Biserica San Lorenzo in Lucina este o biserică titulară și
o basilică minoră din centrul Romei. Bisericile titulare au fost primele
biserici ale Romei, sub conducerea unor preoți cu caracter permanent și
corespundeau la ceea ce se numesc astăzi parohii. Au fost cunoscute la
începuturi sub denumirea de tituli sau tituli presbyterales. Ele se deosebeau unele de altele prin numele fondatorului,
sau a proprietarului care donase locația din atașament pentru creștinism. In
prezent aceste tituli sunt
cunoscute în număr de 143 și se află sub patronajul oarecum detașat al unor
cardinali-preoți care nu participă efectiv la administrarea a lăcașului și a parohiei.
Basilica majoră și basilica minoră sunt titluri onorifice
acordate unor locașuri de cult catolic, titluri cărora le corespund diverse
privilegii canonice.
Titlul de Basilcă majoră ( Basilica major) este titlul acordat numai la patru
basilici catolice din Roma, dintre care numai una se află în statul pontifical
Vatican: Arhibasilica Sfântul Ioan in Lateran, care este catedrala episcopului
Romei, adică catedrala papei; Basilica Sfântul Petru, construită pe locul
trsadițional al mormântului Sfâtului Petru; Basilica Sfântul Paul din afara
zidurilor, care este amplasată pe locul tradițional al mormântului Sfântului
Paul; Basilica Sfânta Maria Maggiore.
Titlul de basilică minoră este acordat în Roma, și în afara
ei, unor biserici celebre prin vechimea lor, sau prin mărturiile creștine
pătrate, sau prin devoțiunea credincioșilor.
Basilica San Lorenzo in
Licina este una dintre acestea, prin vechimea sa și rolul jucat la începuturile
creștinismului în Roma. Ea este situată în Piazza San Lorenzo, cartierul
Colonna (rione Colonna), la două străzi în spatele Palatului Montecitorio și
foarte aproape de Via del
Corso.
Biserica
a fost dedicată Sfântului Laurentius, diacon roman și martir. Sub conducerea
papei Sixtus al II-lea, Laurențiu a făcut parte dintre cei șapte diaconi care
serveau în biserica patriarhală. Cu toate că era foarte tânăr s-a dovedit de
cea mai mare încredere, așa că a primit primul rang printre diaconi, având ca
sarcină trezoreria Bisericii, averile ei și distribuirea către cei sărmani.
Datorită poziției lui dominante a primit și denumirea de arhidiacon. Sixtus al
II-lea a fost capturat și supus martiriului la 6 august 258 e.N, iar Laurentius
a reușit să distribuie averea Bisericii în numai trei zile, dar să și trimită
spre Spania, la părinții săi, la Huesca, în Aragon, Sfântul Graal și alte
relicve. Sfântul Graal este astăzi venerat în catedrala de la Valencia, din
Spania. Cu toate acestea un Graal (pocal sfânt) mai este căutat și în prezent
iar despre el se narează diverse povești fără suport documentat. Nici cel de la
Valencia
nu este considerat drept cel real.
La patru zile după martiriul papei Sixtus al II-lea, a fost
martirizat și Laurentius, ultimul dintre cei șapte diaconi. Aceste martiraje
s-au produs la comanda împăratului Valerianus. Martiriul Sfântului Laurentius a
avut loc pe un grilaj înroșit în foc.
Numele adăugat bisericii de in Lucina a provenit de la matroana romană din
sec.al 4-lea care a permis creștinlor să creeze un loc de cult în proprietatea
ei. Papa Marcelus I-ul s-a adăpostit aici pe timpul persecuțiilor împăratului
Maxentius, iar papa Damasus I-ul a fost ales în anul 366 e.N. Pe acel loc a
fost consacrată o biserică de către papa Sixtus al III-lea (432-440 e.N.) şi
consemnată în Liber
Pontificalis. (nu se ştie
dacă acea consemnare se referea la basilica San Lorenzo
in Lucina sau la Basilica San Lorenzo din afara zidurilor). Biserica s-a numit titulus Licinae și a fost menționată în lucrările
sinodului din anul 499 de papa Symmacus. Biserica a fost reconstruită între
anii 1112 și 1131, sub papa Pascal al II-lea.
Papa
Benedict al II-lea (684-685), după o restaurare a rostit ici appellatur
lucinae ceea ce înseamnă că era o biserică foarte cunoscută. S-au
scurs multe secole în care biserica a avut şansa multor renovări şi a multor
donaţii din partea papilor. Sunt de notat şi două inundaţii ale Tibrului, care
au afectat lăcaşul, la mijlocul sec.al 9-lea.
In 1606
papa Paul al V-lea a plasat biserica în subordinea Ordinul francisacanilor.
Interiorul a fost complet transformat în stil baroc, în sec. al 17-lea, de
Cosimo Fanzago, care a înlocuit navele laterale cu cu douiă șiruri de capele.
Plafonul a fost apoi pictat de napolitanul Greuter Mometto. In sec. al 19-lea,
o nouă renovare a înlocuit decorațiunile greoaie în stil baroc cu fresce
executate de Roberto Bompiani, cruţându-se numai amvonul Această lucrare a fost
dispusă de papa Pius al IX-lea.
Altarul
principal, conceput de Carlo Rainaldi, a fost ornat cu o pictură a Crucificării de
către Guido Reni. Sub altar se găsește, într-o firidă sfântă, grătarul pe care
a fost martirizat Sfântul Lraurentius și fragmente de lanțuri. Conform unei
inscripții de pe tronul din spatele altarului, relicvele au fost aduse de papa
Pascal al II-lea. Corul este decorat cu Fecioare și Sfinți de către Placido Costanzi.
Faţada
bisericii are un portic lung în faţa intrării, sprijinit pe şase coloane de
granit, cu capiteluri şi baze. Coloane sunt unite în partea de sus de o
arhitravă făcută dintr-o enormă coloană antică canelată. In partea sa dreaptă,
mai în spate, se ridică o campanilă cu cinci nivele, dintre care cele trei
superioare sunt străpunse de câte două deschideri pe latură, fiecare susținută
la mijloc de câte o colonetă. In partea centrală a faţadei, sub frontonul
triunghiular, este plasată o rozetă ce are de fiecare parte câte o fereastră
dreptunghiulară în stil baroc.
Sub
Basilica San Lorenzo in Lucina s-au făcut importante descoperiri arheologice,
care au purtat pe cercetători în adâncimea locuită pe timpul împăratului
Hadrianus. Zona nu a fost săpată şi cercetată în întregime datorită
construcţiilor existente.
In
perioada lui Augustus, Piazza San Lorenzo in Lucina de astăzi era ocupată de Campus Martius spre nord. Acolo Augustus și-a
construit propriul monument funerar (mausoleu), altarul Ara Pacis, care
celebra pacea instalată în imperiu pe timpul său și giganticul cadran solar (Horologium), care a servit atât ca ceas solar cât și drept
calendar, marcând orele, lungimea zilelor, schimbarea anotimpurilor și drumul
soarelui . Pe timpul domniei lui Hadrianus partea de nord-est din Campus Martius a devenit un adevărat cartier, la o
înălţime apreciabilă faţă de o parte din
suprafața ocupată de Horologium. Acesta a fost abandonat şi nu a mai fost
utilizat în epoca lui Hadrianus.
Pe
timpul săpăturilor din 1985, a fost străpunsă o mare sală construită în prima
jumătate a sec.al 2-lea e.N. Sala avea un mozaic pavimental cu motive
geometrice, datată între anii 180-200 e.N. In 1982 un Institut german
a săpat un mic zid de sub peretele absidei bisericii. Zidul antic purta o
pictură datată ca aparţinând mijlocului sec.al 2-lea e.N. Pictura este numai
parţial vizibilă deoarece nu a fost decopertată în întregime. O descoperire
foarte importantă a fost cea a baptiseriului situat la nivelul primei biserici,
baptiseriu situat sub Sala Canonicilor, azi Muzeul Parohial. Nu este uşor de
determinat cu precizie nivelul solului din sec.al 2-lea e.N. Nivelul Romei sub
Hadrianus a crescut faţă de cel de pe timpul lui Augustus. Ceea ce este sigur
este faptul că s-a descoperit o parte dintr-un apartament al clădirii (insula) care a aparţinut acelei Lucina ce a oferit
adăpost, pentru reuniuni, unei prime colectivităţi creştine. Mai târziu pe acel
loc s-a înălţat biserica.