Templul lui
Apollo Sosianus (cunoscut anterior ca Apollinar și templul lui Apollo Medicus)
este un templu dedicat zeului Apollo în Campus Martius, lângă Teatrul lui
Marcellus și Porticus Octaviae. Numele său actual derivă din cel al ultimului
său constructor, Gaius Sosius.
Cele trei
coloane ale templului care supraviețuiesc astăzi până la înălțimea maximă
aparțin reconstrucției din timpul lui Augustus, dar cultul lui Apollo a existat
în această zonă cel puțin încă de la mijlocul sec.al 5-lea e.A., când pe locul
lui a fost un Apollinar (o pădure sacră sau un altar). Din moment ce Apollo era
un cult străin, el trebuia să fie plasat în mod legal în afara pomeriului,
făcându-l un loc obișnuit pentru întâlnirile extra-pomeriene ale Senatului.
Acesta a fost singurul templu al lui Apollo din Roma până când Augustus a
ridicat un altul pe Colina Palatin.
Prima
clădire a templului datează din anul 431 e.A., când consulul Gnaeus Iulius
Mento a inaugurat un templu consacrat lui Apollo Medicus (medicul), pentru împlinirea
unui jurământ al lui în timpul unei maladii din 433 e.A. Această clădire a fost
restaurată în anul 353 e.A. și probabil în 179 e.A., când cenzorul Marcus
Aemilius Lepidus și colegul său au lăsat contractul pentru construirea unui
portic al templului Tibru, în spatele templului lui Spes. Proiectele au inclus
și un teatru din apropiere. Vărsarea lacrimilor timp de trei zile de către o
statuie de cult a lui Apollo, citată printre minunile de la moartea tânărului
Scipio, nu a putut avea loc decât în acest templu, dec către.
Un templu
vecin dedicat sorei lui Apollo, Diana, se datorează probabil Republicii târzii,
ca urmare a distrugerii incintei Templului Apollo în timpul lucrărilor la
teatrul lui Marcellus.
O
reconstrucție radicală a fost începută de Gaius Sosius, probabil după triumful
său în anul 34 e.A. Lucrările au fost în curând întrerupte de războiul civil
dintre Octavianus și Marcus Antonius (cu Sosius luând partea lui Antonius) și s-au
reluat doar câțiva ani mai târziu, când Augustus s-a împăcat cu Sosius. Astfel,
templul a fost dedicat, în cele din urmă, în numele principelui. La construirea teatrului lui Marcellus,
scara frontală a templului a fost demolată și înlocuită cu două scări pe
laturile "pronaosului".
Plinius
a vorbit de două ori despre operele de
artă din acest templu, probabil referindu-se la prada adusă din Grecia de către
Sosius și plasată în cadrul templului. Acestea includ:
-
picturi ale
Aristidei din Teba
-
mai multe statui ale
lui Philiscus din Rhodos
-
un Apollo
Citharoedus de Timarhide
-
o statuie a lui
Apollo din lemn de cedru din Seleucia
-
grupul celebru al
Niobilo (atribuit de antici lui Scopas sau Praxiteles, dar acum neatribuit lor)
Templul ar
fi fost închis pe timpul persecuției păgânilor în Imperiul Roman târziu, când
împărații creștini au emis edicte care interziceau cultul necreștin.
In perioada medievală ruinele templului au fost ocupate treptat de locuințele particulare,
până în anii 1930, când acestea au fost demolate, între 1926 și 1932, pentru a
permite ca teatrul lui Marcellus să fie văzut izolat. In aceleași lucrări
rămășițele coloanelor căzute au fost recuperate din interiorul arcurilor
teatrului și, ca urmare, în 1937 și 1938, au fost excavate rămășițele
podiumului. In 1940, coloanele căzute au fost ridicate pe acest podium, deși
probabil nu în pozițiile lor inițiale.
Clădirea
este orientată aproape perfect spre sud, diferit de orientarea celorlalte
clădiri învecinate, inclusiv de a templului adiacent Bellona.
Construcția
hexastilă a templului a fost formată din coloane din marmură de Carrara de-a
lungul frontului și a celor două laturi lungi ale pronaosului. In spate coloanele
s-au executat din cărămidă tencuită. Acest stil a fost continuat cu semicoloane
de travertin (tencuite să arate ca marmura) în pereții de la cella. Capitalele
sunt în stil corintic cu motive vegetale suplimentare (în italiană, "corinzieggiante").
Edificiul prezenta un tavan foarte proeminent și susținut.
Frontonul
templului a fost decorat cu sculpturi scoase dintr-un templu clasic din Grecia,
sculpturi ce datau din perioada c. 450 - 425 e.A. și aveau ca subiect o
amazonomahie. Sculpturile sunt acum păstrate la Centrale Montemartini din
Muzeele Capitoline.
Pereții
interiori ai cellei au fost decorați cu un dublu șir de coloane din marmură
africană, cel inferior cu o friză reprezentând etapele bătălilor, incluse în
triplul triumf al lui Octavian în 29 e.A. Intre coloane se găseau aedicule cu
arbori de coloane în marmură colorată diferită (giallo antico, pavonazzetto și portasanta)
și cu timpane în forme neobișnuite (triunghiulare, jumătate de lună și
"pagoda" -formă triunghiulară).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu