Faţă
de ţările cu o economie dezvoltată, din spaţiul occidental, România a avut întotdeauna
o productivitate a muncii scăzută. Inainte de Al Doilea Război Mondial, proprietățile
agricole mici erau ineficiente, terenul agricol era fărâmițat şi astfel lucrările
mecanizate nu erau rentabile. Rezultatul a fost producția scăzută pe locuitor.
Productivitatea
muncii în industrie era ceva mai mare. In 1938 doar 10% din forța de muncă era
ocupată în industrie, dar producţia industrială reprezenta 31% din PIB. După
terminarea războiului, producția industrială şi agricolă a crescut în toată
lumea în procesul de refacere, prin capitalizare masivă şi datorită disponibilității
forței de muncă.
Procesul
de modernizare ce a avut loc după cel de Al Doilea Război Mondial a dus la
cresterea productivității muncii în majoritatea sectoarelor economice.
Agricultura
română a resimțit puternic pierderea de forță de muncă în război și apoi prin deplasarea ei explozivă spre industrie. A mai simțit lipsa de interes a
autorității centrale şi demoralizarea țăranilor. Ea avea o productivitate
foarte scăzută, poate chiar mai scăzută decât cea dinaintea războiului. In
agricultură era implicată 28% din forța de muncă a României comunismului târziu,
dar aceasta contribuia la PIB cu doar 14%. Nu înseamnă, însă, că agricultura nu
se afla în atenția extrem de interesată a guvernului, dar rezultatele
modernizării s-au arătat greu, alături de ostilitatea țăranilor rămași cu numai
25 de ari “lot ajutător”. Pe de o parte,
productivitatea muncii în agricultură nu putea crește în ritmul industriei, iar
pe de alta guvernul comunist era mai interesat de industrializarea României, țară mult rămasă în urmă pe plan european. Agricultura și exporturile agricole au constituit mereu o sursă bună de obținerea fondurilor pentru investițiile în industrie, dar și de plată a împrumuturilor externe.
Ca
urmare, productivitatea muncii în industrie a avut un alt trend şi astfel în
primele trei decenii de conducere comunistă industria a crescut în medie cu
7.9% pe an. Acest lucru s-a datorat, in principal, achiziţionarii de
tehnologie modernă, prin perseverenţa şi ambiţiile patriotice ale lui Nicolae
Ceauşescu. Paradoxal, el a fost executat mişeleşte, de aşa-zişii revoluţionari,
printre alte învinuiri fictive, tocmai pentru sabotarea economiei. Urmaşii lui,
din noua guvernare vopsită a fi capitalstă, nu au sabotat economia ci au
distrus-o din temelii, fără a fi traşi la răspundere.
Rata
de crestere a productivitatii muncii a crescut rapid, dar nu pe măsura celei
din alte economii din Europa de Est. Unele surse neverificate susţin că România
s-ar fi aflat pe ultimul loc, din punct de vedere al PIB / locuitor, în
C.A.E.R. Nu acelaşi lucru se poate afirma despre ritmul de creştere industrial,
care a ocupat mereu un loc de frunte în C.A.E.R. şi pe plan mondial.
La
sfârşitul anilor '70, capitalul si forţa de muncă disponibilă au scazut drastic
şi astfel a devenit imperios necesară creşterea productivităţii muncii.
Incapacitatea guvernului de a rezolva problema productivităţii a fost cauza
principală a crizei economice din anii '80. Autorităţile centrale declarau că în
perioada 1980-1990 productivitatea muncii se va dubla. Aceste declaraţii erau
în mare parte nerealiste, având în vedere specificul nediscilinat al forţei de
muncă create prin metode rapide. Astfel, in 1988, producţia industrială şi-a
încetinit creşterea.
Ritmul
investiţiilor industriale era cu mult mai mare decât cel de pregătire
profesională a forţei de muncă atrase din mediul rural, din agricutură. Golirea
satelor de forţa de muncă tânără a influenţat o criză de forţă de muncă în
agricultură. Aceasta a condus la măsura de forţare a lucrătorilor din mediul
neproductiv şi bugetar, a elevilor, studentilor, a armatei etc. să presteze
diferite munci “voluntare”. Tot din surse
neverificate, s-a afirmat că în 1988 mai mult de 800.000 de elevi, studenti si
neproductivi ascunşi prin birouri au fost folosiţi la muncă în folosul statului
roman, 750.000 fiind implicati in agricultura si 52.000 în construcţii. Dar
munca este încă o mare pedeapsă pentru leneşi, în România, aşa că măsura s-a
dovedit nepopulară şi criticată după “răsturnarea”
din decembrie 1989.
Agricultura
trebuia ajutată din afară mai ales în perioadele de recoltări de vară în
pantaţii de fructe şi căpşuni, dar, mai aes, la recoltările de toamnă. Pentru
tractorişti şi personalul tehnico-ingineresc din agricultura socialistă s-a
folosit mereu noţiunea de “schimb prelungit”, sau de “zi lumină“. Schimbul
prelungit se întindea adesea din zori şi până la ora 10 noaptea. Tractoriştii
erau extenuaţi şi munceau ca nişte sclavi în frig sau sub un soare torid,
neavâd alternativă pentru un alt loc de muncă omenesc. Tractoarelor li s-a
adăugat foarte târziu cabine sumare cu acoperiş şi prelate laterale. Intr-o
altă etapă li s-au prevăzut cabine mai complete cu strctură de rezistenţă la
eventuale răsturnări. In ultima etapă, tractoarele au fost dotate cu cabine complet
închise, cu pereţi de sticlă şi structură de rezistenţă. Aceste cabine nu aveau
proiectată o ventilaţie, aşa că tractoriştii îşi improvizau unele mici
ventilatoare pentru vară. Pentru iarnă au conceput o deviaţie a eşapamentului
prin cabină, la picioare.
Tractoriştii, tehnicienii şi
inginerii erau obligaţi să lucreze sâmbăta şi duminica, atât vara cât şi iarna,
mereu se găsea ceva de terminat în lucrări sau în reparaţii. Numai vremea
proastă venea în ajutorul lucrătorilor de stat din agricultură Campaniile
agricole nu se mai terminau nici de Crăciun şi nici de Paşti, aducând
nemuţumiri. Cei ce reuşeau să părăsească agricultura erau mai mult decât
fericiţi, având sentimental scăpării din sclavie. Tractoriştii nu au beneficiat
niciodată de recunoaşterea muncii lor ca “muncă grea”, deşi munceau în condiţii extreme meteorologice şi cu o
durată mult prea mare a yilei de muncă. In mai toate toamnele nu s-a reuşit
terminarea arăturilor, mai ales din cauza intemperiilor şi a lipsei numărului necesar
de tractoare în perioadele de vârf ale lucrărilor agricole. Pentru a se termina
arăturile, se lucra şi iarna, când tractoarele puteau intra pe tarlalele
îngheţate. Tractoriştii se sculau la ora 2 noaptea şi intrau în lucru pe la ora
3 noaptea. Se ara până pe la orele 8-9 dimineaţa, când soarele înmuia terenul.
Nimeni din govern nu se gândea să le acorde tractoriştilor spor salarii de
noapte şi de ger, sau alte sporuri la care indrituiţi. In aceste condiţii
instituţionale ale muncii în agricultură au condus încet, dar sigur, la
scăderea productivităţii muncilor mecanizate, pe calea nemulţumirii
tractoriştilor. Agricultura a suferit şi de o folosire neeconomică a numărului
de tractoare. Mutarea tractoarelor de la o tarla la alta în timpul zilei de
lucru şi deplasarea la alte untăţi, sau în alte judeţe, pentru ajutor, răpeau
mult din productivitatea mecanizării.
Se spune că productivitatea muncii din industrie a fost şi ea influenţată foarte mult
de salariile mici ale muncitorilor, de primele salariale mici, de timpii morţi
datoraţi adunărilor politice şi pregătirii defilărilor pentru 1 Mai şi 23
August, sau datoraţi unor divese activităţi neproductive. Este adevărat, dar cu
toate acestea nu existau condiţii de sărăcie ca după 1989. Se poate vobi critic
despre multe carenţe ale organizării muncii şi de imposibilitatea muncitorilor
de a participa la deciziile ce influenţau condiţiile de muncă şi salariile. Nu
trebuie uitat însă că statul comunist asigura multe gratuităţi pentru întregul
popor, precum gratuitatea medicală, şcolară, bilete de odihnă extrem de
ieftine, tabere gratuite pentru copii şi tineret, dar şi reduceri de tarife în
transporturi, sau la consumul de energie electrică, etc. Cantinele
muncitoreşti, şcolare şi studenţeşti erau foarte ieftine şi disponibile.
O
plagă a întregii economii era implicarea în viaţa şi chiar în conducerea intreprinderilor
a “organizaţei
de partid” şi, mai ales, a “Instructorilor
de partid”, trimiși de la nivel central, judeţean, municipal, sau orășenesc. Pe
deasupra, în număr mai mic, întreprinderile şi instituţiile mai erau călcate şi
de “instructori de sindicat”. In fața unor directori mai slabi, toţi aceia
afişau o atitudine de superioritate şi îşi permiteau să dea “indicații” pe linia documentelor recente de partid. “Vizitele”
lor “de lucru” răpeau mult din timpul directorilor şi aşteptau chiar trataţii
lungi. Pătura instructorilor de partid a constituit o plagă extrem de păguboasă
şi neproductivă, întinsă peste viaţa economică şi socială a ţării. In epoca de
după 1989, zecile de mii de instructori de partid şi de sindicat au fost înlocuiţi de sute de mii de contabili,
tot neproductivi, iar majoritatea foştilor instructori s-au refugiat în
domeniul financiar-contabil.
Venitul
mediu anual pe cap de locuitor era foarte scăzut, muncitorii din România fiind
printre cei mai prost platiţi din Europa. Dar veniturile statului erau
îndreptate cât mai mult posibil spre investiţii şi cât mai restrictiv spre
consum, concepţie economică total pierdută după 1989. Au existat şi investiţii
ce serveau numai nomenclaturii de partid, sau investiţii megalomane de genul
Casei Poporului.
Deşi
în perioada 1951-1982 economia a crescut in medie cu 9.2% pe an, salariile au
crescut cu doar 4.9%. Cu toate acestea nu se putea vorbi de sărăcie.
In
1983, Nicolae Ceausescu, frustrat de productivitatea scazută a decis să lege
veniturile muncitorilor de indeplinirea planului întreprinderilor în care
munceau. După aceată dată, un muncitor primea 80% din drepturile salariale
indiferent de performanţele întreprinderii, iar 20% depindeau de
productivitatea individuală.
Măsura
respectivă a scazut mult moralul muncitorilor cu reflexie spre productivitatea
muncii. Muncitorii erau acum penalizaţi pentru lucruri pe care nu le puteau
controla, precum penele de curent, lipsa pieselor de schimb, etc.
Reactia
muncitorilor a fost simpla: produse finite cu defecte, absenteism excesiv,
alcool la locul de muncă, unele proteste repede înăbuşite şi dictonul: “Ei se fac că ne
plătesc, noi ne facem că muncim”.
Lipsei
de seriozitate a muncitorilor şi carenţelor din organizare şi funcţionare (cum
ar fi penele de curent electric), partidul le-a răspuns cu prelungirea
programului de lucru, pentru îndeplinirea planului. Pe deasupra, s-a folosit
intensiv şi extinderea patriotică a programului de lucru în zilele de sâmbătă
şi duminică. Declararea acestor zile drpt lucrătoare se anunţa totdeauna pe
filiera de partid, de la centru până jos, la întreprinderi şi instituţii.
După
protestele ce au avut loc, în 1987, la uzina de tractoare din Brasov şi la uzina
“Steagul Roşu” din acelasi oraş, Nicolae Ceausescu a
anunţat că până la finalul anului 1990 vor fi crescute toate salariile şi
pensiile.
Contrar
metodelor testate în celelalte ţări comuniste, în care se încerca diferenţierea
muncitorilor buni de cei slabi, prin intermediul salariilor, în 1988 şi 1989,
în România, diferenţa dintre cel mai bine plătit şi cel mai slab plătit a
scazut şi mai mult. Cei cu salariile cele mai mici au primit o mărire salarială
de 33%, în august 1988, iar pentru cei cu salariile cele mai mari ar fi trebuit
să se aplice o mărire salarială de 10%, în 1989.
In
locul unor concesii ce ar fi sporit nivelul de trai al cetăţenilor, Nicolae
Ceauşescu a continuat să ofere acestora discursuri prin care le cerea să se
sacrifice pentru socialism şi pentru o viata mai buna a generatiilor viitoare.
Din cauza scăderii nivelului de trai acele discursuri motivaţionale au devenit
ineficiente şi muncitorii s-au simţit îndepartaţi de instituţiile care ar fi
trebuit sa le apere drepturile.
Pe
lângă nemulţumirile legate de instituţiile ce ar fi trebuit să le apere interesele,
muncitorii erau nemulţumiţi şi de programul prelungit de muncă care se impunea,
cu toate că programul săptămânal fusese scăzut, în 1982, la 46h / săptămână şi,
în 1985, la 45h / pe săptămână. In
realitate muncitorii petreceau la muncă peste 48h / săptămână, până la 60
deore, prin programe prelungite impuse pentru ealizarea planului. In ultimii
ani ’80, alte cateva zeci de ore se pierdeau la cozile pentru
alimente, benzin, etc., în familiile care nu dispuneau de ajutorul unor părinţi
pensionari.
Sistemul
de recrutare şi repartizare a muncitorilor era foarte slab, producând o
nemultumire imediată a muncitorilor meritoşi. Această nemulţumire a făcut ca în
perioada 1982-1986, 28% din forţa de muncă din industrie să îşi schimbe locul
de muncă, sectorul minier fiind lovit şi mai puternic.
Pentru
a descuraja părăsirea locului de muncă, Nicolae Ceauşescu a introdus în legea
salarizării, din 1983, un articol prin care se cerea noilor angajaţi să
păstreze acelaşi loc de muncă pentru cel puţin cinci ani. Dacă un muncitor
pleca înainte de termen ar fi pierdut sporul de vechime şi trebuia să suporte
costurile de instruire. Aceasta masură nu a avut tocmai efectul scontat.
Toate
aceste nemulţumiri au ieşit la iveală în decembrie 1989, când regimul Ceauşescu
a căzut, cu ajutorul serviciilor secrete stăine şi al marilor puteri..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu