In antichitate o armată de mercenari greci, foarte buni
războinici, a participat la luptele interne din imperiul persan, pentru
ocuparea tronului. Pretendentul la tron susținut de greci a fost învins, iar
10.000 de greci au fost nevoiți să se întoarcă în patrie prin luptă continuă cu
armatele persane victorioase. Xenofon, un simplu ostaș, a devenit conducătorul
abil al grecilor, aducându-i în patrie după lupte și aventuri grele. Tot el a
devenit un foarte apreciat autor antic, descriind aventura celor 10.000 de mercenari greci în
cartea Anabasis.
Un număr egal de ostași români au trăit o aventură cel puțin
la fel de eroică, în Siberia, la sfârșitul Primului Război Mondial. Românii
aceştia au îndurat mizeria, foamea şi frigul, luptând printre troienele de
zăpadă, la geruri de minus patruzeci și cinci de grade prin întinderile nesfârşite siberiene. S-au acoperit de glorie, fiind botezaţi de inamici „Dikaia divizia", divizia sălbatică.
Au pus steagul românesc în locuri unde nu a ajuns vreodată. Sub faldurile lui
au luptat cu un eroism care i-a impresionat pe aliaţi şi i-a îngrozit pe
inamici. Au stăpânit o bună parte din calea ferată transsiberiană şi spre
finalul aventurii, au fost singura trupă pe care aliaţii s-au putut bizui. Pe
un ger năpraznic, în noaptea siberiană, au făcut zid din piepturile lor oprind
ofensiva bolşevică, silindu-i pe aceştia să ceară armistiţiu.
Nu sunt exagerări, sunt fapte, aceşti români de legendă
chiar au existat, cunoscuţi sub numele Corpul
voluntarilor români din Siberia sau Legiunea
română de vânători transilvăneni-bucovineni din Siberia. Şi asta este pe scurt povestea lor.
Furtuna cumplită a războiului i-a prins pe români împărţiţi
în trei. Pe de-o parte, românii din Transilvania, Banat şi Bucovina, înrolaţi
în armata austro-ungară şi trimişi drept carne de tun în primele rânduri
împotriva ruşilor şi sârbilor. Era o politică clară a ungurilor de a extermina
şi pe această cale, a războiului, populaţia românească majoritară din
Transilvania, la fel şi austriecii gândeau despre românii bucovineni. Iar
românii serviseră cum nu se poate mai bine interesele războinice ale
habsburgilor în conflictele precedente, dovedind reale calităţi de luptători,
atât împotriva lui Napoleon în numeroase campanii, mai cu seamă la Arcole, cât
şi în alte războaie, cum ar fi în bătălia de la Sadowa sau Kronigretz (1866),
chiar şi în timpul revoluţiei de la 1848-1849, când românii lui Avram Iancu au
rămas neînvinşi contra ungurilor lui Kossuth.
Pentru a-i motiva în luptă, stăpânii unguri şi austrieci
le-au permis românilor să poarte la rever tricolorul românesc, creându-le
iluzia că luptă pentru neamul lor, culmea ipocriziei, din moment ce cu câteva
luni în urmă, doar purtarea unui simbol tricolor îi putea trimite la temniţă
grea pentru mulţi ani de zile.
O altă parte din românii basarabeni au fost înrolaţi în
armata ţaristă, dând și aici dovadă de mari calităţi militare. Pe lângă
mulţi români care s-au evidenţiat în decursul timpului ca şi soldaţi de
excepţie, e suficient să-l amintim pe Mihail Frunze, basarabean, de la numele
căruia îşi trage numele Academia Militară sovietică de mai târziu. I
In luptele din Galiţia, s-a ajuns poate la cea mai mare tragedie a poporului român, români în tabere adverse să lupte unul împotriva celuilalt, pentru interese străine de propriul neam. Ardeleni şi bucovineni încrucişau baionetele cu basarabeni, puteau vorbi între ei în limba română înainte de a se ucide unul pe altul, deoarece luptau sub steaguri străine. Sânge românesc vărsat de români, pentru gloria vulturului imperial rus, sau a pajurii bicefale austro-ungare.
In luptele din Galiţia, s-a ajuns poate la cea mai mare tragedie a poporului român, români în tabere adverse să lupte unul împotriva celuilalt, pentru interese străine de propriul neam. Ardeleni şi bucovineni încrucişau baionetele cu basarabeni, puteau vorbi între ei în limba română înainte de a se ucide unul pe altul, deoarece luptau sub steaguri străine. Sânge românesc vărsat de români, pentru gloria vulturului imperial rus, sau a pajurii bicefale austro-ungare.
A treia parte din români o reprezentau cei mulți din Regatul României, regat care s-a
ridicat economic, politic şi militar de la unirea din 1859, sub Alexandru Ioan
Cuza şi s-a consolidat mai mult, devenind o forţă în regiune, în timpul regelui
Carol I.
Cucerirea independenţei în războiul din 1877-1878 a însemnat renaşterea puterii militare a României, combativitatea şi eroismul soldatului român smulgând admiraţia corespondenţilor de presă occidentali, iar campania din 1913 contra Bulgariei impunând statul României ca arbitru politic în Balcani.
Cucerirea independenţei în războiul din 1877-1878 a însemnat renaşterea puterii militare a României, combativitatea şi eroismul soldatului român smulgând admiraţia corespondenţilor de presă occidentali, iar campania din 1913 contra Bulgariei impunând statul României ca arbitru politic în Balcani.
In Primul Război Mondial lupte aprige s-au încins și pe frontul oriental, cu victime imense
pentru români şi din alte naţionalităţi aruncate în prima linie drept carne de tun
de stăpânii unguri şi austrieci. Mulțime de români au căzut, dar unii au fost
luaţi prizonieri de către ruşi. Au fost trimişi în imensitatea imperiului rus,
în lagăre de prizonieri, alături de alte neamuri, cehoslovaci, croaţi,
polonezi, sloveni, italieni şi bineînţeles, unguri, austrieci şi germani.
A apărut un proiect de înrolare de voluntari
români transilvăneni şi bucovineni dintre prizonierii din Rusia, pentru armata
română, dar până în 1917 nu a putut fi aplicat din motive de expansiune
rusească. Dar ţinând cont de pierderile suferite în 1916 de România, ruşii şi-au dat
acordul cu jumătate de gură şi sfert de măsură, la înrolarea de voluntari români pentru armata română. Cam în acelaşi mod, cu delăsare și jumătate de acțiune, au conlucrat rușii la recuperarea transporturilor de armament trimise de francezi pentru
armata română, transporturi pierdute prin gările ruseşti, sau pur şi simplu rechiziţionate
de către ruşi. Ofiţerii francezi alergau pe tot cuprinsul Rusiei să recupereze
acest armament şi să-l trimită românilor, izbindu-se permanent de indolenţa şi
reaua voinţă a ruşilor.
Revoluţia rusească din martie 1917 şi instalarea guvernului
Kerenski a ajutat cumva formarea primului corp de voluntari transilvăneni şi
bucovineni. Necesarul de trupe pe front care să înlocuiască cele ruseşti din ce
în ce mai permeabile la ideile revoluţionare a determinat acceptarea ofiţerilor
români recrutori în lagărele de prizonieri din Rusia. Voluntarii au început să se scurgă spre
lagărul de la Darniţa, de lângă Kiev. Aici au fost înarmaţi şi îndrumaţi spre frontul
românesc.
Inainte de a pleca primul
contingent, ofiţerii şi soldaţii de la Darniţa au redactat o declaraţie
manifest, în care, ca şi reprezentanţi ai teritoriilor româneşti stăpânite de
Austro-Ungaria, spuneau „în numele
dreptului fiecărei naţiuni capabile de viaţă şi în stare de a-şi hotărî singură
soarta, de a-şi alege singură statul şi forma prin care voieşte să se guverneze",
decide a „uni tot poporul,
tot teritoriul românesc din monarhia austro-ungară în una şi nedespărţită
Românie liberă şi independentă" (13/26 aprilie 1917). Această
proclamaţie a fost numită mai târziu „Prima Alba Iulia", iar ecoul ei în lume a fost
deosebit. A fost tradus în rusă şi franceză şi expediat Guvernului Provizoriu
al Rusiei şi sovietelor din Petrograd, Moscova şi Kiev, precum şi guvernului
român refugiat la Iaşi şi reprezentanţelor aliate din capitala Rusiei. De
asemenea a fost expediat presei din ţările aliate, inclusiv în America, fiind
înmânat misiunii române din SUA formată din Vasile Lucaciu, Vasile Stoica şi
Ioan Moţa. Militantul Petre Nemoianu, fost prizonier în Rusia şi participant la
evenimente, a relatat în memoriile sale că aviaţia aliată a lansat sute de
ziare ce cuprindeau textul manifestului de la Darniţa şi informaţii despre Corpul Voluntarilor Români din Rusia
peste poziţiile austro-ungare de pe frontul italian, poziții încadrate cu mulţi soldaţi
români.
Primul eşalon de voluntari
transilvăneni şi bucovineni, format din 116 ofiţeri şi 1 200 de soldaţi a
plecat spre Iaşi. Oprind la Chişinău la 4 iunie 1917, au fost întâmpinaţi
sărbătoreşte. Aceste treceri ale voluntarilor prin capitala Basarabiei, care
vor continua, şi-au adus şi ele aportul la redeşteptarea naţională a
basarabenilor. Nu trebuie uitat că unul dintre ultimele transporturi, cel din 6
ianuarie 1918, a constituit momentul declanşării evenimentelor care au grăbit
intrarea armatei române în Basarabia, pentru alungarea bolşevicilor.
Eşalonul a ajuns la Iaşi la 7 iunie, trenul fiind împodobit cu ramuri verzi şi cu mulţime de steaguri tricolore. Li s-a făcut o primire entuziastă de către populaţie, în frunte cu ministrul de război Vintilă Brătianu, generalii Prezan, Cristescu, Petala, Vlădescu, Vasilescu şi Herescu, precum şi din fruntaşi transilvăneni în frunte cu Octavian Goga. Un regiment de vânători români şi fanfara militară le-a dat onorul. Discursuri înflăcărate, aclamaţii, aplauze, atmosferă sărbătorească de neuitat.
Eşalonul a ajuns la Iaşi la 7 iunie, trenul fiind împodobit cu ramuri verzi şi cu mulţime de steaguri tricolore. Li s-a făcut o primire entuziastă de către populaţie, în frunte cu ministrul de război Vintilă Brătianu, generalii Prezan, Cristescu, Petala, Vlădescu, Vasilescu şi Herescu, precum şi din fruntaşi transilvăneni în frunte cu Octavian Goga. Un regiment de vânători români şi fanfara militară le-a dat onorul. Discursuri înflăcărate, aclamaţii, aplauze, atmosferă sărbătorească de neuitat.
A doua zi, 8 iunie, în cadrul unei mari adunări organizate
pe câmpul de instrucţie de pe Dealul Şorogarilor din apropierea oraşului,
voluntarii au depus jurământul solemn faţă de patrie, de faţă cu întreaga
familie regală, cu guvernul în frunte cu I. I. C. Brătianu, generalii Prezan,
Petala, generalul rus Scerbacev (comandantul trupelor ruse de pe frontul românesc),
generalul Berthelot (şeful Misiunii Franceze în România), ofiţeri români,
francezi, englezi, ruşi, membrii misiunilor diplomatice şi militare străine şi
multă, multă lume.
Festivităţile au continuat în centrul Iaşiului, la statuia
lui Alexandru Ioan Cuza, domnul unirii de la 1859. Au ţinut discursuri regele,
primul ministru, Nicolae Iorga şi alţii, dar cel mai impresionant a fost
cuvântul lui Victor Deleu, conducătorul voluntarilor. „De ieri, de când am călcat pământul acesta scump,
care a fost pururi visul nostru, emoţiunea ne stăpâneşte pe toţi. Ne-a răpit
aproape graiul (...) ne cheamă sângele şi neamul (...) dragostea de această
ţară liberă la care zburau zilnic visurile noastre. Noi am pornit din ţară
străină cu un singur gând: să mergem acasă. De aceea drumul nostru este unul
singur, înainte! (...) Nu sunt aşa de înalţi Carpaţii cât ne sunt de inimile de
înălţate. Azi am devenit cetăţeni ai României Mari. Avem datoria să ne răzbunăm
tot trecutul plin de suferinţe şi pentru aşa ceva cred că se cuvine să murim".
Intr-adevăr, mulţi vor muri, mulţi voluntari ardeleni şi bucovineni plătind cu viaţa alături de fraţii lor din regat în cumplitele bătălii ce vor urma în această vară, în triunghiul de sânge şi foc marcat de Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz.
Intr-adevăr, mulţi vor muri, mulţi voluntari ardeleni şi bucovineni plătind cu viaţa alături de fraţii lor din regat în cumplitele bătălii ce vor urma în această vară, în triunghiul de sânge şi foc marcat de Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz.
Voluntarii au continuat să sosească de la Darniţa până în
februarie 1918, când noua situaţie din Rusia, în urma preluării puterii de
către bolşevici şi ocuparea Ucrainei de către austro-germani a dus la
desfiinţarea taberei de la Kiev.
Cei ce nu apucaseră drumul României au rămas
prinși în imensul imperiu fost țarist și au fost nevoiți să-și caute o soartă
proprie, care să-i conducă, în final, spre patrie. I-a așteptat o epopee
glorioasă, dar extrem de grea.