O legendă spune că
proprietarul casei care ocupa amplasamentul actual al bisericii, senatorul
Pudens, l-a adăpostit pe Petru sub acoperișul său. In sec.al 2-lea niște terme
au acoperit casa lui Pudens. Către sfârșitul secal 4-lea, o biserică (ecclesia
pudentiana- adică biserica lui Pudens) s-a instalat în stabilimentul termal.
Tot o legend povestește că Pudentianna era fiica lui Pudens. Aceasta, împreună
cu sora sa, Praxeda, nu a fost martirizată, dar amândouă s-au apropiat de
martiri și le ștergeau sângele înainte de a-i îngropa.
Fațada actuală a
fost refăcută în sec.al 19-lea. Campanila a fost adăugată în sec.al 12-lea ca
și portalul, cu coloane canelate și friza sa sculptată în care sunt inserate
medalioane. Interiorul poartă urmelr multiplelor transformări suferite. In
esc.al 8-lea i-au fost adăugate navele laterale. In 1589, a fost construită
cupola și corul transformat, ceea ce a antrenat dispariția multor figure ale
frumosului mosaic cu origini la sfârșitul sec,al 4-lea. Ea prezintă unul dintre
cele mai vechi exemple de mozaic creștin la Roma, împreună cu cele de la Santa
Maria Maggiore, de la Santa Costanza și de la baptiseriul Latran.
Reprezentarea lui
Christos, gustul pentru culori și mișcarea, demonstrază persistența calităților
romane în arta creștină a mozaicului
înainte de a se simți influența roman-orintală și hieratismul ei.
In nava din stânga,
Capela Caetani, bogată în marmură și stucatură, a fost amenajată în epoca
Contra-Reformei de Francesco da Volterra (sf. sec. 16) și terminată de Carlo
Moderno la începutul sec.al 17-lea.
Săpăturile de sub
biserică au scos la lumină vestigii ale casei lui Pudens, mozaicuri și termele
ce o acoperiseră parțial la sfârșitul sec.al 2-lea, dar și un drum roman
construit în sec.al 3-lea. O frescă din sec.al 6-lea reprezintă pe Sfântul
Petru împreună cu surorile sfinte Pudenzianna și Prexeda.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu