Până
la piața din fața bisericii Santa Sabina, pe Aventin, nu prea se întâlnesc suflete omenești. Din
câte am aflat, biserica a fost primul loc de pelerinaj și, pentru noi vizitatorii de azi, unul
dintre cele mai emoționante.
Pe
o esplanadă destul de umbrită de iubiții noștri pini umbrelă, atmosfera pare
total medievală. Intr-un unghi al platoului, biserica a fost construită, ca și
surorile ei, peste un titulus, locul
unde a trăit o martiră și numit titulus
S, Sabinae. Biserica a fost construită în sec.al 5-lea de episcopul Petru de
Illyria, după ce oficiase în lăcașul ce exist ape acest loc.
De
la origine, ea a fost dedicată Sabinei. Legenda acestei sfinte, apărută în
sec.al 6-lea, nu permite să se afle dacă ea a murit pe Aventin, sau dacă
resturile ei au rămas în Ombria, locul martiriului său sub domnia lui Hadrianus
(117-138). Edificiul a suferit multe transformări. In sec.al 10-lea i-a fost alăturată o campanilă, apoi distrusă
în sec.al 17-lea. In sec.al 13-lea, papa Honorius al III-lea, ce aparținea
familiei Savelli, a donat biserica Sfântului Dominic care a construit un
claustru și clădiri de mănăstire pentru a instala clericii ordinului său. In
sec.al 16-lea papa Sixtus Quintus (1585-1590) și arhitectul său, Domenico
Fontana au dat interiorului aspectul edificiilor contra-reformei. Atunci
barocul și-a pus amprenta, alterând sobrietatea vechiului edificiu. Santa
Sabina nu mai avea nimic dintr-un monument al evului mediu timpuriu.
Poarta
din flancul dreapta este precedată de un portic adăugat în sec.al 15-lea.
Nartexul care precede fațada principal a fost una din laturile quadriporticului
care încojura atriumul patrat dispărut în sec.al 13-lea, atunci când s-a
construit mănăstirea. Aici am remarcat și admirat foarte frumoasa și interesanta poartă din
lemn de chiparos care se deschide către nava principală. A aparținut bisericii
primitive și datează din sec.al 5-lea. Cele două canaturi ale sale sunt
divizate în panouri din care optsprezece și-au păstrat sculpturile în
microrelief, ce ilustrează scene din Vechiul și Noul Testament. In partea de
sus, în stânga, Crucificarea, este cel mai vechi exemplu a reprezentării
acestei scene într-un loc public.
In
interiorul de o amploare armonioasă și scăldat de o lumină plăcută, exprimă
remarcabil dezvoltarea și înflorirea Bisericii creștine primitive. Planul
basilical, la care s-au adăugat și păstrat două capele laterale în secolele 16
și 17, se compune din trei nave separate de o suită de coloane cu capitele
corintice care susțin fără arhitravă arcadele de o marelejeritate. Deasupra se
deschid goluri de ferestre, ce au revenit din practicarea lor originsală.
Deasupra
porții de intrare, un mosaic unic amintește de mozaicurile care acopereau
pereții dintre ferestre și coloane. Acesta poartă o inscripție cu liere aurii
ce comemorează construirea edificiului de către Petru de Illyria sub
pontificatul lui Celestin I-ul (422-432). De o parte și de alta, două personaje
feminine reprezintă alegorii privind Biserica născută din Biserica evreilor (Ecclesia ex circumcisione) convertiți de
sfântul Petru și Biserica păgânilor (Ecclesia
ex Gentibus), sau cea a păgânilor convertiți de sfântul Paul.
In
nava principală, decorația din marbură marchetată, care curge deasupra
arcadelor și între ele, este un vestigiu al sec.al 5-lea. La parter, în fața
spațiului numit schola cantorum
(spațiu din fața corului, rezervat cantorilor) se remarcă mormântul în mosaic
al unui maestro general al dominicanilor, mort în 1300.
Bogatul
mobilier de marmură (schola cantorum, presbiterium, , amvonurile) din sec.al
9-lea, distrus pe timpul lui Sixtus Quintus, a fost refăcut cu ajutorul
elementelor originale. Amvoanele și candelabrul pentru slujba pascală sunt
reconstituiri nou. In absidă, o frescă a manieristului Taddeo Zuccari (retușată
în secolele 19 și 20) a înlocuit, în sec.al 16-lea, mozaicul original care
punea în scenă sfintele personaje venerate în biserică.
In
nava dreaptă se vede partea superioară a unei coloane antice ce a aparținut
construcțiilor scoase la suprafață pe timpul săpăturilor effectuate sub
biserică. Probabi să fi aparținut acelei case din secolele 3-4, în care s-a
instalat titulusul primitiv. L a
capătul navei, cardinalul Poggio del Monte a amenajat, în sec.al 15-lea o
capelă dedicată Fecioarei. Frumosul său mormânt amintește de arta funerară
lombardă a Renașterii, difuzată la Roma de Andrea Bregno.
In
nava stângă capela barocă a sfintei Caterina de Sienna, deschisă în sec.al
17-lea a fost păstrată. Cu placajele sale de marmură policrome, cu frescele
sale și cu cupola sa pictată, ea pare un intrus în serenitatea acestei biserici.
In
grădina călugărilor, parfumată de iasomie și de mușcate, umbra portocalilor și
lămâilor, sculptorul Gismondi a reprezentat pe cei doisprezece apostolic de la
Cină, în 1974.
Ambientul
ordonat al bisericii mi-a impus impresia că am regăsit destul de târziu uniunea
stranie a profanului cu sacrul, într-o conciliere al anticului cu misticul
creștin, totul într-o simplitate majestoasă și calmă, o gravitate sacerdotală.
Resturile
idolatriei romane au fost folosite cu inocență de către constructorii creștini,
care, încă inabili, prezentau mult timp în creația lor ordinul, ordinea,
știința și grandoarea ruinelor pe care le imitau. Nu a existat o fisură
remarcabilă între cele două epoci ale creației. Atmosfera din bisericile
silențioase era așa de pioasă încât nu era un sacrilegiu un sacrificiu adus
Minervei, în contrapunere cu oficiile evanghelice, de către aceiași preoți
calmi și înveșmântați în alb, în fața aceleiași mulțimi primitive ce se
reculegea plecând genunchii goi pe dalele reci. Nu trebuia, atunci, să existe
nici o ură pentru epoca celor din catacombe, din partea celor care ieșiseră din
tenebroasele refugii. Ei erau bucuroși de a putea onora pe Dumnezeul lor în
libertate, în nava bisericii și în fața altarului.. Ura nu a venit decât mai
târziu, împreună cu fanatismul.
La
Santa Sabina nu exista decât religia umilinței, a iertării și iubirii fraterne
și nu era niciun lux. Sfânta sărăcie nu împrumuta ideii de frumusețe decât
puritatea formelor, emoționanta intimidate în acea unire și în fața acelor amvoane,
din care cântarea și cuvântul se disipau peste asistență la fel de simplu ca
altă dată în catacomb.
La
Sfânta Sabina am înțeles că aici credinciosul venea numai pentru a cere prin
rugăciune o speranță și o consolare și
nu pentru a vedea și a se bucura de ceremonii pompoase.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu