Lăcașul își ridică foarte izolat
greoiul său cilindru de cărămidă aparentă și este puțin cunoscut de vizitatorii
Romei. Istoricul lui a generat multe controverse înre arheologi și istorici,
dacă a fost urmașul uni temple , sau a răsărit direct ca biserică.
Celor trei colonade concentrice
de care a dispus de la început, papii le-au inserat patru brațe constructive ca
ale unei cruci grecești. Apoi au suprimat trei și au astupat spațiile dintre
coloanele exterioare. S-a instalat în centru un altar, iat Grigore cel Mare a
dorit să plaseze tronul său Episcopal la intrare. Timpul nu a lăsat, ca și alte
numeroase cazuri, să se realizeze toate dorințele și planurile.
Bazilica San Stefano Rotondo
(italiană: Basilica di Santo Stefano al Monte Celio, latină: Bazilica S.
Stephani din Caelio Monte) este o biserică veche a Romei. Denumită în mod
obișnuit Santo Stefano Rotondo, lăcașul este "biserica națională" a
Ungariei, dedicată atât Sfântului Ștefan, primul martir creștin, cât și lui
Ștefan I-ul, primul rege sfințit al Ungariei care a impus creștinismul supușilor
săi. Bazilica minoră este, de asemenea, biserica retorică a Collegiumului
Pontifical Germanicum et Hungaricum.
Cea mai veche biserică de pe
acest loc a fost consacrată de papa Simplicius între anii 468 și 483. A fost
dedicată Sfântului Ștefan, al cărui corp a fost descoperit cu câteva decenii
înainte în Țara Sfântă și adus la Roma. Biserica a fost prima în Roma care avea
un plan circular, inspirat de Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim.
Construirea bisericii San Stefano a fost probabil finanțată de familia bogată a
lui Valerius, ale cărei moșii au acoperit o mare parte din Colina Coelius. Vila
familiei lor se afla în apropiere. Sfântul Melanie cel Bătrân, membru al familiei,
a fost un pelerin frecvent la Ierusalim și a murit acolo, astfel că familia
avea legături cu Țara Sfântă.
Biserica a fost inițial comandată
de papa Leon I (440-461), data fiind confirmată de monede antice și
dendrocronologie, care plasează lemnul folosit în grinzile acoperișului până în
jurul anului 455 e.N., dar nu a fost consacrată decât după moartea sa. Biserica
originală a avut trei ambulatorii concentrice, flancate de 22 de coloane
ionice, înconjurând spațiul circular central, înconjurat de un tambur cu o
înălțime de 22 mmetri și o lățime tot de 22 metri. In tambur existau 22 de
ferestre, dar cele mai multe dintre ele au fost zidite la restaurarea din
sec.al 15-lea. Ambulatorul central avea un diametru de 42 metri, iar cel
exterior avea un diametru de 66 metri. Patru capele laterale s-au extins de la
ambulatorul de mijloc până la ambulatorul exterior, formând o cruce grecească.
Biserica a fost împodobită de
Papa Ioan I-ul și de Papa Felix al IV-lea în sec.al 6-lea cu mozaicuri și
marmură colorată. A fost restaurată în 1139-1143 de Papa Innocentius al II-lea,
care a abandonat ambulatorul exterior și trei dintre cele patru capele
laterale. A comandat trei arcuri transversale care sprijinea domul. A închis
coloanele ambulatorului central cu cărămidă pentru a forma noul zid exterior și
a zidit 14 ferestre din tambur.
In Evul Mediu, Santo Stefano
Rotondo era însărcinat cu Canoanele San Giovanni din Laterano, dar, pe măsură
ce timpul a trecut, biserica s-a degradat. La mijlocul sec.al 15-lea, Flavio
Biondo a lăudat coloanele din marmură, zidurile acoperite cu marmură și
lucrările de tip Cosmas ale bisericii, dar a adăugat că, din nefericire,
"Santo Stefano Rotondo nu are acoperiș". Blondus a susținut că
biserica a fost construită pe rămășițele unui vechi templu dedicate lui Faunus.
Excavațiile din 1969 până în 1975 au arătat că edificiul nu a fost niciodată
convertit dintr-un templu păgân, ci a fost întotdeauna o biserică ridicată sub
Constantin cel Mare, în prima jumătate a
sec.al 4-lea.
In 1454, papa Nicholas al V-lea a
încredințat biserica ruinată părinților paulini, singurul Ordin Catolic fondat
de maghiari. Acesta este motivul pentru care Santo Stefano Rotondo a devenit
ulterior biserica neoficială a maghiarilor din Roma. Biserica a fost restaurată
în anii 1450 de Bernardo Rossellino, probabil sub îndrumarea lui Leon Battista
Alberti.
In 1579, iezuiții maghiari s-au
alăturat părinților paulinieni. Collegium Hungaricum, înființat de István
Arator în 1579, a fost îmbinat cu Collegium Germanicum în 1580 și a devenit
Collegium Germanicum et Hungaricum, deoarece foarte puțini studenți maghiari au
putut călători în Roma din Regatul Ungariei ocupat de Turcia.
Deși interiorul este circular,
exteriorul are un plan cruciform.
Astăzi interiorul bisericii este foarte
elegant. Pereții bisericii sunt decorați cu numeroase fresce, realizate de
Niccolò Circignani (Niccolò Pomarancio) și de Antonio Tempesta, care ilustrează
34 de scene de martiriu, comandate de papa Grigore al XIII-lea în sec.al 16-lea.
Fiecare tablou are un titlu sau inscripție care explică scena și dă numele
împăratului care a ordonat executarea, precum și un citat din Biblie. Această
reclamă sângeroasă și neplăcută, mult obișnuită și în Spania, este aproape
necunoscută în bisericile italiene. Gustul italian le-a proscris ca și
realismul lor brutal. Italia a avut ca și Spania, asceții și misticii săi
exagerați, dar aici blândețea a dominat, religiozitatea a rămas angelic
indulgentă și surâzătoare.