Gândirea sovietică percepea ameninţarea militară
românească eminentă încă din decembrie 1917, după ce Armata română a reuşit să
dezarmeze şi să alunge din Moldova în jur de 1 150 000 de soldaţi ruşi
bolşevizaţi, organizaţi în trupe de zece ori mai numeroase decât efectivele
româneşti, iar „de la predecesorii ţarişti
a fost moştenit şi un resentiment strategic din cauză că românii reprezentau
singurul obstacol non-slav în arcul slavic,
care se întindea iniţial prin Rusia, prin Dobrogea, spre Bulgaria, Macedonia,
Serbia, Bosnia, Croaţia şi Slovenia".
La 12 mai 1922 Kremlinul, nemulţumit de unificarea
teritoriilor româneşti din anul 1918, adoptă o decizie privind „spionajul activ", astfel că în
Basarabia începea aplicarea planurilor serviciilor secrete.
Citatul de mai sus ilustrează pe deplin obsesia
dictatorului de la Moscova asupra securităţii „ţării sovietelor".
Viziunea lui Stalin, care avea să
fie biruitor în rivalitate cu Troţki, punea în prim-planul politicii externe
sovietice problema Zonei de securitate.
Cu alte cuvinte, U.R.S.S.-ul s-ar afla într-o „încercuire capitalistă", care poate fi străpunsă
printr-o „încercuire socialistă"
prin sovietizarea ţărilor din „vecinătatea
apropiată". Or, înainte de sfârşitul lui ianuarie 1918,
conducerea bolşevică de la Petrograd, percepea Basarabia ca pe o „platformă" de operaţiuni împotriva
revoluţiei ruse. Stalin îi scria lui Lenin la 24 iulie 1920 despre
necisitatea unei revoluţii în Italia şi în statele încă fragile, ca de exemplu
Cehoslovacia şi Ungaria; referitor la România, exista doar un singur verdict: „Trebuie să zdrobim România".
Atât Lenin, cât şi Stalin, au fost „discipolii fideli" ai lui Karl Marx şi Friedrich Engels, care considerau că dintre est-europeni numai polonezii şi maghiarii erau „purtătorii standard ai progresului", în schimb românii erau văzuţi ca un popor „degenerat", „neviabil", „un popor fără istorie", fără vreo „capacitate de supravieţuire" şi fără vreo speranţă de a obţine „vreun mod de independenţă, destinat doar asimilării de către alte popoare". De aceea planurile liderilor de la Kremlin vizau „izolarea, rând pe rând, a provinciilor istorice româneşti, răsturnarea regimului politic existent, luarea puterii de interpuşii Moscovei, destrămarea ţării prin împărţirea ei între U.R.S.S., Ungaria şi Bulgaria".
Atât Lenin, cât şi Stalin, au fost „discipolii fideli" ai lui Karl Marx şi Friedrich Engels, care considerau că dintre est-europeni numai polonezii şi maghiarii erau „purtătorii standard ai progresului", în schimb românii erau văzuţi ca un popor „degenerat", „neviabil", „un popor fără istorie", fără vreo „capacitate de supravieţuire" şi fără vreo speranţă de a obţine „vreun mod de independenţă, destinat doar asimilării de către alte popoare". De aceea planurile liderilor de la Kremlin vizau „izolarea, rând pe rând, a provinciilor istorice româneşti, răsturnarea regimului politic existent, luarea puterii de interpuşii Moscovei, destrămarea ţării prin împărţirea ei între U.R.S.S., Ungaria şi Bulgaria".
La 27 martie-2 aprilie 1924 U.R.S.S. a „planificat" eşecul discuţiilor
româno-sovietice de la Viena, ale cărei obiective, date delegaţiei conduse de
N.N. Krestinski, fixau că „În niciun caz,
Basarabia nu poate fi dată României". Iată ce îi scria M.M.
Litvinov lui Christian Racovski la 27 ianuarie 1924: „Noi ne aflăm acum, formal, în stare de război cu
România. Noi considerăm că trupele române ocupă teritoriul nostru şi, formal,
putem, în orice moment, să trecem Nistrul fără declaraţie de război".
La începutul anilor ʼ20 Rusia sovietică recurge la grupuri înarmate pregătite
pe teritoriul ei, arme şi muniţii proprii, urmărind să desfăşoare cu ajutorul
agenţilor comunişti locali mişcări de secesiune şi destabilizatoare în
sud-estul Moldovei, pentru a da un semnal de secţiuni similare pe întreg
teritoriul României, unde un rol important îl avea Partidul Comunist din
România (P.C.R.). Astfel, în timpul desfăşurării Conferinţei româno-sovietice
de la Viena (martie-aprilie 1924), agenţii sovietici din sudul Basarabiei au
demarat o propagandă largă în favoarea organizării unui plebiscit în Basarabia,
prin care populaţia locală să se exprime „pro"
sau „contra" actului
unirii Basarabiei cu România din 27 martie 1918.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu