Prin prelunga Piazza Celimontana se urcă ușor spre venerabila biserică Santi Quatro Coronati, ridicată pe
drumul spre biserica San Clemente.
Biserica ridicată, conform
legendei de papa Miltiades în sec.al 4-lea, a fost așezată peste titulus Aemilinae, adică peste vila
romană evidentă în subsol. In evul mediu această biserică a făcut parte intr-un
ansamblu fortificat menit să protejeze palatal pontifical de la Latran contra
atacurilor mereu posibile dinspre fortărețele familiilor nobile instalate pe
Palatin și la Colosseum. Era timpul care s-a numit Roma turitta, când în oraș se ridicaseră fortăreșe particulare
într-o continuă luptă a faililor nobiliare pentru supremație și diverse
interese politice.
Din biserica măruntă ridicată în
primele timpuri ale creștinismului (sec.4), papa Leon al IV-lea făcut un
edificiu ce a durat până în 1084, anul marelui jaf al normanzilor lui Robert
Guiscard. Acelui nou edificiu, papa Leon al IV-lea i-a adăugat cripta sub naos,
a închis curtea din fața fațadei, a costruit clopotnița și capelele destinate
Sf. Barbara și Sf. Nicolae.
In urma nordicilor sălbatici nu
au rămas decât ruine.. Papa Pascal al II-lea (1099-1118) a reconstruit o
biserică mult mai mică, reducând lungimea și suprimând navele laterale. Intre secolele
12-15 lăcașul a aparținut călugărilor benedictini, iar în sec.al 16-lea a
trecut în grija călugărițelor Augustine. Intre timp papalitatea a
înglobat-oîntr-o puternică fortăreață.
Arheologii și istoricii n-au
putut identifica pe cei patru sfinți cărora le-a fost dedicată biserica. La
patru soldați martirizați au fost amestecați și cinci sculptori din Pannonia
Urmând o listă de martiri stabilită de
papa Leon al IV-lea, resturile tuturor au fost în cripta bisericii.
Potrivit Sfântului Sebastian, cei
patru sfinți erau soldați care refuzau să aducă sacrificii zeului Aesculapius
și, prin urmare, au fost uciși prin ordinul împăratului Diocletianus (284-305).
Trupurile martirilor au fost îngropate în cimitirul de la Santi Marcellino e
Pietro, la mila a patra de pe Via Labicana, de Papa Miltiades și de Sf.
Sebastian (al cărui craniu este păstrat în biserică). Miltiades a decis că
martirii ar trebui să fie venerați cu numele lui Claudius, Nicostratus,
Simpronianus și Castorius; acestor nume li s-a adăugat un al cincelea,
Simplicius – care reprezenta pe cei cinci pietrari martiri din Pannonia.
Cei patru soldați martiri au fost numiți
Severus, Severinus, Victorinus și Carpoforus după o listă creată de papa Leon
al IV-lea. Potrivit unei pietre cu inscripții, datată din 1123, capul unuia
dintre cei patru martiri este îngropat în Santa Maria in Cosmedin.
Cât despre sculptorii sacificați,
tăietorii de piatră din Roma au salutat prin ei pe proprii lor patroni și le-au
construit aici o capelă care le-a rămas în proprietate și pentru pioase
rugăciuni.
Spre biserica din fortăreață se
intră pe sub un turn foarte masiv care a servit drept campanilă din sec.al 9–lea.
In partea lui terminală se văd patru deschideri prelungi din cărămidă, separate
de colonete albe composite, fără legătură tipică cu cele tradiționale antice
Se ajunge într-o primă curte
interioară de dimensiuni reduse. Peretele opus acestei intrări reprezintă
limita bisericii primitive. De la acel perete se trece apoi într-o altă curte
în care, la dreapta, se văd coloanele inserate în zid. Este vorba de coloanele
ce separau odată nava principal a bisericii anterioare de nava din dreapta.
Ambele curți sunt anoste, strâmpte și cu pereți înalți de superînchisoare.
Interiorul oferă aspectul dat de
papa Pascal al II-lea. Cele trei nave actuale corespund spațiului ocupat de
nava principal a vechii biseici. Absida a păstrat dimensiunile inițiale și pare
mult prea amplă. In zidurile navelor laterale, ca și în curtea precedentă,
coloanele care separă nava principal de laterale au rămas prizoniere în
construcția de zidărie a lui Pascal al II-lea.
In sec.al 16-lea, biserica a
primit plafonul de lemn și matroneele (galeriile superioare rezervate femeilor).
In sec.al 17–lea absida a fost decorată cu picturi și stuc. Absida conține
frescele (1630) ale lui Giovanni da San Giovanni pentru cei patru sfinți
martiri. A fost reprezentată istoria sfinților venerați în biserică, iar pe
calota absidei pictura s-a dedicat gloriei tuturor sfinților. Pe pilastrul din
stânga al arcului triumphal s-a așazat un tabernacol din sec.al 15-lea, cu sculpturi
fine puse în evidență de trăsături din aur. Picturile care-l înconjoară au fost
realizate în sec.al 17-lea și nu aparțin unui artist renumit.
Pavimentul bisericii este
executat din marmură într-o perioadă influențată de arta Cosmas. In schimb
exteriorul înalt și din cărămidă original este rece și inospitalier, ca și
curțile interioare ansamblului. Este o structură dominatoare și totiși
tributară vremurilor.
Cripta provine, după cum am spus,
din epoca papei Leon al IV-lea. Aici au fost găsite patru sarcofage pentru
martiri și un relicvariu de argint conținând capul Sfântului Sebastian.
Benedictinii au adăugat
edificiului un claustru delicious, sprijinit pe șiruri de colonete duble, în
sec.al 13-lea. Călugărițele Augustine au înlocuit acoperișul simplu al
galeriilor cu bolți. In central grădinii a fost așezat un vas de piatră din
timpul papei Pascal al II-lea. Am remarcat, împreună cu Carmen, simplitatea
colonetelor cu capitele decorate cu frunze de nufăr și le-am comparat cu cele foarte
multe pe care le văzusem de-a latul Europei, mai toate realizări constructive
de excepție. Deasupra claustrului s-a adugat, probabil mai e curănd, un fel de
loggie înaltă, pe trei laturi cu pilaștri dreptughiulari robuști și cu
deschideri foarte mari.
Sub prticul care separă cele două
curți ce preced biserica se găsește Oratoriul Sfântului Silvestru. Construită
în sec.al 13-lea, ea a fost decorată cu un curios ansamblu de picturi în
frescă, de factură foarte naivă. Sub reprezentarea lui Christos, înconjurat de
Sfânta Fecioră, de Sfântul Ioan Botezătorul și de apostoli, este ilustrată
legenda papei Silvestru (314-335), de la lepra împăratului Constantin până la
vindecarea lui de către papă, la donarea puterii sale Suveranului Pontif și
intrarea aceluia în Roma condus de către împărat.
Nesiguranța în determinarea celor
ce li s-a dedicate o biserică și legendele atașate mă fac să mă îndoiesc de
cinstea creștină a celor care au născut poveștile și au ridicat unele lăcașuri.
Pelerinajul meu touristic prin biserici vechi nu m-a determinat să cred Viața
Sfinților.ca pe o realitate, dar am acceptat că legendele s-au lipit de
substratul real. La timpul lor vechi legendele au prins o oarecare valoare
datorită fricii oamenilor de necunoscut, da și prin crearea unor capodopere,
chiar construcții care să le întărească.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu