Catacombele romane, aceste locruri pline de
mister purtând aerul
creștinismului primar, fascinează întreaga lume încă din anul 1849, când
arheologul italian G.B.de Rossi a făcut o descoperire senzațională.
In
afara zidurilor Romei, el a descoperit un cimitir subteran sau catacomba, care adăpostea rămășițele ale câtorva dintre primii papi. Informat despre
aceasta descoperire, papa Pius al IX-lea s-a grăbit să vadă cimitirul respectiv
și cu ochii plini de lacrimi l-a întrebat pe Rossi: "Acestea sa fie cu
adevarat mormintele predecesorilor mei?"
De
Rossi începuse sa bănuiască existența unui cimitir în timp ce inspecta o veche
capelă creștină de lânga Via Appia. Aici el a vazut o lespede de marmura pe
care era o inscripție ștearsă - NELIUS MARTIR - și a dedus ca lespedea
respectiva străjuise odată un mormânt creștin.
El cunoștea din surse literare ca în zonă se afla catacomba nedescoperită a Sfântului Callistus,
în care erau îngropați mai mulți papi din secolul al III-lea, inclusiv unul pe
nume Cornelus. Prin sanctificarea trupurilor clericilor creștini timpurii și a
martirilor, catacombele au devenit cimitire subterane.
Ele
au servit si ca loc de întâlnire pentru creștini, în special înainte ca religia
lor să fie recunoscută de Imperiul Roman, în secolul al 4-lea e.N.. Săpăturile ulterioare au
dus la descoperiri spectaculoase. Intr-un labirint întunecat de coridoare
subterane arheologul a găsit nu numai lespedea de marmură cu literele COR, care
se potriveau cu Nelius Martir, dar și o criptă în care erau îngropați papii.
O catacombă este in mod obișnuit un labirint de galerii subterane, adesea săpate pe mai multe niveluri, ce duce către o serie de încăperi. Asemenea locuri de înmormântare au fost găsite și în alte părți ale Italiei, precum și în Asia Mică, Egipt șiMalta . Insă
termenul "catacombe" a devenit practic sinonim cu cimitirele creștine
din Roma, care sunt cele mai vestite si mai mari dintre toate. S-au găsit
aproximativ 40 astfel de catacombe. Cele mai vechi datează din secolul al 2-lea
e.N. si sunt situate, în principal, lângă vechile drumuri ce porneau din oraș,
căci legea romana interzicea înmormântările între zidurile cetății.
O catacombă este in mod obișnuit un labirint de galerii subterane, adesea săpate pe mai multe niveluri, ce duce către o serie de încăperi. Asemenea locuri de înmormântare au fost găsite și în alte părți ale Italiei, precum și în Asia Mică, Egipt și
In ciuda persecuțiilor repetate contra creștinilor, ce au
început în epoca împăratului Nero (54-68) și au continuat până la începutul
secolului al 4-lea, catacombele, asemeni oricarui alt loc de înmormântare, erau
considerate locuri sacre de către romani și doar rareori jefuite sau distruse..
Cele
mai cunoscute si mai vizate sunt cele numite după Sfinții Callistus, Sebastian
si Domitilla, toate situate lângă Via Apia, care pornește din partea de sud a
orașului. De-a lungul coridoarelor înguste sunt aliniate rânduri de nișe
dreptunghiulare sau "loculi" în care sunt așezate rămășițele pământești ale
sfinților, ale martirilor, sau ale simplilor creștini, invelite in giulgiuri,
sau acoperite cu o crustă de var.
Tot în adâncurile întunecate ale
catacombelor se aflau și cavouri de mărimi considerabile sau "cubicula",
care adăposteau mai mulți morți ai aceleiași familii. Inscripții pioase și
simboluri creștine, precum peștele și ancora, și fresce reprezentând pe Adam
și Eva, Invierea lui Lazăr, sau alte scene din Biblie, împodobesc pereții
și încălzesc atmosfera, indicând faptul că mormintele erau locuri de
închinăciune îngrijite cu dragoste.
Primii
creștini considerau înmormântarea o datorie sacră. După unul din primii
părinți ai bisericii, Tertullian
(160-225), o parte din banii colectați în fiecare lună de comunitățile
creștine erau folosiți pentru înmormântarea săracilor. Ambrozius,
episcop de Milano, în secolul al 4-lea, sfătuia credincioșii, ca la nevoie să
vândă vasele bisericii pentru a strânge bani ca să îngroape morții creștinește.
Grija pentru morți era influențată de credința în înviere și de
doctrina purgatoriului (învățătura doctrinară catolică). Acesta este un loc
unde morții suportă pedepse și se curătă de păcate înainte de a se putea
întâlni cu Dumnezeu. In această trecere ei pot fi ajutați de rugăciunile celor
vii. Invers, rugăciunile celor de pe cealaltă lume aduceau binefaceri celor
vii, astfel încât catacombele erau locul unde se năștea o comuniune
intre vii și morți.
Creștinii se adunau în catacombe în
special cu ocazia aniversării morții unui sfânt, a unui martir, sau a unei
persoane iubite. Impreună luau parte la "refrigerium", o masa
consacrată memoriei persoanei respective și celebrau Euharistia. Astfel,
acestor galerii subterane, împodobite cu lucrări de artă cu subiect religios,
li se conferea o dimensiune sacră și ele deveneau mai mult decât morminte, In
secolele următoare, pelerinii din nordul Europei și din alte părți ale
continentului veneau la Roma special pentru a le vizita.
Din
faptul că au fost tipărite ghiduri speciale - itineraria -
se poate deduce cât de mare era numărul vizitatorilor. Catacombele Romei erau
lucrarea asa-numiților - fossores -
săpători profesioniști, și au fost săpate în solul vulcanic din jurul Romei, adesea
pe terenuri private deținute de proprietari bogați. Dintr-un culoar inițial
porneau in unghi drept coridoare, care erau apoi legate printr-un alt culoar
paralel cu primul.
Datorită spațiului insuficient,
rețeaua de coridoare se întindea până la 5 niveluri. S-a renunțat treptat la
construirea de catacombe în secolul al 5-lea, când Roma a
început să fie amenințată de triburi barbare. Mormintele au fost devastate de
goți, în 537, si de lombarzi, în 755. Incapabili să asigure protecția moaștelor
sfinților și martirilor, papii
din secolele 8-I9 le-au transferat in bisericile din interiorul orașului.
In evul mediu aceste morminte
subterane au fost practic uitate, interesul pentru ele fiind resuscitat în
sec.al 16-lea, în special după 1578, când niște lucrători au descoperit pe Via
Salaria o catacombă cu galerii multiple aflată intr-o stare de
conservare foarte bună. Descoperirea a atras atenția unui anume Antonio Bosia,
care datorită meticulozității cu care cerceta cimitirele a fost numit
"Columb al catacombelor"..
Insă
cercetarea științifică și înregistrarea datelor au fost inițiate cu adevarat
doar la începutul sec.al 19-lea. In prezent, catacombele continuă să fie locuri sacre,
învăluite într-o atmosferă mistică. Acestea erau locurile unde mici grupuri de
creștini se adunau laolaltă murmurându-și rugăciunile ori luând parte la o
pomană în fața unei fresce reprezentându-l pe Iisus înviindu-l pe Lazar, sau
purtând un miel pe umăr. Căci, așa cum spune inscripția scrijelită pe un perete
de unul din primii pelerini, "in acest întuneric este lumină, în aceste
morminte răsună cântari".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu