Lumea în care Nicolae
Ceauşescu a luat conducerea României era o lume a Războiului Rece între cele
două mai blocuri, o lume a înarmărilor şi a unei mulţimi de conflicte
regionale. Dotarea românească cu armament depinsese permanent de industriile
străine din occident şi apoi, după cel de Al Doilea Război Mondial, de armament
sovietic şi din lagărul socialist, în special din Cehoslovacia. Situaţia a
creat mari neajunsuri armatei române în toate războaiele, dimiuându-i-se
capacitatea de luptă prin întârzieri, sau întreruperi în livrarea armamentului
şi a muniţiei adaptate. Nicolae Ceauşescu a fost primul conducător al ţării
care a dorit să doteze armata prin industria românească şi să se alinieze în
rândul furnizorilor mondiali de armament. Această ambiţie a făcut parte din
mândria lui patriotică. Decizia luată de Nicolae Ceauşescu în 1968, privind
înfiinţarea acestei ramuri, a fost anunţată cu dramatism în Plenara Comitetului
Central al Partidului Comunist Român. Ramura armamentului a fost copilul de
suflet al lui Nicolae Ceauşescu, care a reuşit să pună România pe harta
industriei mondiale de profil. Un factor ce a influenţat hotărârea sa privind evoluţia
industriei de armament din Romania comunistă a fost invazia Cehoslovaciei de
către ţările Tratatului de la Varşovia, în 1968. In acea vară fierbinte,
Nicolae Ceauşescu şi-a dat seama că într-o invazie similară, oarecum pregătită,
ar fi trebui să lupte cu armamentul inamicilor săi frăţeşti în ale
socialismului. Până la începutul anilor '80 Romania a ajuns în top 10
mondial în ceea ce priveste exportul de arme. Industria românească de armament
s-a dezvoltat puternic după anul 1968, Nicolae Ceauşescu dorind ca România să
devină o țară autosuficientă economic.
Constructia de nave
Luând aminte de poziția ostilă a României
în problema atacului socialist asupra Cehoslovaciei, URSS a redus transferul de
nave şi de licențe de fabricație către Romania, la începutul anilor ’70. Ca să contracareze această pedeapsă tovărășescă,
România a fost nevoită să își dezvolte propriul program de construcții de nave
şi să caute alți furnizori de tehnologie.
Un prim pas a fost dezvoltarea de relații
comerciale, în domeniul naval, cu China.
China a permis României sa construiască
nave rapide de atac din clasele Huchuan şi Shanghai II. Producția acestora a început la sfârșitul anilor '70 în Mangalia și Drobeta-Turnu Severin. In
aceeași perioadă, România a dezvoltat şi câteva proiecte originale: câteva
clase de nave rapide de atac şi patrulare (VB, Epitrop, Brutar) şi nave
curățătoare de mine din clasa VD.
Distrugătorul-Fregată Mărășești
Distrugătorul-Fregată Mărășești
Incepând cu anul 1980, URSS a regândit
strategia în ceea ce privea furnizarea de tehnologie şi licențe de fabricație
României şi astfel în perioada următoare s-au construit mai multe tipuri de nave
sub licență sovietică (fregate, distrugătoare etc.). Acestea nu erau construite
integral de șantierele navale din Romania, tot armamentul cu care erau dotate și tot echipamentul electronic de la bordul lor era furnizat de Uniunea
Sovietică. In perioada 1979-1985 a fost construită și nava numită Muntenia
(distrugătorul Mărășești), cea mai mare navă militară construită în România. Nava a fost construită, cu mari
eforturi, în șantierul militar Mangalia. Tot aici s-au născut și primele
corvete 100% românești, clasa TETAL.
Epoca lui Nicolae Ceaușescu a însemnat
mult pentru marina militară. Atunci s-au construit un număr mare de nave, iar tradițiile de dinainte de
cel de Al doilea Război Mondial au renăscut.
Grosul
flotei era format, inainte de 1989, din vedetele torpiloare, în număr de 20.
După 1989 au mai rămas în funcţiune, pentru un timp, numai opt. Romania trebuia
sa aiba un divizion de opt corvete specializate in lupta antisubmarin TETAL 1
ŞI TETAL 2. Sub guvernarea Ceaşescu s-au construit, la Mangalia, patru din
prima seie şi două din cea de a doua serie. Schimbarea guvernării a lăsat în
stare de rugină pe ultimle două, cele neterminate. In final au mai rămas în
serviciu numai patru, pentru că două din prima serie au fost casate. Navele
purtatoare de rachete (NPR) constituie cel mai performant divizion. Romania a
cumpărat cu putin timp înainte de 1989 trei vedete rapide din clasa TARANTUL,
construite de rusi. "Pescărușul", "Zborul" și
"Lăstunul". Aceste nave duc greul misiunilor de patrulare in apele
teritoriale românești.
După
1989 sau achiziținat, la mâna a doua, din Marea Britanie, două fregate, numite aici Regele Ferdinand și Regina Maria. Acestea au rămas mult timp doi monștri... tăcuți. Nu au încă sistemele de armament operaționale. Nu au nici măcar muniție de tun, ce să mai
vorbim de rachete! Afacere păguboasă!
După reorganizarea forțelor navale, portul militar Mangalia s-a împărțit în două. In
partea stângă a podului ce duce spre 2 Mai și Vama Veche s-a concentrat ultima
"redută" a flotei ceaușiste, iar în partea dreaptă inflorește, de
câțiva ani, cimitirul de nave, un loc plin de istorie si nostalgii. Mai bine de
jumătate din navele marinei de dinainte de 1989 ruginesc aici în așteptarea
loviturii de gratie: tăiatul pentru fier vechi.
Constructia de avioane/elicoptere
In perioada interbelică, România a avut o
industrie aviatică foarte puternică, dar mare parte din capacitatea de
producție a fost distrusă în perioada războiului. După terminarea războiului,
URSS a forțat Romania să transforme unitățile rămase funcționale în fabrici de
tractoare. Treptat, URSS a permis României să producă planoare și avioane
utilitare. Industria aviatică a devenit o prioritate după ce a venit la putere
Nicolae Ceaușescu (1965).
IAR- 316
In perioada 1960-1970, România a
redevenit una din puținele țări ce puteau produce aeronave militare,
recăpătându-şi poziția deținută înainte de Al Doilea Război Mondial.
URSS a ajutat România să își dezvolte
industria producătoare de aeronave până la un anumit punct şi a încercat să
limiteze dezvoltarea acesteia astfel încât sa fie capabilă să construiască
doar aeronave cu performanțe de luptă reduse.
Datorita limitărilor impuse de
colaborarea cu URSS, România a încheiat parteneriate cu state din afara şi din
interiorul Pactului de la Varșovia. Aceste parteneriate au condus la
construirea de aparate de zbor moderne, sub licență şi în parteneriat. Pentru elicoptere a fost aleasă colaborarea cu firma franceză Aerospatiale.
După anl 1970, IAR a început
producția de serie a elicopterelor Alouette III si Puma (cu capacitate mai mare - de nouă persoane), elicoptere produse sub
licenta franceză. Acestea au primit denumirea autohtonă de IAR-316 B, respectiv IAR-330. Din 1971, până 1976, uzina din Brașov a produs 80 de astfel de elicoptere, dintre care 28 pentru export în Franța, iar restul, pentru Ministerul Apărării și Aviația civilă, Producția a continuat cu realizarea a încă 65 de modele Alouette până în 1980. In fapt, România a produs în acel deceniu aparate folosite oficial în dotarea N.A.T.O., Iar această licență franceză avea să-i aducă șansa unei afaceri convenabile. România avea să exporte elicoptere Puma în diverse țări din America de Sud și Africa la un preț avantajos față de Franța (3 milioane de dolari), care oferta către aceleați zone un model similar la un preț dublu. Practic România a fost singura țară din spațiul Tratatului de la Varșovia care a produs și vândut tehnică și echipament N.A.T.O.
Pana in 1979, în urma colaborarii cu
URSS, România nu a produs decat avioane de antrenament pentru forţele URSS şi
proprii. Dn punct de vedere tehnologic, industria aviatică romanească nu a avut
prea multe beneficii din acel parteneriat cu URSS.
In 1979, a început, Craiova, producţia de
serie a avionului de vânătoare IAR-93, ca urmare a colaborării cu Iugoslavia.
Aceasta colaborare a început în 1970 şi a dus la fabricarea primului
avion de vânătoare non-sovietic în ţările din cadrul Pactului de la Varșovia.
IAR-93 a fost singurul avion de vânătoare non-sovietic produs de un stat membru
al pactului pe durata acestuia.
IAR-93 era un avion uşor de
vânătoare, fabricat pentru suport aerian şi atac la sol. A fost produs în două
variante (IAR-93A si IAR-93B) având o rază de acţiune de maxim 400 km.
Armamentul de bord era format din 2 tunuri de 23 mm şi putea transporta până la
5 bombe (maxim 1300 kg).
Dupa începerea productiei IAR-93 şi
introducerea acestuia in serviciul Fortelor Aeriene Române, a fost dezvoltat,
la Craiova, avionul de antrenament IAR-99.
După evenimentele de la sfârșitul lui 1989, industria aeronautică română a intrat repede decădere și dezinteres din partea guvernanților nepricepuți și lipsiți de orice umbră de patriotism. Ca și în alte cazuri, povestea este lungă și amară.
După evenimentele de la sfârșitul lui 1989, industria aeronautică română a intrat repede decădere și dezinteres din partea guvernanților nepricepuți și lipsiți de orice umbră de patriotism. Ca și în alte cazuri, povestea este lungă și amară.
Blindate, artilerie si armament uşor
Folosind tehnologie şi proiecte sovietice
sub licenţă, Romania a produs o serie de vehicule blindate destinate trupelor
terestre proprii. Acestea au fost: TAB-72,TAB-77, TAB-C. Acestea au suferit o
serie de imbunătaăţiri ce erau proiectate şi produse in Romania (turela
schimbată, viteza crescută, unghi de tragere mărit, etc).
TR-85M1
TR 77-580
In perioada comunistă au mai fost
construite şi tancul TR-77 (copie imbunătățită a M-77 sovietic), lansatoare de
rachete mobile şi camioane DAC-443 şi 665 folosite ca transportoare şi ca
platforme pentru lansatoarele de rachete. DAC-443 si 665 au fost construite pe
un sasiu importat din Germania.
DAC-443
Romania a mai fabricat şi armament uşor,
muniţie, mortiere, lansatoare de grenade şi piese de schimb pentru diverse arme.
Exporturi de armament in perioada
comunistă
Sub guvernarea lui Nicolae Ceauşescu,
România producea armament şi echipament militar sovietic pentru uz propriu, dar
şi pentru export. Exportul de armament şi echipament militar a ajuns să fie o
sursă importantă de valută forte, atât de necesară satului roman.
DAC-665
DAC-665
După aproximativ 10 ani de la anunţul
făcut de Ceauşescu, ţara noastră redusese drastic importurile masive de
armament sovietic, reţeta fiind similară şi în ceea ce priveşte relaţia cu
statele membre ale pactului de la Varşovia. În anii ’80, trei sferturi din
necesarul de tehnică al armatei erau asigurate din producţia internă de
armament, însă în tot acest timp crescuse şi potenţialul de export al acestei
industrii. Anii ce aveau să vină urmau să confirme această evoluţie. De la
tancuri, rachete, nave şi avioane de luptă, până la arme de artilerie şi infanterie cu muniția aferentă,
sisteme radar și de transmisiuni,
România producea o gamă impresionantă de produse militare, mai toate având la
bază reţete sovietice. Din ’82, exporturile de armament au devenit pentru
România un punct forte în relațiile comerciale externe, principalele vizate
fiind țările arabe sau regimurile
revoluționare din Africa, Asia şi
America Latină.
DAC-665
La începutul anilor '80, exportul de arme
a ajuns la aproximativ 620 milioane USD și astfel România ocupa pozitia noua in
clasamentul celor mai mari exportatori de arme.
In ’85 şi ’86, exporturile de armament
ale României crescuseră foarte mult, aşa că Ceauşescu a construit noi fabrici,
cum ar fi cele de la Plopeni, Filiaşi sau Dragomireşti. Prin dezvoltarea
acestei industrii, el dorea să scape de datorii şi să exporte cât mai mult.
În setea sa nestăvilită pentru atragerea
de valută, Ceaușescu s-a implicat în traficul ilegal de armament, dar şi în
exporturi ce vizau state aflate în conflict ori sub embargo internaţional, de
care dictatorul nu a ţinut cont. Efectele nu au întârziat să apară: valoarea
exporturilor a ajuns la miliarde de dolari, în această industrie lucrau peste
200.000 de angajaţi şi cererea era în continuă creştere, alimentată de politica
externă agresivă promovată de Ceauşescu în relaţia cu anumite state și regiuni.
Principalele bunuri exportate de România
erau pistolul mitraliera AK-47, lansatoare de rachete, TAB-72 si muniţie.
Principalele ţări importatoare erau URSS, Vietnam, Coreea de Nord, Irak şi
Libia.
In 1983, România a incheiat un
parteneriat militar prin care se angaja să furnizeze Libiei arme uşoare,
vehicule blindate, explozibili şi muniţie.
Cel mai mare importator, din Orientul
Mijlociu, era Irak-ul. Pe lângă vânzarea de arme catre această ţară, România se
ocupa şi de repararea tancurilor avariate in timpul razboiului dintre Iran şi
Irak.
In 1984, Romania a fost de acord să vândă
Egiptului 200 tancuri M77, să asigure intreţinerea acestora, să asigure
instruirea personalului şi să ajute Egiptul în vederea obţinerii licenţei.
România a vândut în Algeria, Etiopia şi
Angola piese de schimb pentru Alouette III si Puma şi a incercat să vândă
variantele romaneşti ale elicopterelor în America Latină, dar acest demers a eşuat.
În setea sa nestăvilită pentru atragerea
de valută, Ceauşescu s-a implicat în traficul ilegal de armament, dar şi în
exporturi ce vizau state aflate în conflict ori sub embargo internaţional, de
care dictatorul nu a ţinut cont. Efectele nu au întârziat să apară: valoarea
exporturilor a ajuns la miliarde de dolari, în această industrie lucrau peste
200.000 de angajaţi şi cererea era în continuă creştere, alimentată de politica
externă agresivă promovată de Ceauşescu în relaţia cu anumite state şi regiuni.
În 1989, când în România se instaura o
nouă ordine politică, exporturile de armament ale României însumau 800 de
milioane de dolari, o cifră cu care această industrie nu avea să se mai laude
niciodată, până astăzi.
Declinul
Imediat după ’90, industria de apărare a
intrat pe o pantă descendentă, traiectorie urmată fidel până în prezent de toată economia românească.
In acel moment, armata română era
înzestrată cu produse şi echipamente fabricate de propria industrie de apărare.
Tehnica militară respecta prevederile Tratatului de la Varșovia, iar România
încă avea o industrie puternică, rezultatele militare ale cercetărilor de vârf
având aplicabilitate și în producția civilă. Asta în contextul în care într-o
serie de uzine producția era duală, capacitățile militare fiind completate de
capacități civile.
Punctul major de cotitură a apărut în
1996, când România a semnat Aranjamentul de la Wassenaar, privind armele convenționale,
precum și alte acorduri de
control asupra exporturilor militare, ceea ce a obligat statul român să renunțe
la piețele ilegale sau la partenerii comerciali tradiționali, aflați sub
incidența sancțiunilor ONU, Uniunii Europene, sau ale NATO. Efectele imediate
ale acestui acord nu au întârziat să apară: producția de armament a înregistrat
o scădere dramatică, ce situa întreaga industrie undeva la limita
supraviețuirii.
Încheierea unor tratate şi acorduri
internaționale, pentru reducerea armamentului din dotare şi limitarea piețelor
pe care România putea exporta, precum și reducerea comenzilor din partea
Ministerului Apărării, proporțional cu apetitul acestei instituții pentru
importuri, încep să îşi facă simțite efectele.
După 1997 apare pentru prima oară
noțiunea de șomaj tehnic, iar specialiștii încep să migreze spre alte zone
economice, inclusiv în străinătate. Tot atunci au apărut primele încercări de
privatizare, mai mult întâmplătoare, mai ales pentru satisfacerea unor interese
private.
Integrarea în structurile NATO nu a adus
nimic bun pentru industria de apărare autohtonă, conform acestuia, în contextul
în care nicio instituție implicată în acest proces nu a negociat şi integrarea
acestui sector în noul parteneriat.