In fața bisericii Santa Maria in Domnica se află o piațetă
dreptughiulară, cu un bazin peste care este plasată, mai sus, o barcă de
marmură, realzată, fără îndoială, drept un ex-voto
marin. De la această sculptură senină, bierica Santa Maria in Domnica a
primit numele popular de “della Novicella”.
In termeni locali lăcașul este
amintit drept Bazilica Minori a Sfintei Maria din Domnica alla Navicella, sau
pur si simplu Santa Maria in Domnica sau Santa Maria alla Navicella.
Denumirea "în Domnica"
a fost explicată în mod diferit. O interpretare este derivarea de la
"dominicum" ("a Domnului") și, prin extensie,
"biserică". O altă interpretare este aceea că se referă la numele de
Cyriaca, o femeie creștină care a locuit în apropiere și al cărei nume denota
că "aparține Domnului": "Dominica" în latină. O a treia
interpretare este că numele derivă din expresia latină din dominica (praedia)
("asupra proprietății imperiale"). Denumirea "alla
Navicella", despre care am amintit, desemnează că lăcașul se afla "în
apropierea navei mici" romane care a fost așezată în această locație încă
din antichitate, posibil ca ofertă votivă unui templu antic și pe care Papa Leo
al X-lea a transformat-o într-o fâtână.
Lăcașul în formă bazilicală, a
fost construit în vremuri străvechi, paleocreștine, aproape de cazarma celei
de-a cincea cohorte a vigililor Romei
de pe Colina Coelius. Bazilica este menționată în registrele sinodului lui Papa
Symmachus din anul 499 e.N. In anul 678, a fost una dintre cele șapte biserici
atribuite diaconilor de Papa Agathius.
Bazilica a fost reconstruită
între anii 818-22 de Papa Pascal I-ul și a inclus decorarea cu mozaic. Papa Pacal I-ul este creditat cu
epoca de renovare și splendoare artistică de la începutul secolul al 9-lea.
Familia Medici a modificat
extensiv interiorul în sec.al 16-lea, pentru că unii dintre membrii familiei
erau deținătorii cardinali ai arhidiaconatei de-a lungul marelui secol.
In 1513, Cardinalul Giovanni di
Lorenzo de Medici, cu puțin timp înainte de a deveni Papa Leo al X-lea,
împreună cu Andrea Sansovino, a adăugat porticul de fațadă cu coloane toscane
și a activat fântâna antică. El a fost urmat de Giuliano de Medici, viitorul
Papă Clement al VII-lea dintre 1513-7. Giovanni de Medici a devenit
Cardinal-diacon la vârsta de 17 ani în 1560, dar a murit în 1562. El a fost
urmat de fratele său Ferdinando I de Medici, care a devenit și Marele Duce al
Toscanei. A adăugat tavanul cu casetoane.
Fațada bazilicii actuale este
realizată în stil renascentist și are o portic cu cinci arcade separate de
pilaștri de travertin, cu două ferestre pătrat și una rotundă. Timpananul
poartă stema Papei Innocentius al VIII-lea în centru și pe cele a cardinalilor
Giovanni și Ferdinando de Medici pe laturi. Turnul clopotului (campanila) este
nevăzută din față și găzduiește un clopot din 1288. Designul fațadei (1513) a
fost atribuit lui Andrea Sansovino.
Interiorul bazilicii își
păstrează planul din sec.al 9-lea și constă dintr-un naos și două coridoare
laterale de o lungime egală și separate de 18 coloane de granit, care s-au
aflat într-un templu antic și au fost încorporate cu capitele corintice. Zidul
de deasupra ferestrelor a fost pictat în frescă de Perin del Vaga, pe baza
modelelor lui Giulio Romano.
Nava are fresce de Lazzaro Baldi,
iar tavanul, cu casetoane, poartă stema Medici în centru, cu reprezentări
simbolice ce privesc Arca lui Noe și templul lui Solomon.
Arcul triumfal este flancat de
două coloane de porfir. Mozaicurile absidei din sec.al 9-lea îl prezintă pe
Christos cu doi îngeri, iar pe cei doisprezece apostoli, împreună cu Moise și
Elias, ilustrați dedesubt. In semicupola absidei, Papa Pascal (cu o aureolă
pătrată) sărută piciorul Preafericitei Fecioare Maria, înveșmântată ca nobilă
bizantină, așezată pe tron cu Pruncul Christos și înconjurată de o mulțime de
îngeri.
Am privit atent coloanele antice,
surori ale frumoaselor coloane pe care le-am iubit totdeauna, ale Forumului
roman, coloane ce se avântă liber spre cer. Cele din această biserică, precum
și multe altele sunt nefericite, captive și trase în triumful unui Dumnezeu
nou, sortite unei închisori perpetue în penunbra bisericilor, sau a
basilicilor. Această după ce cu glorie au onorat pe Junona, sau Venus.
Gândind la coloanele din bisericile
văzute mi s-a impus impresia pe care am regăsit-o adesea mai târziu, aceea a
unei uniuni stranii, dar adevărate, a profanului cu sacrul, a unei concilieri a
antichitășii cu misticul creștin, într-o simplitate majestoasă și odihnitoare.
Am simțit și trăit o gravitate sacerdotală. Nu m-a ocolit gândul, purtat de
mult, că în creștinism se regăsesc multe mărturii și practici, sau frânturi de
obiceiuri ale antichității.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu