In Imperiul Roman, Fortuna Redux era o formă de venerare a zeiței Fortuna care
supraveghea o întoarcere dintr-o călătorie lungă sau periculoasă. Atributele ei
au fost cornucopia (corn al
abundenței) tipică a Fortunei, cu funcția sa specifică reprezentată de o cârmă
sau de o ramă de direcție, uneori în legătură cu un glob.
Cultul zeiței Fortuna Redux a fost introdus în religia romană în anul 19
e.A., creând o nouă sărbătoare (feriae)
pe 12 octombrie al fiecărui an, care a marcat inițial întoarcerea lui Augustus
la Roma din Asia Mică în 19 e.A. De atunci, a primit sacrificii anuale de la
pontif și de la Vestale la un altar dedicat ei (Ara Fortunae Reducis). După moartea lui Augustus, sărbătoarea a fost
cunoscută sub numele de Augustalia și
a reprezentat o dezvoltare majoră în complexul de manifestări religioase care
implicau cultul imperial.
Altarul Fortuna Redux a fost inaugurat pe 12 octombrie și dedicat pe 15
decembrie. Probabil a fost adiacent Templului Onoarei și Virtuții, de lângă
Porta Capena. Altarul este ilustrat pe mai multe monede și pare să fi fost
"relativ modest".
Domitian a construit un templu pentru zeiță, după o întoarcere triumfală
din războiul din Germania în anul 93 e.N. Templul se afla, cel mai probabil, pe
panta colinei Capitoline cu vedere spre Porta Triumphalis. A fost identificat
cu un templu de pe un panou care ilustrează o ceremonie de sosire (adventus) pe Arcul împăratului Marcus
Aurelius. Templul ilustrat are simboluri ale Fortunei pe fronton și un design
tetrastil și prostil al ordinului corintic. Există posibilitatea ca templul
tetrastil să fie pe un fragment al Planului de marmură al Romei din timpăul lui
Septimius Severus. Monedele indică faptul că statuia de cult a zeiței era modelată
în picioare și ținea cârma și cornul abundenței, care erau atributele ei
obișnuite.
Zeița Fortuna Redux a fost larg răspândită în Imperiul Roman de Vest ca
sprijin al revenirii în siguranță a împăratului în Roma, când călătorea în
străinătate, un eveniment care reafirma Roma drept centrul lumii imperiale. In
Cirta, Numidia, o inscripție păstrează o dăruire către Fortuna Redux Augusta de
către un oficial local. Epitetul Augusta marca relația zeiței cu cultul
imperial. Ea a fost cea mai obișnuită manifestare a lui Fortuna descrisă pe
monedele imperiale. In anul 211 e.N., de exemplu, moneda cu Fortuna Redux a
comemorat întoarcerea lui Caracalla și Geta din Britannia. De asemenea, ea
apare pe alte monede emise de Septimius Severus, Gallienus și alți împărați.
Deși cultul său a fost stabilit ca parte a religiei de stat de la Roma,
zeița a primit devotament personal și de
la indivizi în alte părți ale imperiului, așa cum este indicat de inscripții în
împlinirea unui jurământ (votum) care
exprimă recunoștința pentru o întoarcere sigură. O inscripție de la Glanum, este
înregistrată pe un altar votiv dedicat unui veteran militar al Legio XXI Rapax,
pentru Fortuna Redux împreună cu divinitățile celtice Glanis și Glanicae.
O formă a lui Jupiter a fost, de asemenea, cultivată cu epitetul Redux.
Cârma și cornucopia apar ca și atribute ale sincretizatei zeități Isis-Fortuna.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu