Acest edificiu servește în
mod special drept cadru unor ceremonii religioase oficiale al guvernului.
In termele lui
Diocletianus, construite, conform tradiției de 40.000 de creștini condamnați la
muncă forțată, papa Pius al IV-lea a ordonat, în anul 1561, construirea unei
biserici și a unei mănăstiri pentru călugării Chartreux. Până la acea dată,
monumentul antic fusese deja vandalizat de materiale de unii papi și de
populația săracă.
Deși Michelangelo avea
atunci 86 de ani, a fost însărcinat cu această lucrare. Proiectul său, strict
respectos față de arhitectura antică, nu a încetat de a fi alterat după moartea
sa, în 1564, urmată de cea a papei în 1565. Deoarece în 1749 edificiul căpătase
o aliură destul de informă, napolitanul Luigi Vanvitelli (1700-1773) a fost
însărcinat de a-i da o unitate respectabilă. Fțada concepută de acela a fost
distrusă la începutul sec.al 20-lea. In locul ei a apărut, insolit, peretele
concav și nud al caldariumului termelor antice.
Ultima operă a lui Michelangelo
în materie de arhitecturã a fost bazilica Santa Maria degli Angeli e dei
Martiri din Roma . Numită
la origine La Basilica di Santa Maria dei Sette Angeli,
acest monument de artă a luat naștere, după cum s-a spus, prin decizia papei
Pius al IV-lea (5 august 1561). Sacerdotul sicilian Antonio
Lo Duca a propus ca edificiul sã fie închinat “celor sapte îngeri”,
Michelangelo având sarcina de a realiza acest proiect într-o incintã a Termelor
romane ale lui Dioclitianus.
Pe un frontispiciu al
bisericii stã scris: “le terme romane sono construite con il sudore e
il sangue di schiavi e martiri cristiani” (Antonio Lo Duca). Bazilica
închinatã Fecioarei, Ingerilor si Martirilor, este un omagiu adus acestor primi
creștini anonimi dar și un“memento” istoric.
Impăratul roman Dioclitianus (243–313 d.Ch.),
cunoscut nu numai prin contributiile sale în materie de organizare a imperiului
(este initiatorul sistemului de guvernare statalã numit “tetrarchia”), dar și
ca ultim prigonitor al creștinilor, a renunțat la titlul său de Augustus, în
anul 305 e.N., retrăgându-se și din viata politică, în același timp cu
partenerul său din partea de apus a imperiului. Fiul unuia dintre cei patru
reprezentanți ai tetrarchiei a devenit împăratlul Constantin I-ul, cunoscut de
ortodocși sub numele de Constantin cel Mare.
Acest împărat, prin edictul
de “toleranță” de la Milano (313 e. N.), a dat legitimitate religiei creștine
în tot Imperiul Roman. Edictul a fost de fapt extinderea unui act
similar (din 311 e.N.), dat de Galerius, împăratul Imperiului Roman de Rãsãrit,
(unul dintre cei patru tetrarchi). Acesta i-a acordat lui Constantin titlul
de Caesar, recunoscându-i astfel, implicit, succesiunea la tron în
cadrul terarhiei. Acel Constantin nu arespectat convenția tetrarhiei și
eliminat pe toți ceilalți parteneri.
Edictul lui Galerius nu putuse fi aplicat din
cauza mortii acestuia, câteva zile mai târziu (5 mai 311). Galerius provenea
din Dacia romanã, având mamã dacã.
Peretele frontal al
Bazilicii Santa Maria degli Angeli
e dei Martiri, de formã concavă, aidoma căușului unei mâini divine, invitã
călătorul sã intre, iar pe artist îl cheamă să-și pună amprenta în acest templu
al concordiei.
Bolta
centrală, albă, ridicată de Michelangelo, în 1571, este de o simplitate
uimitoare, lipsitã de picturi sau alte ornamente. Nimeni nu a intervenit cu
vreo intenție de restaurare de când a atins-o mâna lui Michelangelo, cea care
i-a dat formă și rezistență. Dar nici o imperfecțiune nu se remarcã în ansamblul
ei de forme curbe, albe și majestuoase, minunat conservate. Nici măcar timpul
nu îndrãznește să denatureze acele locuri sfințite de geniul maestrului. Doar
artiștii sacri au permisiunea să se alăture operelor marilor înaintași.
Proiectul,
rămas neterminat prin moartea lui Michelangelo, a lăsat urmașilor un spațiu deschis
operelor viitorilor artiști care vor veni în veacuri, începând din sec.al
16-lea și până în ziua de astăzi. Stilul combinat, între
baroc si neoclasicism, este dictat de opere celebre ale unor pictori italiani renumiti
- Domenichino (sec. 17), Pompeo Batoni, Carlo Maratta, Givanni Odazzi, Luigi
Vanvitelli (pictor si arhitect din sec. 18) – și ale pictorului francez Pierre
Subleryas (sec. 18). De asemenea, în incinta bazilicii Sfânta Maria a Ingerilor si
Martirilor și-au găsit un loc privilegiat, permanent sau temporar,
în cadrul unor expoziții de artã, nenumãrate sculpturi, picturi, basoreliefuri,
tapiserii și mozaicuri.
Interiorul bisericii a fost
conceput de Michelangelo cu plan de cruce greacă, dar a fost foarte remaniat de
Vanvitelli.
In biserică se intră
printr-un vestibul așezat peste anticul tepidarium. Apoi se trece printr-un
pasaj către transept, lucru mai puțin obișnuit deoarece se pătrundea , de
obicei, într-un naos prelung. Transeptul este singura parte a bisericii care
premite să se imagineze amploarea solemnă a sălilor antice. Instalat în sala
centrală a termelor, el a păstrat opt coloane antice monolit din granit roșu.
Pentru a da mai multă
armonie edificiului, Vanvitelli a adăugar coloane din masonerie simplă pictată
în cele două pasaje care separă transeptul de vestibul și de cor. In plus față
de intrarea actuală, deoarece Michelangelo prevăzuse două intrări la capetele
transeptului. Ele au fost, ulterior, transformate în capele și dotate cu
arhitectură pictată.
Transeptul este o adevărată
galerie deb tablouri, mai ales din sec.al 18-lea. Cea mai mare parte au provenit
de la Basilica Sfântul Petru, unde au fost înlocuite de opere în mozaic. Pentru
a le etala în Santa Maria a Ingerilor și Martirilor, Vanvitelli a trebuit să
amenajeze spații între coloane.
Brațul din dreapta al
transeptului adăpostește mormintele unor personaje care s-au remarcat în Primul
Război Mondial. Pe paviment s-a trasat o linie care reprezintă meridianul
locului. Din 1702 până în 1846, ea a servit la reglarea orologiilor Romei..
Astăzi mijlocul zilei este anunțat de la Jnicul printr-o lovitură de clopot.
Asemănător transeptului
spațiul corului este abundent decorat. Trebuie special remarcată fresca Martiriul Sfântului Sebastian realizată
de Dominiquino (1581-1641) și Botezul lui
Iisus de Carlo Maratta. In spatele altarului este plasat un tablou foarte
venerat, reprezentând pe Fecioră adorată de îngeri, lucrare comandată în 1543
unui venețian de către Antonio del Duca, preot sicilian. Acela, în cursul unui
vis a văzut o mulțime de îngeri ieșind din termele lui Diocletianus. De atunci
el nu a încetat să ceară construirea unei biserici în acest loc. In final papa
Pius al IV-lea a răspuns la cerea sa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu