Porticul
Octaviei (portico Ottavia) a fost construit în apropiere de Circus Flaminius de către împăratul
Augustus, prin înlocuirea Porticul lui
Metellus Macedoneanul, din sec.al 2-lea e.A (147 e.A.) Porticul lui Metellus era compus dintr-un ansamblu de
pridvoare care înconjura templele Junonei Regina (179 e.A.) și al lui Jupiter Stator (148 e.A.), constituind un exemplu de intervenție urbanistică. Templul lui Jupiter Stator, în întregime din marmură, și porticul ridicat de Metellus din piatră cu antablament de lemn, au fost transformate și înglobate, în timpul lui Augustus, în cadrul comlexului de marmură al Porticului Octaviei.
Vestigiile încă vizibile aparțin unei reconstrucții radicale din timpul
împăratului Septimius Severus.
Cenzorul
Lepidus inaugurase templul Junonei Regina, în anul 179 e.A, pe un podium înalt,
iar în 143 e.A, Metellus Macedoneanul, după ce celebrat o victorie, din 146 e.A, asupra
Macedoniei, a inițiat ridicarea unui templu dedicat lui Jupiter Stator de către
arhitectul grec Hermodoros din Salamina.
De tip peripter grec, templul a fost primul edificiu religios construit în
întregime din marmură la Roma.
Porticul
lui Metellus a fost completat de o împrejmuire și de pridvoare pe toate
cele patru laturi, pridvoare care au fost decorate
cu celebra turma Alexandri, cele 24
de statui ecvestre ale tovarășilor lui Alexandru cel Mare, morți în bătălia de
pe Granicos, opere ale sculptorului Lisippos, pe care Metellus le luase ca pradă
de război de la Dion.
Intre
anii 27 și 23 e.A, complexul arhitectural a fost reconstruit radical, grație
prăzii lui Octavius din războiul cu Dalmații. El a dedicat noul complex arhitectonic
surorii sale Octavia, devenită la un moment dat soția trimvirului Marcus
Antonius, în ideea unei alianțe mai sigure între cei doi bărbați.
Domitianus,
în anul 80 e.N, Septimius Severus, în 203 e.N și Caracalla (ale cărui dedicații
sunt prezente pe fațadă), au reconstruit și restructurat monumentul, în urma a
diverse distrugeri, în special incendii.Un cutremur din anul 442 e.N l-a distrus definitiv. Către anul 770 în propileele vechilui edificiu s-a construit biserica San Paulo in Summo Circo, care a devenit apoi Sant Angelo in Pesecheria, biserică care încă mai există.
Din
Porticul Octaviei au mai rămas vizibile propyleele de pe latura de sud și un mic
tronson de colonadă. Două coloane corintice ale propyleelor au rămas intacte,
în timp ce celelalte au fost reamplasate la un arc ce duce la biserica Sant
Angelo in Pescheria. Frontoanele au fost reconstruite în mare parte cu
materiale reutilizabile.
In
evul mediu propylon-ul situat în cartierul Sant Angelo a adăpostit piața de
pește. Se vede încă o placă pe care scrie: CAPITA PISCIUM HOC MARMOREO
SCHEMATE LONGITUDINE MAJORUM USQUE AD PRIMAS PINNAS INCLUSIVE CONSERVATORIBUS
DANTO ( Peștii cu capul mai mare decât această piatră, cuprinzând
aripioarele trebuie donați conservatorilor).
Piața
de pește a fost mutată de la Porticul Octaviei la Piața San Thodoro, în anul
1885, după unificarea Italiei.
Resturile
degajate sunt cele de la intrarea principală, alături de Circul Flaminius. Alte intrări similare se găseau pe mijlocul celorlalte
trei laturi. Intrarea avea două canaturi simetrice, la interior, ca și la
exterior, cu patru coloane încadrate de doi pilaștri cu capiteluri corintice,
decorate cu un vultur în loc de floare. Pe boiandrug a fost gravată o inscripție
ce amintea de restaurările lui Septimius Severus și Caracalla.
Deoarece acoperișul a dispărut, actualul portic lasă să se vadă ce este dincolo de el.
In
ceea ce privește templul Junonei Regina, se mai găsesc unele resturi de la
reconstrucția templului pe timpul Severilor și care sunt vizibile prin
clădirile înconjurătoare, printre care două coloane cu capiteluri compozite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu