O comoară de artă și de istorie creștină a Romei poate fi
găsită pe colina Esquilin, una dintre cele șapte peste care s-a întins fosta
capital a lumii. Colina a fost locuită din secal 8-lea e.A și se prezenta ca un
platou ondulat pe care cei vechi distingeau trei vârfuri: Oppius, ocupat în
present de Parco Oppio; Fagutal, care forma un punct înaintat spre Forurile
Imperiale; și Cispius, retras fașă de
Fagutal.
Esquilin,
mult timp ocupat de cimitirul celor săraci, a fost unul dintre locurile cele
mai sinister ale Romei. Augustus a fost cel care i-a dat altă față și
destinație. Divizând capitala în paisprezece regiuni. Esquilinul a fost cuprins
ca parte și a fost atribuit prietenului său Mecena. Acela, posesor al unei
bogății nemăsurate a transformat colina într-o locație magnifică, înconjurată
de grădini. Cartierul a sfârșit prin a fi invidiat chiar de împărați și apoi
printr-o serie de confioscări a trecut în posesis domeniului imperial. Incediul
din anul 64 e.N a devastat locul astfel că Nero a putut ocupa o parte mare din
el pentru renumita și extravaganta sa Domus
Aurea.
Pe noi
ne-a atras ca un magnet aurit zona, în primul rând pentru a revedea magnifica Basilica Mria Maggiore, una dintre cele patru basilici majore din proprietatea
Vaticanului și un tezaur de artă. De cum am ieșit din hotel am reperat de
departe basilica ce parcă ne chema scăldată în soarele galben sidefiu al
dimineții.
Pe străzi
directe am ajuns repede în Piazza Esquilin, cea din spatele basilicii. Este o
piață largă, dominată de trepte asemănătoare cu gradenele unui teatru antic. Nu
are nici urmă de verdeață, în schimb este dominată de un obelisc impunător
egiptean, obelisk ce a străjuit mausoleul lui Augustus. Pe o porțiune din
partea mai joasă aspectul sterp al pieți este îndulcit de arbuști cultivași în
glastre largi de beton, oarecum aplatizate. Basilica este încadrată de două
palate simetrice așa că la prima vedere pare mult mai lată decât este ea
singură.
Piața
oferă o vedere atrăgătoare asupra absidei basilicii Santa Maria Mggiore și
asupra celorlalte elemente constructive adiacente. Când au fost adăugate
basilicii capelele Sixtus Quintus și Paulina, surmontate de cupolele lor, au
creat aspectul unor edificii străine. Papa Clement al IX-lea (1667-1669) a
însărcinat pe Bernini să le integreze arhitecturii basilicii, prin rectificarea
absidei. Arhitectul a conceput un plan grandios cu cost foarte ridicat și care
nu permitea papei realizarea. Papa ce a urmat, Clement al X-lea, a conferit lucrările
lui Carlo Rainaldi.
Am
urcat trptele și am ocolit-o, ajungând în piața elegant și largă din fața ei, Piazza di Santa Maria Maggiore. Coloana
canelată, care se ridică în central său, este singura recuperată dintre cele
opt coloane care ornau basilica civilă a lui Maxentius din Forum Romanum. Ea a
fost transportată aici, în 1614, din inițiativa papei Paul al V-lea și așezată
pe un soclu de arhitectul Carlo Maderno și împodobită cu o statuie Sfinei Fecioare. Este o operă magnifică a
artei și de aceea a meritat o atenție și analiză mai amănunțită.
Basilica a fost ridicată de către
papa Sixtus al III-lea (432-440) în onoarea Sfintei Maria la un an după conciliul
de la Ephes în cursul căruia Nestorius, patriarhul de la Constantinopol, a
numit-o pe Fecioară drept Mama lui Iisus. Lăcașul poartă amptrenta papilor care
s-au succedat și care dorind să contribute la Gloria Fecioarei, i-au adus
numeroase modificări. La exterior, porticul a fost refăcut în sec.al 12-lea de
către Eugenius al III-lea, apoi în sec.al 16-lea de Grigore al XIII-lea și în sec. al XVIII-lea
de către Benedict al XIV-lea. In 1377,
Grigore al XI-lea a urmărit ridicarea campanilei, aflată pe punctual cel mai
înalt din Roma. In secolele 17 și 18 partea exterioară absidei a fost refăcută sub pontificatele papilor Clement al X-lea și
al XI-lea. In sec.al 18-lea, Benedict al XIV-lea a conferit lui Ferdinando Fuga
construirea fațadei (1743-1750).
Fațada se prezintă cuprinsă între
două palate identice cu toate că între clădirea lor a trecut mai mult de un
secol. Cel din dreapta s-a ridicat în 1605, iar cel din stânga între 1721-1743.
Ferdinand Fuga, ca
mulți dintre arhitecții primei părți a sec.al 18-lea a avut o anumită
înclinație către formele clasice, dar a împrumutat numeroase elemente ale artei
baroce a lui Borromini. Liniile frânte, sculpturile și jocul spațiilor goale
create de deschiderile porticului și de arcadele loggiei animă fațada.
Sub portic, în
dreapta, statuia lui Filip al IV-lea al
Spaniei, binefăcător al basilicii, este o operă a unui discipol al lui Algaede
(1692). Loggia de unde papa dădea binecuvântarea Urbi et Orbi, a fost aplicată în fața fațadei originale, care a
păstrat frumoasa decorațiune din mizaic de începutul sec.al 14-lea, care a fost
restaurată în sec.al 19-lea.
Mozaicul din loggie
are partea superioară compusă dintr-un Christ, îngeri, simboluri ale
evangheliștilor, din imaginea Fecioarei și ale unor sfinți. Acesta este opera lui Filippo Rusuti (sf. sec.
13), continuator al lui P. Cavallini. In partea de jos sunt illustrate în mosaic
scene ale legendei basilicii. Stilul scenelor prezentate, cu desen grațios și
cu frumoase perspective în profunzime, se apropie de arta florentinilor Cimabue
și Giotto. In legenda ilustrată în loggie se prezintă și faptul că locul ales
pentru prima biserică a fost determinat de faptul că în ziua de 5 august 356 a
nins pe vârful Colinei Esquilin. Acel miracol a determinat alegerea
amplasamentului de către papa Liberius.
Interiorul, ca și
exteriorul basilicii, a suferit multe transformări: la sfârșitul sec.al 13-lea,
papa Nicolae al IV-lea (1288-1292) a determinat retragerea absidei și la
mijlocul sec.al 15-lea, cardinalul Guillaume d’Estouteville, preotul șef al basilicii, a adus
navele laterale la gustul Renașterii, acoperindu-le cu bolți. In pofida acestei
transformări, interiorul acetei basilici cu proporții aproape perfecte, divizat
de două rânduri de coloane ionice, rămâne un exemplu admirabil de arhitectură
creștină primitivă.
Strălucitoar prin culori, interiorul oferă un spectacol stupefiant, mai
ales în zilele de duminică și în zilele de sărbătoare. Pe noi ne-a stupefiat
încă de la primii pași, pe Carmen pentru întreaga artă curinsă între aceste
zidiri și pentru inspirația lor apoteotică, iar pe mine pentru cumularea
norocoasă de istorie începută cu mozaicuri din secol bizantin.
Mozaicurile din nava centrală, de pe arcul triumfal și din absidă sunt
incomparabile. Mozaicurile din nava centrală sunt executate în sec.al 5–lea și
îți cutremură toate simțurile estetice și tot respectul pentru creația unor
necunoscuți pietrari din urmă cu 1600 de ani. Ele se derulează printr-o suită
de panouri deasupra antablamentului, sau o frumoasă friză întrețesută. Impreună
cu cele văzute, cu alte ocazii, la Santa Pudenzianna, la Santa Costanza și la
baptiseriul de la Latran, ele compun exemplele cele mai vechi ale mozaicurilor
creștine din Roma. Aceste opere stau mărturie unei arte care și-a regăsit
gustul pentru narațiune vie, după scăzuse către rigiditate la sfârșitul
imperiului apusean. Scenele tratate sunt extrase din Vechiul Testament.
Mozaicul de pe arcul triumfal este compus din patru registre orizontale.
Ele datează tot din sec.al 5-lea și păstrează vivacitatea primelor mozaicuri
creștine. Probabil că au fost executate după cele ale navei și au fost marcate
de influența bizantină.
Mozaicul absidei este orbitor și compus din elemente ce au aparținut unui
mozaic din sec. al 5-lea, transformat la sfârșitul sec.al 13-lea de către Jacopo
Torriti, când papa Nicolas al IV-lea a dispus reclădirea absidei. Toate
personajele sunt opera lui Torriti, decorațiunea primitivă nu a comportat decât
ornamente vegetale și păsări. Motivul principal al compoziției îl reprezintă
Incoronarea Fecioarei, înconjurată de grupuri de îngeri și de un cortegiu de
sfinți. Ingenunchiați în fața lor se află papa Nicolas al IV-lea și cardinalul
Colonna.
In partea de jos a absidei se disting patru basoreliefuri, din sec.al
15-lea, care ornează altarul lui Sixtus al IV-lea.
Baldachinul este impozant cu coloanele sale de porfir înconjurate de ramuri
de bronz. Această operă a lui Fuga maschează, din păcate, o parte a mozaicului
absidal. Sub baldachin, în Confesional, papa Pius al IX-lea este reprezentat în
rugăciune, strălucind în broz aurit, în marmură și fresce (sec. 19). Tot aici
sunt venerate și fragmente din leagănul lui Christos.
Plafonul cu casete a fost aurit cu primul aur sosit din Peru și oferit de
suveranii Spaniei, Ferdinand și Isabella papei Alexandru al VI-lea (1492-1503).
Acela, continuând opera începută de papa Callixt al III-lea (1455-1458), a
construit plafonul ornat cu blazonul familiei Borgia din care s-au ridicat doi
suverani pontifi. Rozele din interiorul castelor au un diametru de un metru.
Vasari a atribuit această operă lui Giuliano da Sangallo (1445-1516).
Prterul, radical restaurat de Ferdinando Fuga, în sec.al 18-lea, a fost
lucrat lucrători în marmură din tradiția Cosmas.
In nava dreaptă se găsește mormântul gotic al cardinalului Consalvo
Rodriguez (Sf. Sec. 13), iar la paviment se găsește modesta piatră tombală a
familiei Bernini.
Capela Sixtus Quintus poartă numele acestui papă care în numai cinci ani de
pontificat (1595-1590) a făcut din Roma un gigantic șantier, prin ce a
construit, a restaurat, sau a modificat. Arhitectul lui preferat a fost
Domenico Fontana. Acestuia i-a fost conferită și ridicarea acestei capele, care
putea constitui o biserică. In aceasta se află mormintele monumentale ale
papilor Sixtus Quintus și Pius al V-lea, cu basoreliefuri ce ilustrează
domniile lor. Sub altarul capelei, Domenico Fontana a amenajat, în 1590,
Oratoriul Ieslei, care adăpostește, din sec.al 7-lea, relicve ale grotei din
Bethleem.
Baptiseriul a fost construit de Flaminio Ponzio. Frumosul vas batismal, din
porfir, a fost decorat, în sec.al 19-lea de către Giuseppe Valadier. Pietro
Bernini, tatăl lui Gian Lorenzo, a fost autorul alto-reliefului Adormirea
Maicii Domnului, care ornează altarul.
Nava stângă cuprinde două frumoase capele: Capela Sforza,
cu arhitectură original, realizată de Giacomo Della Porta, probabil după desene
de Michelangelo și Capela Paulina. Cea din urmă se mai numește și Capela
Borghese, după numele familiei papei Paul al V-lea care dispus ridicarea ei, în 1611,
de către Flaminio Ponzio. Planul acesteia este identic cu cel al Capelei lui
Sixtus Quintus, dar decorarea sa este mult mai fastuoasă.
Când am părăsit
stupefianta basilică, noi doi eram pur și simplu amețiți de ce ne oferise acea
zi. Pătrunsesem într-o minune a artei omenești, care reușise să ne covârșească.
Am făcut un popas lung în Piazza Santa Maria Maggiore ca să ne reculegem și să
ne transmitem impresiile. La acea dată văzusem marea basilică San Pietro de la
Vatican, dar Santa Maria Maggiore era cu totul altceva, ceva inconparabil prin
concepție și artă istorică.
Deși nu a fost
așezată peste, sau în apropierea imediată a unui titulus, Santa Maria Magiore
este de o vârstă cu cele ce au răsărit, ca ciupercuțele, imediat după
eliberarea cultului creștin în imperiu.