Via Aurelia a fost un drum roman construit în aproximativ 241 e.A.
Proiectul a fost realizat de Gaius Aurelius Cotta, care în acel moment a fost
cenzor. Cotta a avut experiență de construire a drumurilor pentru Roma,
deoarece el a supravegheat construirea unui drum militar în Sicilia (fiind
consul în 252 e.A., în timpul Primului Război Punic) care leaga Agrigentum
(modernul Agrigento) și Panormus (modernul Palermo).
In perioada de mijloc a Republicii au fost construite o serie de drumuri moderne
în toată Italia pentru a satisface nevoile expansiunii romane, inclusiv mișcări
rapide ale armatei și o comunicare rapidă rezonabilă cu coloniile romane
răspândite în peninsulă. Acțiunea a fost consecința neintenționată (dar
benefică) a unei creșteri a comerțului între orașele italiene și Roma.
Drumurile au fost standardizate la lățimea de 4,6 m, permițând trecerea a două
căruțe, iar distanța a fost marcată cu repere.
Via Aurelia a fost construită ca parte a acelei campanii de construcție a
drumurilor, care a început în anul 312 e.A. cu realizarea Viei Appia. Alte drumuri
incluse în acea perioadă de construcție au fost Via Amerina (241 e.A.),
Flaminina, Clodia, Aemilia, Cassia, Valeria (cca 307 e.A.) și Caecilia (circa
283 e.A.).
Via Aurelia a traversat râul Tibru prin intermediul podului Pons Aemilius,
apoi a ieșit din Roma din partea de vest. După ce împăratul Aurelian a ridicat
noul zid în jurul Romei (circa 270-273 e.N.), Via Aurelia a ieșit din Porta
Aurelia. Drumul a urmat apoi 40 de kilometri spre Alsium, pe coasta Tireniană,
de-a lungul coastei, până la Vada Volaterrana, Cosa și Pisae (orașul modern
Pisa). Acolo, lucrarea inițială a Viei Aurelia a încetat. Acesta a fost un
traseu deosebit de important în Republica timpurie și mijlocie, deoarece a
legat Roma, Cosa și Pisae. Cosa era o colonie importantă și un avantaj militar
în Etruria, iar Pisae era singurul port dintre Genua și Roma. In consecință,
era o bază navală importantă pentru romani în războaiele lor împotriva
Ligurienilor, Galilor și Carthaginienilor.
Via Aurelia a fost extinsă mai târziu cu circa 320 km în anul 109 e.A. de
Via Aemilia Scaura, construită de M. Aemilius Scaurus. Acest drum a condus la
Dertona (Tortona modernă), Placentia, Cremona, Aquilea și Genua, de unde
călătorii puteau trece la Gallia Narbonensis (sudul Franței) prin Via Postumia.
In timpul Imperiului extins, călătorii puteau pleca de la Roma prin Via Aurelia
dincolo de Alpi, pe Via Julia Augusta, fie către nordul Franței, fie spre Gades
(modernul Cadiz, Spania).
Strada Statale 1 moderne ocupă aceeași rută, iar în mod colocvial se mai
numește și "La Via Aurelia".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu