și informații.
In afara dezvăluirilor de mai sus se mai pot adăuga și alte comentarii și informații.
Prima retea
de catacombe din București a aparut înca din secolul al XVIII-lea și a fost
construită de catre negustorii și boierii care voiau sa își protejeze avuțiile
de tâlharii care atacau orașul. O zona in care tunelurile secrete se găsesc la
tot pasul este formată între trei mari puncte strategice din Bucureștiul vechi: Cismigiu, Centrul Vechi si Mitropolie.
Catacombele sunt intinse pe o distanta impresionanta: de la Curtea
Veche se poate strabate Bucureștiul spre Dealul Mitropoliei si mănăstirea
Antim, spre Cismigiu, de-a lungul strazii Schitu Magureanu,, apoi spre
Cotroceni. Se poate vorbi și de un plus de mai multe ramificații spre Gara de
Nord și Bellu..
Obsedat de
putere si siguranță, Ceausescu a folosit militarii pentru a construi un plus de
tuneluri și adaposturi antiatomice. La Piata Revolutiei exista o rețea de
catacombe prin care se poate circula cu barca. Culoarele sunt betonate și prin
ele curge un râu subteran cu un debit de 1.5 metri cubi pe secundă.
"Labirintul subteran vechi al
orașului pare neinsemnat pe langă cel construit din ordinul lui Nicolae
Ceausescu. Datele au parvenit de la militarii care au intrat in subteranele fostului
Comitet Central, apoi Senat al Romaniei, respectivmilitari de la unitatea
specială de luptă antiteroristă. Ei au intrat in aceste catacombe chiar pe 25 decembrie
1989, împreună cu un grup de geniști si pirotehniști.
In urma unor cercetari ulterioare
a reieșit că ramificatiile subterane au corespondență cu circa 80 de obiective
din București, cum ar fi cladirea ASE, Casa Enescu, Opera Română etc. Lucru
foarte interesant, nimeni nu neagă existența acestor căi de navigație secrete,
dar când se incearcă sa fie explorate, nu se permite.
Arhitectul
lui Ceausescu a confirmat planul acestuia de a construi un sistem de urgenta pe
unde sa poti circula cu metroul, masina sau chiar barca pneumatică. Camil
Roguski a povestit cu cațiva ani înainte despre lucrările pe care le-a facut la
comanda fostului dictator.
Casa
Poporului are cel puțin opt tuneluri de fugă si două buncare antiatomice. Totul
este proiectat sa reziste la un cutremur devastator de chiar 9 grade Richter,
la atacuri repetate cu rachete performante și la două bombe atomice lansate
succesiv. Aici, diafragma zidurilor este de 1,5 metri. Un tunel de fuga cu o
lungime de 60 de metri duce inspre fantanile de langa Piata Constitutiei,
altul, cu o lungime de 500 metri si o latime de 3,8 metri, ajunge la stația de
metrou Izvor.
In 2005, un
astfel de tunel secret a fost descoperit întâmplător, după ce a fost inundat
din cauza ploii.
„Sub
fostul CC există mai multe căi de acces, la nivelul subsolului doi. In
decembrie 1989, tunelul care era liber, accesat cu un lift personal și care ar
fi trebuit să-i asigure ieșirea lui Ceusescu trecea pe sub CC, CC-UTC, Bdul
Magheru, Intercontinental si facea legatura cu tunelurile tehnice de langa
statia de metrou “Universitate”. Nu este un secret ca majoritatea stațiilor de
metrou au fost astfel construite încât să poată fi folosite ca adaposturi
antiatomice. Sub tunelul propriu – zis exista încă o retea de buncare și
tuneluri mai mici, tehnice, care sunt ca un păienjeniș sub București.
Prin
aceste tuneluri se poate circula comod cu un anumit mijloc de transport
electric. Se putea ajunge, urmând paralel traseul metroului, pâna la Palatul
Primaverii unde exista un buncar central, de coordonare strategică . Din acest
buncar, legătura era un tunel secret la care a lucrat, timp de trei ani, prin
anii 80, o echipa de mineri de la Petrila. Legatura subterana ajungea la o
amenajare de la Lacul Herastrau unde exista permanent o șalupă rapidă pregatită
să-l transporte pe un alt mal și unde aștepta o mașina cu destinatia Clinceni –
aerodrom. Daca Ceausescu ar fi ajuns în
subteranele de sub CC, ar fi avut posibilitea sa ajungă, foarte ușor și rapid,
în orice punct de la periferia Capitalei”, a precizat arhitectul Roguski.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu